Zoon bijna 4, nog niet zindelijk.

22-10-2014 10:30 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon van bijna 4 is nog altijd niet zindelijk.

Volgende maand mag hij naar school, echter zolang hij nog in een luier loopt, is de schoolregel dat hij nog niet mag starten.

Wij zijn al meer dan een jaar bezig met stimuleren en proberen, en hebben alle voor de hand liggende dingen al geprobeerd.

Hij heeft 1 keer heel bewust op het toilet zijn behoefte gedaan, en houd nu bij hoog en bij laag vol dat hij dat 1 keer heeft gedaan.

En vind het daarmee eigenlijk wel best.

Dus nu hier maar eens vragen,

Wie heeft de gouden tip om het toch te laten lukken.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Luier uit doen? Potje in de kamer zetten, in de blote kont rond laten lopen, zodat hij kan gaan zitten als hij moet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Al naar de pies en poep poli geweest? Mogelijk kunnen ze je daar verder helpen...
Alle reacties Link kopieren
Is hij naar de peuterspeelzaal geweest?

Zo nee dan toch nog laten gaan. Daar hebben ze geen probleem met onzindelijke kindjes en als hij ziet dat andere kindjes van bijna 4 wel naar de wc gaan doet hij het misschien ook. Goed voorbeeld doet goed volgen.



Moet hij natuurlijk niet ineen groep 2 jarige terecht komen waarvan het merendeel niet zindelijk is.



Is hij wel naar de peuterspeelzaal geweest dan andere basisschool zoeken waar ze er minder problemen mee hebben. Eentje die geen continue rooster heeft zodat je tussen de middag nog kan verschonen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn medische zaken al uitgesloten?
Alle reacties Link kopieren
mijn zoontje plast nu 2 maanden op de wc (staant).. grote boodschap heeft hij 1x gedaan en daarna nooit meer.

hij was er erg overstuur van.



ik heb nu van woezel en pip een beloningskalender naast de wc hangen.

iedere x dat hij op de wc plast krijgt hij een sticker en bij 20 stickers krijgt hij bijvoorbeeld een suprise ei

gaat heel erg goed!

over maandje wil ik het inzetten voor de grote boodschap



misschien idee om ook zoiets te halen?
A woman with class is timeless
Alle reacties Link kopieren
En welke voor de hand liggende dingen heb je al geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben destijds tegen onze zoon (toen 3.5 jaar) gezegd dat de luiers op waren en dat hij dus voortaan op de wc zijn behoefte moest doen. Hij zei: "Oke" en dat was dat. Nooit meer een ongelukje gehad. Voor hem werkte het om het als een absoluut iets te presenteren.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Als medische redenen zijn uitgesloten dan toch maar stoppen met luiers overdag? Een natte onderbroek voelt nu eenmaal onprettig en stimuleert meer om dan toch maar naar de wc te gaan dan een alles absorberende luier. Wel jammer dat het daar niet echt het jaargetijde meer voor is maar toch.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Pfff... lastig hè? Ik weet e alles van, helaas.

Mijn dochter van 4,5 is ook nog steeds niet (goed) zindelijk.

Wij lopen inmiddels bij de plaspoli in het ziekenhuis, maar ik heb veel moeite moeten doen om haar daar met zo'n jonge leeftijd heen te mogen laten gaan.

En nu nog zeggen ze dat ze te jong is voor een intensieve plastraining.

Wat ik doe is vooral geen luier aan geven en elk uur naar de wc sturen. (soms zet ik de kookwekker, ze weet dan zelf als ze het hoort dat ze moet gaan plassen).

En ja, dat betekend veel natte broeken (hier wel een stuk of 4 per dag), veel dweilen op de vloer, natte bank enz. Heel frustrerend, maar met een luier aan maak je het ze wel erg makkelijk...

Succes! Soms hebben ze het in één keer door en is het zo gepiepd! Ik hoop voor je dat het snel goed komt!
Alle reacties Link kopieren
Gaat het met plassen wel goed?

Ik zou iig de luier af doen, anders hoeft hij ook niet naar de wc.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Al geprobeerd:

Medisch is er niets aan de hand.

luier uit overdag en potje klaar zetten (al meer dan een half jaar)

resultaat 0, potje gaat hij niet op zitten.

dus natte vloer, bank stoel etc.

Sticker vel hangt keurig, met alle soorten stickers, maar helaas, meneer heeft het allemaal al 1 keer gedaan op de WC, en is er dus van overtuigd dat dat voldoende is.

pies en poep poli is hij te jong voor, Wendy kreeg die reactie dus ook.

Peuter speelzaal en KDV zijn ook al geprobeerd.

Luiers op geloofd hij dus niet, want s,nachts zonder luier is echt geen optie.



Dus ideeën zijn meer dan welkom.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Heeft hij contact met andere kinderen die wel zindelijk zijn? Hier was het zindelijk worden voor dochter ineens een must toen ze de wat oudere dochter van een vriendin naar de wc zag gaan. Stond er met haar neus bovenop zowat. En toen moest ze ook. Was met een paar dagen gepiept. Poepen duurde langer, maar kwam ook goed. Vooral geen punt van maken. Dochter zei zelf, voor ik naar school ga, ga ik op de wc poepen. Oke dan. Hebben er een tijd niks over gezegd en een half jaar geleden deed ze het. Ze is heel nuchter, belonen werkt niet, iets simpelweg stellen als feit wel. Ze maakte er ook zelf geen gedoe van "hadden we toch afgesproken mam".
quote:teedeekaa schreef op 22 oktober 2014 @ 10:53:

Als medische redenen zijn uitgesloten dan toch maar stoppen met luiers overdag? Een natte onderbroek voelt nu eenmaal onprettig en stimuleert meer om dan toch maar naar de wc te gaan dan een alles absorberende luier. Wel jammer dat het daar niet echt het jaargetijde meer voor is maar toch.



Uit ervaring weet ik helaas dat somminge kinderen dat ook niet als belemmering ervaren



TO, ik zou twee sporen inzetten: naar de huisarts en verwijzing plaspoli. Het andere spoor is om naar je zoon duidelijk te zijn: luier om? dan niet naar school.



Mijn dochter is gevoelig voor beloningen. Wij zetten een stickerkaart regelmatig in om positief gedrag te bekrachtigen.
Ah crosspost.

Ook al geprobeerd om het er gewoon even een tijdje geen aandacht te geven? Luier aan, verschonen indien nodig zonder erover te hebben, niet op potje of wc zetten. Echt even laten rusten. En dan over een maand nog ns proberen.



Wil hij graag naar school? Misschien kan juf er bij de kennismaking iets over zeggen, als jij er niet bent bv. Vreemde ogen...
Wil hij wel naar school? Dat is voor veel kinderen wel een enorme stimulatie. Verder hielp het bij mijn nichtje erg om te benadrukken hoe groot ze was, in alles. Bijna 4 is al erg groot, onze jongste dochter dat was een baby, die had een luier nodig, zij was al zo groot. Maar ook met aankleden, eten enz. benadrukken dat hij groot genoeg is om dingen zelf te doen. In de zomervakantie is ons nichtje 4 geworden, toen had ze nog een week of 2 voor school begon en ze was zindelijk toen ze naar school ging.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, een paar dagen niets plannen buiten de deur. Luier uit en gaan met die banaan. Elk half uur naar de wc, kookwekker erbij, zodat hij zelf kan zien wanneer hij weer moet en vooral die luier uitlaten!

Als er geen medische oorzaak is, is het op deze manier een weekje doorbikkelen en dan is het klaar.
Oh plaspoli te jong voor?



Maar als school dit nu als regel heeft, wat moet je dan met een kind?
Gesprek op school is misschien ook een goede optie. Je zoon snapt het denk ik heel goed als de juf zegt dat als hij nog een luier om heeft, dat hij dan niet groot genoeg is om naar school te gaan.



Pedagogisch misschien niet erg verantwoord, maar misschien helpt het wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aztec schreef op 22 oktober 2014 @ 11:16:

Oh plaspoli te jong voor?



Maar als school dit nu als regel heeft, wat moet je dan met een kind?

Tsja, zo werkt dat blijkbaar, en wat je dan moet is, Of een andere school zoeken, of nog niet naar school doen.



Vergeten te vermelden, er loopt hier ook nog een 2ling van 5 (bijna 6)

Die poepen en plassen dus netjes op de WC, en daar heeft hij dus een voorbeeld aan.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
De assistente bij het CB is een kennis van mij. Voor het laatste bezoek heb ik vantevoren gebeld. Of ze wilden benadrukken dat groente goed voor je is en dat je van fietsen sterke benen krijgt.



Op het CB moest mijn dochter springen als een kikker. Vraagt de assistent: Fiets je thuis veel? Nee? Dan moet je echt gaan fietsen, want dan krijg je sterke benen en kun je heel goed leren springen.



En 's middags pakte ze de fiets en heeft ze de loopfiets links laten liggen. Invloed van anderen kunnen soms net het zetje geven dat ze nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:*Ginger* schreef op 22 oktober 2014 @ 11:13:



Wil hij graag naar school? Misschien kan juf er bij de kennismaking iets over zeggen, als jij er niet bent bv. Vreemde ogen...Ja dat wil hij wel, en dat idee om de juf daar over te laten beginnen is zeker te proberen,, vreemde ogen idd.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aztec schreef op 22 oktober 2014 @ 11:17:

Gesprek op school is misschien ook een goede optie. Je zoon snapt het denk ik heel goed als de juf zegt dat als hij nog een luier om heeft, dat hij dan niet groot genoeg is om naar school te gaan.



Pedagogisch misschien niet erg verantwoord, maar misschien helpt het wel.Ik ben nog van het soort die ook in minder pedagogisch verantwoorde dingen gelooft.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben begin dit jaar een "zindelijkheidsbootcamp" gehouden met zoon. Verwarming een graadje hoger en dan in een onderbroek met shirt laten rondlopen. Ook potje in de kamer. Ongelukjes zijn niet erg: die ruimden wij ( zijn vader of ik) op. Hij moest wel zelf zijn vuile goed op de trap leggen.

Binnen 3 dagen was het gepiept. Oh ja, we hebben die dagen gezorgd dat we geen andere afspraken hadden en dat één van ons minimaal thuis was.

Daarna heeft hij nog een tijdje in zijn broek geplast als hij geen beloning (een tumtummetje) kreeg en op een gegeven moment hebben we besloten dat hij zindelijk was en afgesloten met een groot kado.

Ik denk dat we al met al 10 dagen bezig zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al onze kinderen droog gekregen door de luier op een gegeven moment gewoon af te doen. Dan maar natte kleren en een natte vloer. Bij alle vier duurde het ruim een week voor ze door hadden wat de bedoeling was.



Wij hebben vervolgens luierbroekjes van katoen gekocht en katoenen luiers voor 's nachts. In die broekjes voelen ze namelijk wel dat ze nat zijn en voorkomt dat de kleren zeiknat zijn. Op het kinderdagverblijf vonden ze het een uitkomst en werd het daarna bij meer ouders aangeraden. De broekjes zijn niet goedkoop maar gaan jaren mee. Dat wij de kinderen thuis nat lieten worden dat kan natuurlijk niet als je naar buiten gaat of de kinderen op het kdv zitten. Vandaar ook nog wat luierbroekjes.



Voor onze kinderen was het daarna wel duidelijk. De luiers kwamen niet meer. Ze moesten het doen met broekjes waarin ze wel voelden dat ze nat waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven