Borstvoeding vs. flesvoeding

21-10-2014 11:27 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, ik zit met een dilemma. Ik zie namelijk bij allebei beren op de weg.



Ik heb een kindje van nu 3 maanden en ik geef bv. BV loopt naar mijn gevoel niet zo denderend hoewel ze wel genoeg groeit en aankomt. Met aanleggen (maakt niet uit of ik dat liggend of zittend doe) gaat het 5 minuten goed en daarna begint het gespartel, gekreun, tepel loslaten enz. Het lijkt of ze ergens pijn (kramp?) heeft waardoor het op een gegeven moment echt niet meer fijn wordt. Niet voor haar en niet voor mij. Ik probeer haar altijd wel een kwartier te laten drinken wat ook meestal wel lukt. Het is ook erg vermoeiend ; vaak oppakken, van kant veranderen etc. Zo weet ik eigenlijk nooit of zij de achtermelk wel gedronken heeft. Daarom kolf ik de laatste tijd vaak, maar ik krijg er elke keer maar ongeveer maar 100 ml gekolfd. Na het flesje huilt ze ook vaak, geen idee of dat honger is. Het houdt overigens ook snel weer op. Ik voed nu elke keer zo rond de 3.5 uur en ze is bijna 6 kilo.Daarbij komt natuurlijk ook het feit dat ik elke keer het kolfapparaat moet schoonmaken... Kortom, ik ben ondertussen een beetje klaar met bv....



Nu het fv gedeelte,



Over 3 weken ga ik weer aan het werk. Ik ga 30 u per week werken, dus ze is redelijk vaak bij gastouder. Wat betekend dat ik minimaal 2 x op een dag moet kolven op het werk. Ik zie dat gewoon eerlijk gezegd echt niet zitten... Dus is fv wel heel aanlokkelijk, ook omdat de bv voor mijn gevoel niet super gaat.



Nu komt het dus: ik voel me ontzettend egoistisch als ik over ga op fv (niet naar bedoeld naar moeders die wel fv geven). Omdat ik degene ben die er geen zin meer in heeft terwijl het toch het beste is voor mijn kind....



Pfff, ik wist niet dat die keuze zo moeilijk zou zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:donutje schreef op 21 oktober 2014 @ 13:22:

[...]

(...)

Ik weet dat babietjes goed groot worden op kv. En ook dat ze blij groot worden. Maar waarom toch dat schuldgevoel? Wordt bv gewoon niet teveel opgedrongen?Ik heb er zelf nooit last van gehad (eerste kind een week borstvoeding, tweede kind niet eens meer aan begonnen), van dat schuldgevoel, want ik stond gewoon achter mijn beslissingen. Jij weet wat het beste is voor je kind en voor jezelf, je moet je echt geen dingen aan laten praten want dan krijg je het nog heel zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier iemand die het moeilijk vond om de bv af te gaan bouwen.

Mijn zoontje (2e kindje) groeide prima op de bv en ik had zelfs het idee dat hij beter verzadigd was van de bv dan van fv, maar ik zag het gedoe op het werk niet zitten met het kolven. Voelde met kolven net Greet 44.



Toch vond ik het moeilijk om te stoppen omdat de bv zonder moeite ging en het voelde alsof ik mijn zoontje tekort deed t.o.v. onze dochter, die ruim 8 maanden bv gehad heeft (andere omstandigheden: baan kwijt destijds en alle tijd voor bv) Ik heb besloten om de ochtenden en avonden nog bv te geven, voor zolang als dat goed gaat. En tot nu toe gaat dat prima.

Van veel vriendinnen kreeg ik respect omdat ik ook bij mijn 2e kindje weer voor bv ging. Persoonlijk vind ik dat teveel eer, omdat een kindje naar mijn mening toch moet eten. Of dat nou met de fles is of uit de borst.



Nu ik zie dat mijn zoontje het ook prima doet op fv heb ik geen moeite meer met de beslissing die ik genomen heb en ben ik trots dat ik het 3,5 maand volledig heb gedaan en nu dus nog steeds als combi geef.



Succes met je beslissing en onthou dat je het goed gedaan hebt en je trots mag zijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:donutje schreef op 21 oktober 2014 @ 13:22:

[...]



Dat is fijn om te horen Ik voel me na het voeden vaak gesloopt (baby aantal keer aanleggen, oppakken, kijken of er geen boertje klem zit, frustratie dat ze weer zo spartelt en kreunt, etc.)....



Ik weet dat babietjes goed groot worden op kv. En ook dat ze blij groot worden. Maar waarom toch dat schuldgevoel? Wordt bv gewoon niet teveel opgedrongen?



Je zegt in je OP dat je schuldgevoel komt door Ik wil stoppen maar borstvoeding is het beste voor mijn kind.

Ik denk dat het beste voor mijn kind een stressvrije, relaxte en gelukkige moeder is. En omdat ik vrij zeker wist dat ik dat niet meer zou zijn als ik werk en kolven/borstvoeden zou combineren ben ik gestopt.



Maar, dit was mijn overweging. Jij alleen kan de knoop doorhakken wat je doet. En met zwangerschap en borstvoeding bij elkaar heb je met je lijf nu al een jaar lang je kindje laten groeien. Dat is niet niks! Dus als het nu genoeg is geweest voor jou, dan niet schuldig voelen en hier aan denken (helpt mij wel nl)
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft niet alles of niets te zijn. Je kan ook kijken of een combinatie van borst en fles lukt. Voordeel is dat de hoeveelheid afweerstoffen in de moedermelk zich dan concentreert. Het is een fijn idee dat je je kindje dat nog steeds kan meegeven.



Hier vind je informatie en o.a. een afbouwschema: http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... /tips.html
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Weet je overigens zeker dat je dochtertje niet genoeg krijgt? Mijn jongste was met een maand of drie na vijf minuten klaar met een voeding. Het is niet uitzonderlijk dat baby's dan bijzonder bedreven worden in het legen van de borst Als moeder word je daar soms onzeker van.



Lees hier eens wat wel en geen redenen zijn om aan te nemen dat je dochtertje niet genoeg melk krijgt. Je zal er ook een paar bij zien staan die je onterecht zelf zo interpreteert Als je baby genoeg plast, goed groeit, zich normaal ontwikkelt en er gezond uitziet, is dat het beste bewijs dat hij/zij genoeg binnenkrijgt.
Ga in therapie!
quote:Dat is fijn om te horen Ik voel me na het voeden vaak gesloopt (baby aantal keer aanleggen, oppakken, kijken of er geen boertje klem zit, frustratie dat ze weer zo spartelt en kreunt, etc.)....Hoe drinkt ze uit de fles? Weet je zeker dat de bv er probleem is, en dat je met fv straks niet hetzelfde gedoe hebt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 21 oktober 2014 @ 14:08:

[...]



Hoe drinkt ze uit de fles? Weet je zeker dat de bv er probleem is, en dat je met fv straks niet hetzelfde gedoe hebt?Dat gesloopte gevoel kwam bij mij ook door de hormonen (slaapverwekkende hormonen die vrijkomen na het voeden). Handig 's nachts, overdag wat minder Vooral als je na de voeding nog loopt te klooien omdat je bang bent dat je baby niet genoeg heeft gedronken.
Ga in therapie!
Ik geef nu 5 mnd bv en volgende week ga ik afbouwen. Het is mooi geweest zo. Zoontje is bij mij ook in hoogstens 10 min klaar aan de borst terwijl ik voor 150 ml wel een half uur moet kolven. Daarna krijg ik er met de kolf (en ik heb drie verschillende) niks meer uit, zoon zelf krijgt er dan wel nog zo 100 ml uit. Kolven is zo veel minder effectief tov live voeden.



Hij heeft al een paar keer een fles kv gehad en die lurkt ie net zo makkelijk leeg.



Ik vind tijdens het werk kolven behoorlijk belastend overigens. Doe het nu twee maanden, lekker dat dat straks niet meer hoeft. Zit nu ook weer met een stel strakke tieten langs de A13.



Niet schuldig voelen hoor TO, jij hebt je best gedaan, tijd om te genieten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 21 oktober 2014 @ 14:08:

[...]



Hoe drinkt ze uit de fles? Weet je zeker dat de bv er probleem is, en dat je met fv straks niet hetzelfde gedoe hebt?



Ik zou dit zeker even checken ja!



En verder vraag ik me af of er na de kraamweek eens iemand heeft meegekeken bij het voeden? Een lactatiekundige (of vrijwilliger van VBN of LLL als je de drempel naar een lk te groot vindt) kan snel zien of je kindje goed is aangelegd. Misschien dat de onrust simpel te verhelpen is door anders aan te leggen.

Onrust na de eerste tsr komt meestal doordat de melkstroom minder snel gaat en een kind ongeduldig wordt. Als je kind goed is aangelegd, houdt ze zelf de melkstroom op gang. Ik lees dat je iets schrijft over dat je tepel eruit floept, dat is meestal een aanlegprobleem en vaak snel te verhelpen.

En je kolfopbrengst zegt niets over hoeveel melk je kind drinkt! Een kind drinkt veel effectiever en daarbij zijn er vrouwen die gewoon niet zo makkelijk kolven (zoals ik).



Let wel, als je wil stoppen, stop je! Maar ik wilde het wel gezegd hebben, zodat je er niet te laat achterkomt dat het probleem misschien te verhelpen was.
quote:dubiootje schreef op 21 oktober 2014 @ 14:14:

[...]





Dat gesloopte gevoel kwam bij mij ook door de hormonen (slaapverwekkende hormonen die vrijkomen na het voeden). Handig 's nachts, overdag wat minder Vooral als je na de voeding nog loopt te klooien omdat je bang bent dat je baby niet genoeg heeft gedronken.ja! bij mij ook vermoed ik. Mn geheugen doet het nl ook ineens weer sinds ik heb afgebouwd. Net als mn relativeringsvermogen
Alle reacties Link kopieren
Haha
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Dat schuldgevoel..... Verschrikkelijk! Ik heb er veel last van gehad!

Ik kolfde te weinig, waardoor ik bij drie maanden overgegaan ben op een combinatie van fles en borst. Dat scheelde bij mij veel kolfstress. Ik kolfde wel op mijn werk, maar alleen om de druk er af te halen. Niet voor de opbrengst.



Toen ik ging combineren, merkte ik ook dat ik me veel fitter en minder emotioneel ging voelen.

Ik wilde toen helemaal gaan stoppen, maar dat schuldgevoel, oh hemel, wát was dat erg!



Ik ben toen gaan afbouwen naar twee voedingen per dag: ochtend en avond. Dat heb ik nog een maand of drie gedaan, en daarna was ik er zelf klaar mee. Zonder schuldgevoel helemaal gestopt. Want achteraf bleken de hormonen mij zo over de kop te jagen, dat ik niet meer heel rationeel kon denken. Bij alleen ochtend- en avondborst voelde ik me heel veel beter.
quote:dubiootje schreef op 21 oktober 2014 @ 14:14:

[...]





Dat gesloopte gevoel kwam bij mij ook door de hormonen (slaapverwekkende hormonen die vrijkomen na het voeden). Handig 's nachts, overdag wat minder Vooral als je na de voeding nog loopt te klooien omdat je bang bent dat je baby niet genoeg heeft gedronken.

Oxytocine-sufheid, dat herken ik ook wel (vooral uit de eerste tijd, trouwens. Na een paar maanden ging dat over, in elk geval overdag. Gelukkig, want ik werd er nogal ongeduldig van naar mijn andere kinderen). Maar boeren en onrust hoeft met een flesje niet minder te worden.

BV heeft als praktisch voordeel dat je het altijd bij je hebt, FV dat het makkelijker door iemand anders te geven is, en zo zijn er wel meer praktische verschillen. Maar het is niet zo dat FV alleen maar in alle opzichten makkelijker is en BV slopender. Afhankelijk van je kind kan het tegendeel ook waar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Da's natuurlijk ook wel een optie om nog te proberen die combi. Hoe moet je dan de bv afbouwen tot 2 bv voedingen per dag (of 3 als je de nacht meerekend)? En ik neem aan dat je dan toch nog overdag moet kolven om de productie draaiende te houden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt exact hetzelfde gehad. Inclusief het schuldgevoel. Ben toch gestopt, ben er nu 2 weken af en voel me zoveel beter. En mijn baby ook. Drinkt beter en rustiger. Dus geen spijt, maar toen ik aan het afbouwen was had ik heel veel last van schuldgevoel en spijt. Lijkt wel of dat ook door hormonen gestuurd werd.

Nou ja, dit was mijn ervaring. Maar het is natuurlijk enkel en alleen jouw keuze. Succes ermee.
Donutje, je kan afbouwen maar 2/3 voedingen per dag zonder overdag te kolven. Als je dat doet is de kans alleen wel groot dat je productie vrij snel verder terug gaat lopen zodat je ook niet meer genoeg hebt op de momenten dat je wel voedt, dus dat moet je dan goed in de gaten houden.



Ik ben zelf niet actief aan het afbouwen maar kolf niet genoeg als ik op het werk ben, dat vul ik aan met KV. Overdag weigert hij de borst omdat hij dan niet genoeg kan zien dus ook op mijn vrije dagen krijgt hij een fles, maar dan kolf ik ook, al is dat wel een beetje hoe het uitkomt. Ik ben niet zo heel bang meer om bijvoorbeeld wat later te kolven al is dat niet zo goed voor mijn productie. Als de Bv verder terug loopt: so be it.



's Avonds is mijn productie soweiso laag, dus rond zeven uur krijgt mijn zoontje een fles KV en als hij voor een vroege nachtvoeding komt (voor pak m beet twee uur) leg ik hem aan de borst en kan mijn man rustig een flesje maken zonder huilende baby boven ;)

Komt hij later in de nacht dan heeft hij meestal genoeg aan de borst, en ook 's morgens krijgt hij de borst.



Er zijn dus best nog wel wat opties om BV en FV een tijdje te combineren voor je helemaal stopt, mocht je dat prettig vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:donutje schreef op dinsdag 21 oktober 2014 13:22 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Carmelia in "Borstvoeding vs. flesvoeding"" class="messagelink">Carmelia schreef op 21 oktober 2014 @ 13:14</a>:</b>

ik had ook een schuldgevoel toen ik na 3,5 maand ging afbouwen, maar de energie die ik terugkreeg toen ik gestopt was maakte alles goed. die energie kan ik nl ook in mn kind stoppen. ik kan de wereld weer aan!</div></blockquote>

Dat is fijn om te horen Ik voel me na het voeden vaak gesloopt (baby aantal keer aanleggen, oppakken, kijken of er geen boertje klem zit, frustratie dat ze weer zo spartelt en kreunt, etc.)....



Ik weet dat babietjes goed groot worden op kv. En ook dat ze blij groot worden. Maar waarom toch dat schuldgevoel? Wordt bv gewoon niet teveel opgedrongen? "Ik weet dat babietjes goed groot worden op kv. En ook dat ze blij groot worden. Maar waarom toch dat schuldgevoel? Wordt bv gewoon niet teveel opgedrongen?"



Toen ik vorige week bij het CB was hing daar een poster met de tekst: JIJ WIL TOCH OOK GEEN NAMAAK?'

En terug was mijn schuldgevoel...



Ik wil je geen richting opduwen, maar mij hielpen die recente onderzoeken waaruit blijkt dat borstvoeding overschat wordt wel tegen mijn schuldgevoel. Forum nu mobiel, maar als je googelt op 'borstvoeding overschat' vindt je het wel.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet fv en bv gaan combineren? Misschien voel jeje daar beter bij?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt via google schema's vinden om.af te bouwen maar als je wilt combineren is het belangrijk dat je de nacht/ochtendvoeding zolang mogelijk behoud omdat dat de motor van je bv schijnt te zijn.



Dus je kan bijv eerst de voeding in de late ochtend laten vallen, daarna die van de middag. Je moet er wel een paar dg tussen laten zitten want anders klap.je uit elkaar :-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby's lieten dit gedrag zien zodra mijn cyclus weer op gang kwam. Het smaakte ze gewoon niet meer, kon ze ook geen ongelijk geven met zoute melk.



Ik zou haar de bolgende voeding gewoon een flesje kv geven en eventueel afkolven. Het zou me iig niks verbazen als ze de fles kv gewoon leeg zou drinken

Niet schuldig voelen, nergens voor nodig.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:ybazyba schreef op 21 oktober 2014 @ 16:09:

[...]

"Ik weet dat babietjes goed groot worden op kv. En ook dat ze blij groot worden. Maar waarom toch dat schuldgevoel? Wordt bv gewoon niet teveel opgedrongen?"



Toen ik vorige week bij het CB was hing daar een poster met de tekst: JIJ WIL TOCH OOK GEEN NAMAAK?'

En terug was mijn schuldgevoel...



Ik wil je geen richting opduwen, maar mij hielpen die recente onderzoeken waaruit blijkt dat borstvoeding overschat wordt wel tegen mijn schuldgevoel. Forum nu mobiel, maar als je googelt op 'borstvoeding overschat' vindt je het wel.Ik ben absoluut pro bv, maar teksten zoals die namaak onzin zijn echt zware bullshit. Ik raak er gewoon plaatsvervangend zwaar pissed off over!
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 21 oktober 2014 @ 15:15:

[...]



Oxytocine-sufheid, dat herken ik ook wel (vooral uit de eerste tijd, trouwens. Na een paar maanden ging dat over, in elk geval overdag. Gelukkig, want ik werd er nogal ongeduldig van naar mijn andere kinderen). Maar boeren en onrust hoeft met een flesje niet minder te worden.

BV heeft als praktisch voordeel dat je het altijd bij je hebt, FV dat het makkelijker door iemand anders te geven is, en zo zijn er wel meer praktische verschillen. Maar het is niet zo dat FV alleen maar in alle opzichten makkelijker is en BV slopender. Afhankelijk van je kind kan het tegendeel ook waar zijn.Nee. Het grote nadeel van overstappen op de fles is dat het moeilijk omkeerbaar is als blijkt dat de problemen dan niet overgaan. Van borst helemaal op de fles overgaan kan altijd nog.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:donutje schreef op 21 oktober 2014 @ 15:20:

Da's natuurlijk ook wel een optie om nog te proberen die combi. Hoe moet je dan de bv afbouwen tot 2 bv voedingen per dag (of 3 als je de nacht meerekend)? En ik neem aan dat je dan toch nog overdag moet kolven om de productie draaiende te houden?



Hier nog een keer de link. Het is een kwestie van uitproberen. Als je overdag kolft, hou je de productie natuurlijk beter in stand.



Je kan jezelf ook een deadline geven: ik wil graag tot 4 maanden borstvoeding geven, of ik ga dit 2 weken proberen. Dan weet je voor jezelf ook dat er een eind aan zit en is het beter vol te houden Die einddatum kun je altijd weer verschuiven als het gaat en als je het wilt.



Ik zou trouwens zeker je partner instrueren om de baby na de voeding over te nemen, zodat jij een beetje rust krijgt.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik merk dat kv geven ook best een vak op zich kan zijn (of ik denk te moeilijk). Ik heb besloten om sneller op kv over te gaan dat ik eigenlijk voor ogen had. En dan wel voor 100 %. Melkproductie loopt te snel achteruit. Omdat ik zoekende ben wat betreft voedingstijden en hoeveel voeding, ben ik wel benieuwd naar jullie schema's.



Ik merk bij Noor dat ze een hongerige baby is. Ik heb net geprobeerd wat minder te geven dan ik deed omdat ik dacht dat het misschien toch iets teveel was, maar uiteindelijk heb ik het toch naar bijna 200 ml aangelengd. Het voorgeschreven max. dus. Hier heb ik trouwens ook nog wel een vraagje over; stel, je geeft met de nachtvoeding 200 ml. Dan mag je nog op de rest van de dag maar 4 flessen geven van 200 ml. Is dat dan genoeg? Is het dan dat als je baby niet genoeg heeft dat je dan moet overgaan op forte?
Alle reacties Link kopieren
Rot dat je sneller moet stoppen dan je wil!



Onze dochter van 3,5 maand krijgt 5-6 voedingen per dag van 150+5. De precieze tijden van voedingen variëren een beetje, hangt er vanaf wanneer ze aangeeft honger te hebben. Grofweg:

7.00/7.30u (als ze wakker is)

rond 11u

rond 15u

rond 19u

rond 23u (voordat wij naar bed gaan)

(ze slaapt door (), dus 's nachts geen voeding meer)



Alleen de eerste en laatste fles liggen vast qua tijdstip. Eind van de dag kan ze nog wel eens wat extra willen. Dat krijgt ze dan ook gewoon.



Hoe het zit met hoeveel je max. mag geven en speciale voeding weet ik niet. Misschien dat het consultatiebureau daar nog tips over heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven