Geld & Recht alle pijlers

Huurhuis of Koophuis?

20-10-2014 18:57 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Wat vinden jullie; ik woon al 5 jaar samen met mijn vriend in een sloeber huurhuis wat ik best vind. Lekker weinig maandlasten en daardoor kunnen doen waar je zin in hebt. Het is niet echt groot, is een flat en heeft dus geen tuin maar verder vind ik het best uit te houden.



Toch lijkt een koophuis me ook wel wat. Meer ruimte, een tuin enz enz, jullie kennen de pluspunten wel.



Nu vraag ik me af wat ik nou zou moeten doen... Lekker blijven zitten waar ik zit ( vooral nu ik zelf geen kinderwens heb) en doen waar ik zin in heb of serieus gaan worden en een huis kopen?
Ik snap je cheryldev, maar jij huurde dan denk ik bij een particuliere verhuurder? Wij huren bij een woning cooperatie, lijkt me stug dat ze daar aan een zelfde soort praktijken kunnen doen. Alles staat in een helder contract op papier.



Maar goed, een net huurhuis met jouw eisen voor een redelijke prijs moet er maar net zijn. Je kan zeggen: ik ga voor een jaar (of 2) in een groter huurhuis wonen en dan alsnog doorverhuizen, je kan meteen een koophuis gaan kopen of je kijkt het nog even aan.



Voordeel met kopen is dat je daadwerkelijk iets opbouwt, maar ik zou zeggen: bij twijfel wachten op meer zekerheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:cheryldev schreef op 20 oktober 2014 @ 22:00:

[...]





O.a de lage huizenprijzen op dit moment, mijn schoonvader die het belachelijk vind dat we nog in een huurflatje zitten en ikzelf die het wel lekker vind om wat meer ruimte te hebben en een tuin. Maar zoals eerder benoemd is financiele vrijheid me ook veel waard, vooral met de bezuinigingen op mijn werk.

Maar hij hoeft niet jouw hypotheek te betalen. En hij hoeft ook het onderhoud van een koophuis niet te betalen, of de gemeentelijke belastingen of een nieuwe cvketel als de oude kapot is.



Er zitten best wat kosten aan een eigen huis hebben hoor. Ik vind huren echt geen schande oid.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, je zit er ook weer niet voor 30 jaar aan vast hoor. Je moet tegenwoordig aflossen op je hypotheek, er is nog wat inflatie. Zelfs als de huizenprijzen niet stijgen (wat ze waarschijnlijk wel doen de komende 5-8 jaar, alleen niet meer zo hard als vroeger), kan je met een jaar of 8 waarschijnlijk wel weer verkopen. Tenzij je in een regio wilt waar de prijzen echt kelderen (delen van Groningen bv).

Maar dan nog: als jij je er niet goed bij voelt, niet doen. Een huis kopen moet je doen omdat je ergens graag wilt wonen, of omdat het na rekenwerk een verstandige optie blijkt. Niet omdat je schoonvader het stom vindt dat je 'maar' in een huurflat zit. Die schoonvader is zeer waarschijnlijk nog van de generatie die allemaal dikke winst op hun huis hebben gemaakt, en nog steeds geloven dat een koophuis altijd geld oplevert. Dat is de afgelopen tien jaar dus voor heel veel mensen niet het geval gebleken. En dat is heus niet alleen maar omdat die allemaal onverantwoorde hypotheken hadden. De generatie van onze oiders heeft gewoon mazzel gehad dat de markt niet 15 jaar eerder ingestort is, anders hadden er toen ook allerlei mensen in de problemen gezeten.
Alle reacties Link kopieren
En voor de duidelijkheid: ik heb dus de afgelopen jaren weliswaar minder betaalt dan als ik had gehuurd, maar niks opgebouwd hoor (en ik loste wel af). Door de waardedaling kwam ik precies op 0 uit. Geen cent winst gemaakt. Vind ik geen probleem, ik heb een redelijk bedrag betaald iedere maand om in een heel fijn huis te wonen, maar het was echt geen spaarpotje of zo.
Je moet voor de grap eens uitrekenen wat een hypotheek aan rente kost over de gehele looptijd. Dat betaal je gewoon aan de bank en "gooi" je dus net zo hard weg als huur. Plus de onderhoudskosten die je aan een koophuis wel hebt en bij een huurhuis niet.



Ik snap trouwens niet waarom een koophuis meteen een enorm huis met een tuin zou moeten zijn. Als je van de vrijheid van lage lasten houdt kan je toch ook een appartement kopen? Doe je best om het wat sneller af te lossen dan die 30 jaar zodat je minder rente betaalt en je woont op een gegeven moment zonder kosten.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie zo'n lage maandlasten hebben, hebben jullie dan ook veel gespaard?

Als je nog geen 5.000 op de rekening hebt staan zou ik daar eens mee beginnen.

Ga allebei eens 400 per maand sparen, dan weet je meteen of je qua kosten een andere woning trekt. Je kan dan alvast een beetje je leven aanpassen (ook met boodschappen, uit gaan, kleren kopen etc). Probeer dat eens 3 maanden.

Als je meer dan 1500 netto binnenkrijgt (pp) zou dat prima moeten kunnen lukken.



Als je gaat kopen, probeer dan wel samen zo'n 25.000 euro op je spaarrekening te hebben. Is een mooi appeltje voor de dorst.



Als je meer kan sparen, kan je dat in je hypotheek stoppen, waardoor je maandlasten minder worden.
Alle reacties Link kopieren
Slagroom met dip: +1
Alle reacties Link kopieren
Ik zou goedkoop blijven wonen zo lang de ruimte jullie niet te krap wordt. Mijn vriend en ik hebben een appartement wel op de eerste verdieping en dus met achtertuin ( moet een klein balkonnetje af om in de tuin te komen). Drie kamer woning en niet heel groot maar ook niet heel duur. Ik ben zwanger en de eerste drie jaar blijven we zeker hier. Het eerst volgende huis hierna wordt een grotere een gezinswoning met alles erop en eraan. Dat willen we dan wel gaan kopen. Maar voor nu is de zekerheid dat we goed zitten voor niet al teveel geld gewoon veel meer waard voor ons dan veel ruimte hebben en eigenaar zijn. Onze cv was bijvoorbeeld kapot en vanavond komt er een mannetje het maken zonder dat wij daarvoor moeten betalen. Huren is nu eenmaal voordelig wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder woont in een prachtig nieuwbouw appartement particulier gehuurd met huur toeslag maar 400 per maand , waarom wil iedereen een sociale huurwoning? Die zijn vaak zo oud en uitgewoond, particulier huren is echt niet duurder
Cheryl, je klinkt nog niet echt overtuigd dat je 'moet' kopen. Waarom ga je niet eens heel concreet op Funda kijken naar welke huizen je leuk vindt en binnen jullie budget vallen? Ga eens naar een hypotheekadviseur om te horen wat jullie mogelijkheden zijn en vraag dan bijvoorbeeld wat voor een hypotheek je kunt krijgen als je je maandlasten niet hoger wilt laten zijn dan wat je nu aan huur kunt krijgen. Maak bij een willekeurig leuk huis eens een berekening voor onderhoud.



Als je dat allemaal op een rij zet, kun je meer afgewogen je keus maken en wie weet ben je dan wel hartstikke blij met je huurhuis en blijf je gewoon zitten! Of je ziet ineens mogelijkheden die je eerst niet zag en gaat met veel plezier en goed geïnformeerd iets kopen, ook prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven