Gezondheid alle pijlers

Buik problemen.

21-10-2014 00:01 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn buik begint een steeds groter probleem te worden.



Ik heb pds en daardoor blaast mijn buik soms erg op.

Alleen de laatste tijd is mijn buik constant een ballon. Waar ik er eerst vooral s'avonds last van had na het avondeten, sta ik er nu ook gewoon mee op.

Ik ben ook wel weer wat aangekomen, dus het zal ook wel deels buikvet zijn. Maar ook het aankomen is mij een raadsel.

Ik begin er echt moedeloos van te worden, het voelt de hele dag alsof ik zwaar gegeten heb en het ziet eruit alsof ik 5 maanden zwanger ben.

Ik weet niet meer wat ik nu beter niet kan eten, of juist wel. Het lijkt helemaal niets uit te maken. Het is ook vaak pijnlijk.

Ik schaam mij voor mijn buik eigenlijk, en het constante bewuste gevoel doordat het zo vol en opgeblazen aanvoelt maakt het er ook niet beter op.

Veel van mijn kleding kan ik niet meer dragen en ik verdoezel het maar wat met lange sjaals.



Ik wil zo graag van die buik af, het zit mij echt in de weg.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen?
Asotut, bij mij zou dat niet werken. Mijn darmen reageren soms heel vervelend op groenten. Die schrap ik op die dagen.



Het is voor iedereen echt anders, zo te lezen.
Klopt Elfje, elk mens is anders en ook hierin. Dat maakt het zo lastig.

Ik kan echt niet elke groenten eten, kolen dus vooral maar ook uien ed moet ik lang bakken.

Ik merk als ik groenten goed kapot kook ik er beter tegen kan dan rauw of net gaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:AsoTut schreef op 21 oktober 2014 @ 11:33:

Bij mij zijn zowel een colonscopie als een dunnedarmonderzoek gedaan.

Bij mij kwam er ook niets uit, hoogstens dat mijn darmen lui waren volgens de arts maar dat had meer te maken dat ik ook last van verstopping had.



Luie darmen heb ik als kind ook altijd al gehad.

Ik heb al heel lang problemen daarmee wat dat betreft.

Gelukkig is mijn stoelgang nu wel regelmatig.



En verder, ik eet eigenlijk al nooit brood, maar misschien moet ik dat juist wel gaan doen?

Zuivel neem ik ook niet, al is dat eigenlijk niet oké omdat ik osteoporose heb.

Ik eet ook geen vlees.



Ik eet fruit, noten,volkoren ontbijtkoek en s'avonds eet ik een goede warme maaltijd. Neem ook weinig uit zakjes, maar soms ook wel.

Ik eet graag soep( dat neem ik s'avonds nog weleens) dat gaat meestal wel goed.

Ben een tijd erg verslaafd geweest aan chocolade rozijntjes, raar genoeg ging dat heel goed.

S'avonds snack ik wel ( wat koekjes, of wat toastjes, tegenwoordig dus noten en gedroogd fruit)



Heb yoghurt geprobeerd maar dat lijkt dan weer wel fout te gaan.



Op het moment lijkt niets een positieve invloed te hebben eigenlijk, dus ik eet gewoon waar ik zin in heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje12 schreef op 21 oktober 2014 @ 11:35:

Houdt een lijstje bij van wat je eet. Doe dat elke dag voor een paar weken. Mss komt daar iets uit? Het kunnen ook kruiden zijn of de boter waarin je bakt.



Ik weet nu meestal wat de boosdoener is van een vlucht naar de wc, maar soms is het niet te achterhalen. Dat maakt het lastig. Stress en spanning is bij mij ook een echte trigger. Daar valt niets aan te doen, tenminste bij mij niet. Ik kan het niet altijd voorkomen.





Stress is absoluut een boosdoener, en stress heb ik eigenlijk vaak en snel.

Als ik bv naar een verjaardag moet ofzo ben ik daar vaak gespannen voor en je raad het al, dan zwel ik op en wil ik eigenlijk al helemaal niet meer
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik toch een diëtiste ga raadplegen, ik heb namelijk geen idee meer wat ik moet doen met eten.
Dat ken ik maar al te goed, consuelabananahammok! Alleen zwel ik dan niet op. Ik neem nu elke keer als ik ergens heen moet wat ik spannend vind een pilletje tegen diarree. Maar helaas werkt dat niet altijd.
Een diëtist is een goed idee als je er echt niet uitkomt. Sterkte en ik hoop dat je klachten ooit afnemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje12 schreef op 21 oktober 2014 @ 11:55:

Dat ken ik maar al te goed, consuelabananahammok! Alleen zwel ik dan niet op. Ik neem nu elke keer als ik ergens heen moet wat ik spannend vind een pilletje tegen diarree. Maar helaas werkt dat niet altijd.



Ja rot is dat zeg.



Als ik op vakantie ben, dan gaat het vaak een stuk beter. Misschien de ontspannen setting.

Misschien moet ik gewoon altijd op vakantie zijn , klinkt niet verkeerd
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje12 schreef op 21 oktober 2014 @ 11:57:

Een diëtist is een goed idee als je er echt niet uitkomt. Sterkte en ik hoop dat je klachten ooit afnemen.Dank je, jij ook sterkte
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer even alleen op je op, de rest lees ik straks in alle rust.

Wat een ontzettend herkenbaar verhaal. Ik loop ook al jaren rond met dezelfde klachten. Getest op parasieten, gluten, lactose, maag en darmonderzoek gehad.. Allemaal prima dus dan krijg je het stempeltje pds.

Mij werd letterlijk door de internist verteld dat er geen medicijn voor is en dat ik er nog heel veel last van ga krijgen en toen kon ik weer ophoepelen.



Die opgeblazen buik herken ik ook heel erg, ik kan niet alleen mijn broeken niet meer dicht, het is ook nog eens erg pijnlijk. Ik had het eerst ook alleen 's avonds of nadat ik iets gegeten had, nu sta ik er ook mee op. Vreselijk!



Behalve dat komt er ook bij dat ik iedere dag diarree heb. Samen met ontzettende buikkrampen. En dat is vooral erg op momenten dat ik de deur uit moet dus er is een punt geweest dat ik de deur gewoon niet meer uit kwam uit angst om ergens diarree te krijgen. Openbaar vervoer reis ik niet meer mee en als ik echt een dag ga winkelen of op vakantie ben dan kan ik niet zonder diarreeremmers.



Qua eten heb ik ook geen idee meer wat nou wel of niet te eten. Inmiddels ben ik erachter dat ik niet goed over frituur kan en ook frisdrank werkt niet goed op mijn darmen.



Ik heb nu zakjes met vezels die ik moet oplossen in water en voor mijn ontlasting helpt dit wel echt stukken beter maar die opgeblazen buik blijft helaas :(



Ik weet ook niet goed meer wat ik nou moet dus ik blijf zeker meelezen!
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje12 schreef op 21 oktober 2014 @ 11:55:

Dat ken ik maar al te goed, consuelabananahammok! Alleen zwel ik dan niet op. Ik neem nu elke keer als ik ergens heen moet wat ik spannend vind een pilletje tegen diarree. Maar helaas werkt dat niet altijd.Dit dus. Ik denk trouwens ook niet dat dat goed kan zijn voor je darmen maar zolang het helpt vind ik het prima! Ik ben alleen wel eens bang dat mijn darmen er een soort immuum voor zijn geworden omdat het niet altijd meer helpt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ellende ook voor jou pinguïn.



Het is bij mij wel een tijdje goed gegaan. En toen at ik ook gewoon alles waar ik zin in had.

Waar het dan ineens zou fout gaat, geen idee dus.

Ik kan driekwart van mijn kleding ook niet dragen op het moment. Ik draag graag leuke jurkjes en kokerrokken, nou dat slaat nu als een vlag op een modderschip met die ballon van mij.

Ook spijkerbroeken kan ik nu niet aan, krijg het daar gewoon benauwd van.

Maarja, kan moeilijk de hele dag in een joggingbroek gaan lopen, al zit dat op het moment het fijnst.
Alle reacties Link kopieren
quote:AsoTut, 42 minuten geleden

Ik ben er vanaf gekomen door Paleo te gaan eten. Geen brood, geen zuivel (alleen kefir en roomboter). Veel groenten, fruit, geen pakjes, zakjes en geen frisdranken ed.

Geen peulvruchten en kolen want dit zijn ook grote triggers bij mij om last te krijgen. Zuurkool kan ik weer wel hebben, is gefermenteerd.



Ik ben er ook afgekomen door strikt paleo te gaan eten. Geen granen en gluten meer voor mij. Bij mij is zuivel geen probleem, dus dat gebruik ik nog wel, maar alleen volle melkproducten en het liefst rauwmelkse kazen.



Alleen stress en met name vermijding slaat op mijn darmen. Als ik actief emoties vermijd, krijg ik darmklachten.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:AsoTut, 47 minuten geleden

http://melchiormeijer.wordpress.com/pal ... endop/Echt, consuela. Deze link moet je lezen. Het heeft me zo geholpen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend voor je! Ik ken het ook en ik heb het al jarenlang met periodes gehad. Op dit moment heb ik het ook al een half jaar (ook al als ik opsta), en ik word er ook helemaal gek van: lijk wel zwanger! Alle kleding zit rot en voel me opgeblazen (wat ik dus ook eigenlijk ben ).

Na het standaard rondje "scopie", heb ik van mijn huidige MDL-arts het advies gekregen om het FODMAP dieet te volgen. Volgens de arts is dat het enige dieet waar MDL-artsen voorzichtig enthousiast over zijn.

Als je op google kijkt, klinkt het ook allemaal heel logisch.

Als je dit dieet via een diëtiste gaat doen, moet je wel in de gaten houden dat de vergoeding onder het eigen risico valt, en dat je dit dus in eerste instantie wel zelf moet betalen. (Alhoewel bij jou je eigen risico misschien al helemaal betaald is voor 2014 ivm onderzoeken die je hebt gehad).



Je kunt natuurlijk zelf ook per voedselgroep dingen laten staan, zoals suiker/zuivel/granen, etc. Maar dan is het FODMAP dieet efficienter. Ook kun je via de arts nog kijken of je een Lactose-intolerantie test mag doen (wordt in weinig ziekenhuizen nog gedaan, dus ik weet niet of dat zo kan).

Ik ben nog niet zo ver dat ik je kan zeggen of het echt werkt, maar ik heb goede hoop .



Even off topic: mochten hier FODMAPdieet-volgers meelezen: als jullie recepten of tips hebben, dan hoor ik het heel graag! (Best een moeilijk dieet)
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 21 oktober 2014 @ 12:21:

[...]





Echt, consuela. Deze link moet je lezen. Het heeft me zo geholpen.



Ik ga er naar kijken, al eet ik al vrijwel geen granen.

Ik wil eigenlijk juist eens proberen of mijn darmen beter reageren op wel meer granen eten.

Ik weet het eigenlijk ook niet.



Ik ben wel een beetje terughoudend om echt een strikte levenswijze te gaan hanteren, gezien mijn eetstoornisverleden wil ik mijzelf niet weer te veel in de eetregels gaan storten.

Maarja, last hebben van mijn buik is natuurlijk ook een ellende, dus wat is dan wijsheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar idd ook naar gekeken, en FODMAP... Als ik de lijst bekijk eet ik juist wel de verkeerde dingen dus misschien kan ik daar wat meer aandacht aan besteden.



Ik moet wel zeggen dat ik er ook erg van baal dat ik nu weer kritisch met mijn eten zou moeten omgaan, ik heb daar juist zoveel in overwonnen nu gewoon alles te mogen eten wat tussen mijn oren verboden was.
quote:rennie_girl schreef op 21 oktober 2014 @ 00:50:

[...]





Oh ja, bij mij helpt het altijd om de buik krachtig te masseren (doet wel zeer), maar daarna kan ik wat gas kwijt en ontspant de boel zich wat. De buik wordt bij mij dan wat minder.

Mag ik vragen hoe jij je buik masseert! , die tip kreeg ik namelijk ook maar hoe ik dan moet masseren konden ze mij niet vertellen.Is er niet ergens een instructiefilm oid.

ik spoel elke dag mijn darmen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een eetstoornis zowat integraal is aan hoe we met ons trauma omgaan, consuela. Ik ben nu bezig met 5:2 en paleo en dit gaat goed. Ik kan eerlijk zeggen dat ik juist nu een goede relatie heb gekregen met eten. Ik eet weer waarom je moet eten, je lijf voeden. Eten is weer leuk door alles zelf te bakken, koken en bakken is weer leuk. Paleo bakken is leuk en lekker.



Het geeft me juist veel meer voldoening dan gedachtenloos een zak fructoseglucosestroop, smaak- en geurstoffen, gehydrolyseerd vet, etc leeg te eten.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat snap ik heel goed.

Ik ben alleen nu zo zat van die opgezette buik, dat ik er toch maar voor gekozen heb. Heb er wel een hele tijd over getwijfeld, want ik vond de drempel ook hoog qua kritisch op eten zijn.

Aan de andere kant: het is maar 6-8 weken totdat je weer groepen eten toe gaat voegen en dan weet je vrij snel of je ergens niet tegen kunt. Het schijnt dat als je het heel strikt volgt ( ) dat je na 2 weken al resultaat kunt zien/voelen.



Als je zelf dingen gaat proberen, dan doe je het misschien maar half (ben nu bijvoorbeeld al onder de indruk van alle produkten die tarwe bevatten, wat ik dus nu even niet mag, etc. etc.) en dan duurt het allemaal nog langer.



Overigens lees ik op internet ook goede reacties op het Paleo dieet, maar ik volg mijn arts maar even in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 21 oktober 2014 @ 12:29:



Ik ben wel een beetje terughoudend om echt een strikte levenswijze te gaan hanteren, gezien mijn eetstoornisverleden wil ik mijzelf niet weer te veel in de eetregels gaan storten.

Maarja, last hebben van mijn buik is natuurlijk ook een ellende, dus wat is dan wijsheid.Dat lijkt me inderdaad een gevaarlijke combi, zoek er alsjeblieft begeleiding van een dietist bij!
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger zelf ook een eetstoornis gehad en ben daardoor altijd al vrij dwangmatig met gezond eten bezig; dit werkt bij mij in het voordeel.



Dat kan bij jou natuurlijk anders zijn en als je ook maar een beetje twijfelt, zou ik het zoals Spijk-er ook al zegt, zeker onder begeleiding doen.
Alle reacties Link kopieren
Consuela met jouw problemen met eten zou ik oppassen met allerlei diëten. Doe je voorzichtig?

Mijn man heeft de zuivel laten staan en is van dit probleem af. Maar ik denk dat jij vooral niet zo maar moet gaan zitten proberen met eten.

Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 21 oktober 2014 @ 12:51:

[...]



Dat lijkt me inderdaad een gevaarlijke combi, zoek er alsjeblieft begeleiding van een dietist bij!





Ik was zeker niet van plan om zelf te gaan klooien idd spijker.

Een keer een voedingsmiddel een paar weken weg laten om te kijken of dat helpt, durf ik nog wel aan. Maar weer echt diëten gaan volgen, dat zal ik niet op eigen houtje gaan doen.

Ik heb te hard geknockt om zo ver te komen, dat ga ik niet op het spel zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 21 oktober 2014 @ 13:17:

Consuela met jouw problemen met eten zou ik oppassen met allerlei diëten. Doe je voorzichtig?

Mijn man heeft de zuivel laten staan en is van dit probleem af. Maar ik denk dat jij vooral niet zo maar moet gaan zitten proberen met eten.







Ik ben zeker terughoudend zus, ik weet de valkuilen dus daar loop ik liever met een boog omheen.



Bovendien geniet ik ook gewoon van lekker eten, daarom is het ook zo dubbel want ik heb genoeg redenen om gewoon lekker te blijven eten alleen de buikproblemen verpesten het steeds meer.

En daar voel ik mij dan wel weer ongelukkig door .



Dank je voor de hug

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven