Gaskachel en beslagen ramen

21-10-2014 19:49 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,



Even een vraagje; ik woon in een jaren '20 huurwoning met enkelglas. Ik heb een moederhaard (gas) met centrale verwarming.



Nou is er vorige week een monteur geweest die de kachel goed schoongemaakt heeft. Alles was goed, zei hij. Alleen ben ik zelf altijd een beetje angstig met dit soort kachels. (ik woon hier 1,5 jaar en heb nooit eerder een gaskachel gehad). Ook omdat ik in mijn omgeving ervaringsverhalen ken met koolmonoxide, ben ik een beetje huiverig.



Nou zei de monteur laatst: "Als de ramen beslaan in de woonkamer (waar de moederhaard ook staat), dan kan hij zijn gassen niet goed kwijt, en dat is niet goed." Maar mijn ramen in de woonkamer beslaan nu dus een beetje. Ik kan mij niet herinneren dat ik dit de afgelopen winter heb gehad, maar ik weet het eerlijk gezegd niet meer. De gordijnen zaten toen ook vaak dicht.



Ik ventileer bewust heel goed. De deuren staan overdag allemaal open, in de keuken staat het raam overdag open (tot de kachel aangaat) en ook naar boven toe is alles open en ook het slaapkamerraam.



Is het normaal dat mijn ramen beslaan met dit weer? En hoe komt dat? Is het omdat ik dit jaar voor het eerst ga stoken? En wat kan ik er aan doen om het beter te maken? Ik las ergens iets over een vochtvreter?





(PS ik ga morgen een goede koolmonoxidemelder aanschaffen, voor de zekerheid...)
Alle reacties Link kopieren
foutje..
Alle reacties Link kopieren
Water gekookt? gedoucht? En dat beslagen ramen teken van koolmonoxide zouden zijn heb ik nog nooit gehoord. Hier alleen met douchen en koken dus en dat heeft niets met de kachel te maken. Verder als je schoorsteen goed is trekt het wel weg hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hoi @Nina1966 ik heb wel gedoucht, maar daar zit een goede afzuiger en dat grenst niet aan de woonkamer. Weet niet of dat uitmaakt? In de keuken is het raam altijd beslagen als ik kook, dat weet ik.
Idee om sowieso koolstofmonoxide-melder op te hangen? In mijn eerste studentenkamer had ik ook gaskachel plus enkel glas. Bij koud weer wel ALTIJD ramen beslagen wanneer buiten dus koud was en binnen warm. Voor de zekerheid had ik twee melders hangen.

Als je het niet vertrouwt zou ik toch proberen nood-monteur te bellen, en ramen goed open te laten. Maar het kan natuurlijk gewoon temperatuur zijn, vandaag weer voor het eerst kouder weer.
vochtig weer, regen buiten, ramen open waardoor vocht juist naar binnen komt, enkel glas, gaskachel maakt nog wat vochtiger.... dan beslaan je ramen ja



als ik mijn houtkachel gebruik bij vochtig weer dan heb ik dat ook, helemaal als ik de rolgordijnen dicht doe, dan blijft dat vocht daarachter hangen



ff koolstofmonoxidemelder kopen en op een meter hoog hangen (het stijgt nl niet op zoals rook, maar zakt naar beneden) en dan ben je ws wel van je angst af, ik zou dat ook aanschaffen
Alle reacties Link kopieren
Ik had altijd beslagen ramen. Later ook schimmel, ondanks het luchten. Nu met de CV us het weg.
Alle reacties Link kopieren
In geval van een flat: melder onder slaaphoogte hangen, anders ben je te laat
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, gewoon even een meter kopen. Dan weet je het zeker.

Maar volgens mij is het gewoon normaal hoor, dat met dit weer enkel glas beslaat.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties! Ik heb nog even een familielid gebeld, en die zei ook: dat is altijd zo met vochtig weer. Het heeft veel geregend vandaag, dus geen paniek.



Zij hadden dat vroeger zelf ook met natte dagen, toen ze nog enkel glas hadden. Ik ben al meer gerustgesteld :-)



Heb de kachel wel uitgedaan, en alle deuren weer open gedaan. Dat hielp meteen. Ik ga alsnog een meter kopen, voor m'n gevoel van veiligheid.



Nogmaals bedankt :-)
Goed dat je even informeert, koolmonoxide is een sluipmoordenaar. De tip van je monteur is attent.



Maar even de feiten: als je glas beslaat is dat condens van waterdamp. Koud glas (enkel glas is net zo koud als de buitenlucht) zorgt voor condensatie van het vocht in de lucht.



In de overgang naar de herfst bevat de warme lucht binnen nog veel vocht en dat slaat neer op het raam. Net als bij kooklucht of douchen.



Een gaskachel produceert ook waterdamp. Als die niet goed afgevoerd worden dan beslaan de ruiten ook.



Wat de monteur bedoelt is dat je in de winter, als je nauwelijks condens krijgt, op moet letten. Als dan de ruiten beslaan dan is er iets mis.



Dit is wellicht nog geen koolmonoxide, dat kan alleen als de kachel niet goed brandt. Wel worden de afvoergassen niet goed afgevoerd, ook niet gezond, maar niet dodelijk.



Een rook- en CO-melder is een prima keuze.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je een koolmonoxidemelder hebt gehaald.

Bij de meeste bouwmarkten te koop en op internet.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven