Waar liggen grenzen in vriendschap in een relatie

19-10-2014 20:26 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,



Zoals mijn topictitel al probeert te zeggen vraag ik me af waar de grenzen liggen van vriendschap met het geslacht dat je voorkeur geniet terwijl je een relatie hebt? Zijn er grenzen te stellen? Hangt het af van hoe lang iemand al bevriend is?



Ik vraag dit niet uit het niks. Mijn vriend heeft een vriendschap met een vrouw die me niet lekker zit en waarvan ik niet weet hoe ik me het beste kan opstellen.
Alle reacties Link kopieren
"En de vergelijking met een man in vriendschap kun je wat mij betreft niet trekken, want dat is nou eenmaal een groot verschil"



Vind ik onzin... En als je Bi Sexueel bent? Wat dan?



Als het een man is die hij ziet 5 dagen in de week bouwt hij toch ook een band op?
Alle reacties Link kopieren
Het is, denk ik, inherent aan het zo ver uit elkaar wonen.

Door de week heb je ook een sociaal leven met vrienden, welk geslacht die vrienden ook hebben.

Wat moet je dan, de hele week in je uppie thuis gaan zitten?



Voor mij is er bijvoorbeeld weinig verschil of een vrouw of een man een vriend van me is. Als m'n vrouw mij niet zou vertrouwen met een goede vriendin, dan zou ik dat niet heel erg leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zie je het in de praktijk voor je? Dat vriend verplicht twee van de vijf dagen alleen doorbrengt in plaats van contact heeft met zijn bff - omdat jij anders een rotgevoel hebt?



Natuurlijk kun je dat van hem vragen. Het is maar net wat voor een soort relatie jullie voor ogen hebben. Als de basis - zoals bij het gros van de mensen - voor jullie is dat je samen 1 'entiteit' wordt is dit een logische eis. Hij op zijn beurt kan dan weer dingetjes van jou eisen om te voorkomen dat hij ergens een rotgevoel over krijgt. En zo worden jullie allebei de helft van een stel.



Als je twijfel voortkomt uit de wens om elkaar ruimte en vrijheid te gunnen - dus niet twee helften van een stel worden maar twee zelfstandige mensen blijven die een relatie hebben maar hem niet zijn - zit er niets anders op dan je eigen rotgevoel in de ogen kijken zonder hem daarvan de dader te maken. Dan verbied je hem niets maar ga je aan de slag met wat je voelt en waar dat vandaan komt. Ook dan kun je trouwens je onzekerheid met hem delen, maar je neemt er zelf verantwoordelijkheid voor en verwacht niet stiekem van hem dat hij alsnog minder aandacht aan zijn vriendin besteed.



Het is jouw keuze, en er is geen foute keuze.
pluk de nacht
Alle reacties Link kopieren
quote:Nicky_L schreef op 20 oktober 2014 @ 18:42:

Als mijn man zo'n intensieve vriendschap had met een andere man zou ik er ook wel klaar mee zijn, denk ik. Je hebt dan toch een derde persoon in je relatie.

Ook als je elkaar heel weinig ziet?

Sommige mensen hebben gewoon behoefte aan mensen om zich heen, aan intense vriendschappen. Als partner dan afwezig is, tsja.
Alle reacties Link kopieren
@noreservations: ook.dan, ja. Wat ik zeg: de intensiteit van het contact zorgt toch voor een derde persoon in de relatie.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel hoor, maar het is een lastige situatie. Enerzijds wil je hem ook niet voor het blok zetten want dan voel jij je misschien verplicht om de daad bij het woord te voegen terwijl dat het je misschien allemaal niet waard is. En bovendien, stel dat je het hem zou willen verbieden, dan heb je de kans dat hij er niet meer open over zal zijn en het zich allemaal achter je rug om af gaat spelen. Echter, ik vind echt wel dat hij wat meer rekening kan houden met jouw gevoelens over deze kwestie, al is het alleen maar uit respect. Hoelang zijn jullie samen en hoe heeft hij haar leren kennen tijdens jullie relatie?



Wat ik me overigens afvraag, is hoe vaak jij je vriend spreekt. Is dat met dezelfde intensiteit? En zien jullie elkaar in de weekenden? Heeft hij dan ook contact met haar of ligt het dan stil?

En heeft hij ook andere vrienden waar hij tijd aan besteed of is hij blind van haar en ziet/spreekt hij alleen haar?
Alle reacties Link kopieren
quote:Nicky_L schreef op 21 oktober 2014 @ 11:32:

@noreservations: ook.dan, ja. Wat ik zeg: de intensiteit van het contact zorgt toch voor een derde persoon in de relatie.

Ok, maar is dat dan erg?



Geeft het hebben van een liefdesrelatie je het monopolie op iemand. Mag zo iemand geen relaties met anderen meer onderhouden?



Wat als hij intensief met z'n zus omgaat, of z'n moeder of vader?

Mag dat dan ook niet?



Volgens mij zijn er aardig wat vrouwen met hartsvriendinnen. Zijn dat dan ook derde personen in de relatie, die niet getolereerd kunnen worden?



Voor deze off topic heb ik toch maar een nieuw topic aangemaakt:

It takes a village
Alle reacties Link kopieren
@noreservations: Ik zeg niet dat iets 'niet mag'. Ik zeg alleen dat ik moeite zou hebben met een partner die zo veel tijd besteedt aan één andere persoon.

Dat heeft niets te maken met een monopolie op iemand.

Ik kan me voorstellen dat een hartsvriendin die dagelijks(!) over de vloer komt door veel mamnen ook als te veel wordt ervaren.



Maar goed, dat is mijn mening. Dat hoeft niet voor anderen te gelden.
Ik moet helemaal niks!
Heb in een soortgelijke situatie gezeten, ook woonachtig in andere steden plus een intense vriendschap aan zijn kan met een dame, incl familie plus bezoekjes. Ik trok dat niet dus heb ervoor gekozen om het uit te maken, hij zag het probleem niet. Maar het werd wel een probleem dat hij een x een afspraak van ons cancelde vanwege iets in haar familie. Ook meerdere malen over gehad in de relatie maar hij stond er hetzelfde in als jouw vriend. Ik verbood hem niets maar wilde hem wel duidelijk maken hoe ik me voelde maar hij vond dat ik me aanstelde. Het is 2 maanden uitgeweest en toen ineens leek het alsof hij het licht zag. Besloot om het nog een kans te geven als hij mij kon laten voelen dat ik op 1 stond. Nu gaat het beter dan ooit,we zijn een half jaar verder en de andere dame ziet en spreekt hij sporadisch (uit eigen beweging)

Komt erbij dat mijn vriend moeite heeft met teleurstellen en dus ook zijn vriendinmaatje niet wilde laten vallen. Maar dat hoefde ook helemaal niet van mij. Nu is er een andere verhouding gekomen, meer in balans.overigens snapt zij het ook en vond het al apart dat ik zo flexibel was (😁)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ik kan niet op iedere reactie apart ingaan, dus zal het even algemeen houden.



Hij heeft ook andere vrienden met wie hij ontzettend intensief contact heeft. Als ik bij hem ben zien we zijn vrienden ook, maar in mindere mate, omdat onze tijd samen beperkt is. We spreken elkaar dagelijks, soms een kwartiertje, soms een paar uur.



Zij en hij hebben elkaar via een gezamelijke vriend leren kennen, al een paar aar terug, maar na een aantal groepsafspraken eerder dit jaar zijn ze zoveel hechter geworden. Hij is hier altijd open over geweest.



In de praktijk zou ik denk ik vooral graag zien dat hun contact buiten de afspraken om minder wordt. Niet stopt, uiteraard niet, maar elkaar én zien én smsen én facebooken én bellen vind ik wel heel erg veel en dat kan wat mij betreft minder worden.



Mijn eigen rotgevoel en onzekerheid in de ogen kijken moet ik inderdaad doen en dat probeer ik ook, maar tegelijk is het voor mij normaal om rekening te houden met elkaar. Dat mensen behoefte hebben aan intense vriendschappen, soit, maar als ze ook behoefte hebben aan een gelukkige relatie met hun partner die hierdoor onder druk komt te staan, is dat dan geen kwestie van compromissen en prioriteiten?
Alle reacties Link kopieren
Toevoeging: nogmaals het gesprek aangaan zal waarschijnlijk vanzelf gaan, al wil ik wel wat tijd geven dat hij eerst dit gesprek op en rijtje kan zetten. Wellicht als we de volgende keer samen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ben ik met je eens.



Maar hij wil dat niet.



Daar ligt volgens mij het kernprobleem.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk...en ik hoop dat hij bijdraait. Stom he?
Alle reacties Link kopieren
Welnee.



Dat is helemaal niet stom!

Ga het gesprek gewoon nog eens aan.

Zeg hem eerlijk wat je voelt.

Daarbij mag je gerust je grenzen aangeven.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk. Ik wacht af tot we elkaar weer zien, dat praat fijner en dan heeft hij ook tijd gehad om alles op een rijtje te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Een intieme relatie hoeft niet altijd te betekenen dat mensen seks met elkaar hebben. De grens van een ´gewone´ vriendschap en iets (veel) meer kan ook allang zijn overschreden, zonder seks te hebben. Praat met je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er al jeuk van krijgen als mijn eigen man zo obsessief met mij bezig is. Laat staan met een andere vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Als hij verstandig is dan ziet hij ook dat de vriendschap met die vrouw jullie relatie niet goed doet en mindert hij dat. Als hij het probleem niet ziet of wil zien dan negeert hij jouw gevoelens. Hij zou er rekening mee kunnen houden dat de vriendschap niet goed is voor jullie samen, omdat jij op een afstand zit en niet jij maar zij, zijn volle aandacht krijgt. Hij is ervan overtuigd dat zij geen gevoelens heeft voor hem, maar jouw intuitie zegt van wel, dat merk je aan de kleine signalen die ze geeft. Dat kun je niet negeren. Ze kokketteert er zelfs mee dat mensen denken dat ze een stel zijn. Dat is voor jou niet leuk. Het zou kunnen dat hij zich niet realiseert dat hij haar misschien valse hoop geeft.
Alle reacties Link kopieren
"maar elkaar én zien én smsen én facebooken én bellen vind ik wel heel erg veel en dat kan wat mij betreft minder worden."



Lees jezelf nou eens terug...



Dat bepaal jij toch niet? Maak het dan gewoon uit aub!
Alle reacties Link kopieren
Nou Anthonius, TO kan bepalen waar haar grens ligt en dan kan haar vriend zien wat hij ermee doet. TO kan dan idd besluiten het uit te maken.



Ik ben ansoluut niet van deallesmoetmaarkunnenineenrelatie. Ben ook niet jaloers en verbied mijn man niks maar ik ben wel van mening dat WIJ een relatie hebben dus WIJ staan op nummer 1 en niet een derde persoon.



Mijn man heeft in het begin een 'vriendschap' verbroken omwille van mij. Hij vond dat vriendschap maar ik zag al direct wat die griet van plan was. Toen ik in beeld kwam en het serieus werd, toen zei zij ineens smoorverliefd op hem te zijn en wilde ze het graag met hem proberen. Ook begon ze ineens berichtjes te sturen dat ze zich aan het vingeren was "heb je zin om te luisteren, bel me dan".



Man heeft toen het contact verbroken. Zij zocht nog weleens contact en toen hebben we haar overal geblokkeerd.



Man was ooit, ver voordat wij elkaar kenden, verliefd op haar maar toen wilde zij niks van hem weten. Elke keer een andere vriend en altijd gezeik met de mannen. Maar toen ze zijn aandacht dreigde te verliezen (want ik kwam in beeld) toen was ze ineens verliefd.



Flikker toch op! Heb een hekel aan dat soort wijven. In het begin zag man dat niet en toen hebben we er ruzie om gehad. Tot ze met die seks berichtjes begon, toen zag hij het licht haha. Het zal wel hoor maar ik voel me niet schuldig over het verbreken van het contact. Het is niet dat hij het contact met zijn beste vriend verbroken heeft voor mij. Ik heb er ook niet om gevraagd maar het was wel duidelijk en ja, wat doe je dan als je mij hebt?
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 22 oktober 2014 @ 13:24:



en ja, wat doe je dan als je mij hebt? Als jij weg bent? Goofy bellen en gaan vissen.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
@Lila0, Klopt, maar dan zou een dergelijke band met een andere man dus ook over de grens zijn. En dat geldt voor mij niet.



@Anthonius Ik zeg toch ook dat IK het te veel vind, niet dat hij dat vindt. En wat voor mij teveel is bepaal ik zelf, wat niet betekent dat dat niet kan veranderen. En in een relatie bepaal je samen grenzen, lijkt me.



@Minnimouse, maar hoe ging je er dan mee om voordat hij het licht zag? Want dat soort dingen, die doet zij niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven