Psyche
alle pijlers
Vriendin met psychose: wat kan ik doen?
dinsdag 22 juli 2008 om 15:27
Beste Viva-vrouwen en mannen!
Vorige week hebben 2 goede vrienden van mij een dochter gekregen. Alles leek perfect, snelle bevalling, moeder en kind gezond.. Na een paar dagen begon het echter op te vallen dat mijn vriendin wat vreemde dingen begon te zeggen en zich wat vreemd begon te gedragen. Sinds vrijdag is het helemaal mis, ze heeft een psychose. Dit is zeker niet de eerste keer voor haar, sinds 1991 heeft ze al meerdere psychoses gehad. De situatie is nu erg gecompliceerd en ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik hoop dat ik het kort en bondig uit kan leggen... De ouders van mijn vriendin willen haar per se thuis houden, dat betekent dus thuis met vriend en kind, en iemand die er 24 uur per dag is (een vriend(in) bijvoorbeeld). Ze willen niet naar een psychiater met haar omdat ze zeggen dat dat de vorige keren het alleen maar erger heeft gemaakt. Mijn vriend is echter helemaal op, vreest voor de gezondheid van zijn dochter en zichzelf, zijn vriendin is namelijk echt 'van het padje af' (ze wilde uit het raam springen met baby, ziet/hoort van alles wat er niet is, ze is gewoon echt niet op deze wereld). Nu belde hij net dat hij vertrokken is (hij is zo boos op de ouders van zijn vriendin en ziet geen andere oplossing) en of hij bij mij kan logeren. Ik vind het prima want ik heb ruimte, maar ik zie het niet als een oplossing. Bovendien, ik wil echt graag helpen want deze twee vrienden zijn echt erg belangrijk maar ergens houdt het voor mij helaas ook op en moet ik ook aan mijn eigen gezondheid/leven denken. Ik heb geen idee wat het beste is voor hem, kind en vriendin. Misschien kunnen jullie me wat tips geven, misschien hebben jullie dit zelf meegemaakt of iemand in jullie omgeving? Ik kan ook niet zo heel helder meer denken na de stress en weinig slaap van afgelopen week.
Alvast bedankt!
M.
Vorige week hebben 2 goede vrienden van mij een dochter gekregen. Alles leek perfect, snelle bevalling, moeder en kind gezond.. Na een paar dagen begon het echter op te vallen dat mijn vriendin wat vreemde dingen begon te zeggen en zich wat vreemd begon te gedragen. Sinds vrijdag is het helemaal mis, ze heeft een psychose. Dit is zeker niet de eerste keer voor haar, sinds 1991 heeft ze al meerdere psychoses gehad. De situatie is nu erg gecompliceerd en ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik hoop dat ik het kort en bondig uit kan leggen... De ouders van mijn vriendin willen haar per se thuis houden, dat betekent dus thuis met vriend en kind, en iemand die er 24 uur per dag is (een vriend(in) bijvoorbeeld). Ze willen niet naar een psychiater met haar omdat ze zeggen dat dat de vorige keren het alleen maar erger heeft gemaakt. Mijn vriend is echter helemaal op, vreest voor de gezondheid van zijn dochter en zichzelf, zijn vriendin is namelijk echt 'van het padje af' (ze wilde uit het raam springen met baby, ziet/hoort van alles wat er niet is, ze is gewoon echt niet op deze wereld). Nu belde hij net dat hij vertrokken is (hij is zo boos op de ouders van zijn vriendin en ziet geen andere oplossing) en of hij bij mij kan logeren. Ik vind het prima want ik heb ruimte, maar ik zie het niet als een oplossing. Bovendien, ik wil echt graag helpen want deze twee vrienden zijn echt erg belangrijk maar ergens houdt het voor mij helaas ook op en moet ik ook aan mijn eigen gezondheid/leven denken. Ik heb geen idee wat het beste is voor hem, kind en vriendin. Misschien kunnen jullie me wat tips geven, misschien hebben jullie dit zelf meegemaakt of iemand in jullie omgeving? Ik kan ook niet zo heel helder meer denken na de stress en weinig slaap van afgelopen week.
Alvast bedankt!
M.
dinsdag 22 juli 2008 om 15:36
Een psychose is heel erg ernstig. Zeker als ze ook nog eens vaker terug komen. Hier is echt dringend psychiatrische hulp nodig. Helaas heb ik dit ook van heel erg dichtbij meegemaakt. Die persoon had gelukkig geen zelfmoordneigingen maar wel waanideeen e.d.
Met de juiste medicatie kan men dit overwinnen. Je vriend mag echt zijn ogen hier niet voor sluiten en zijn kindje daar in huis laten op deze manier. Voor hetzelfde geld springt de moeder echt uit het raam met de baby.
Schakel de huisarts in of de crisisdienst.
Met de juiste medicatie kan men dit overwinnen. Je vriend mag echt zijn ogen hier niet voor sluiten en zijn kindje daar in huis laten op deze manier. Voor hetzelfde geld springt de moeder echt uit het raam met de baby.
Schakel de huisarts in of de crisisdienst.
dinsdag 22 juli 2008 om 15:39
uit het raam springen is gevaarlijk... wanneer ze zulke dingen roept, kan ze verplicht opgenomen worden omdat ze een gevaar vormt voor zichzelf en voor haar baby.
Questie van een GGZ of een RIAGG of een huisarts bellen!
Dat deze vriend nu al opgeeft, vind ik wat aan de snelle kant. Natuurlijk is het vreselijk en zal hij er echt helemaal doorheen zitten, maar zo snel je netgeboren dochter achterlaten??? Vandaar dat ik benieuwd ben of er nog meer speelt?
Questie van een GGZ of een RIAGG of een huisarts bellen!
Dat deze vriend nu al opgeeft, vind ik wat aan de snelle kant. Natuurlijk is het vreselijk en zal hij er echt helemaal doorheen zitten, maar zo snel je netgeboren dochter achterlaten??? Vandaar dat ik benieuwd ben of er nog meer speelt?
dinsdag 22 juli 2008 om 15:40
Ik/we wonen helaas niet in Nederland en de gezondheidszorg werkt hier wat anders... Je kunt geen crisisdienst bellen hier. Vanmorgen is vriend met ouders en zijn vriendin naar het ziekenhuis gegaan om te zorgen dat de arts er niet omheen kon en zodat ze opgenomen zou worden. Maar haar ouders zijn alleen maar aan het woord geweest (ja, om het nog wat moeilijker te maken komt hij weer uit een ander land, en spreekt de taal hier (helaas helaas!) niet), hij begreep wel genoeg om te kunnen horen dat ze de situatie compleet bagateliseren en waarschijnlijk alleen maar mee zijn gegaan naar het ziekenhuis om mijn vriend tevreden te houden. Mijn vriend probeerde wel aan de arts uit te leggen hoe de situatie echt is maar de arts kon niet voor hem doen....
dinsdag 22 juli 2008 om 15:40
Huisarts of crisisdienst van de ggz (riagg) bellen! Gaat het niet om het leven van je vriendin dan wel om die van haar kind! Belletje naar jeugdzorg kan ook een optie zijn.
snap dat je vriend het niet meer weet. Maar zijn pasgeboren kind achterlaten... sorry kan daar echt boos om worden!!!!
En haar ouders... tja die willen het beste voor hun dochter en kijken niet naar de baby?
Je ben nu bekend met deze situatie en ik vind dat je nu ook je verantwoordelijkheid moet nemen. Bellen naar iemand die in kan grijpen dus.
snap dat je vriend het niet meer weet. Maar zijn pasgeboren kind achterlaten... sorry kan daar echt boos om worden!!!!
En haar ouders... tja die willen het beste voor hun dochter en kijken niet naar de baby?
Je ben nu bekend met deze situatie en ik vind dat je nu ook je verantwoordelijkheid moet nemen. Bellen naar iemand die in kan grijpen dus.
dinsdag 22 juli 2008 om 15:41
Hier ook ervaring in directe omgeving (schoonzusje). Kan me voorstellen dat je het even niet meer ziet zitten, dus iig een vrituele knuffel.
Van die ouders vind ik het behoorlijk kortzichtig: alsof ze vanzelf beter wordt thuis!! En moet eerlijk zeggen dat ik de reactie van jouw vriend ook vreemd vind : begrijp ik goed dat hij zijn kind wilt achterlaten??
Ik zou denk ik toch eens op hem inpraten om de crisisdienst te bellen of een andere opvang dan de vorige keer.
Woeps..lees nu pas dat het dus niet in NL is gebeurt maar in een andere omgeving. Wel erg vreemd dat de ouders wel instemmen met een bezoek aan het ziekenhuis en vervolgens gaan bagateliseren..Misschien kan je vriend nogmaals contact opnemen met het ziekenhuis en kan jij hem helpen (ms als soort van tolk meegaan)
Heel veel sterkte iig!!
Van die ouders vind ik het behoorlijk kortzichtig: alsof ze vanzelf beter wordt thuis!! En moet eerlijk zeggen dat ik de reactie van jouw vriend ook vreemd vind : begrijp ik goed dat hij zijn kind wilt achterlaten??
Ik zou denk ik toch eens op hem inpraten om de crisisdienst te bellen of een andere opvang dan de vorige keer.
Woeps..lees nu pas dat het dus niet in NL is gebeurt maar in een andere omgeving. Wel erg vreemd dat de ouders wel instemmen met een bezoek aan het ziekenhuis en vervolgens gaan bagateliseren..Misschien kan je vriend nogmaals contact opnemen met het ziekenhuis en kan jij hem helpen (ms als soort van tolk meegaan)
Heel veel sterkte iig!!
dinsdag 22 juli 2008 om 15:43
Hun relatie zit goed en het kindje is/was erg gewenst (tenminste, dit is hoe ik het zie maar ik blijf natuurlijk een buitenstaander, waarschijnlijk vertellen ze mij ook niet alles). Mijn vriend komt echt van de andere kant van de wereld en dat maakt deze situatie voor hem nog moeilijker, hij spreekt de taal niet en de cultuur is anders dan hij gewend is... Maar ik ben het met je eens dat het wel snel is, zomaar vertrekken...
dinsdag 22 juli 2008 om 15:44
Volgens mij speelt vooral de bemoeienis van de ouders mee. Lijkt mij het meest van belang dat zij zich, hoe goed ze het ook bedoelen, op de achtergrond houden en vriend de regie over zijn eigen gezin geven. Kunnen jullie niet beiden overleggen met haar ouders en het belang hiervan benadrukken? Prioriteit 1 is dat moeder en kind goede zorg ontvangen, en ik betwijfel of dat op dit moment thuis moet zijn (voor moeder).
dinsdag 22 juli 2008 om 15:45
Ik wacht nu op een telefoontje van mijn eigen huisarts hier, om te horen hoe het werkt met gedwongen opnames hier (ik heb namelijk altijd begrepen dat dat hier echt moeilijk is, want haar ouders moeten het ermee eens zijn, en dat zijn ze dus niet). Kan iemand me uitleggen hoe dat in Nederland werkt? Want je moet toch wel een een of ander rechterlijk bevel hebben?
Dank voor al jullie snelle reacties, het is fijn om deze situatie te kunnen delen...
Dank voor al jullie snelle reacties, het is fijn om deze situatie te kunnen delen...
dinsdag 22 juli 2008 om 15:46
Ik snap niet zo goed waarom de ouders van je vriendin bepalen wat er wel en niet moet gebeuren. Dat lijkt me meer een zaak van de vriend van je vriendin, tevens vader van de baby. Dat hij weg is gegaan omdat hij het niet eens is met de ouders van zijn vriendin vind ik vreemd. Hij heeft verantwoordelijkheid, zeker naar zijn kind toe.
M.i. zou hij terug naar zijn vriendin moeten en dan als de bliksem de huisarts laten komen en gekwalificeerde hulp zoeken voor je vriendin. Het overlaten aan goedbedoelende leken lijkt mij een heel slechte zaak als de situatie zo nijpend is.
M.i. zou hij terug naar zijn vriendin moeten en dan als de bliksem de huisarts laten komen en gekwalificeerde hulp zoeken voor je vriendin. Het overlaten aan goedbedoelende leken lijkt mij een heel slechte zaak als de situatie zo nijpend is.
dinsdag 22 juli 2008 om 15:54
Mimisa, wat een rot situatie. Het eerste en meest belangrijke is denk ik om te zorgen dat de baby niet in gevaar komt. Dit betekent voor je vriend dat hij koste wat kost bij zijn dochter moet blijven en dus niet bij jou moet gaan logeren.
Persoonlijk vind ik het ook erg onverantwoordelijk van hem.
Wat ik me verder afvraag. Wat heb je aan de nederlandse regels als je hier niet woont? Waar wonen jullie? Misschien is er dan iemand die er meer vanaf weet.
Ben benieuwd wat je huisarts erover zegt. Veel sterkte, maar zorg dat je vriend de verantwoording voor zijn dochter neemt!!
Persoonlijk vind ik het ook erg onverantwoordelijk van hem.
Wat ik me verder afvraag. Wat heb je aan de nederlandse regels als je hier niet woont? Waar wonen jullie? Misschien is er dan iemand die er meer vanaf weet.
Ben benieuwd wat je huisarts erover zegt. Veel sterkte, maar zorg dat je vriend de verantwoording voor zijn dochter neemt!!
dinsdag 22 juli 2008 om 15:55
dinsdag 22 juli 2008 om 15:56
Ook in Nederland kan een gedwongen opname niet zomaar... was dat maar waar in sommige situaties.
Een psychiater moet daarvoor zeggen dat er een dringend gevaar is voor de omgeving en dan kan er een IBS verklaring getekend worden door een burgemeester van die woonplaats.
De vader moet bij zijn kind blijven. Ik neem aan dat hij officieel het gezag heeft e.d. omdat ze niet getrouwd zijn. Zo ja, dan heeft hij ook alle rechten over zijn kindje. En hij behoort gewoon te zorgen voor de baby's veiligheid. Neem ook jouw verantwoording en steun de vader daar waar je maar kan.
Heel veel succes en sterkte hiermee.
Ik vraag me trouwens wel af van over welk land we nu spreken??
Een psychiater moet daarvoor zeggen dat er een dringend gevaar is voor de omgeving en dan kan er een IBS verklaring getekend worden door een burgemeester van die woonplaats.
De vader moet bij zijn kind blijven. Ik neem aan dat hij officieel het gezag heeft e.d. omdat ze niet getrouwd zijn. Zo ja, dan heeft hij ook alle rechten over zijn kindje. En hij behoort gewoon te zorgen voor de baby's veiligheid. Neem ook jouw verantwoording en steun de vader daar waar je maar kan.
Heel veel succes en sterkte hiermee.
Ik vraag me trouwens wel af van over welk land we nu spreken??