Geld & Recht alle pijlers

Oma (75 jr) toeslagpartner, dus geen KOT?

17-10-2014 00:19 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het niet helemaal goed kan vinden op de site van de Belastingdienst, toch maar even hier gevraagd.

Ik ben van plan mijn huis te verkopen, omdat ik graag naar een andere plaats wil verhuizen. Het is goed mogelijk dat ik hierdoor een tijdje "dakloos" ben, omdat de verkoop en aankoop waarschijnlijk niet precies op elkaar aansluiten. Dat kan als ik een nieuwbouwhuis ga kopen zelfs nog best lang duren (een jaar of zo).

Mijn moeder (75 jaar) heeft aangeboden dat ik in die tussentijd tussen twee huizen in bij haar kan intrekken met mijn dochtertje. Zij heeft plek zat, we kunnen goed overweg, dus dat is heel fijn.

Maar nu ga ik wat beter kijken naar eventuele financiële consequenties, en die lijken enorm te zijn. Mijn moeder zou volgens de BD mijn toeslagpartner worden, en aangezien ze niet werkt, zou ik geen kinderopvangtoeslag meer krijgen. Ze werkt niet omdat ze met pensioen is, al jaren, en ze is bovendien helemaal niet in staat om vier dagen in de week voor een peuter te zorgen.



Kan dit echt kloppen? Zie ik iets over het hoofd? Dit zou toch bizar zijn? Dan zou ik dus echt in de tussentijd op een sneu flatje moeten gaan zitten, omdat bij oma intrekken onbetaalbaar is?



UPDATE november 2016: Zie mijn bericht hier dd 1-11-2016: Ik ben uiteindelijk bij mijn moeder gaan wonen, met een officieel huurcontract en maandelijkse huurstortingen. De BD heeft ons als toeslagpartners beschouwd, maar ik heb bezwaar ingediend op de definitieve vaststelling van het KGB en dat bezwaar is gehonoreerd. De BD ziet ons, vanwege de huursituatie, dus niet meer als toeslagpartners.



UPDATE maart 2017: Zonder dat ik verder iets heb hoeven ondernemen, heeft de BD haar conclusies getrokken uit mijn bezwaar wbt KGB en ik heb dus ook de te weinig ontvangen KOT gekregen.
Alle reacties Link kopieren
@Gismo72:

Je tweede reactie is te kort door de bocht. Je baseert je reactie op Kamervragen en antwoorden van 25 april 2013. (Asscher en Wiebes) Maar in de zes antwoorden lees ik nergens van een uitzonderingssituatie die er zou zijn t.a.v. het samenwonen met een zorgbehoeftige ouder. Dit is een heftige discussie die (nog steeds) speelt bij het korten van de AOW voor alleenstaanden bij inwonen samen met kind.



De discussie over wel of niet zorgbehoeftig zijn van inwonend familielid (hier ouder) is inmiddels een stukje verder. Is in onderzoek o.a. ten aanzien van de consequenties voor de AOW voor alleenstaanden, maar ook t.a.v. consequenties op het gebied van de toeslagen. Het streven is al jaren het partnerbegrip in de verschillende wetten (WWB, AOW, AWR, AWIR) te stroomlijnen. Lees: een eenduidig partnerbegrip met geen of zo weinig mogelijk uitzonderingen. Maar olala, wat kom je dan onderweg tegen: schrijnende situaties zoals deze!



Tot 1 juli 2016 zal er in uw situatie van samenwonen met moeder geen sprake zal zijn van een kostendelersnorm in de AOW. (AOW voor alleenstaande wordt AOW voor samenwoners / gehuwden) Wat er na 1 juli 2016 (niet 2015 zoals ik schreef) gaat gebeuren is onder andere afhankelijk van de uitkomsten van nog plaatsvindend onderzoek. Lees hier



--------------------------------------------------------------------------



Dan de vraag of u toeslagpartner bent samen met uw moeder door te gaan samenwonen. De Belastingdienst geeft 8 mogelijkheden van toeslagpartnrschap in de situatie van ongehuwd samenwonen.

Vanwege situatie 6 bent u toeslagpartner samen met uw moeder door te gaan samenwonen, vooropgesteld dat u 27 jaar of ouder bent:



Situatie 6 bij samenwonen: U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.

N.B: Woont u samen met een kind of kleinkind, ouder of grootouder, broer of zus? Dan gelden deze voorwaarden ook. Als u samenwoont met uw kind of ouder, moet u allebei 27 jaar of ouder zijn. Anders bent u niet elkaars toeslagpartner.



Conclusie: u bent fiscaal partner / toeslagpartner samen met uw moeder. Voor de toeslagen, ook voor de kinderopvangtoeslag wordt de hoogte van de toeslag bepaald door het gezamenlijke inkomen. (toetsingsinkomen)



---------------------------------------------------------------



En dan nu de hamvraag

Bij mijn antwoord hierboven had ik nog even door moeten zoeken. Het antwoord is gebaseerd op antwoorden van de minister / staatssecretaris van april 2013 (zie link Gismo72). Geen onkomen aan: er is fiscaal partnerschap moeder-dochter, moeder heeft geen inkomen uit werk: dus geen kinderopvangtoeslag. Minister en staatssecretaris antwoorden dat de Kamer aan zet is voor aangepaste wetgeving.



En die aanpassing wet kwam er!.

Hoewel er een roep is naar versimpeling, zeker als het gaat om kindregelingen en toeslagen, is er voor de (schrijnende) situatie zoals de uwe toch maar weer een uitzondering in de wet opgenomen.



Op verzoek van de Tweede Kamer hebben de staatssecretaris van Financiën en minister Asscher (SZW) op dinsdag 17 september een wetswijziging bij de Tweede Kamer ingediend, die per 1 januari 2014 en met terugwerkende kracht over 2012 en 2013 uw probleem oplost, via een aanpassing in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. De in dit wetsvoorstel opgenomen wijziging van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen leidt ertoe dat, ondanks dat sprake blijft van partnerschap, voor de aanspraak op kinderopvangtoeslag de aan de partner gestelde eis van het verrichten van arbeid niet geldt voor personen die een uitgezonderde familierelatie hebben. (o.a. ouder - kind)



Artikel XV

In de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen wordt aan artikel 1.6 een lid toegevoegd, luidende:

Het derde lid is niet van toepassing op een ouder met een partner indien de partner:

1°. in Nederland, een andere lidstaat of Zwitserland woont,

2°. op grond van artikel 1.2, eerste lid, onderdeel e, van de Wet inkomstenbelasting 2001 of artikel 3, tweede lid, onderdeel e, van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen partner is van de ouder, en

3°. bloed- of aanverwant is van de ouder in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn.



Conclusie kan niet anders zijn dan dat er in de situatie van samenwonen met uw moeder toch recht is op kinderopvangtoeslag, gebaseerd op de uitzonderingsbepaling die in de wet Kinderopvang is opgenomen. De herziene KOT is gebaseerd op beider belastbaar jaarinkomen, ingaande datum van inschrijvng bij moeder. Uiteraard heb ik niet het laatste woord, u checkt de informatie met de Belastingdienst. Lees hier en hier en hier
Alle reacties Link kopieren
Jeetje zeg wat een goede uitleg Fisbel. Wat een doolhof ook, al die nieuwe regels en wetten.
Tjee wat een zoektocht en wat fijn dat het er nu toch op lijkt dat het goed komt. Goed bezig Fisbel!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel, Fisbel. Het zou fijn zijn als dit inderdaad zo is, dat ik dan toch recht blijf hebben op KOT. Helaas blijkt hier nergens iets van op de sites van de Belastingdienst, dus ik ben benieuwd (bang) hoe dit gaat las ik er inderdaad aanspraak op zou gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:klootviooltje33 schreef op 17 oktober 2014 @ 00:29:

Of kan ik officieel onderhuurder worden? Huur betalen ga ik natuurlijk sowieso doen, en we kunnen daar natuurlijk best een echt contract bij maken.



Edit: dat maakt het natuurlijk ook weer lastig voor mijn moeder. Inkomsten die ze moet opgeven, ze moet checken bij haar hypotheekverstrekker of dit kan (ze woont in een koophuis met een hypotheek ter grootte van zo'n 15% van de waarde van het huis).

Tot zo'n 370 euro per maand is het volgens mij belastingvrij.



(je moet natuurlijk niet een symbolisch bedrag vragen (bijv. 5 euro per maand), want dan zal de belastingdienst u als partners beschouwen. Maar ik denk dat ze voor 370 euro gedurende een paar maanden niet gaan zeuren).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Dat u recht heeft op kinderopvangtoeslag staat toch echt te lezen in de miljoenenwet van september 2014. Artikel XV is wat moeilijk te lezen. Daarom heb ik wat stukjes dik afgedrukt. De Tweede en Eerste Kamer moeten de miljoenenwet nog aannemen. Er kunnen op details nog wijzigingen aangebracht worden. Maar het nieuwe artikel 1.6, zesde lid Wet kinderopvang zal niet afgeschoten worden. Integendeel.



==============================================



Artikel XV (van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen)

In het nieuwe artikel 1.6, zesde lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen wordt bepaald dat, hoewel sprake blijft van partnerschap, de in het derde lid van dat artikel aan de partner gestelde eis voor aanspraak op kinderopvangtoeslag dat deze - kort gezegd - arbeid verricht, niet geldt voor partners die een uitgezonderde familierelatie hebben. Indien een ouder een partner heeft die in Nederland, een andere lidstaat of Zwitserland woont, ingevolge de bepaling voor samengestelde gezinnen als partner kwalificeert en bloed- of aanverwant is van de ouder in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn, dan heeft die ouder aanspraak op kinderopvangtoeslag (mits die ouder zelf uiteraard aan de overige voorwaarden voor de kinderopvangtoeslag voldoet). Voor de achtergrond van de wijziging wordt verwezen naar het algemeen deel van deze memorie.

Voor de reikwijdte van de uitgesloten familierelatie wordt gekozen voor bloed- of aanverwanten van de ouder in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn. Bloedverwant in de rechte lijn is iedereen die afstamt van de ouder. Dat zijn onder meer ouders, kinderen en kleinkinderen van de grootouders. Ingevolge artikel 3:1 van het BW wordt de graad van bloedverwantschap bepaald door het getal der geboorten. Dit betekent dat eerstegraads bloedverwanten ouders en kinderen zijn. Tweedegraads bloedverwanten in de zijlijn zijn broers en zusters. Bij aanverwanten in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn kan het gaan om grootouders, ouders en (klein)kinderen, onderscheidenlijk broers en zusters van de ex-echtgenoot. In de onderhavige gevallen zal het betreffen een inmiddels overleden of de gescheiden echtgenoot.Bron: klik hier
Alle reacties Link kopieren
@haarklover:

De kamerverhuurvrijstelling is ¤ 4748 op jaarbasis.

Van onderhuur kan bij ouder-kind relatie geen sprake zijn. Ik hoop met anderen aangetoond te hebben dat hier sprake is van fiscaal partnerschap en toeslagpartnerschap. Dat staat haaks op onderhuur.



Wat u zegt over (toeslag)partnerschap door ¤ 5 te vragen is volledig uit de lucht gegrepen.



De schenkvrijstelling ouder-kind is maximaal ¤ 5229 per jaar. Ook als de niet marktconforme rente van ¤ 0 huur zou worden gevraagd, blijft de niet gevraagde huur binnen de schenkvrijstelling.



Als er ¤ 500 huur per maand zou worden gevraagd doet dat geen afbreuk aan het feit dat klootviooltje en haar moeder fiscale partners c.q. toeslagpartners van elkaar zijn. Een huurcontract verandert hier niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Ok, dit topic nog maar weer even opgediept, nu het mogelijk is om de toeslagenberekening voor 2015 te maken.

Die heb ik gedaan, en het komt erop neer dat ik meer dan 600 euro per maand minder toeslag krijg (KOT + KGB) als ik tijdelijk bij mijn moeder intrek. Want moeder is mijn toeslagpartner. Het enige dat is "gerepareerd" is dat ik nog wel recht heb op enige KOT, eerder was dat niet zo omdat mijn (bejaarde) moeder niet werkt (natuurlijk).

Maar vanwege haar inkomen, krijg ik dus ruim 600 euro minder.



Het bizarre is dat als mijn vader nog zou leven, ik gewoon recht zou blijven hebben op alle toeslagen. Kan iemand mij de logica daarachter vertellen?



Ik heb nog wel een vraag voor de experts, die ik met google niet beantwoord krijg. Volgend jaar is er ook zoiets als de alleenstaande ouderkop. Wat zijn daar precies de condities voor? Is er een peildatum, een minimum aantal maanden geen toeslagpartner hebben? Of heb ik nog recht op een evenredig deel daarvan als ik na een aantal weken/maanden weer zelfstandig ga wonen?

Fisbel?
Alle reacties Link kopieren
Netjes of niet , ik zou tot allerlaatste dag ingeschreven blijven op adres a en direct na overdracht oo adres b ingeschreven laten worden.. Immers het is je huis toch tot de allerlaatste dag en vanaf het begin.. Niets fraude .. Eigendom is eigendom dus kan je er technisch gesproken wonen. Ken zat mensen die in een caravan op kavel zitten tot huis af is .. En ingeschreven staan op dat adres..
Alle reacties Link kopieren
Als ik hier lees:

http://www-t.belastingdie ... _toeslag_krijgen/partner/

dan staat er dit:

Woont u samen met een kind of kleinkind, ouder of grootouder, broer of zus? En geldt voor u 1 van de situaties hierboven? Dan bent u ook elkaars toeslagpartner. Als u samenwoont met uw kind of ouder, moet u allebei 27 jaar of ouder zijn. Anders bent u niet elkaars toeslagpartner. Verhuurt u een deel van uw woning aan een familielid? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner, maar is sprake van onderhuur.

Dan kunnen mijn moeder en ik toch een huurcontract opstellen? Er staat nergens dat dit per definitie niet kan tussen ouder en kind, terwijl Fisbel dit hier eerder wel beweerde.

Ik google mij suf, maar kan geen regelgeving vinden dat deze onderhuurconstructie (nou ja, huur, mijn moeder heeft een eigen woning) niet zou mogen.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch maar tijdelijk? Valt dat niet onder "logeren" dan? Iets met korter dan 2 jaar oid. Je tijdelijk inschrijven met postbus? Ik vind zoiets tijdelijks geen inwonen hoor. En dat ze daar dan een slaatje uit slaan vind ik al helemaal raar. Het is niet zo dat TO het doet om minder geld uit te geven, ze heeft dan toch de onkosten van hypotheek ed.
Alle reacties Link kopieren
@Klootviooltje 3:

Ik splits mijn reactie in twee antwoorden. Allereerst: wanneer is er sprake van onderhuur

De grenzen wanneer sprake is van medebewoner of onderhuurder zijn niet altijd scherp te trekken. Familie is een breed begrip van kind / ouder tot achterneef / nicht. In de participatiewet 2015 wordt er onderscheid gemaakt in eerste en tweedegraads familielid.



Bij onderhuur van een familielid is er bij mijn weten geen schriftelijke vastlegging eerste en tweedegraads familielid. Vóór 2011 konden 2 samenwonende zussen (tweedegraads familieleden) kiezen voor toeslagpartnerschap of juist niet, afhankelijk uiteraard van de feitelijke situatie.



Toch is het standpunt van de Belastingdienst wat betreft uw situatie wel bekend. In 2010 wijzigde de regelgeving huurtoeslag als er een onderhuurder was. In de toelichting bij de aanvraag voor huurtoeslag was het volgende te lezen:



U hebt een onderhuurder als u een deel van uw woning onderverhuurt op basis van een schriftelijke huurovereenkomst. Uit de huurovereenkomst moet blijken wanneer deze is ingegaan. Uw toeslagpartner of een naast familielid (zoals een ouder of een kind) van u of uw toeslagpartner, kunnen geen onderhuurder zijn.



De belastingdienst beschouwt u dus als naast familielid van uw moeder. (eerstegraads) U kunt géén onderhuurder zijn, zelfs als u zou kunnen aantonen dat u geen gezamenlijke huishouding heeft.



Lees: kassa.vara - reactie Birdies d.d. 06-05-2010 / 11.25 én de reactie van fokvragen d.d. 24-01-2010 / 17.32 Hier ook een print screen van de toelichting in het belastingprogramma huurtoeslag. Lees:



http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... cpagina/0/

http://forum.fok.nl/topic/1399866
Alle reacties Link kopieren
@Klootviooltje43:

De meeste kindregelingen gaan in 2015 op de schop. Van de 11 blijven er maar 4 over. De alleenstaande-ouderkorting is in 2014 nog een bedrag van ¤ 947 op jaarbasis. De alleenstaande-ouderkorting wordt verhoogd met 4,3% van het arbeidsinkomen tot een maximale verhoging van ¤ 1.319,00 op jaarbasis. Totaal maximaal ouderkorting een bedrag van ¤ 2.266 op jaarbasis.



In 2015 vervalt voor u de aanvullende alleenstaande ouderkorting sowieso. Dat is de aanvulling van maximaal ¤ 1319 op jaarbasis. De inkomensgrens voor het kindgebonden budget gaat omlaag en wordt gelijkgetrokken met de zorgtoeslag. Mensen met een inkomen boven de grens krijgen minder of geen kindgebonden budget.



De alleenstaande-ouderkop komt in de plaats van bepaalde andere tegemoetkomingen voor alleenstaande ouders, en is niet rechtstreeks afhankelijk van wel of niet werken. De ouderkop wordt ingebouwd in het kindgebonden budget. Voor deze zogenaamde alleenstaande-ouderkop is het partnerbegrip in de Awir bepalend. U bent toeslagpartner met uw moeder zodra u gaat samenwonen met haar. U bent dan geen alleenstaand ouder meer. De hoogte van het kindgebonden budget is afhankelijk van het gezamenlijk inkomen.



En nu de conclusie

Voor u na te trekken door een proefberekening kindgebonden budget 2015 te maken:



Voor de zorgtoeslag en het kindgebonden budget komt het inkomen van uw moeder bovenop uw inkomen. Dat zal betekenen dat u door te gaan samenwonen met uw moeder waarschijnlijk géén zorgtoeslag en geen kindgebonden budget meer kan krijgen. De alleenstaande ouderkorting is sowieso verdwenen in 2015. De kinderopvangtoeslag wordt minder. U heeft zelf van deze toeslag al een proefberekening gemaakt.



Uw fiscale situatie 2015 wordt veel ongunstiger dan in 2014. Door te gaan samenwonen met uw moeder is er nog meer fiscaal nadeel. Als u, na enige tijd te hebben samengewoond, weer alleenstaand wordt krijgt u weer meer zorgtoeslag, KGB, KOT. U moet die wijzigingen wel steeds doorgeven. Als u bijvoorbeeld per 15e van de maand verhuist, wijzigt de toeslag de maand erna.



http://www.belastingdiens ... nden_budget_nieuw_in_2015

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alleenstaa ... p#Toekomst
Alle reacties Link kopieren
Fisbel, bedankt voor je antwoorden.

Ik ben op zoek naar huidige info van de bd dat ik geen huurder van mijn moeder kan zijn.

De info op belastingdienst.nl zegt juist niet dat familieleden geen onderhuurders kunnen zijn. Heb je een link naar een pagina van de overheid met recente informatie?

Die topics uit 2010 zeggen me ook weinig, er is veel veranderd wat betreft toeslagpartnerschap.



Zo lang ik geen info vind dat het inderdaad niet kan, ga ik uit van de uitleg op belastingdienst.nl en kan ik dus onderhuurder zijn.
Alle reacties Link kopieren
@klootvioolje33:

Ik ben het met u eens dat het begrip naast familielid niet veel zegt. Een naast familielid is bij zorgverlof bijvoorbeeld een naastbetrokkene. De naastbetrokkene kan ook een ander familielid zijn als vader, moeder, kind. Informatie van 2010 over naast familielid kan ook achterhaald zijn vanwege een andere invulling fiscaal partnerschap vanaf 2011 en toeslagpartnerschap vanaf 2013.



De Belastingdienst stelt het volgende:

Een onderhuurder is geen fiscaal partner.

Een onderhuurder is geen medebewoner, behalve als de medebewoner een naast familielid is zoals vader, moeder, kind. http://www.belastingdiens ... d/begrippen/m/medebewoner



Hoe verhoudt zich de informatie van de Belastingdienst, door u op internet gevonden:

Verhuurt u een deel van uw woning aan een familielid? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner, maar is sprake van onderhuur.



Deze informatie betreft de laatste zinnen van het kopje: Ik woon samen met een familielid

Maar daarboven staan nog een aantal zinnen:

Woont u samen met een kind of kleinkind, ouder of grootouder, broer of zus? En geldt voor u 1 van de situaties hierboven? Dan bent u ook elkaars toeslagpartner.



Voor u geldt situatie 6 van toeslagpartnerschap:

U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.



Mijns inziens is de informatie van de Belastingdienst niet anders te lezen als dat u bij samenwonen met uw moeder (verplicht) fiscaal partners van elkaar bent. Ook als u 1 of 2 kamers bij uw moeder zou huren zónder gezamenlijke huishouding.

http://www-t.belastingdie ... _toeslag_krijgen/partner/



Een onderhuurder is geen fiscaal partner. Anders gezegd: een fiscaal partner kan geen onderhuurder zijn. Persoonlijk zou ik in uw situatie niet het risico willen nemen om de belastingpapieren zo in te vullen dat u zich als onderhuurder beschouwt van uw moeder. De regelgeving is weliswaar moeilijk te duiden maar onmiskenbaar. U bent toeslagpartner en daarmee kunt u geen onderhuurder zijn.
Alle reacties Link kopieren
klootviooltje33:

Er is op 18 september 2013 reparatiewetgeving geweest voor het recht op kinderopvangtoeslag tav. uw situatie.

De reparatie betrof het recht op kinderopvangtoeslag als de toeslagpartner (uw moeder) niet werkt. Er is geen reparatiewetgeving geweest voor de invulling van fiscaal partnerschap / toeslagpartnerschap.



Werken / reintegratie / scholing / werken met behoud van uitkering is niet van toepassing op een ouder met een partner die bloed- of aanverwant is van de ouder in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn.

N.B: Partner moet hier gelezen worden als toeslagpartner!



In dit verband:

Minister Asscher gaf op vragen van Heerma (CDA) in de vaste commissie voor Sociale Zaken en werkgelegenheid met als onderwerp Kinderopvang op 2 oktober 2013 het volgende antwoord:

(zie link hieronder op 2/3: ....Het CDA vraagt naar de kwestie van het partnerbegrip)



Het is geweldig als iemand zijn vader of moeder verzorgt. Het is niet de bedoeling dat iemand vanwege dit fiscale element het recht op kinderopvangtoeslag verliest. In de uitvoering leidt dit niet tot problemen. Er komt niet apart een belastinginspecteur langs om de hulpbehoevendheid te controleren. Laten wij niet vergeten dat het om een bijzonder kleine groep gaat. Die groep is zo klein dat, toen deze werd ingeperkt, er geen besparing werd ingeboekt. Om die reden hoeven we ook geen geld uit te trekken om dit probleem op te lossen.



Uw probleem is dus volgens minister Asscher 'opgelost' door de Wet kinderopvang aan te passen. Er is geen wijziging geweest in de wet AWIR of in het partnerbegrip AWR. (artikel 5a) Artikel 5a stelt dat bloedverwanten in de rechte lijn onder voorwaarden (fiscaal) partners kunnen zijn.



Op infonu is de discussie te lezen tussen Chantal, Heidy met antwoorden van infoteur, Chantal en Heidy zitten in een soortgelijke situatie als u. Leest u de vragen en reacties van maart 2013 tot eind mei 2013 en met name de reactie van Heidy d.d. 31-05-2013.

En trek zelf uw conclusie.



http://financieel.infonu. ... partner-2012-of-2013.html

https://zoek.officielebek ... 51&sorttype=1&sortorder=4

http://maxius.nl/wet-kind ... terspeelzalen/artikel1.6/
Alle reacties Link kopieren
Ik zit net deze threat door te lezen en wat fisbel zegt klopt helaas als een bus. Ik heb hier bijna 2 jaar geleden ook een topic over geopend en weet inmiddels met zekerheid te zeggen dat de belastingdienst geen onderhuur contract accepteerd tussen ouder en kind.



Je heb wel recht op KOT maar het inkomen van je moeder wordt meegenomen in de berekening, dus je toeslag zal daardoor lager uitvallen dan wanneer je deze zonder toeslagpartner aan zou vragen.
Alle reacties Link kopieren
We zijn nu weer bijna twee jaar verder, en ik wil voor de geïnteresseerden een update geven.

De Belastingdienst heeft mijn moeder inderdaad als mijn toeslagpartner beschouwd, voor de maanden dat ik bij haar in huis heb gewoond. Na definitieve vaststelling van het KGB heb ik hiertegen bezwaar ingediend, en ik heb het huurcontract bijgevoegd, plus kopieën van mijn afschriften waaruit blijkt dat ik inderdaad maandelijks huur heb overgemaakt.

De Belastingdienst heeft mijn bezwaar toegekend, en mijn moeder wordt dus niet als toeslagpartner meegerekend. Ik zal de te weinig ontvangen toeslag gestort krijgen.



Oftewel: ik ben blij dat ik eigenwijs ben geweest, en niet blind gevaren heb op de adviezen hier. En ik hoop dat anderen in een vergelijkbare situatie iets aan mijn ervaring hebben.

En ik blijf het belachelijk vinden dat dat toeslagpartner-gebeuren alleen om de hoek komt kijken als zowel de grootouder als de ouder alleenstaand zijn. Dit gedoe had niet gehoeven als ik of mijn moeder een partner had gehad. Idioot en volledig willekeurig.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd klootviooltje33 dat aan uw bezwaarschrift is tegemoetgekomen. U wordt met uw moeder niet als toeslagpartners gezien. U wordt dus ook niet als fiscaal partners gezien. U bent wel medebewoner, maar dat heeft in uw situatie geen consequenties. Het inkomen van een medebewoner telt niet mee voor het recht op kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget en zorgtoeslag. (wel huurtoeslag) Heel bijzonder deze uitspraak van de Belastingdienst, want in tegenspraak tot de vigerende regelgeving.



Informatie van de Belastingdienst

Geen onderhuur

Deze situaties zien wij niet als onderhuur:

De onderhuurder is uw kind, vader of moeder. Deze persoon zien we als medebewoner.

Het inkomen van een medebewoner telt mee bij de berekening van uw huurtoeslag.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een medebewoner kan wel toeslagpartner zijn. Dat is het geval als een grootouder, kind van grootouder - ouder dan 27 jaar en een minderjarig kind samenwonen. U voldoet niet aan het hieronder gestelde (informatie Belastingdienst):

In de volgende situaties kan uw medebewoner niet uw toeslagpartner zijn:

Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2016 jonger dan 27 jaar.

U hebt 2 of meer medebewoners die 18 jaar of ouder zijn.
Alle reacties Link kopieren
`het klopt niet hoor wat je zegt. Ook niet als je de toets doorloopt.

Ik ben fiscaal jurist. Je mag mij een prive bericht sturen.
Alle reacties Link kopieren
quote:klootviooltje33 schreef op 01 november 2016 @ 23:48:

We zijn nu weer bijna twee jaar verder, en ik wil voor de geïnteresseerden een update geven.

Woon je dan nog steeds bij je moeder? Je zou daar toch maar een jaar blijven?
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 02 november 2016 @ 21:45:

[...]





Woon je dan nog steeds bij je moeder? Je zou daar toch maar een jaar blijven?Lees één zin verder dan die eerste zin:quote:"De Belastingdienst heeft mijn moeder inderdaad als mijn toeslagpartner beschouwd, voor de maanden dat ik bij haar in huis heb gewoond."
Alle reacties Link kopieren
quote:real_tweety schreef op 02 november 2016 @ 21:17:

`het klopt niet hoor wat je zegt. Ook niet als je de toets doorloopt.

Ik ben fiscaal jurist. Je mag mij een prive bericht sturen.Tegen wie heb je het? Tegen fisbel of tegen mij?
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk is real_tweety (fiscaal jurist) het oneens met mijn conclusie dat er fiscaal partnerschap c.q. toeslagpartnerschap is tussen klootviooltje33 en haar moeder van (destijds) 75 jaar. Als je de toets doorloopt zou de conclusie moeten zijn dat hier géén sprake is van toeslagpartnerschap.



Dan gaan we nog maar eens een keer deze toets - ik neem aan de toets: wie is mijn toeslagpartner - doornemen.

Er zijn in deze situatie 8 vragen te beantwoorden. Respectievelijke antwoorden zijn mijns inziens:

nee / ja / nee / ja / nee / nee / nee / ja. Vervolgens is de conclusie:

Resultaat

Uw medebewoner is uw toeslagpartner.



In de volgende situaties kan uw medebewoner niet uw toeslagpartner zijn:

Uw medebewoner is uw ouder of kind en 1 van u is op 1 januari 2014 jonger dan 27 jaar.

U hebt 2 of meer medebewoners die 18 jaar of ouder zijn.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Medebewoner is hier de ouder van 75 jaar (oma)

Beide: klootviooltje33 én oma van 75 jaar zijn 27 jaar of ouder. (1e uitzondering geldt niet)

U (klootviooltje33) heeft slechts 1 medebewoner die 18 jaar of ouder is. Dat is oma. (2e uitzondering geldt niet)

Mijn conclusie kan niet anders zijn als dat de twee uitzonderingsbepalingen niet van toepassing zijn en dat klootviooltje en haar moeder gedurende de periode dat er werd samengewoond wel toeslagpartners van elkaar waren.

Dat de Belastingdienst het bezwaarschrift van klootviooltje33 gehonoreerd heeft, is mijns inziens omdat óf de medewerker van de Belastingdienst niet doorkneed was in deze materie en / of zo overdonderd was door alle bewijzen van 'onderhuur' dat hij / zij aan de vraag of er überhaupt volgens de regelgeving wel sprake KAN zijn van onderhuur niet toegekomen is. Ook bij de, nemen we aan, deskundige inspecteur kan sprake zijn geweest van een Pavlov-reactie: onderhuur - oké, dus geen toeslagpartnerschap,



Het is aan real_tweety aan te tonen waarom ik een verkeerde conclusie trek t.a.v. het gegeven dat oma en dochter wel toeslagpartners van elkaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een soortgelijke casus uit mijn omgeving. Er was sprake van toeslag en fiscaal partnerschap. Gelukkig was er geen sprake van KOT dus de schade bleef beperkt. De AOW van de alleenstaande werd niet aangepast aangezien het een kind dat kwam inwonen betrof.



Hier was geen huurcontact opgemaakt en dat is denk ik de crux. Of de belastingdienst het huurcontract accepteert of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven