Baby 9 weken slaapt niet in bedje

19-10-2014 14:19 101 berichten
Ruim twee maanden geleden heb ik een prachtig dochtertje gekregen. Ze is een hele lieve tevreden baby en ze drinkt en groeit goed.



In het begin sliep ze heel goed. Elke keer na het voeden als ze moe was legde ik haar in haar bedje (een co-sleeper) en gaf ik haar mijn pink, zodat ze zichzelf in slaap kon sabbelen. Ze sliep toen 's nachts van ongeveer 22.00 tot 3.00 en soms wel langer. Dan kwam ze voor een voeding en sliep daarna nog ongeveer twee uur. Overdag sliep ze ook regelmatig één of twee uurtjes achter elkaar.



Het probleem is, dat ze nu mijn pink niet meer wil en ook geen fopspeen, waardoor het haar niet meer lukt om zelf in slaap te vallen. Ze valt alleen in slaap aan de borst of in de draagzak. Als ik haar dan na een tijdje heel voorzichtig in bedje leg wordt ze wakker en gaat ze huilen. Als ik haar tegen me aan in bed laat slapen slaapt ze wel, alleen veel korter, en ik vind het eigenlijk toch heel eng om haar in ons bed te laten slapen.



Ze slaapt nu inmiddels (de afgelopen twee weken) nog maar maximaal vier uur per nacht (in twee slaapjes van ongeveer twee uur). Overdag slaapt ze alleen in de draagdoek. Ik maak me echt zorgen dat ze zo weinig slaapt. Zo wordt ook steeds minder tevreden en huileriger. Ik ben bang dat ze oververmoeid begint te raken.



Hebben jullie tips hoe ik mijn meisje zelf in slaap kan laten vallen zonder pink of speen? En weet iemand of slapen in de draagzak net zo goed is als slapen in bedje, of rust ze dan toch minder goed uit?
quote:ybazyba schreef op 21 oktober 2014 @ 08:29:

Hoe ging het afgelopen nacht?



Ze heeft de hele nacht bij me in bed gelegen. Ik zorg dat ze niet meer onder het dekbed lig, maar in haar slaapzakje en ik heb het voedingskussen langs de rand gelegd. Het lijkt me zo dat er niks kan gebeuren.



Ze heeft een keer bijna drie uur geslapen en daarna steeds korte slaapjes gedaan. Tussendoor heb ik haar liggend gevoed, waarna ze makkelijk weer verder sliep. We krijgen dus wel korte slaapjes, op deze manier, maar ze huilt een stuk minder dan als ik haar steeds in bedje leg.



Ik heb wat rondgelezen op internet, en ik kom tot de conclusie dat in de draagzak slapen inderdaad prima is. Nu zoek ik nog naar de beste manier om veilig samen te slapen. Haar co-sleeper lijkt ze echt niet meer te willen. Wel zonde van die mooie (en dure!) co-sleeper, haha
Alle reacties Link kopieren
O sorry, lees nu je post. Dat van die reflux is lastig te bepalen he? Mijn oudste had het ook, verborgen reflux. Hij heeft ook medicijnen gehad. En mijn jongste vertoonde heel veel symptomen, inderdaad heel vaak de hik, slikken. Hele korte slaapjes, alleen in de draagdoek (rechtop) lang. Maar toch had ik niet het idee dat hij pijn had. En dat het huilen daardoor kwam.

En het ging bij hem na 8 weken steeds beter, terwijl het met onbehandelde reflux inderdaad juist slechter zou gaan. Fijn dat je wel kan genieten! Zo'n inieminie mensje dat alleen tegen je aan wil slapen is natuurlijk ook echt heel lief. Maar ik zou het ook volledig begrijpen als je er wel een beetje doorheen zit. En ik begrijp je zorgen om het weinig slapen. Ik hoop voor je dat dat snel anders wordt.
quote:ybazyba schreef op 21 oktober 2014 @ 08:41:

O sorry, lees nu je post. Dat van die reflux is lastig te bepalen he? Mijn oudste had het ook, verborgen reflux. Hij heeft ook medicijnen gehad. En mijn jongste vertoonde heel veel symptomen, inderdaad heel vaak de hik, slikken. Hele korte slaapjes, alleen in de draagdoek (rechtop) lang. Maar toch had ik niet het idee dat hij pijn had. En dat het huilen daardoor kwam.

En het ging bij hem na 8 weken steeds beter, terwijl het met onbehandelde reflux inderdaad juist slechter zou gaan. Fijn dat je wel kan genieten! Zo'n inieminie mensje dat alleen tegen je aan wil slapen is natuurlijk ook echt heel lief. Maar ik zou het ook volledig begrijpen als je er wel een beetje doorheen zit. En ik begrijp je zorgen om het weinig slapen. Ik hoop voor je dat dat snel anders wordt.



Precies dit! Ik heb exact hetzelfde. Als ik nou zeker zou weten dat het de gewone babyperikelen zijn zou ik me niet zo druk maken, maar ik ben zo bang dat er iets niet goed gaat en dat ze hulp nodig heeft. Wel fijn om te horen dat het bij jouw kindje toch niet ernstig was, ondanks de symptomen. Ik probeer er nu op te vertrouwen dat ik het wel op tijd zie als het echt niet goed is, en dan weet ik wat ik moet doen(huisarts en kinderarts).



Zo'n minimensje is echt prachtig. Ik zit er soms ook wel flink doorheen, hoor! Maar gelukkig helpt mijn man me veel op zijn vrije dagen. En als ik naar dat lieve schattige gezichtje kijk bedenk ik me dat er ergere dingen zijn dan met je baby'tje tegen je aan geplakt wakker in bed liggen
Alle reacties Link kopieren
Wat maayke24 zegt, accepteren dat dit het is, heeft bij mij veel stress en onrust doen wegnemen. En meer slaap opgeleverd. Ik vind het nu veel minder zwaar dan toen ik alleen maar bezig was hem in zijn eigen bedje proberen te krijgen. Mijn zoon is ruim 6 maand en slaapt inmiddels bijna elke nacht in zijn cosleeper, al neem ik hem vaak sochtends vroeg rond 5 uur wel in bed omdat hij dan onrustig wordt en bij mij wel verder slaapt. Overdag slaapt hij in de wandelwagen, draagdoek of ik ga met hem op bed, dan rust ik zelf ook even uit. Elke week gaat het beter, een maand geleden nam ik hem al weer om 23 u in bed omdat hij alleen maar huilde en niet weer ging slapen,nu halen we zeker de ochtend en soms zelfs tot 8 uur!
Alle reacties Link kopieren
En hij drinkt niet meer snachts elk anderhalf uur, maar om de twee en half of drie uur. Ook dat schuift geleidelijk steeds meer op.
quote:hybelkanin schreef op 21 oktober 2014 @ 09:12:

Wat maayke24 zegt, accepteren dat dit het is, heeft bij mij veel stress en onrust doen wegnemen. En meer slaap opgeleverd. Ik vind het nu veel minder zwaar dan toen ik alleen maar bezig was hem in zijn eigen bedje proberen te krijgen. Mijn zoon is ruim 6 maand en slaapt inmiddels bijna elke nacht in zijn cosleeper, al neem ik hem vaak sochtends vroeg rond 5 uur wel in bed omdat hij dan onrustig wordt en bij mij wel verder slaapt. Overdag slaapt hij in de wandelwagen, draagdoek of ik ga met hem op bed, dan rust ik zelf ook even uit. Elke week gaat het beter, een maand geleden nam ik hem al weer om 23 u in bed omdat hij alleen maar huilde en niet weer ging slapen,nu halen we zeker de ochtend en soms zelfs tot 8 uur!Overdag in bed nemen doe ik al langer. Alleen 's nachts blijf ik het toch eng vinden. Hoe sliepen jullie precies? Ieder onder zijn eigen dekbed, zei je al, maar had je dan het bed tegen de muur? En wel gewoon hoofdkussens? Ik vind het echt jammer dat het in NL zo strikt wordt afgeraden. Het is zo veel fijner en makkelijker om samen te slapen.
Fijn hoor, al die reacties! Ik ben blij om te weten dat er meer mensen zijn die de baby graag in bed nemen.



De waarschuwingen om er mee uit te kijken neem ik overigens ook nog steeds heel serieus.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste sliep op mij, dus ik op mijn rug en hij op zijn buik op mij en zijn hoofdje op mijn hals/borst.

Is dat een optie voor je?

Ik geloof wel dat dat officieel wordt afgeraden, maar mijn CB arts zei toen: als ie zo wel slaapt dan moet het voorlopig maar.

Zelf sliep ik wonder boven wonder ook wel een beetje. Droomde wel steeds over dat ik in een gevangenis zat, hahaha.
quote:ybazyba schreef op 21 oktober 2014 @ 09:31:

Mijn oudste sliep op mij, dus ik op mijn rug en hij op zijn buik op mij en zijn hoofdje op mijn hals/borst.

Is dat een optie voor je?

Ik geloof wel dat dat officieel wordt afgeraden, maar mijn CB arts zei toen: als ie zo wel slaapt dan moet het voorlopig maar.

Zelf sliep ik wonder boven wonder ook wel een beetje. Droomde wel steeds over dat ik in een gevangenis zat, hahaha.



Gevangen door je baby, haha. Ik deed het tijdens de kraamweek vaak zo. Met het voedingskussen om ons heen, zodat ze niet weg kon rollen. Nu doe ik het soms nog wel, als ze erg huilerig is. Ze wordt dan lekker rustig.



Bij ons CB zeiden ze alleen dat samen slapen werd afgeraden ivm wiegendood. Hoe je het dan wel veilig kan doen, daar deed ze geen uitspraken over.
Alle reacties Link kopieren
Had je dit al gelezen?



http://kiind.nl/articles/357/Jebabybijjeinbed.html



Ik vrees alleen dat jouw baby geen genoegen neemt met die houding waarin jij om haar heen ligt als het ware. Denk dat ze je echt wil voelen?
quote:ybazyba schreef op 21 oktober 2014 @ 09:47:

Had je dit al gelezen?



http://kiind.nl/articles/357/Jebabybijjeinbed.html



Ik vrees alleen dat jouw baby geen genoegen neemt met die houding waarin jij om haar heen ligt als het ware. Denk dat ze je echt wil voelen?



Op zich lukt dat wel, hoor. Als ze tegen me aan in slaap is gevallen krul ik me om haar heen. Ik word dan wakker met haar dicht bij me, maar niet tegen me aan. Nu ik haar niet meer onder mijn dekbed leg, merk ik dat ik niet meer in die houding slaap, maar dat ze verder van me af schuift. Misschien is een grote katoenen deken dan toch de oplossing.



Ik vind het wel heel bijzonder om te lezen dat ouders juist de ademhaling van hun baby reguleren in hun slaap. Ik merk ook dat ik onbewust toch waakzaam ben als ze naast me ligt. Dat zou dan juist voor extra veiligheid moeten zorgen. Ik ga me er nog eens verder in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Zo dicht zou ik niet tegen een baby van 9 weken gaan liggen. Dat kind lijkt eerder een jaar.



Bed tegen de muur, voedingskussen ( doomoo heb ik, die is vrij lang en beweegbaar) met een kwart rond het hoofd en driekwart tegen de muur, zodat de baby daar niet tegenaan kan rollen. Onder eigen dekbedje( dekentje)

Zelf lig ik een halve meter van hem af, en als hij wil drinken rol ik naar hem of hij naar mij. Zodra hij klaar is, daar word ik wakker van, rollen we weer uit elkaar. Ik heb een hoofdkussen, en lig met mijn hoofd op dezelfde hoogte als hem. Met een halve meter ertussen. Soms ga ik diagonaal liggen, zodat babys voetjes tegen mijn schoot rust, maar mijn bovenlichaam en dekbedrand liggen dan wel een halve meter van hem af.

Ik lig wel altijd met mijn gezicht naar hem toe, niet met mijn rug. Wil ik andersom liggen, draaien we beide om. Van hoofd naar voeteneind.
quote:Gevangen door je baby, haha. Ik deed het tijdens de kraamweek vaak zo. Met het voedingskussen om ons heen, zodat ze niet weg kon rollen. Nu doe ik het soms nog wel, als ze erg huilerig is. Ze wordt dan lekker rustig.

Dat voedingskussen is juist iets om voorzichtig mee te zijn! (Ivm verstikkingsgevaar).



Hybelkanin, je kind kan echt beter tegen de muur aan komen te liggen dan tegen een voedingskussen.
Hier een beetje hetzelfde verhaal. De wieg daar zal alles bij elkaar 20 uur in geslapen zijn, kan nu verder ongebruikt de deur uit



Zoon (en ook dochter een aantal jaren ervoor) sliep alleen bij mij. Dus, man uit bed, hij erin Zoon sliep in een slaapzakje op het dekbed waar ik onder sliep, en dan flink omhoog en geen kussen in de buurt. Niet altijd comfortabel voor mij, maar hij sliep tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier ook man eruit trouwens. Dat werd te druk...
quote:Lebowski schreef op 21 oktober 2014 @ 10:08:

Hier een beetje hetzelfde verhaal. De wieg daar zal alles bij elkaar 20 uur in geslapen zijn, kan nu verder ongebruikt de deur uit



Zoon (en ook dochter een aantal jaren ervoor) sliep alleen bij mij. Dus, man uit bed, hij erin Zoon sliep in een slaapzakje op het dekbed waar ik onder sliep, en dan flink omhoog en geen kussen in de buurt. Niet altijd comfortabel voor mij, maar hij sliep tenminste.



Ik vrees dat de co-sleeper hier over een paar maanden ook ongebruikt op marktplaats kan. Gelukkig bleek de draagzak wel een goeie investering.



Hybelkanin, dat lijkt erg op hoe ik de afgelopen twee nachten met haar heb geslapen. Alleen ons bed staat niet tegen de muur, maar dat kunnen we wel verplaatsen.



Weer bedankt voor alle reacties! Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat de oplossing bestaat uit overdag in de draagzak slapen en 's nachts voorlopig bij mij in bed. Ik zoek nog naar de meest veilige manier om dat te doen, omdat bijvoorbeeld een voedingskussen inderdaad ook weer een risico kan zijn. Verder blijf ik opletten of er niet toch iets lichamelijks is waardoor ze zo onrustig is geworden, zoals reflux. En ik blijf hier natuurlijk lezen voor tips en ervaringen
Yep, hier ook man naar een matrasje verbannen. Niet echt gezellig, maar ik geloof dat hij stiekem wel blij is dat hij tenminste lekker door kan slapen.




Hier gelukkig een logeerbed, dus heel zielig was man niet. En goedkope anticonceptie ook

Hier iig iedereen blij: zoon want die sliep en had zijn eten vlakbij, man want die kon doorslapen en ik omdat mijn kind sliep en ik dus ook een beetje kon slapen en vlakbij was met borstvoeding wanneer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook Vriend die op zolder slaapt en dochter in bed. Hier komt het alleen niet ten goede voor onze relatie... Hoe ervaren jullie dit?

Ook ben ik bang dat dochter straks niet meer in haar eigen bed wil slapen. Moet ik haar dit later weer afleren of gaat dat vanzelf?
Alle reacties Link kopieren
Hier slaapt dochter van 7 maanden af en toe nog wel eens tussenin onder haar eigen dekentje,tussen onze hoofdkussens ligt ze dan zeg maar..

Man en ik hebben ieder een eigen dekbed.
quote:xnickyx schreef op 21 oktober 2014 @ 10:52:

Hier ook Vriend die op zolder slaapt en dochter in bed. Hier komt het alleen niet ten goede voor onze relatie... Hoe ervaren jullie dit?

Ook ben ik bang dat dochter straks niet meer in haar eigen bed wil slapen. Moet ik haar dit later weer afleren of gaat dat vanzelf?



Hier is dat twee keer 'vanzelf' gegaan. Wel af en toe blijven proberen, in eigen bedje gelegd, maar nooit lang laten huilen. En ineens zijn ze er zelf aan toe, kunnen ze wel een uurtje (en steeds langer) in hun eigen bedje slapen. Hier heeft zoon (nu 13 maanden) geen enkel probleem meer met slapen, slaapt drie keer per dag in zijn eigen bed op zijn eigen kamer.



Qua relatie tja, ik miste het samen slapen wel, maar allebei geen nachtrust is ook niet goed voor je relatie
Alle reacties Link kopieren
Hier ongeveer hetzelfde als bij lebowski. Maar mijn man en ik waren nooit echt van het samen slapen. Hij snurkt en slaapt heel onrustig. Dus ik stuurde hem al voordat we kinderen hadden regelmatig naar de bank. En mijn oudste mag altijd bij me komen slapen als hij dat wil. Dat heeft hij een poos gedaan, van 1,5 tot 3 ongeveer. En toen was het ineens voorbij. Wilde hij zelf niet meer. Mijn jongste is 3,5 maanden en die slaapt nu ook in een eigen ledikantje. Maar mocht hij behoefte aan samen slapen krijgen dan mag hij bij me slapen. Ik heb inmiddels het volste vertrouwen dat hij dan ook vanzelf wel naar een eigen bed wil op termijn.

Coöperatieve houding van man helpt natuurlijk wel, als hij hier problemen mee zou hebben dan wordt het een ander verhaal. Maar hij vindt het heerlijk op de slaapbank zonder gestoord te worden door hongerige of wakkere baby's/peuters. Iedereen blij. Wij hebben 's avonds genoeg quality time samen op de slaapbank
Alle reacties Link kopieren
Mijn man slaapt ook op het tweepersoonslogeerbed...hij vind het heerlijk, ik mis echter mijn warme kacheltje, haha!



Mijn voedingskussen is rond, dus er zou altijd een ruimte onderaan blijven om te ademen, daar heb ik wel over nagedacht! Mijn kind is nog nooit er tegen aan gerold, maar ja, dat zegt niet veel.
Voor als iemand dit topic nog leest, even een kleine update.



Het gaat weer veel beter met de kleine meid. Overdag laat ik haar in de draagdoek slapen, zo veel als ze wil. 's nachts mag ze bij mij in bed, maar ik zorg dat ze niet meer onder het dekbed ligt. Na het voeden slapen we dan direct weer verder. Ik probeer haar nog af en toe in haar bedje te laten slapen. Soms wil ze dat, meestal niet.



In ieder geval lijkt ze nu genoeg slaap te krijgen: ze huilt weer minder en is regelmatig vrolijk en tevreden. En zelf voel ik me natuurlijk ook veel beter met meer slaap en minder zorgen.



Bedankt voor jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je nog even een update komt geven en wat fijn dat het beter gaat!

Mooie oplossing heb je zo gevonden. Overdag in haar eigen bedje slapen komt vanzelf wel denk ik. En tot die tijd lekker in de draagdoek of draagzak. Weet niet wat voor draagdoek je hebt? Mijn tweede was (is) een beetje een zwaargewicht en ik heb te lang in een rekbare doek en bondolino gedragen. Zag een beetje tegen dat knopen op met een geweven draagdoek. Maar toch eentje aangeschaft en met YouTube filmpjes gaan oefenen. Wat een verschil! Veel beter en langer vol te houden. Dus misschien kun je daar nog wat mee.

Succes ermee :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven