Tandenfee, ja of nee?

22-10-2014 08:51 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren luisterde ik met mijn 6-jarige, die een eerste wiebeltand heeft, naar een verhaal waarin de tandenfee voorkwam. Ze begon er al enigszins over, hoe ze dat dan zelf met haar tand zou gaan doen. Ik gaf aan dat we het er maar eens samen met papa over moesten hebben.

Zelf kwam de tandenfee vroeger bij ons thuis niet langs. Qua dingen waarin te geloven is (Sinterklaas, paashaas, kerstman, ???), vind ik de tandenfee echt de vaagste/onnodigste. Ik voel(de) me ook niet achtergesteld, dat ze bij ons niet kwam. De discussie van tanden wel of niet bewaren is eerder al eens gevoerd op het forum, en daar gaat het me nu even niet om.



Hoe ging dat vroeger bij jullie thuis? En voor diegenen waarbij de tandenfee wel kwam, wat kreeg je dan in ruil voor je tand? En heb je die tanden ooit nog teruggezien?
Alle reacties Link kopieren
Een bloem onder je kussen? Waarom?



Nee hoor, doe mij de tandenfee maar. Die kwam vroeger al langs en nu weer. Leuk juist.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:

tof, 7 minuten geleden

Als je hard leert op school, is het mooie cijfer de beloning. Ik zou dus ook niet zo snel geld gaan geven voor een mooi rapport. Als de tand eruitvalt, is het gat (en later de volwassen tand) in mijn ogen de beloning. Daarmee behoort ze dan tot de groten!

Waarom zo'n haast met groot worden. Alsof groot zijn zo leuk is.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 22 [...]oktober 2014 @ 10:22:

Waarom zo'n haast met groot worden. Alsof groot zijn zo leuk is.

Dat streeft ze zelf na! Ze zit die wiebeltand eruit te kijken, bij wijze van spreken.

(Persoonlijk lijkt het me heerlijk om weer lekker op school te zitten, te knutselen, te spelen, verhaaltjes te luisteren, vriendjes, geen grootse verantwoordelijkheden)
Alle reacties Link kopieren
Hier alleen Sinterklaas. Geen paashaas, kerstman of tandenfee. Ik hou ook van fantasie maar met de tandenfee heb ik niets. Gewoon eruit wiebelen die tand en in een bakje doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb thuis ook altijd geld gekregen toen ik mijn tand onder het kussen had gelegd. Wist wel heel goed dat het mijn ouders waren aangezien ik het een keertje niet had verteld en er dus geen geld lag.
Een bloem vind ik juist een heel leuk idee voor meisjes (indien je geen geld wil geven). Heerlijk joh, die magische wereld vol met feeën, bloemen, regenboogjes .
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 22 oktober 2014 @ 10:18:

Maar waarom moet zo'n fantasiewezen dan met geld komen opdagen? .

Maar dat hoeft geen tientje te zijn hoor, vijf cent mag ook.

Fantasiewezen is gewoon erg blij met de tand, en betaalt er graag voor. En dan samen met kind fantaseren wat die fee toch met die tanden doet. Hmmm
Hoeveel geld krijgt een kind van die leeftijd nu eigenlijk. Ik zou geen tandenfee doen, maar wel voor elke gewisselde tand een euro ofzo. Of die nu onder een kussen ligt of dat een kind dat direct krijgt, zou mij niet uitmaken.



Als mijn dochter komt met een tandenfeeverhaal, dan zou ik daar prima in meegaan.
quote:tof schreef op 22 oktober 2014 @ 10:28:

[...]



Dat streeft ze zelf na! Ze zit die wiebeltand eruit te kijken, bij wijze van spreken.

(Persoonlijk lijkt het me heerlijk om weer lekker op school te zitten, te knutselen, te spelen, verhaaltjes te luisteren, vriendjes, geen grootse verantwoordelijkheden)Nee dat doe jij nu voor haar, jij vind dat horen bij de groten de beloning is voor een tandje eruit.
Hier geen geld voor gewisselde tanden. Maar losse tanden waren wel echt een status dingetje in groep 2, dan hoorde je er echt bij.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit de tandenfee niet in de planning. Zoon kennende zal hij die wel zelf introduceren, net zoals hij deze week het steeds heeft over x en y vragen aan Sinterklaas en z aan de Kerstman. Man heeft nog geprobeerd om te zeggen dat Sinterklaas naar de Nederlandstalige kinderen komt en de Kerstman naar de andere kinderen gaat maar die uitleg vond zoon 'raar'. Als hij met de tandenfee aankomt dan zal ik wel iets onder zijn kussen leggen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Kinderen en fantasie, echt geweldig! Maar nee, wij hadden vroeger geen tandenfee, gewoon de tand in een doosje en klaar. Verder natuurlijk wel sinterklaas en ik geloofde heilig dat het monster van log ness ook best in de sloot achter het huis kon zitten, dat vogeltjes konden praten maar niet durfden, dat de paashaas bestond (daar hebben mijn ouders het nooit over gehad dus ze wisten ook niet dat ik dacht dat die echt was tot ik mijn vader maar eens ging vragen hoe het kon dat een haas eieren kon leggen)
quote:reisa1978 schreef op 22 oktober 2014 @ 11:18:

Hier geen geld voor gewisselde tanden. Maar losse tanden waren wel echt een status dingetje in groep 2, dan hoorde je er echt bij.Tja en als je dan pas eind groep drie je eerste tand wisselt, en die tand wil laten zien, dan schiet de juf in de lach. Je bent te groot om elke tand die je wisselt aan de juf te laten zien! Zoon hier ging met melkkiezen naar de brugklas!
Ik weet niet meer of bij mij vroeger een tandenfee kwam, ik kan het mij niet herinneren dus zal wel niet? Wel alle melktanden bewaard.



Ben zelf ook niet zo van het "invoeren" van de tandenfee, kerstman e.d. Sint en Piet vind ik dan wel weer leuk en ik geloofde vroeger ook wel in de paashaas zonder dat ik dat van mijn ouders mee kreeg. Ik stelde me echt een lief wollig konijntje voor (zoals ze in prentenboeken getekend zijn) en niet die volwassen hazenpakken.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons thuis vroeger kwam de tandenfee niet. Ik heb eigenlijk geen idee wat mijn ouders deden met uitgevallen kindertanden. Weggegooid waarschijnlijk. Wij kregen er in elk geval geen geld voor. Ik weet alleen nog dat mijn broer een keer een rijksdaalder kreeg omdat hij een kies moest laten trekken en daar heel angstig over was.

Hier komt nu de tandenfee wel langs maar de kinderen geloven er niet echt in. We spelen gewoon dat de tandenfee langskomt. Net zoals we ook spelen dat er kabouters in het bos zijn, dat sinterklaas cadeautjes komt brengen en dat de kerstman op zijn slee getrokken door rendieren door de nacht rijdt. Ze weten wel dat het allemaal niet echt is maar we doen net alsof het wel echt is en daarom lijkt het soms ook echt.

Hier heeft de tandenfee dus ook de tand weggenomen en geld gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Tanden fee uit Rise of the Guardians







Ik hou erg van sprookjes en verhalen en vind het allemaal erg magisch.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Alle reacties Link kopieren
Hier komt de tooth fairy absoluut langs. Woon niet in NL en alle kinderen hier krijgen bezoek van de fairy, dus de onze dan ook.

Vorige week viel Jongstes tand in de klas eruit en de juf had een speciaal envelopje met datum en naam geknutseld voor het tandje.



Enige nadeel is om te onthouden om ook daadwerkelijk de tand weg te halen en geld neer te leggen. Heb al eens een heel hard jankend kind gehad omdat de fairy niet op was komen dagen...
Alle reacties Link kopieren
Hier vroeger idd een gulden onder het kussen.

De tand ging in een bewaarbakje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 22 oktober 2014 @ 11:16:

[...]





Nee dat doe jij nu voor haar, jij vind dat horen bij de groten de beloning is voor een tandje eruit.

Nee hoor, dat doen de kinderen onderling! Er werd vorig jaar al door haar bijgehouden wie in de klas hoeveel tanden gewisseld heeft. En dat was duidelijk iets voor de oudere kinderen. Waar wij wonen bestaat er een aparte kleuterschool en gaan ze met 6 jaar naar de echte school. Tandenwisselen was echt iets dat samenhangt met naar school gaan, met groot zijn!



"Maar losse tanden waren wel echt een status dingetje in groep 2, dan hoorde je er echt bij." Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:O.L.L.A schreef op 22 oktober 2014 @ 12:53:

Tanden fee uit Rise of the Guardians



[img]http://cdn7.staztic.com/app/a/2633/2633 ... 07x512.jpg[/img]



Ik hou erg van sprookjes en verhalen en vind het allemaal erg magisch.

Creepy!

Doe mij dan maar geen tandenfee!
Alle reacties Link kopieren
quote:ainne schreef op 22 oktober 2014 @ 13:01:

Hier komt de tooth fairy absoluut langs. Woon niet in NL en alle kinderen hier krijgen bezoek van de fairy, dus de onze dan ook.

Vorige week viel Jongstes tand in de klas eruit en de juf had een speciaal envelopje met datum en naam geknutseld voor het tandje.



Enige nadeel is om te onthouden om ook daadwerkelijk de tand weg te halen en geld neer te leggen. Heb al eens een heel hard jankend kind gehad omdat de fairy niet op was komen dagen... Stoute moeder tooth fairy
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 22 oktober 2014 @ 13:04:

[...]



Creepy!

Doe mij dan maar geen tandenfee!Ze is echt heel erg lief haha
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Alle reacties Link kopieren
Hier de eerste 3 tanden wel de tandenfee, de 4e tand wilde ze niet in een doosje onder haar kussen maar los. Dat was dus tand kwijt natuurlijk. Toen maar verteld dat mama de tandenfee was

En een euro kreeg ze ook gewoon onder haar kussen. Blij bekkie, prachtig!



Heb niks met dat calvinistische gedoe.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 22 oktober 2014 @ 10:22:

[...]





Waarom zo'n haast met groot worden. Alsof groot zijn zo leuk is.Kinderen willen juist graag groot zijn, dus dat kun je mooi benadrukken als er een tand uitgaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven