Backpacken, of gaan werken?

20-10-2014 17:25 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo iedereen,



ik zit met een enorm dilemma waar ik graag wat ervaringen van anderen zou willen horen. Het is al volgt: Ik ben single, 22 jaar, thuiswonend en bijna klaar met mijn studie. Ik ben sinds kort op zoek gegaan naar een baan. Naar hier en daar mijn cv geplaatst te hebben word ik overrompeld met aanvragen voor werk, dus eigenlijk keuze zat..



Nou zit ik alleen heel erg met mijzelf in de knoop. Ik heb jarenlang geroepen dat ik na mijn studie eerst een half jaar zou reizen, daarna werk zou gaan zoeken. Nou is helaas het reizen (mede door het verbreken van mijn relatie) niet meer doorgegaan en zit het financieel niet mee. Ik zal toch nog eerst 2-3 maanden moeten werken alvorens ik überhaupt op vakantie zou kunnen.



Ik weet dat dit waarschijnlijk een kwestie is van: volg je hart :

Toch zou ik graag willen weten wat jullie zouden doen: een vaste baan zoeken en carrière maken, of eerst nog op vakantie voor minimaal 2-3 maanden?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 20 oktober 2014 @ 19:06:

Man of vrouw maakt in deze geen verschil toch.



Er werd hierboven gezegd * loop je een leuke vent tegen het lijf* maar het was dus even puur ter verduidelijking ;).



Ja retourticket is rond de 1500 euro, dan blijft er nog ongeveer 6000,- euro over om van te leven en leuke dingen te doen, nouja dat zou moeten lukken... Ik ga het er hier thuis maar eens over hebben...



Ik doe richting verkoop, accountmanager.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar heb je nu dan echt kans op een vaste baan?! Lijkt mij toch beetje sterk tegenwoordig? Zijn het geen 6 maanden - 1 jaar contracten?



Dat het een "serieuze" baan is hoeft niet te betekenen dat je er niet over een half jaar mee kunt stoppen.
Alle reacties Link kopieren
In een tomatenkwekerij zou ik ook niet werken voor een half jaar. Dat werk kun je beter in Australie doen, dan verdien je twee keer zoveel. (Level kost ook iets meer maar denk dat je alsnog beter uit bent)
Alle reacties Link kopieren
Reizen!!! Anders doe je het waarschijnlijk nooit meer (niet op die manier..).

Lekker naar zuid oost Azië. Tuurlijk heb je budget nodig maar het leven is daar is heel goedkoop!
Alle reacties Link kopieren
Ohw zie nu je voorkeur voor Nieuw Zeeland

Lijkt me fantastisch!! Gaan!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn eigen topic niet vol spammen maar leuke reisideeën zijn ook welkom hoor! Ik ben altijd al iemand geweest die er zelf op uit trok of met een geliefde. Heb vorig jaar in me eentje 3 weken rondtrip china gedaan ( viel tegen) en ga vaak een weekendje weg op de motor.



Weeshuizen bezoeken staat niet echt op mijn lijstje, maar zo heeft ieder zijn of haar eigen ding



Endagmar: Nee het zijn inderdaad in het begin half jaar / jaar contracten, een echt vaste baan bestaat niet meer voor vele...
Je woont nog bij je ouders, dus hebt geen kosten. Zou gewoon een paar maanden gaan sloven in de horeca (wel ergens waar je je eigen fooi mag houden!) en dan lekker gaan reizen. Of als je in je eigen branche lekker kunt verdienen laat je detacheren voor 6 maanden en vertrek dan. Als je eenmaal 'n vaste baan hebt zeg je die niet zomaar op en over 'n paar jaar wil je waarschijnlijk 'n eigen woning. Dus grijp je kans nu de omstandigheden ideaal zijn.
quote:m10000 schreef op 20 oktober 2014 @ 18:57:

Ik wil al heel lang naar nieuw zeeland of een rondtrip usa. Die rondtrip USA is helaas niet meer doorgegaan, dus nu ga ik denk ik terug naar mijn eerste voorkeursland Nieuw zeeland. Ik moet sowieso tot maart wachten, want moet mijn scriptie half maart nog verdedigen voor een cijfer.



Als ik nu dus de komende 5 maanden werk zal ik pak em beet 7,500 - 10,000 euro gespaard kunnen hebben, wat toch wel genoeg zal moeten zijn om een half jaartje vol te houden. Het probleem is echter: ik werk al 9 jaar in een tomatenkwekerij als bijbaan, ik ga dit niet nog eens 5 maanden volhouden. Het zal daarom dus toch uitzendwerk moeten worden...



Heb ik nu al stiekem een keuze gemaakt? Pff zet nu in eens wel alle leuke banen aan de kant ....



ps: ik ben een man ;)Je wil naar Nieuw Zeeland en denkt daar met 10.000 euro een half jaar rond te kunnen komen? Wow! Je weet zeker niet hoe duur 't daar is? Reken in NZ, Aus en USA er maar flink wat bij. Zeker als je alleen reist en je de kamerprijs en huurauto niet door 2 kan delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 20 oktober 2014 @ 19:50:

[...]Je wil naar Nieuw Zeeland en denkt daar met 10.000 euro een half jaar rond te kunnen komen? Wow! Je weet zeker niet hoe duur 't daar is? Reken in NZ, Aus en USA er maar flink wat bij. Zeker als je alleen reist en je de kamerprijs en huurauto niet door 2 kan delen.Je weet toch niet hoe zuinig hij met geld om gaat? Niet iedereen overnacht elke nacht in een B&B of hostel. Misschien wil hij wel lekker met de motor + tentje rondtrekken
Mwah, de westerse wereld zou ik laten liggen, daar kom je met een een leuke verkoopbaan toch wel ooit. Australië, Nieuw-Zeeland, US, gewoon een passende functie zoeken en het is betaald voor niks. Dan ga maar gewoon werken.



Ik dacht dat je iets van de wereld wilde zien. Dat is dan wat je nog niet kent. Gezien je houding is dat armoede, achterstand, gebrek aan water en gezondheidszorg. Dan leer je iets.



Jij wil op vakantie, kan ook, lekker doen, dus werken.
quote:london_calling schreef op 20 oktober 2014 @ 20:03:

[...]



Je weet toch niet hoe zuinig hij met geld om gaat? Niet iedereen overnacht elke nacht in een B&B of hostel. Misschien wil hij wel lekker met de motor + tentje rondtrekken

Maar als je naar dat soort landen reist doe je doorgaans ook allerlei activiteiten en die zijn duur.



Zuidoost Azie is 'n stuk betaalbaarder.
Alle reacties Link kopieren
Lees deze draad ook eens door: baan opzeggen om te reizen?
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:cecilia74 schreef op 20 oktober 2014 @ 22:32:

Lees deze draad ook eens door: baan opzeggen om te reizen?



Die ga ik zo eens even doorlezen!



@ Slensor: Nee ik heb niet zo heel veel met de armoede, ik wil gewoon al heel lang naar NZ of USA omdat mij dat gewoon veel meer aanspreekt.



@ elninjo: Nou schoolgeld a 2000 euro, de annuleringskosten van 700 euro en mijn motorreparatie (500 euro) hakt er anders flink in. Ook kleding is toe aan vervanging en de sport moet ook nog gefinancierd worden. Maar over het algemeen vallen de kosten mee ja ;).



Ik ga z.g.a.z. geen huurauto of iets in die trant nemen, kost inderdaad veelste veel. Anders zou ik nog eerder eentje kopen en die weer proberen te verkopen. Ik lees dat het tussen de 45 en 80 euro per dag moet lukken, ligt er maar net aan waar je slaapt en wat je doet. Overnachting is bij een goedkope plaats 15 euro p.d., eten en drinken reken ik op 10-15 euro ( zelf koken) dus een vaste lasten van 25 - 30 euro p.d. De rest zijn dus reiskosten en uitjes, maar over 180 dagen kan dit prima verspreid worden. En als uit de berekening komt dat ik dit niet ga redden, dan wordt de reis gewoon korter.



@ London Calling: Ik was dit eerst zeker van plan! dus even kijken of dit financieel te doen is. Ik heb wel gemerkt dat het soms wel eenzaam kan zijn met een reis in de middle of nowhere, dus ik ga deze keer proberen meer de mensen op te zoeken.





Maar laat ik nog niet te hard van stapel lopen, eerst maar even rustig alle opties op een rijtje zetten!



Edit:



Net even besproken beneden: ouders lachten mij uit en verklaarde me voor gek, wat moet je nou een half jaar in een ander land doen, je moet maar gewoon gaan werken. Lekkere support weer hier zo..
Backpacken, TO, absoluut! Liefst zeker een half jaar tot een jaar. Echt, je gaat zo'n spijt krijgen achteraf als je het niet doet. (Heb ik namelijk...)
Ik ben nooit gaan backpacken (hou van meer comfort) en maak reizen van max 4,5 week. Dat kan binnen je vakantiedagen en je kunt jezelf dan de nodige comfort geven en aan alle dure activiteiten (hanggliden, snorkelen, helicopter/ballon/cessna vluchten, duiken, bungyjumpen, paard/quadrijden etc. etc.) meedoen.



Maar als je het niet erg vind om in dorms te slapen (vergis je niet, die zijn in Australie nog duur) dan moet je er nu voor gaan terwijl je nog geen vaste lasten hebt.
Backpackers die ik in Australie leerde kennen (je doet als backpacker doorgaans dezelfde activiteiten als de comfort-reiziger) gingen vaak 's avonds aan de instant noodles. Ik ga toch liever ergens lekker eten. Zelfs water is er duur. Als je halve literflesjes koopt overdag ben je daar zo 3 dollar per flesje voor kwijt. Water uit de kraan is niet te zuipen, want chloorsmaak.
Alle reacties Link kopieren
Gaaa! Ik ben 3 maanden in Azië geweest. Niet heel luxe geslapen maar ook niet armoedig en veel gezien en gedaan. Heeft me 3000 euro gekost incl ticket. Ben laatst naar new york geweest voor een maand. Heeft me 4000 euro gekost incl ticket. Met jouw budget zou ik eerder voor Azië kiezen dan voor een westers land waar je op je geld moet letten. Veel plezier iig!!
Alle reacties Link kopieren
En btw, je ouders vinden het waarschijnlijk een eng idee dat je alleen gaat reizen. Ze zullen vast trots op je zijn als je het gaat doen. Zonde om je droom door iets of iemand te laten schieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook gaan TO. Nu!

Je ouders moeten even wennen aan het idee, dat komt vast wel goed. En zo niet, laat je er niet door tegenhouden. Je bent 22, het is jouw keuze, niet die van hen.



Is het een optie om eerst op een baanaanbod in te gaan voor zes maanden? Dan kun je eerst sparen en daarna vertrekken.



Ik ben net terug van een half jaar reizen in Azië. Ik ben bijna 30 en dan is zoiets toch lastiger te regelen dan wanneer je nog ongebonden thuis woont. Maar niets is onmogelijk gelukkig

Als je weinig budget hebt, is dat een ideale plek om het lang uit te houden met een euro of 20-25 per dag. Elke avond uit eten en ruwweg de helft van de nachten een eigen kamer en de andere helft in hele nette dorms.
Alle reacties Link kopieren
quote:mavipa schreef op 21 oktober 2014 @ 06:19:

Gaaa! Ik ben 3 maanden in Azië geweest. Niet heel luxe geslapen maar ook niet armoedig en veel gezien en gedaan. Heeft me 3000 euro gekost incl ticket. Ben laatst naar new york geweest voor een maand. Heeft me 4000 euro gekost incl ticket. Met jouw budget zou ik eerder voor Azië kiezen dan voor een westers land waar je op je geld moet letten. Veel plezier iig!!



Precies. Goed advies, helemaal mee eens!



Naar die dure landen kun je altijd nog wel eens gaan, later als je rijk en groot bent. :-) Nieuw Zeeland loopt niet weg.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt wel blij met jullie advies voor Azië, maar heel Azië trekt mij gewoon niet en ik wil juist die westerse landen bezoeken ;)



Nou het gaat mijn ouders denk ik niet echt om angst voor weggaan, maar ze zijn altijd denigrerend over zulke dingen... ( het zou wel kunnen hoor!)



moeilijk moeilijk...
Alle reacties Link kopieren
Azië heeft ook enorm ontwikkelde landen. Dan heb je westers comfort met de Aziatische cultuur, maar niet de hurktoiletten en beestjes (heel generaliserend gezegd, I know).

Wat dacht je van Singapore, Japan, Zuid Korea?



Maar verder is het natuurlijk jouw feestje

Ga anders eens grasduinen in de bibliotheek, tussen de reisboeken. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Okee, als je naar die westerse landen wilt, dan zou ik me wel verdiepen in hostels en in www.couchsurfing.org . Zonde als je geld al heel snel op gaat aan slapen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Wat trekt je zo aan in westerse landen?



Ik zou lekker naar azie gaan (of midden of zuidamerika). En australie bewaren voor later met kinderen oid.



Mijn eerste Reis was naar India, zo goedkoop geslapen, dat zou ik nu niet meet down, maar onvergetelijke ervaring. Werken kan altijd nog.
Wow, teuntje, India als éérste reis, gewaagd! Ik hoor van veel mensen altijd dat ze zeggen: "Doe India nooit als éérste reis, want dan wil je daarna nooit meer reizen." Uiteindelijk nooit geweest en betwijfel of het nog ooit zal gaan gebeuren. Lijkt me veel te druk, en volgens mij met veel mensen die je aanraken, "Miss! Miss!" of kinderen die een stylo willen.

Sinds de laatste jaren trekken westerse landen mij ook veel meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven