Geld & Recht alle pijlers

Geen kant op

21-10-2014 13:28 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft zijn huis te koop staan maar woont inmiddels al ruim een half jaar bij mij in mijn 2-kamerappartement (huur) ivm reisafstand naar werk. Wonen in zijn huis is om die reden echt geen optie.

We zijn op het punt gekomen dat we serieus nadenken over trouwen en kinderen krijgen maar we voelen ons gevangen door zijn koophuis.

We willen graag samen een huis kopen in het dorp (of omliggende dorpen) waar we nu wonen. De huizen zijn hier echter erg duur en de enige betaalbare huizen zijn nieuwbouwwoningen waar er nog enkele van te koop staan die in 2015 gebouwd gaan worden. We kunnen financieel echter nog geen kant op. Ik verdien in mijn eentje te weinig om op mijn salaris een van die huizen te kunnen kopen helaas.



Als wij wachten op de volgende ronde van het nieuwbouwproject, zullen die huizen in 2017 opgeleverd worden. Dat betekent dat we de komende jaren nog niet aan kinderen kunnen beginnen. Een kind in een 2 kamerappartement (1 slaapkamer dus) is niet ideaal en particulier huren hier in de regio is onbetaalbaar (min 1200,- voor een eengezinswoning). Huis van vriend verhuren kan nu nog niet omdat het te kort te koop staat maar heeft ook absoluut niet onze voorkeur.

Huis kopen onder voorbehoud van verkoop eigen woning is bij de nieuwbouwwoningen niet mogelijk omdat de huizen als warme broodjes over de toonbank vliegen.



We willen samen graag vooruit maar zien even geen mogelijkheden hoe dat nu moet lukken. Mis ik iets aan opties? Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
als het allemaal zo snel moet kan je beter inzetten op quitte spelen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Pfoei, wat een haast.

Je bent nog niet van het eerste financiële debacle af en je wilt je al weer in nieuwe grote dingen storten (weer een nieuwbouwwoning, kinderen).
Alle reacties Link kopieren
quote:answers schreef op 21 oktober 2014 @ 14:36:

[...]





Klopt helemaal. We hebben ook het gevoel vooruit te willen maar willen dit wel op een verstandige manier doen. We nemen dus geen overhaaste beslissingen en gaan ons niet in allerlei bochten wringen om het toch voor elkaar te krijgen om achteraf de rekening gepresenteerd te krijgen.

Nou, als je niks overhaasts wil doen.

Kijk elkaar eens aan. En besef, dat je het leuk hebt, zoals het is. Geniet van je prille relatie.

Volwassen-zijn kan altijd nog
Alle reacties Link kopieren
Onbegrijpelijk



verklaard denk ik wel je haast....Je wilt veel te snel jioh
Alle reacties Link kopieren
''Elke leuke man die aardig tegen me doet, waar ik gezellig mee kan kletsen, zie ik als potentiële nieuwe partner''
Alle reacties Link kopieren
quote:mousson schreef op 21 oktober 2014 @ 14:43:

Onbegrijpelijk



verklaard denk ik wel je haast....Je wilt veel te snel jioh



Misschien wel, hoop alleen van niet. Ik schaam me wat als ik dat terug lees. Ik zat er op dating gebied even doorheen geloof ik.



Ik zeg ook tegen mezelf dat ik geen haast hoef te hebben en nu ontzettend geniet van wat we samen hebben. Maar als vriend net zo snel is dan slepen we elkaar weer mee. Zo lang we geen concrete stappen (huis kopen, trouwen, kinderen) ondernemen, zie ik het niet als haast maar als dromen over de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
je moet hem eerst maar beter leren kennen.

iemand die een huis koopt in een dorp waar hij niet wil wonen is wat wiebelig.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:answers schreef op 21 oktober 2014 @ 14:52:

[...]





Misschien wel, hoop alleen van niet. Ik schaam me wat als ik dat terug lees. Ik zat er op dating gebied even doorheen geloof ik.



Ik zeg ook tegen mezelf dat ik geen haast hoef te hebben en nu ontzettend geniet van wat we samen hebben. Maar als vriend net zo snel is dan slepen we elkaar weer mee. Zo lang we geen concrete stappen (huis kopen, trouwen, kinderen) ondernemen, zie ik het niet als haast maar als dromen over de toekomst.dromen kan altijd hoeft niet ala minuut... ga eerst 1 jaar samen wonen en eens elkaar leren kennen. Sorry hoor maar er gaan te veel gezinnen uit eindelijk uitelkaar door dat ze veel te snel willen gaan...
Alle reacties Link kopieren
En ik snap dat je post confronteren is, maar dat is juist goed. even wakker worden en afstappen van die roze wolk... wees realistisch
Alle reacties Link kopieren
quote:mousson schreef op 21 oktober 2014 @ 15:00:

[...]





dromen kan altijd hoeft niet ala minuut... ga eerst 1 jaar samen wonen en eens elkaar leren kennen. Sorry hoor maar er gaan te veel gezinnen uit eindelijk uitelkaar door dat ze veel te snel willen gaan...Klopt, ben het met je eens. En tegen iedereen die deze OP zou plaatsen, zou ik hetzelfde zeggen. Daarom is het soms goed voor mij om dingen waar ik mee rond loop redelijk anoniem met een groep vreemden kan delen. Familie rent namelijk net zo hard met ons mee, meestal zelfs harder. Vrienden reageren wisselend op onze keuzes (samenwonen binnen 2 maanden en huis te koop zetten).
Alle reacties Link kopieren
ja tuurlijk die zijn minder objectief ! Maar wat ga je nu doen?
Alle reacties Link kopieren
Stop met rennen, geniet er gewoon van zoals het nu is. Anders wil je alleen maar meer, meer, meer en verder, verder, verder.
Het leven is te kort om met lelijke mannen te dansen!
Alle reacties Link kopieren
We gaan hoe dan ook over een maand of 2 zakken in de vraagprijs. Plan is, op de momenten dat we realistisch zijn en even niet dromen, om na de verkoop op ons gemak flink te sparen en rustig rond te kijken naar een huis. Zo kunnen we het verlies dat we helaas moeten incasseren bij de verkoop er weer bij sparen.



Kinderen zouden over 2 jaar welkom zijn, in de hoop dat we dan een leuk huis hebben samen. Trouwen komt wanneer het komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:answers schreef op 21 oktober 2014 @ 14:13:

Hij heeft er maar een half jaartje gewoond. Wij kennen elkaar inderdaad nog geen jaar maar zijn wel erg zeker van elkaar.



Reisafstand is 2uur voor een enkele reis. Dit is te doen voor een paar weken maar langer dan dat is dat niet vol te houden. Daarnaast willen we niet in zijn dorp wonen. Ik zou daar een buitenstaander blijven en de meeste dorpsbewoners denken dat de hele wereld om hun dorp draait, beetje eng vind ik het. Vriend is ook blij dat hij daar weg is.Ik zou sowieso nog even wachten als je nog maar zo kort samen bent.
Alle reacties Link kopieren
Als kinderen over een jaar of twee in de planning zitten, heb je het over eind 2016. Dan zou een huis dat in 2017 opgeleverd wordt toch prima zijn? Zo'n pasgeboren baby kun je nog wel heel even mee schuiven.

En echt, het gaat nu heel goed tussen jullie, maar neem even de tijd. Er zijn zo veel stellen die dat idee de eerste anderhalf jaar hadden, en dan gaat het toch mis. Geeft niet, maar wel heel lastig als je dan al weer in koophuis twee zit. Echt, al die mensen dachten ook dat zij echt wel bij elkaar zouden blijven, want het voelde zo ontzettend goed.

Ik wil niet zeggen dat je helemaal geen stappen mag zetten, maar zijn huis in de verkoop en samenwonen in jouw huis lijkt me al wel wat. Kun je eventueel nog samen een ander huurhuis gaan zoeken, er is vast wel ergens in een straal van 30 minuten iets te huur.
Okay dan... nu het topic zich wat verder ontwikkeld heeft, vind ik mijn eerdere reactie als een tang op een varken slaan. Ik vind je OP ook een beetje overdreven. Je zit pas zó kort in deze situatie en er zijn dus wel mogelijkheden.

Als jullie het huis echt verkopen (ik vermoed trouwens dat het verlies hem voornamelijk in de KK zit, als je vriend er pas zo kort gewoond heeft) hebben jullie nauwelijks restschuld dankzij de erfenis van je vriend, dus niks om je heel erg zorgen over te maken.
Vriend is blij uit dat dorp te zijn?



Waarom heeft hij er dan vorig jaar nog een huis gekocht?
Waarom heeft je vriend daar een huis gekocht, misschien omdat zijn familie daar woont? kan hij het niet aan een kennis/familielid verhuren? Kan hij geen baan zoeken dichter bij zijn huis? Hij heeft het immers nog maar net gekocht dus hij vindt het blijkbaar wel een fijn huis en een goede locatie. Jij zou daar dan ook wat vaker kunnen verblijven, misschien valt dat dorp dan best mee. Verder vind ik dat jullie wel snel van alles willen maar hier ben je je al van bewust
In het huis van vriend gaan wonen en heel hard op zoek naar ander werk. Tot dan elke dag 2 uur heen en weer, lijkt mij een prima oplossing.
quote:answers schreef op 21 oktober 2014 @ 14:21:

[...]





Geen idee, heb geen rationele verklaring alleen maar een gevoelsmatige. We zijn jong genoeg (30) om even te wachten met kinderen en dat doen we ook maar het gaat zo belachelijk goed samen en we zijn zeker dat we ons leven met elkaar willen delen.

Het duurt toch nog even voordat we een huis samen kunnen kopen en je hebt ook niet van de ene op de andere dag een kind. Maar we zouden wel graag de weg er naartoe bewandelen en ook dat lijkt nu niet te kunnen.Duh! mag je ook wel verwachten/denken als je elkaar net kent.......hoe naïef......
Alle reacties Link kopieren
quote:answers schreef op 21 oktober 2014 @ 14:34:



Hij heeft het voorschot van de erfenis gestoken in de hypotheek, in het zetten van een badkamer en een keuken en al het meerwerk wat in het huis zit. We hopen de helft van het voorschot over te kunnen houden. We hadden gehoopt om 75% over te kunnen houden maar dit is niet realistisch.'We'? Het is toch zijn erfenis? En jullie zijn nog niet eens een jaar samen, en het huis staat net 3 maanden te koop.

En nu al voel je je alsof je geen kant op kan? Echt waar gaat dit over?!



Ga eerst eens kijken hoe de relatie zich ontwikkeld, en doe eens rustig.



Ik zou overigens mn twijfels hebben bij een man die een huis koopt, daar veel geld dat een voorschot van de erfenis is (dus eigenlijk een soort lening bij zijn ouders) insteekt, en dan als hij een paar maanden erna een vrouw tegenkomt dat hele droomhuis afschrijft en er zo snel mogelijk weer van af wil. Is dat wel iemand die een beetje verstandig nadenkt over grote beslissingen of is dat iemand die met alle winden meewaait?
Zeg maar Spijker.
quote:answers schreef op 21 oktober 2014 @ 14:36:

[...]





Klopt helemaal. We hebben ook het gevoel vooruit te willen maar willen dit wel op een verstandige manier doen. We nemen dus geen overhaaste beslissingen en gaan ons niet in allerlei bochten wringen om het toch voor elkaar te krijgen om achteraf de rekening gepresenteerd te krijgen.Ik lees in de OP alleen maar overhaaste beslissingen en in allerlei bochten wringen. Ik vind het niet heel verstandig om eerst een huis te kopen, samen te gaan wonen met een vrouw die je een halfjaar kent, het net gekochte huis weer te koop te zetten en na te denken over een volgend koophuis en kinderen. En dat allemaal binnen een jaar. En dan ook nog zo'n lekkere dramatische titel "Geen kant op". Natuurlijk kun je wel een kant op. Eerst ervoor zorgen dat zijn huis is verkocht en daarna pas denken over een nieuw koophuis en kinderen. Waarom is dat geen goede optie? Jullie zijn nog jong genoeg en kennen elkaar nog niet zo lang.
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die zich af vraagt waarom mijn vriend toentertijd het huis heeft gekocht, lees even een stukje terug.



Welke overhaaste beslissingen zijn er genomen? Als je beide 30 bent dan is samenwonen zo geregeld. Er is nog geen enkel huis gekocht, zijn nog niet bij een hypotheekadviseur geweest, ik slik nog steeds de pil en blijf dat de komende tijd ook gewoon doen, er is geen huwelijksaanzoek geweest. Ons gevoel wil snel ja maar ons verstand remt dat netjes af. Zo af en toe hebben we het gevoel geen kant op te kunnen omdat dat huis drukt op de financiën en op de mogelijkheid om verder te kijken. Er zijn weinig mogelijke kopers en daarom zijn we bang dat we het huis voorlopig niet kwijt zijn. We willen niet per se direct kinderen en een koophuis, maar we willen daar graag naartoe werken. Is dat zo vreemd?



Maar de bui is alweer wat gezakt. Gisteren besloten dat we pas rondkijken als het huis verkocht is omdat we onszelf lekker maken met dingen die nog buiten ons bereik liggen.
quote:answers schreef op 21 oktober 2014 @ 14:03:

Restschuld hebben we niet snel omdat de hypotheek veel lager is dan de prijs van het huis. Vriend heeft van ouders een voorschot op de erfenis gehad maar die zijn we wel grotendeels kwijt en dat doet wel erg zeer bij vriend en zijn ouders.



Je wil te veel en ook nog allemaal tegelijk!



Huis staat maar 3 maanden te koop.

Relatie is nog geen jaar oud.

Weinig kans op restschuld.



Ondanks dit alles willen jullie:

Nu een huis kopen samen.

Aan kinderen beginnen.

Niet zakken in vraagprijs.

Niet de investering (voorschot erfenis) kwijt.



Als je per se snel van dat huis af wil, dan zet je het te koop voor een zeer scherpe prijs, dan maar jammer de bammer voor het voorschot op de erfenis. Wees blij dat je niet met een torenhoge restschuld blijft zitten. Jullie komen er dus nog redelijk vanaf en jullie kunnen dan opnieuw samen starten. Je kan niet altijd alles hebben en dat allemaal nu direct hè?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens bijzonder dat je je OP in 'Onbegrijpelijk' dat uit oktober 2013 stamt, hebt verwijderd op het moment dat het hier genoemd werd...

Beetje flauw.
I can explain it to you, but I can't understand it for you

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven