Actueel
alle pijlers
Geld krijgen van ouders??
dinsdag 22 juli 2008 om 15:41
Ja begrijpelijk. Maar wat verandert er wanneer er ineens een leuk schilderij aan de muur hangt wat je hebt gekregen door geld van van je ouders? Bang dat je dan niet meer kan zeggen; alles zelf betaald, keihard gewerkt en kijk eens rond, dát hebben wij goed gedaan of niet?!
Is dat zo belangrijk voor je?
dinsdag 22 juli 2008 om 15:42
Is dat zo? Stel jij bent in staat als jouw eigen uitgaven zelf te doen, en daarmee bedoel ik ook geld voor bv. een nieuwe wasmachine als de oude onverhoopt kapot gaat, of de auto naar de garage of een nieuwe bril. En ondanks dat jij dat geld hebt, besluit je moeder / man / werkgever / verzekering jou die wasmachine / reparatie / bril te geven. Ben je dan niet meer zelfstandig?
En wat als de cadeautjes van je ouders alleen maar extraatjes zijn (bv. een avondje uit eten) ben je dan zelfstandiger dan wanneer ze je een tas boodschappen zouden geven? En zo ja, waar zit hem dat dan in???
dinsdag 22 juli 2008 om 15:44
dinsdag 22 juli 2008 om 15:47
Omdat het misschien een heel lief gebaar is en een mooi e herinnering aan je ouders, elke keer als je naar dat schilderij kijkt?
Ik heb ooit een heel mooi beeldje gekregen van mijn ouders. Ja, dat had ik zelf ook kunnen kopen. Maar er zit voor mij zoveel betekenis aan omdát ik het van hun gekregen heb. Is één van de meest dierbare dingen die ik heb.
dinsdag 22 juli 2008 om 15:49
dinsdag 22 juli 2008 om 15:51
En vind je het niet fijn als je je ouders een goed gevoel geeft door ze dankbaar te zijn?
Even ter verduidelijking; mijn vader kocht ooit een heel mooi schilderij voor me. Hij was heel blij dat hij het voor me heeft kunnen kopen. Hij was heel blij dat ik er blij mee was.
Hij verwarde geld niet met liefde, maar wist dat ik het mooi vond.
dinsdag 22 juli 2008 om 15:55
dinsdag 22 juli 2008 om 16:10
Daar zou ik dan weer absoluut niet mee zitten als mijn ouders hun erfenis aan een goed doel schenken. Ik zou dat ook niet zien als dat ze minder van mij houden dan van de kindjes in 't weeshuis bv., alleen dat ze denken dat die laatste 't harder nodig hebben. Vooral als ik zelf alles financieel prima op de rit zou hebben, zou ik er absoluut niet mee zitten als zij besluiten hun geld elders aan uit te geven, ook niet als dat bij leven zou zijn en ze mij nooit iets zouden toestoppen.
dinsdag 22 juli 2008 om 16:15
Ik werk op het moment niet, helemaal niet , dus het zit mij echt niet dwars dat anderen financiele hulp van ouders krijgen.
Overigens zat ik net nog aan het schilderij/ beeldje wat kado was gedaan te denken. Dat vind ik ook heel mooi, een symbolisch iets wat je doet terug denken aan iets goeds. Maar zoiets is natuurlijk niet in geld uit te drukken, de symbolische waarde is veel belangrijker.
dinsdag 22 juli 2008 om 16:19
O, maar ik denk ook absoluut niet dat ze meer van de weeskinderen in Afrika houden, dan van hun eigen kinderen. Sterker nog, dat weet ik zeker, ze houden het meest van ons.
En als zij hun geld aan een zeehondencreche willen geven zou ik daar ook vrede mee hebben. Ik weet alleen zeker dat ze dat niet zullen doen.Mijn reactie was bedoeld op het antwoord van lilla, dat ze zei dat ze niet zeker wist of ze het geld van haar ouders wel zou aannemen bij een erfenis.
Liefde heeft helemaal niks met geld te maken.
dinsdag 22 juli 2008 om 16:26
Het is absoluut een goed idee iets tastbaars te kopen van (een gedeelte van) het geld.
In een inmiddels donkergrijs verleden heb ik van 1 van mijn oma's een keer 100 gulden gekregen. Daar heb ik toen 6 theekoppen van mijn servies voor gekocht; nu inmiddels zoveel jaar later blijft me dat bij.
Van het geld van mijn vader heb ik een prachtige armband gekocht.
Dat blijft en de rest van het geld dat in een verbouwing is gestoken, is natuurlijk ook niet weg, maar voelt toch heel anders.
In een inmiddels donkergrijs verleden heb ik van 1 van mijn oma's een keer 100 gulden gekregen. Daar heb ik toen 6 theekoppen van mijn servies voor gekocht; nu inmiddels zoveel jaar later blijft me dat bij.
Van het geld van mijn vader heb ik een prachtige armband gekocht.
Dat blijft en de rest van het geld dat in een verbouwing is gestoken, is natuurlijk ook niet weg, maar voelt toch heel anders.
dinsdag 22 juli 2008 om 16:35
Om precies te zijn betaal je dan 9852 Euro; maar als je ouders 5 x 20.000 schenken (zoals ik al ergens op bladzijde 2 of 3 aangaf) betaal je veel minder namelijk 5 x 492 = 2460. Per saldo bespaar je dus meer dan 7000 Euro aan belastingen!
Vind ik geen bedrag om zomaar je schouders over op te halen.
Zeker omdat, zoals al is aangegeven, er inmiddels over dat bedrag al minimaal 2 keer belasting is betaald.