Gezondheid alle pijlers

Zonnebril op hoge sterkte

22-10-2014 12:51 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Fillmore1987

Hallo,



Ik draag een bril met -9,00 rechts en -6,25 links. Ik besef dat dit een behoorlijk hoge sterkte is. Om de vraag alvast voor te zijn; ik weet ook dat het verschil tussen beide ogen redelijk groot is, ik zie echter prima en mijn ervaring met contactlenzen is nu eenmaal heel erg slecht. Is het wel mogelijk om een zonnebril op deze sterkte aan te schaffen? Waar kan ik dan het beste op letten??



Dikke (zonne)glazen, wordt dit als storend ervaren?



Ik ben zelf dol op het Wayfarer montuurtje. Zoiets als dit een goed idee?



Zijn er trouwens meer mensen met een vergelijkbare sterkte en hebben jullie er last van?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet dat kunnen. Ik heb zelf zo'n model reservebril, met -13 glazen erin. Mijn optometrist adviseerde een stevig kunststof model, omdat de glazen natuurlijk dikker en zwaarder zijn. Ik ben er tevreden mee.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan wel kiezen voor extra dunnen glazen. Kost extra maar lijkt wel veel mooier.



Daardoor wordt het dikteverschil van de glazen door de verschillende sterkte ook minder. Zodat je bril niet scheef op je neus gaat staan.
Alle reacties Link kopieren
Sugarmiss, natuurlijk kies je voor de dunste glazen. Maar in mijn geval scheelde het minder dan een halve millimeter tussen 'dun, extra dun en heel erg dun.' Valt vaak tegen hoor, hoe dun het kan! (Ik heb nu glazen van bijna 0.8 mm dik.)



Wel geldt: hoe kleiner het montuur, hoe dunner de glazen. Je moet dus geen enorm model willen.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Bij een zonnebril moet je juist niet voor de dunste glazen gaan. Zelf heb ik aan beide ogen ongeveer -8 en met mijn gewone bril inderdaad de dunste glazen, maar bij een zonnebril wordt de donkerte van de glazen minder als je voor dunnere glazen gaat. Je zult dus ergens een middenweg moeten vinden tussen de donkerte en de dikte van de glazen. Ik zou kiezen voor een niet al te groot model bril van, bij voorkeur, een (dik) kunststof montuur. Op die manier kun je je glazen dikker laten en heb je dus een donkerdere zonnebril.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!

Ja Emgee, mijn 'normale' bril heeft glazen van 50mm breed, en door het iets dikkere kunststof montuur vallen de glazen helemaal niet op. Ik heb hem destijds zelfs niet eens met de dunste glazen gekocht en heb er helemaal geen spijt van.



Een zonnebril mag ietsje breder/ groter zijn denk ik dus dat maakt mij dan ook niets uit. Dunste glazen wil ik ook niet nemen. Vanwege de prijs maar ook vanwege de kwaliteit van het zonneglas.



Een geluk, kunststof monturen zijn weer helemaal in
Alle reacties Link kopieren
Is een overzet zonnebril iets voor je?

Dat is een gewone zonnebril die je over je eigen bril op zet - dus heb je 2 brillen over elkaar. Ik vind het handig en je bent een stuk voordeliger uit.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip! Heb daar ook al over nagedacht maar vind dat niet zo heel mooi... Het oog wil ook wat hè ;)
Alle reacties Link kopieren
hier een zonnebril met grote glazen genomen omdat ik geen lichtinval langs de glazen wilde. "slechts" -6.5 maar ik werd helemaal raar van de vertekening als je schuin door het glas keek. Je kijkt nou eenmaal niet altijd precies recht vooruit (bijvoorbeeld in het verkeer over je schouder). Was bij hans anders en mocht uiteindelijk gewoon de bril terug geven omdat ik er echt niet goed mee kon kijken.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan je een zonnebril op sterkte aanschaffen. Ga naar een goede opticien en laat je adviseren. In plaats van normale doorzichtige glazen bestel je gekleurde glazen.



Zelf heb ik -10/-11 en heb een zonnebril op sterkte. Mijn ervaring met mijn ogen is dat ik beter door donker groene glazen zie dan door bruine. Nu heb ik wel een zonnebril met bruine glazen, maar dan wel speciale glazen waardoor ik wel helder en duidelijk kan zien. Deze glazen zijn wel duurder dan de standaard bruine zonnebril glazen van de overbekende goedkope ketens. Maar persoonlijk vind ik ze 100x beter. Laat je dus voorlichten bij een goede opticien. En kijk eens door de verschillende gekleurde glazen om te zien waardoor jij het fijnste kijkt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Grijs wordt ook vaak gebruikt hè? Schijnt goed te zijn en ziet er meestal ook nog leuk uit!



Wat voor soort montuur heb jij, Hamerhaai?
Alle reacties Link kopieren
quote:fillmore1987 schreef op 22 oktober 2014 @ 13:56:

Grijs wordt ook vaak gebruikt hè? Schijnt goed te zijn en ziet er meestal ook nog leuk uit!



Wat voor soort montuur heb jij, Hamerhaai?Grijs vind ik ook wel plezierig kijken. Sinds kort draag ik weer lenzen en draag ik meestal een "gewone zonnebril" met wel hele goede glazen. Ik heb nog 1 gekleurde kunststof zonnebril op sterkte en een metalen. Al zijn de lenzen van die laatste bril niet meer voldoende op sterkte. Moet er wel bij zeggen, dan ik niet zo modebewust ben, en dat draagcomfort voor mij het belangrijkste. En dat de zonnebril goed aansluit op mijn gezicht. Vooral aan de bovenkant. Zodat daar geen zonlicht toch in mijn ogen kan schijnen. Erg lastig in de carbio
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook een Wayfarer model zonnebril, van MK, en ik had -6. De glazen zijn wel dik ja, maar het stuk dat uitsteekt zie je bijna niet want dat zit aan de binnenkant. De glazen waren bruin.



Ik was dolgelukkig met mijn zonnebril op sterkte. Hield 'm zo vaak als mogelijk op zodat ik die rotbril niet op hoefde. Inmiddels heb ik lensimplantaten trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Hier een brildrager met -10 gemiddeld en een joekel van een cilinder. Het verschil tussen mijn ogen is niet zo enorm als bij jou, dus ik weet niet hoe het zit met het opvallen van het dikteverschil tussen de twee glazen waar je tegenaan zou lopen. Maar met zo'n gesloten montuur lijkt me dat sowieso wel meevallen.



De opticien heeft zonder problemen een zonnebril voor me kunnen bouwen. Een half montuur (alleen echt een montuur aan de bovenkant) en dat gaat prima.

Ik heb het liefst 'autorijglazen', zoals ze dat noemden. Het idee van die glazen is dat ze niet zo donker zijn dat je niet opeens niets meer ziet als je bijvoorbeeld een tunnel in rijdt.

Ze zijn bruin, ik vind ze fijn.
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven