Werk & Studie alle pijlers

Wie brainstormt er mee: opleiding zorg?

21-10-2014 08:54 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al 23 jaar in de zorg, de laatste 10 jaar bij dezelfde werkgever. Ik heb ervaring in zowat alle takken van zorg: van kinderpsychiatrie tot verpleeghuis, het werk wat ik nu doe is op een observatie/diagnostiekafdeling voor mensen met epilepsie of daarop gelijkende aanvallen.

Ik heb geen diploma's op zorggebied (vroeger, dwz tot een jaar of 10 geleden was het geen punt om zonder diploma ergens te gaan werken: met een hoop ervaring kwam je wel ergens binnen) en wil binnenkort een gesprek met mijn leidinggevende. Het is de hoogste tijd om me verder te ontwikkelen en ontplooien. Wat ik wil is een opleiding gaan volgen, maar ik ben totaal niet op de hoogte van wat er momenteel voor aanbod is op opleidingsgebied. Wie heeft er zin om met me mee te denken, wie heeft er tips?

Voorwaarden: ik moet kunnen blijven werken, heb de zorg voor een huishouden met kind. Het moet een opleiding zijn waarmee ik op allerlei gebieden van de zorg werkzaam kan zijn, maar geen opleiding tot verzorgende.
Alle reacties Link kopieren
Medewerker maatschappelijke zorg (niveau 3)

Maatschappelijk zorg Persoonlijk begeleider in de gehandicaptenzorg (niveau 4)

Maatschapelijk zorg persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen (niveau 4)

Je kan met alle drie in de zorg blijven. Daarbij zijn deze opleiding op de zorg en het welzijn gericht. Dus je krijgt ook les over activiteiten begeleiden etc. Daarnaast zijn deze opleidingingen ook op het psyche gericht. Dus je krijgt van alles wat mee.

Ik heb deze opleiding zelf gedaan (persoonlijk begeleider in de gehandicaptenzorg) en het was super! Ik ben aan het werk gekomen bij 2 organisaties voor verstandelijk beperkte, en als verzorgende IG bij een zorgcentra. Kortom, je kan er alle kanten mee op.

Ik heb geen idee of er nog meer opleidingen zijn in de zorg dan deze en verzorgende/verpleegkundige.



Succes in ieder geval!
I've got nothing to do today but smile.
Hbo-v of MBo-v, en dan de duale variant. Mogelijk kan jouw werkgever als stagebedrijf fungeren, en dan haal je dat papiertje op je sloffen. Voordeel is dat je breed opgeleid wordt. Nadeel is dat je breed opgeleid wordt . In jouw geval denk ik dat het alleen maar een voordeel is, voor de blanco middelbare scholieren vind ik het soms echt een nadeel. Ze komen binnen met hun papiertje en dan gaan ze het vak pas écht leren. Maargoed, dat is mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Dank dames, ik duik gelijk op google. Dat brede opleiden is voor mij een voordeel OlympeMaxime, maar ik begrijp je punt wat betreft de kersverse scholieren. Heb ook gewerkt met pas afgestuurde HBO-V'ers en dacht af en toe echt Niet onaardig bedoeld maar je begrijpt mijn punt denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat doe je nu dan precies? Want je noemt wel de afdelingen maar niet het werk dat je hebt gedaan. Heb je ervaring als verpleegkundige/verzorgende of doe je nu al meer ondersteunende taken, als begeleider of maatschappelijk werk-achtig?
Alle reacties Link kopieren
Elmira, ik ben 7 jaar lang uitzendkracht geweest in A'dam en heb daar dus van alles gedaan, als verzorgende en als begeleider. Mijn officiële functie nu is begeleider.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie geen opleidingscoördinator? Daar zou ik eens het gesprek mee aangaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat we die wel hebben Supersas, daar had ik dus ook niet aan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Die mensen weten precies (als het goed is) wat aansluit bij wat je wil en bij jou als persoon. Misschien kun je wel een verkort traject doen ivm eerder verworven competenties. Zeker de moeite waard.

Ik ben op mijn 35ste begonnen aan de verkorte opleiding voor verpleegkundige. Was toen al zo'n 15 jaar ziekenverzorgster. Kwam in een klas met jong en oud, maar zo'n leuke tijd gehad! En zelfs ene goede vriendin aan over gehouden. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Supersas.
Alle reacties Link kopieren
SPH? Als je nu in een begeleider functie zit? dan blijf je richting de begeleider functie en niet richting verzorgende/ verpleegkundige.

Kan waarschijnlijk ook verkort. Maar wat er al gezegd is ga in gesprek met je opleidingscoordinator.



Ik vind je opmerking over pas afgestudeerde mensen trouwens onbeschoft. Die hebben wel de moeite moeten doen voor een diploma. Jij had de kans in die periode om te beginnen. Dit is nu echt niet het geval. Dus hun hebben een papiertje waar jij naar verlangt om je te ontplooien, dat hebben hun al. Werkervaring komt met jaren, om daar pas afgestudeerden op aan te kijken dat ze acties hebben die niet helemaal correct zijn. Vind ik inderdaad een teken dat je je moet ontplooien en eens kijken wat hun werkelijk leren voor een papiertje.
Alle reacties Link kopieren
SPH klinkt wel geschikt voor jou, dan blijf je in dat begeleiders hoekje



En die opmerking over net afgestudeerde mensen, pff.. Hoop dat je dat soort denigrerende opmerkingen niet maakt op je opleiding. Werkervaring komt met de jaren, maar de meesten hebben keihard gewerkt voor dat papiertje, dat hoef je niet zo te onderschatten omdat jij logischerwijs al veel meer werkervaring hebt
Alle reacties Link kopieren
Aan de hand van je beschrijving denk ik dat wij bij hetzelfde bedrijf werken, alleen werk ik op 1 van de woongroepen als begeleider. (Er zijn niet heel veel epilepsie instellingen)



Ik volg de deeltijdopleiding SPH, en het past goed bij mijn doelgroep. Maar ik denk dat jouw cliënten daar niet wonen en tijdelijk op de afdeling zijn, dan zou ik eerder voor HBO-V kiezen.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Hbo-v opent veel meer deuren dan SPH.



Tegenwoordig kan je daarmee echt op meerdere plekken terecht. Ook als begeleider.
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
HBO- V wordt numerus fixus aankomend schooljaar.
Alle reacties Link kopieren
Wat Nola zegt: beter Hbo-V dan SPH. Je bent dan veel breder inzetbaar.



Ik heb SPH gedaan en wel een beetje spijt van. Ik zag al snel dat in de praktijk dat HBO-V-ers ook op de SPH-banen veel gewilder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Slechte zaak, dat mensen zonder opleiding in de zorg kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Geen SPH kiezen. Baankans is echt minimaal.

Beter dan inderdaad HBO V in de deeltijdvariant.
Alle reacties Link kopieren
Bijna geen kans op een baan met SPH of MMZ, zou ik echt niet doen. Met alle veranderingen die nu doorgevoerd worden in de zorg, heb je er weinig aan.



Idd MBO V BOL traject misschien? Of HBO V, ligt aan je ooit genoten vooropleiding denk ik en aan hoe lang je wil studeren. Heb me ooit laten vertellen dat het grootste verschil tussen MBO V en HBO V is dat je met HBO ook terecht kunt in leidinggevende functies. Vind dat nog steeds een raar verhaal, dus weet niet of dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Slechte zaak dat mensen als begeleider kunnen werken zonder diploma. Helemaal mee eens dubbeltje4, vervolgens een nog slechtere zaak om die mensen die wel een diploma hebben zo te beoordelen helemaal een slechte zaak



Als ik bijvoorbeeld een ouder was en mijn kind (epileptisch, traumatisch brein letsel, of andere herstellende of psychische wijze) en ik kwam er achter dat er ongecertificeerde mensen rondrennen die het wel goed vinden dat ze wat werkervaring hebben. Zou ik zeker een klacht indienen tegen die instelling. Vooral met de houding richting pas afgestudeerde. Hun mogen wel dat werk doen
Alle reacties Link kopieren
Mijn opmerking over net afgestudeerde HBO-V'ers is niet zo lullig bedoeld als jullie 'm opvatten. Mss wat kort door de bocht, dat begrijp ik. Wat ik bedoelde is dat je met zo weinig praktijkervaring soms echt de plank misslaat. Iedereen die het verschil weet tussen de toenmalige inservice-opleidingen en de HBO-V begrijpt wat ik hiermee bedoel.

Wat betreft werken zonder diploma, iedereen wordt elk jaar geschoold. En ik heb 2 jaar de opleiding B-verpleegkundige gedaan, maar na het tweede jaar gestopt. Heb 23 jaar ervaring, heel wat waard.
Alle reacties Link kopieren
Was het maar zo zwart/wit veronica22. Wat ik merk aan de ongeschoolde collega's waar ik zelf mee heb gewerkt, is hun talent voor de zorg en hart voor de mensen.



Als ze niet minstens zo goed waren als de geschoolde collega's zouden ze het niet redden en al lang ingeruild zijn voor iemand met een diploma. Begeleiders te over die een baan zoeken.



Als begeleider heb ik ongeschoolde collega's gehad die absoluut goud waard waren en cum laude afgestudeerden die je niks zelf kon laten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 21 oktober 2014 @ 19:51:

Heb 23 jaar ervaring, heel wat waard.

Kan best zijn ,maar ik vind het echt van de zotte, dat je werkgevers je aan het werk zetten, zonder dat je een relevant diploma hebt.

En dat 23 jaar lang: schandalig!



Echt hoor, in ziekenhuizen heb ik gelukkig nog nooit iemand aan mijn bed gehad zonder diploma "die wel aardig kon prikken". Waarom kan het dan wel in de geestelijke gezondheidszorg?



Zou niet moeten mogen gewoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dropdrop schreef op 21 oktober 2014 @ 22:11:

Was het maar zo zwart/wit veronica22. Wat ik merk aan de ongeschoolde collega's waar ik zelf mee heb gewerkt, is hun talent voor de zorg en hart voor de mensen.



.

Het kan best zijn, dat je "talent voor de zorg en hart voor de mensen" hebt, maar ik zie niet in, waarom dit niet gecombineerd kan worden met een diploma.

Mensen zonder relevant diploma zijn niet meer dan goedwillende amateurs en horen niet thuis in een betaalde baan.

Leuk voor vrijwilligerswerk, maar meer ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Is een EVC traject niets?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven