onhandelbaar bijtgedrag pup

20-10-2014 18:34 163 berichten
Hallo Allemaal,



Ik heb een pup van 9 weken, een Rhodesian Ridgeback.

Natuurlijk hoort bijten bij een pup, maar hij gaat wel heel erg ver.



Hij bijt met opzet in je arm, tenen, zelfs gezicht en in alles wat los en vast zit. Wij proberen alles eraan om het af te leren: Zoals negeren en weglopen, hard nee of los roepen en zijn mondje dichthouden. Ook geven wij een vervangend speeltje om in te bijten. Maar het probleem is dat het hem helemaal niks boeit. Je kan gillen wat je wilt maar hij geeft geen tik. Je ziet ook aan hem dat het geen spelen meer is maar opzet. Terwijl wij hem gewoon goed behandelen en niks kwaads doen. We zijn wel consequent met dingen in zijn mond nemen enz. maar daar gaan wij gewoon goed en rustig mee om, ook belonen wij hem.



Ik had gelezen dat het misschien ook aan de voeding kan liggen, wij geven hem vers vlees. Maar dat lijkt mij sterk. We gaan ook met hem deze week voor het eerst naar puppycursus. Ben benieuwd hoe dat gaat!



Mijn vraag aan jullie is of hondenkenners nog wat tips hebben om het bijten te verminderen. Alle tips en trucs zijn welkom want het hele gezin word overspannen!! haha ;)
Over dat op zijn rug leggen, ik moest die van mij wel eens tegen de grond werken. Niet op zijn rug, maar wel op zijn buik/zij. Dan ging hij even zo door het dolle, dat hij echt gevaarlijk werd. (Niet opzettelijk, maar een te wilde grote hond met scherpe tanden en nagels is nu eenmaal echt gevaarlijk). En dan ging ik op hem liggen/zitten net zo lang totdat hij weer rustig werd. En dan knuffelden we gezellig nog even wat en was het allemaal weer prima
Alle reacties Link kopieren
Nou mijn "getraumatiseerde" pup bijt al veel minder, ze ligt lekker te ronken met alle vier haar poten in de lucht. En wat iedereen verder van mijn opvoedkunde vindt zal me aan me reet roesten.

Het werkt hier en da's het belangrijkste.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:24:

Over dat op zijn rug leggen, ik moest die van mij wel eens tegen de grond werken. Niet op zijn rug, maar wel op zijn buik/zij. Dan ging hij even zo door het dolle, dat hij echt gevaarlijk werd. (Niet opzettelijk, maar een te wilde grote hond met scherpe tanden en nagels is nu eenmaal echt gevaarlijk). En dan ging ik op hem liggen/zitten net zo lang totdat hij weer rustig werd. En dan knuffelden we gezellig nog even wat en was het allemaal weer prima Dat is ook methode Cesar, mahja mensen hier op het forum vinden hem een malloot! Nee, dan Gaus, met zijn klik klak methode.....!!!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:Spijk-er schreef op maandag 20 oktober 2014 20:20 Cesar Milan is een malloot. Zie voor goede boekentips een van mijn eerdere reacties.



Cesar heeft soms best goede dingen. Bijv: honden die slopen of klieren krijgen te weinig beweging en/of uitdaging. Dat klopt 9 vd 10 X als een bus.



Het punt is alleen, dat CM eerst naar de hond kijkt en dan pas met technieken komt. En de meeste mensen proberen zijn technieken op elke willekeurige hond, en dat kan dus helemaal verkeerd uitpakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 20 oktober 2014 @ 20:16:

[...]





Tsja, op cursus zitten wij al en daar leert hij van alles, maar het bijten moet je zelf afleren. And by the way, wat ik schrijf over mijn pup en hoe ik haar behandel komt uit het boek van Cesar Millan, hondenfluisteraar!goh.. dat verbaasd mij nou niets.. Moge duidelijk zijn dat ik geen Cesar fan ben..
Alle reacties Link kopieren
quote:janey_27 schreef op 20 oktober 2014 @ 20:19:

[...]





geen rhodesian ridgeback toch?!! hahanee... geen RR
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:19:

Grote honden, poldervrouw? Ik ga niet vissen hoor, maar ik moet opeens denken aan een groot huis waar ik wel eens langs rij. Het ligt een beetje verscholen, maar als de bomen kaal zijn dan kun je het net zien. Wij hebben een Bullmastiff (65-75 kilo), wat al groot gevonden wordt. Maar bij dat huis wonen 2 Mastiffs (85-95 kilo), en die zijn pas echt groot. En elke keer als ik daar langs rij in de winter/lente, dan zie ik ze lekker lui rondhangen, net zoals de mijne dat ook doet. En elke keer denk ik "oh, ik zou ze zo graag eens willen knuffelen!" Maar ik ken die mensen helemaal niet en ga natuurlijk niet bij ze aanbellen Maar als iemand het dan over grote honden heeft, dan denk ik altijd even aan die kanjers.Nee wel maatje kleiner.. Maar ze zijn wel zo groot dat ze mijn hele achterbak vullen en ik rij geen kleine auto want 3 kinderen..
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:19:

Grote honden, poldervrouw? Ik ga niet vissen hoor, maar ik moet opeens denken aan een groot huis waar ik wel eens langs rij. Het ligt een beetje verscholen, maar als de bomen kaal zijn dan kun je het net zien. Wij hebben een Bullmastiff (65-75 kilo), wat al groot gevonden wordt. Maar bij dat huis wonen 2 Mastiffs (85-95 kilo), en die zijn pas echt groot. En elke keer als ik daar langs rij in de winter/lente, dan zie ik ze lekker lui rondhangen, net zoals de mijne dat ook doet. En elke keer denk ik "oh, ik zou ze zo graag eens willen knuffelen!" Maar ik ken die mensen helemaal niet en ga natuurlijk niet bij ze aanbellen Maar als iemand het dan over grote honden heeft, dan denk ik altijd even aan die kanjers.Dat zijn geen honden maar beren . Hier in de wijk een stel met drie honden: twee Ierse Wolfshonden voor haar en een soort Turkse berendoder (?? Geen idee hoe het ras heet) voor hem. Ik loop altijd naar de overkant met mijn Bokworst op pootjes
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:24:

Over dat op zijn rug leggen, ik moest die van mij wel eens tegen de grond werken. Niet op zijn rug, maar wel op zijn buik/zij. Dan ging hij even zo door het dolle, dat hij echt gevaarlijk werd. (Niet opzettelijk, maar een te wilde grote hond met scherpe tanden en nagels is nu eenmaal echt gevaarlijk). En dan ging ik op hem liggen/zitten net zo lang totdat hij weer rustig werd. En dan knuffelden we gezellig nog even wat en was het allemaal weer prima Het is op zich niet slecht om ze op hun rug/zij te leggen.. als je maar weet wat je doet.. als je te pas en te onpas dat doet, werkt het niet.. Als mijn jongste hond van het padje is hou ik haar ook vast.. Op haar rug dan weer niet, maar ik hou haar wel even vast.. Anders maakt ze brokken in huis en met zich zelf.. Vind ze niet leuk maar als ze rustig is krijgt ze knuf en mag ze weer los..
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:29:

[...]





Cesar heeft soms best goede dingen. Bijv: honden die slopen of klieren krijgen te weinig beweging en/of uitdaging. Dat klopt 9 vd 10 X als een bus.



Oh absoluut. Ik heb een aantal jaar gewerkt als hondentrainer en al snel geleerd dat je er zo snel mogelijk achter moet zien te komen hoeveel beweging en uitdaging de probleemhonden kregen. Maar CM zet de hond vervolgens op een loopband geloof ik, ik stuurde baasjes en hondjes het bos in.

Iedere hond moet iedere dag los kunnen lopen, dat geldt echt voor ieder ras.



Ik ben overigens wel een fan van clickertraining, maar daarvoor moet je wel 'handige' baasjes hebben die een beetje zinnig naar hondengedrag kunnen kijken. Voor eerste-hond baasjes gebeurt er soms te veel tegelijk. Maar het is echt te gek om te zien hoe snel (en hoe graag!) een hond kan leren door clickertraining.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:29:

[...]





Cesar heeft soms best goede dingen. Bijv: honden die slopen of klieren krijgen te weinig beweging en/of uitdaging. Dat klopt 9 vd 10 X als een bus.



Het punt is alleen, dat CM eerst naar de hond kijkt en dan pas met technieken komt. En de meeste mensen proberen zijn technieken op elke willekeurige hond, en dat kan dus helemaal verkeerd uitpakken.precies.. En ik ben ook geen fan van Gaus .. ook niet van de clicker.. maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik geen training doe waarin in dit toegepast kan worden. Sowieso bestaat er niet DE training.. Iedere hond is anders .. en je moet naar de hond kijken om te zien waar hij of zij baat bij heeft.. en die training doe je.. Dus kan het in praktijk zo zijn dat je drie verschillende hondenscholen bezoekt en dat pas de 4e bij jou en je hond past..
Alle reacties Link kopieren
en nu ga ik lekker CSI kijken.. hondenkind ligt lekker te knorren aan mijn voeten.. rust....
@Poldervrouw

Die van mij heeft de hele achterbank, en ik rij een van de breedste sedans die er zijn. We dachten even over een tweede en waren al aan het kijken voor een andere auto, want dat past niet!
Alle reacties Link kopieren
Nummer zoveel .. ook zo'n lekker groot hondenbeest.. Heerlijk hè.. Ik ben gek op grote honden..
@Lemoos

Ik denk een Anatolische Herder?



Toch valt mij op dat grote honden vaak veel socialer (of banger) zijn dan worstjes Als ik onbeleefde honden tegen kom tijdens het wandelen (tekeer gaan, bijten, enz), dan zijn ze heel vaak van optil-formaat en heel soms ietsje groter. Grotere honden zijn vaak wel wat lomper en onbehouwener, maar ik zie ze zelfden blaffen of agressief doen.
quote:poldervrouw schreef op maandag 20 oktober 2014 20:50 Nummer zoveel .. ook zo'n lekker groot hondenbeest.. Heerlijk hè.. Ik ben gek op grote honden..Ik ook! Ik vind kleine hondjes ook lief hoor, maar zelf heb ik liever een grote. Ik ben niet zo'n held en met een grote hond voel ik me veilig. En ik hou ook gewoon van knuffelen met zo'n lobbes
Alle reacties Link kopieren
quote:janey_27 schreef op 20 oktober 2014 @ 19:17:

[...]





Ik word misselijk van jouw xxxx opmerkingen. Als je er zo misselijk van word reageer dan niet!! En dat laatste is al helemaal slecht. geef jij je hond geen opvoeding of zo? lekker zeg zo'n hond, zeker zo eentje die je nergens mee naar toe kan nemen omdat hij de hele boel terroriseert en niet luistert? tja moet je hem maar opvoeding geven he? . xxxxx ik ben gek op mijn pup en hij komt hier niets te kort. ........

Ik heb vier honden, waarvan 2 herplaatsers en eentje was al van mijn man, en een wangedrocht qua opvoeding. Reken maar dat ik mijn honden opvoeding geef! Ze maken niets kapot, komen als ik ze roep, maar ze mogen wel zichzelf zijn!

Ik heb al meer pups opgevoed en de een bijt meer dan de ander. Ik deed dan gewoon een handschoen aan en ik greep ze op een speelse wijze terug, zoals ze mij beten. Puppietandjes komen hard aan, daardoor lijkt het alsof ze hard bijten.

Ik heb me er nooit druk om gemaakt, ook niet om degene die niets anders deden als bijten. En het ging vanzelf over.



Maar mijn honden mogen gewoon hond zijn. Ze zijn evenwichtig en tevreden. Ik heb ze niet verpest, en ze hoeven niet naar het asiel `omdat ze lastig zijn`.



Als ik lees wat in dit topic wat honden allemaal niet mogen, denk ik dat er gefrustreerde beesten ontstaan die zich straks mogelijk gaan afreageren op de meubels of zo.

Maar ja, dat vormt natuurlijk geen enkel probleem voor sommigen, want dan sluit je hem toch gewoon de hele dag op de bench!

Dat kan allemaal! PROBLEEM OPGELOST!
Alle reacties Link kopieren
Gillen??

Nee dat is vast heel effenctief
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 20 oktober 2014 @ 19:29:

Dierenmaffia, Iones Hoe verwoordde je het ook al weer? Jezelf een betere moeder voelen door anderen neer te halen? Ironisch is het, hè Ik heb geen complexen en voel me niet beter. Maar ik haat onrecht naar honden toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 20 oktober 2014 @ 20:14:

Wat een topic... En ik maar denken dat dierenliefhebbers lieve mensen zijn

Ik word altijd lelijk als ik aanvoel komen dat een hond onrecht aangedaan wordt.



Ik heb inmiddels begrepen dat de ts de hond gekregen heeft en de verantwoording ligt bij haar ouders.



Je moet inderdaad een hond nemen die bij je past qua persoon. Als je niet tegen het bijten van een temperamentvolle pup kunt, dan past de hond misschien niet bij je.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 20 oktober 2014 @ 20:29:

[...]





Cesar heeft soms best goede dingen. Bijv: honden die slopen of klieren krijgen te weinig beweging en/of uitdaging. Dat klopt 9 vd 10 X als een bus.



Het punt is alleen, dat CM eerst naar de hond kijkt en dan pas met technieken komt. En de meeste mensen proberen zijn technieken op elke willekeurige hond, en dat kan dus helemaal verkeerd uitpakken.Precies, en daarom zegt ie ook dat je dat op eigen houtje dat niet allemaal moet proberen.



Hij heeft echt kijk op honden en gaat er goed mee om.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, dus ik weet niet of het al genoemd is, maar... Hoeveel slaapt je pup op een dag?



Je kunt puppy's op sommige vlakken wel vergelijken met kinderen. Als ze klein zijn hebben ze nog veel slaap nodig. Sommige pups regelen dat netjes zelf en vallen gewoon in slaap als ze moe zijn. Andere pups worden van moeheid heel baldadig en vervelend, net als sommige kleine kinderen als ze moe zijn. Aangezien deze pups niet zelf hun rust pakken, moet jij dat als baasje voor je hond doen. Als je hond een bench gewend is, kun je hem daarin zetten. Let wel op dat je er geen strafplaats van maakt! Vaak zie je dan dat de hond (soms wel na enig protest) vanzelf lekker in slaap valt. Als je hond de bench niet gewend is, kun je hem op een ander rustig plekje zetten. Dat kan gewoon zijn mand zijn, maar dan moet je wel heel alert en consequent zijn, want de kans is groot dat hij er steeds uit zal lopen. Kan ook bijvoorbeeld de gang zijn. Geef hem een lekker kluifje en laat hem met rust.



Hij hoeft nog niet eens te slapen, als hij maar genoeg rustmomenten op de dag heeft. Bij veel pups werkt dit al heel goed bij ongewenst gedrag.



Verder je hond compleet negeren als hij zoiets doet. Je loopt gewoon weg, hij krijgt totaal geen aandacht als hij bijt (ook geen negatieve, want aandacht = aandacht). Is heel erg moeilijk en in het begin zul je waarschijnlijk nog geen enkele verbetering zien (hij probeert je waarschijnlijk zelfs nog meer uit), maar als er daarna nog steeds geen aandacht komt zal hij wel door hebben dat bijten niet leuk is, want dan wordt hij genegeerd. Natuurlijk wel flink belonen en met hem spelen (met een speeltje) als hij niet bijt.



Het is met dit soort dingen vaak een kwestie van 'wie de langste adem heeft' Je zult geduld moeten hebben en je zal er waarschijnlijk gefrustreerd van maken. Maar naarmate je hond volwassener wordt én tegelijkertijd leert dat bijten = negeren... Zal het kwartje uiteindelijk wel vallen!



Tot slot wil ik nog zeggen dat ik dit altijd zo heb gedaan met mijn honden en dat het altijd heeft gewerkt. Het heeft bij de ene hond wel (een stuk) langer geduurd dan bij de andere voor het kwartje viel Maar er is geen enkel advies wat voor alle honden opgaat... De ene hond heeft nu eenmaal een heel andere aanpak nodig als de andere hond (wederom net als met kinderen).
Alle reacties Link kopieren
Ik

voel met je mee, ik had ook een pup die onhandelbaar bijtgedrag had.

Alle manieren en methodes heb ik geprobeerd en niks hielp. Ze sprong

omhoog en beet me in mijn buik. Mijn kleren aantrekken kon niet met haar

erbij, ze bleef maar trekken en happen. Ik moest regelmatig op de bank

gaan staan als ze een bijterige bui had.



Wat ook zo hielp, is dat iedereen die ik om advies vroeg, me vertelde

dat ik het allemaal verkeerd deed, niet dus. Volgens mij kun je alleen

geduldig afwachten tot het minder wordt. Nee zeggen, speeltje aanbieden

oid en weglopen. Onze pup ging na 6 maanden heel langzaamaan minder

bijten.



Helaas is ze niet oud geworden, nog geen jaar oud was ze toen ze stierf.

Ik ben ervan overtuigd dat ze geen normaal bijtgedrag vertoonde en ze

leerde alles veel langzamer dan andere pups. Toen ze stierf, was het me

net gelukt haar poot te leren geven. Verder snapte ze alleen zit en

kusje. Sommige pups leren waarschijnlijk erg langzaam, dat is wat ik

denk iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Gladoortje, ja, natuurlijk, poot geven en kusje geven is ongelooflijk belangrijk

Ook een puppycursus gedaan? En daarna gehoorzaamheidstraining? Laat me raden ...... Ik denk het niet.
quote:janey_27 schreef op 20 oktober 2014 @ 19:35:

[...]





Ja dit is onze eerste! we hebben vroeger 2 engelse staffords gehad, ook zulke lieverds. Ik heb inderdaad gehoord dat het niet de makkelijkste beesten zijn en indd ook heel eigenwijs etc. maar ik heb het er zeker voor over hoor want zoals jij ook zei, prachtige honden en heel lief! vind persoonlijk zo'n grote hond waar je lekker lang mee kan rennen in het bos veel leuker dan een chihuahua die dat niet zo makkelijk kanWaarom moeten het eigenlijk rashonden zijn? Wij hebben een rasloos hondje uit het asiel gehaald. Net zo lief en je houdt de misstanden met fokkers niet in stand. Om nog maar te zwijgen over de doorgefokte arme honden met hun gebreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven