Voorleesboek

22-10-2014 13:14 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,



Voor een verstandelijk gehandicapte vrouw van 22 (niet echt een kind dus maar ik denk dat dit subforum hier wel het meest van af weet :P) ben ik op zoek naar een voorleesboek. Vroeger werd haar Nijntje e.d. voorgelezen, maar haar taalontwikkeling ging opeens best wel snel en nu vindt ze de wat langere verhalenboeken van Woezel en Pip ook erg leuk. Nu ben ik op zoek naar iets op vergelijkbaar of hoger niveau als/dan Woezel en Pip waardoor ze nog meer geprikkeld wordt om te ontwikkelen.



Nog een paar details: Plaatjes zijn geen must. Ze kan niet zelf lezen. Gekke geluiden of stemmetjes in het verhaal vindt ze erg leuk. Voelen aan texturen of leren over vormen/getallen/letters heeft ze geen boodschap aan. Ze kan niet heel lang haar aandacht erbij houden, Woezel en Pip is qua lengte al op het randje.



Iemand de gouden tip voor een leuk boek of serie van boeken?
Misschien wat ouderwets, maar de gedichten in "Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is..." zijn veelal ideaal voor stemmen en geluiden. Ik vind ze nog steeds geweldig!



Ook Pluk blijft leuk.
Alle reacties Link kopieren
'Het grote Kimioboek'!
Alle reacties Link kopieren
Jip en Janneke te flauw?

Of andere boeken met korte verhalen van AMG Schmidt.
Alle reacties Link kopieren
De boeken van Carry Slee over Iris en Michiel zijn leuk. Staan wat langere verhalen in, niet te lang, belevingswereld is die van kleuters, sluit dat aan?
Ze hebben bij de Action voor (volgens mij) ¤0,49 per stuk boekjes kartonnen boekjes met een kort verhaaltje over het dier op de voorkant (bijv. Kwak de kikker die dan niet van de zon houdt, maar in het water wil blijven). Erg leuk!

Misschien is dat iets...?
Alle reacties Link kopieren
Het grote boek van vos en haas? Of is dat misschien weer iets te moeilijk? Zou zeker even kijken bij de kinderboekenwinkel.
Alle reacties Link kopieren
Pluk van de Petteflet. Kun je in een keer voorlezen, maar ook als losse verhalen. En genoeg mogelijkheden om er gekke stemmetjes in te gooien!
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn dochter van ruim 2 heb ik heel veel boeken maar dit is toch haar absolute favoriet!!:



http://www.bol.com/nl/p/mama-kwijt/1001004010208671/



Ontzettend leuk voorleesboek!
Alle reacties Link kopieren
De boeken van Chris Haughton inderdaad.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Jip en janneke. Qua lengte niet te lang maar inhoudelijk best grappig. Of een sprookjesboek? Zijn ook vaak kortere verhalen.
Jip en janneke. Qua lengte niet te lang maar inhoudelijk best grappig. Of een sprookjesboek? Zijn ook vaak kortere verhalen.
Ik denk nog even verder



Marianne Busser heeft leuke boeken geschreven.

Winnie de poeh is misschien leuk.

Geronimo stilton heeft ook voorleesboeken met korte verhalen maar ook bijvoorbeeld een sprookjesboek

De serie de gouden boekjes. Die zijn ook niet heel dik

Boekjes van dora of diego

Buurman en buurman
Alle reacties Link kopieren
Wauw, bedankt voor alle suggesties!



Het probleem is dat ze nogal onvoorspelbaar en kieskeurig is :P Ze kan ook niet uitleggen waarom ze iets wel/niet leuk vindt. Jip en Janneke en Pluk van de Petteflet heb ik al wel geprobeerd maar dat was geen succes. Ook kijkt ze niet echt naar plaatjes dus boeken die daar omheen gebouwd zijn zijn dan ook saai.



Maar er staan zeker leuke dingen bij dus ik zal ze eens gaan bekijken in een boekwinkel, thanks! :D
Alle reacties Link kopieren
Kun je met haar naar de bibliotheek ?

Daar kunnen jullie lenen en uitproberen, dat is vast goedkoper dan allerlei boeken aanschaffen.



De toppers kun je daarna alsnog kopen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe het zit met haar belevingswereld. Vind ze boeken met kinderen in de hoofdrol interessant bijvoorbeeld? Mijn kleuter luistert graag naar Kolletje, omdat dat over een meisje en jongetje gaat die zelf ook kleuters zijn.



Wat niet over kleuters gaat, leuk is om voor te lezen, maar wel een stuk langere verhalen: De boze heks van Hanna Kraan.
Alle reacties Link kopieren
"Liselotje" ;een voorleesboek op rijm, verschillende hoofdstukken/ boekjes.



Werkt heel goed bij mijn leerlingen met taalontwikkelingsstoornissen.

En verder prentenboeken, maar daar zijn er zoveel van dat ik het lastig vind tips te geven. Ik vind ze bijna allemaal leuk :bloos:
Wat wilde ik nou toch typen?
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan op berenjacht vind ik een leuk voorleesboek.
Alle reacties Link kopieren
Aadje Piraatje is hier een hit!

Vooral met de boot van sinterklaas, oudste zingt nu de hele dag al 'dag sinterklaasje'

Maar er zijn verschillende types in, waar je dus verschillende stemmen voor kunt gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Dribbel's grote voorleesboek? Zijn korte verhaaltjes (nogal variabel in lengte) en heel klein qua gebeurtenissen (Dribbel gaat naar Opa en Oma, Dribbel ruimt op, Dribbel gaat picknicken, dat soort onderwerpen). De tekeningen zijn schattig, maar niet essentieel voor het verhaal.



Edit, lees nu over stemmetjes. Er zit geen tekst in in de "ik-vorm" dus waarschijnlijk toch niet wat je zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Ja! Wij gaan op berenjacht is ook echt leuk!
Kolletje inderdaad, heel erg leuk omdat het zowel alledaags is als bijzonder doordat ze kan toveren.
Alle reacties Link kopieren
quote:blauwmetstippen schreef op 22 oktober 2014 @ 21:12:

Ik vraag me af hoe het zit met haar belevingswereld. Vind ze boeken met kinderen in de hoofdrol interessant bijvoorbeeld? Mijn kleuter luistert graag naar Kolletje, omdat dat over een meisje en jongetje gaat die zelf ook kleuters zijn.



Wat niet over kleuters gaat, leuk is om voor te lezen, maar wel een stuk langere verhalen: De boze heks van Hanna Kraan.We hebben geen idee over haar belevingswereld dus daar kan ik je niet veel meer over vertellen :P Qua hoofdpersonen in boeken die ze leuk vindt... Ze vraagt soms om Nijntje (of andere Dick Bruna boekjes), Woezel en Pip dus vaak, een boek dat ik niet ken over een verkouden beer, soms om Muis... ze houdt niet van dieren dus waarom ze boeken over dieren wel leuk vindt is ook weer een raadsel hahah. Maar goed, ze praat niet/kan niet praten over haar gevoelens/voorkeuren, ze zegt gewoon heel direct 'Woezel en Pip voorlezen?' en ik weet dus niet waarom ze dat op dat moment wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 22 oktober 2014 @ 20:47:

Kun je met haar naar de bibliotheek ?

Daar kunnen jullie lenen en uitproberen, dat is vast goedkoper dan allerlei boeken aanschaffen.



De toppers kun je daarna alsnog kopen.Mmh ik geloof niet dat er iemand lid is van een bibliotheek die dat kan proberen (zij zelf in ieder geval niet, misschien haar verzorgers) maar wel een goed idee. Ik zal eens informeren
Alle reacties Link kopieren
quote:modus_ schreef op 22 oktober 2014 @ 21:33:

Dribbel's grote voorleesboek? Zijn korte verhaaltjes (nogal variabel in lengte) en heel klein qua gebeurtenissen (Dribbel gaat naar Opa en Oma, Dribbel ruimt op, Dribbel gaat picknicken, dat soort onderwerpen). De tekeningen zijn schattig, maar niet essentieel voor het verhaal.



Edit, lees nu over stemmetjes. Er zit geen tekst in in de "ik-vorm" dus waarschijnlijk toch niet wat je zoekt.

Stemmetjes zijn geen must hoor! Zal Dribbel eens bekijken, dat soort activiteiten is ook wel waar de vrouw in kwestie veel mee bezig is. Thanks!



De rest ook bedankt, ga niet alles quoten maar zie wel veelbelovende dingen er bij staan. :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven