Katten buren vs onze vogeltjes

15-10-2014 00:16 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,



Wij wonen in een (tot 6 maanden geleden) "katloze" buurt. Sinds een half jaar hebben we nieuwe buren. Hele leuke, aardige mensen met twee kleine kindjes en.... 2 katten!



Wij hebben thuis al zo'n 4/5 jaar 5 vogeltjes in de tuin (parkietjes) en sinds de katjes groot zijn geworden komen ze steeds meer in onze tuin om zo bij onze vogels te komen. Ze bespringen de kooi en proberen met hun klauwen uiteraard onze vogeltjes te pakken.. Heel vervelend!! Er zijn al 2 vogeltjes gepakt door de kat en doodgegaan hierdoor. Heel sneu.



Als wij de katten in onze tuin zien, gooien we de deur open zodat ons hondje (jack russeltje) de katten het snelste weg kan jagen of pakken we de plantenspuit om de katten op die manier weg te jagen. Toch komen ze telkens terug. Echter werken wij ook gewoon en zijn dus niet de hele dag thuis..



Ik weet niet goed wat we hier tegen kunnen doen 😟 we zijn dierenvrienden, maar de katten zitten ons enorm dwars.



We hebben al eens bij onze buren aangebeld, maar die laten hun katten gewoon los en weten ook niet goed wat ze moeten doen hiertegen (wat ik begrijp).



Heeft er iemand tips om de katten weg te houden van onze tuin? Nogmaals naar onze buren lopen heeft geen zin. Ik hoop dat hier iemand een oplossing heeft



Alvast mijn dank voor de moeite!
don't eat yellow snow
quote:winkelfanaat schreef op 15 oktober 2014 @ 09:10:

Stel nou he dat TO's jack russel over de schutting springt en een kat van de buren dood bijt, zou dat net zo erg zijn als een vogeltje van TO?



Of het net zo erg is weet ik niet, ik heb niks met dieren, maar je moet er voor zorgen dat je dieren geen overlast of schade toebrengen aan de eigendommen van anderen.



Of dat nou om een vogel, een kat, een hond of een olifant gaat doet niet ter zake.
Alle reacties Link kopieren
quote:winkelfanaat schreef op 15 oktober 2014 @ 09:10:

Stel nou he dat TO's jack russel over de schutting springt en een kat van de buren dood bijt, zou dat net zo erg zijn als een vogeltje van TO?



Wat een gekke opmerking! Natuurlijk zou dat net zo erg zijn. En zelfs als de Jack Russel dat op het eigen terrein van de TO zou doen, zou het nog erg zijn.

Het mogen dan wel dieren zijn, je bent als eigenaar nog steeds verantwoordelijk voor hun daden, juist wanneer ze bij anderen schade veroorzaken.



En on-topic: wat vervelend voor je, TO. Het snelst is om de volière of de tuin (van de buren) te 'beveiligen'. Je zou eens met de buren kunnen overleggen of zij daarvoor (mee) willen betalen.

Of, als je dat liever niet aan de buren vraagt of er zelf geen geld aan uit wil geven, gewoon een paar dagen op wacht staan met emmers water (mijn grootmoeder gebruikte altijd limonade, dat schijnen ze ook erg vervelend te vinden) in de hoop dat de katten het zo afleren
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk ben ik meer benieuwd naar de reactie van mensen die vinden dat het TO's probleem is. Dat TO haar vogeltjes maar moet beschermen tegen de katten van de buren. Ik vind namelijk ook dat het aan de buren is om er voor te zorgen dat anderen geen last hebben van hun katten.
Schrikdraad inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Teigera schreef op 15 oktober 2014 @ 07:10:

[...]



Het lijkt mij de taak van de eigenaren van de vogels, om te zorgen dat de vogels veilig zijn. Ze in een kooi in de tuin zetten vraagt om problemen, door katten, honden en (roof)vogels. TO heeft mazzel gehad dat dit probleem niet eerder ontstond, omdat ze geen katten in de buurt had, nu heeft ze die mazzel niet meer dus zal ze andere maatregelen moeten nemen om haar vogels veilig te houden.

Zet ze lekker binnen, probleem opgelost! Of anders bescherm je inderdaad je tuin, zodat andere dieren er niet in kunnen. Hoge afrastering boven de hele tuin heen lijkt me het handigst, dan kunnen ook roofvogels er niet in.

Het lijkt mij de taak van de katteneigenaren om hun huisdier bij zich te houden en geen overlast te bezorgen! Wat mankeert die kattenhouders toch, dat zij anderen met hun huisdier opschepen!!!!



Ik zal het hier nog even laten zien,http://www.aansprakelijkheid.nl/nl/over ... or-dieren/



Aansprakelijkheid voor dieren



De aansprakelijkheid voor dieren is gebaseerd op risicoaansprakelijkheid. Dat houdt in dat aansprakelijkheid voor dieren voor risico komt van de eigenaar van het dier. De vraag of de eigenaar van een dier voor de aansprakelijkheid schuld heeft is in de meeste gevallen van aansprakelijkheid voor dieren niet relevant. Volgens wet- en regelgeving is de eigenaar van een dier aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij de schade op grond van een onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien de eigenaar van het dier de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht in zijn macht zou hebben gehad.



Belangrijk voor aansprakelijkheid voor dieren is dat de schade moet zijn aangericht door een eigen activiteit van het dier. Voor aansprakelijkheid is bepalend de eigen energie en het onberekenbare karakter van het dier.



Aansprakelijkheid voor dieren en risicoaansprakelijkheid



Het feit dat iemand eigenaar, bezitter of houder is van dier zorgt ervoor dat deze personen per definitie aansprakelijkheid dragen. Het simpele feit dat men eigenaar, bezitter of houder is van een dier zorgt voor aansprakelijkheid. Het risico van aansprakelijkheid is onlosmakelijk verbonden aan de kwalificatie eigenaar, bezitter of houder van dieren
Alle reacties Link kopieren
quote:winkelfanaat schreef op 15 oktober 2014 @ 09:10:

Stel nou he dat TO's jack russel over de schutting springt en een kat van de buren dood bijt, zou dat net zo erg zijn als een vogeltje van TO?Nee, dat is iets heeeeeeeeel anders! Katten mogen andere dieren dood bijten, maar katten mogen niet doodgebeten worden. Aldus de al bekende dubbele moraal van kattenhouders.
quote:iones schreef op 15 oktober 2014 @ 10:58:

[...]



Nee, dat is iets heeeeeeeeel anders! Katten mogen andere dieren dood bijten, maar katten mogen niet doodgebeten worden. Aldus de al bekende dubbele moraal van kattenhouders.Nou, dat ligt er wel aan of het een wilde vogel was of, zoals in dit geval, de parkieten van de buren. Dat lijkt me dan weer niet de bedoeling.
Als eigenaar van de katten ben je verantwoordelijk voor je katten, dus ook jou buren TO. Ik weet niet of je de dood van de vogeltjes hebt gemeld, maar hun dienen dit te vergoeden.

Maar met oog op roofvogels en andere vogeleters zou ik toch de volière extra beschermen. Ik weet niet hoe men iemand kan dwingen de katten binnen te houden, echt geen idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 15 oktober 2014 @ 11:04:

[...]





Nou, dat ligt er wel aan of het een wilde vogel was of, zoals in dit geval, de parkieten van de buren. Dat lijkt me dan weer niet de bedoeling.

We beperken hier ons tot de dieren waarvoor we dus wettelijk aansprakelijk zijn, namelijk eigen dieren. Dit kan van alles zijn, paarden, honden, vogels, katten, schapen, whatever.



Jouw dier mag bij anderen geen overlast bezorgen. Dus geen herrie waar de buren last van hebben, niet poepen bij de buren, niet diens tuin omspaaien of vernielen, in in geval van paarden, geen letsel toebrengen, ook al is het hen eigen schuld etc.
quote:iones schreef op 15 oktober 2014 @ 11:07:

[...]



We beperken hier ons tot de dieren waarvoor we dus wettelijk aansprakelijk zijn, namelijk eigen dieren. Dit kan van alles zijn, paarden, honden, vogels, katten, schapen, whatever.



Jouw dier mag bij anderen geen overlast bezorgen. Dus geen herrie waar de buren last van hebben, niet poepen bij de buren, niet diens tuin omspaaien of vernielen, in in geval van paarden, geen letsel toebrengen, ook al is het hen eigen schuld etc.



Mee eens.



Maar ik vind het ook een eigen verantwoordelijkheid dat je huisdieren (in dit geval de vogels) goed beschermd zijn. Dus ze zouden er beiden wat aan kunnen doen.
Het is jouw tuin, zij moeten ervoor zorgen dat de katten er niet inkomen. Eventueel binnen houden als ze ze niet in de tuin kunnen houden. Vinden ze dat te moeilijk of te beperkt voor de katten, geen katten nemen in een woonwijk en buitenaf gaan wonen. Geldt voor alle dieren die overlast bezorgen. En als een emmer water werkt dan mogen ze zelf in jouw tuin bivakkeren en de emmers er overheen gooien om het de katten af te leren.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft haar vogels afgerasterd, waardoor er geen dieren binnen kunnen. MAar dat voorkomt niet dat de kat tegen de tralies aan springt en dat vind ik niet kunnen. De buren moeten hun kat niet in de tuin van anderen laten en hun tuin afschermen waardoor ze er niet uit kunnen.



Nu is het de volliere van iemand, maar bij iemand anders is het de lak van de motorkap van de auto, weer bij iemand anders zijn het de plantjes die uitgespaaid worden, of de moestuin die wordt onder gekakt. En wat zouden die mensen dan volgens jou moeten doen? Mensen moeten hun liefhebberij in hun EIGEN tuin kunnen handhaven zonder overlast van anderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 15 oktober 2014 @ 10:57:

[...]



Het lijkt mij de taak van de katteneigenaren om hun huisdier bij zich te houden en geen overlast te bezorgen! Wat mankeert die kattenhouders toch, dat zij anderen met hun huisdier opschepen!!!!



Ik zal het hier nog even laten zien,http://www.aansprakelijkheid.nl/nl/over ... or-dieren/



Aansprakelijkheid voor dieren





Dat betwist niemand. Maar daarvoor is schade nodig. Dus de kosten van de dode vogels, die kun je eventueel verhalen op de buren, mits je kunt aantonen dat het door hun katten komt.

Dat kunnen de buren overigens ook als de Jack Russel op zijn eigen terrein één van de katten doodbijt.



Maar juridisch afdwingen dat de katten uit je tuin blijven is veel lastiger. Dan moet het via onrechtmatigheid (burenrecht, hinder) en ook daarvoor moet je weer schade/hinder aantonen.



Bovendien helpt je dat alleen tegen deze eigenaren en zul je bij iedere nieuwe poes die in je tuin verschijnt opnieuw moeten beginnen. Voor dieren zonder eigenaar (zwerfkat, vos, ekster) heb je er helemaal niks aan.



Je kunt dus volgens mij niet in redelijkheid eisen dat deze buren je vogelhok beveiligen tegen alle mogelijke indringers. Hooguit dat ze hun eigen katten buiten je tuin proberen te houden.



Mochten er hier juristen meelezen, dan hoor ikhet graag als ik het mis heb.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Kattenschrik korrels ? Die stinken heel erg, zodat de katten (in theorie) er met een wijde boog omheen lopen.

Heb deze zelf gebruikt toen de kat van de buren mijn tuin als kattenbak begon te gebruiken. Hielp een paar weken, daarna (als stank uitgewerkt was) herbegon het probleem en moest ik weer strooien. Stinkt alleen ook voor mensen (knoflook geur achtig) dus ik vond het ook niet de ideale oplossing.

Na een tijdje had dek kat de boodschap wel door en heeft ze haar actieterrein permanent verlegd. Heb er nu geen last meer van. Is zeker een poging waard want een low budget oplossing
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Als eerste zou je bewijsstukken moeten maken om aan te tonen dat de katten van de buren je vogels en volière schade toebrengen. De buren zijn hier verantwoordelijk voor en moeten dus de schade vergoeden. Misschien even een dagje een webcam of andere camera aan laten staan.



Als de buren aan de hand van die bewijsstukken niets willen doen (is gewoon hun verzekering) dan ga je er mee naar de politie, of zeg je dat je dat van plan bent.



Als de buren verder niet willen meewerken zou ik ook voor de schrikdraad gaan. Is helaas wel een oplossing waar jij voor de kosten opdraait.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ze ook wegjagen met een spuitbus met lucht. Die zet je neer, en door een bewegingssensor gaat hij dan af als er een kat in de buurt komt.



Afweerspray
Alle reacties Link kopieren
andere oplossing maar visueel minder aantrekkelijk is dubbel gaas ... met een tussenruimte van een centimeter of twee - even doe het zelven en een investering van enkele houten latjes en wat kippengaas
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 15 oktober 2014 @ 11:16:

[...]



Dat betwist niemand. Maar daarvoor is schade nodig. Dus de kosten van de dode vogels, die kun je eventueel verhalen op de buren, mits je kunt aantonen dat het door hun katten komt.

Dat kunnen de buren overigens ook als de Jack Russel op zijn eigen terrein één van de katten doodbijt.



Maar juridisch afdwingen dat de katten uit je tuin blijven is veel lastiger. Dan moet het via onrechtmatigheid (burenrecht, hinder) en ook daarvoor moet je weer schade/hinder aantonen.



Bovendien helpt je dat alleen tegen deze eigenaren en zul je bij iedere nieuwe poes die in je tuin verschijnt opnieuw moeten beginnen. Voor dieren zonder eigenaar (zwerfkat, vos, ekster) heb je er helemaal niks aan.



Je kunt dus volgens mij niet in redelijkheid eisen dat deze buren je vogelhok beveiligen tegen alle mogelijke indringers. Hooguit dat ze hun eigen katten buiten je tuin proberen te houden.



Mochten er hier juristen meelezen, dan hoor ikhet graag als ik het mis heb.

Als de kat door de hond wordt doodgebeten op diens eigen terrein, zijn de kattenbezitters verantwoordelijk.

Wordt de kat doodgebeten in de tuin waar de kat woont, zijn de eigenaars van de hond verantwoordelijk.

Als een kat de vogels doodt in de tuin van iemand anders, zijn de kattenbezitters verantwoordelijk.



Gelijke monniken, gelijke kappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik

wilde mijn katten binnen houden na een verhuizing. Daar waren mijn

katten het niet mee eens. Mijn jongste kater heeft drie weken lang elke

avond op de gang staan schreeuwen en jengelen en toen moest ik toegeven.

Want hoe snoer je een kat de snuit? Is mij nog nooit gelukt iig.



Eerst dacht ik, nou, dan alleen de jongste kater naar buiten. Met zo'n

kattenluik waar alleen een kat naar binnen/buiten kan met een magneetje

om zijn nek. Deed het kattenluik het niet. Defect. Terug gestuurd en een

ander luik besteld. En die deed het ook niet! Ze moeten dan in de

juiste hoek onder die magneet doorlopen en het luik hing niet goed, oid.

Dus toch maar een gewoon luik en nu komen ze allemaal buiten, zucht. Ik

heb het echt geprobeerd maar ik ben ook maar een mens.



Ik neem daarmee het risico dat ze onder een auto komen, verscheurd

worden door een hond of weglopen en niet meer terug komen. En ja, ze

brengen wel eens wat doods thuis, meestal muizen maar ook wel eens een

jonge duif. Sorry wereld.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
"Mijn jongste kater heeft drie weken lang elke

avond op de gang staan schreeuwen en jengelen en toen moest ik toegeven"



Dat is met kinderen opvoeden ook best belangrijk, consequent zijn. Zou er nog ff niet aan beginnen...
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 15 oktober 2014 @ 13:33:

[...]



Als de kat door de hond wordt doodgebeten op diens eigen terrein, zijn de kattenbezitters verantwoordelijk.

Wordt de kat doodgebeten in de tuin waar de kat woont, zijn de eigenaars van de hond verantwoordelijk.

Als een kat de vogels doodt in de tuin van iemand anders, zijn de kattenbezitters verantwoordelijk.



Gelijke monniken, gelijke kappen.



Niet dus, laat je hond maar eens om de deur uitwandelen en roep hem 12 uur later weer naar binnen.

grote kans dat je de hond in t asiel mag ophalen.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Balalaika heeft goede oplossingen, haar loslopende katten veroorzaken geen overlast.



ik weet wel paar methodes om van het katten probleem af te komen



1 buren vragen katten binnen te houden

2 vangen en naar assiel brengen

3vangen en op vakantie sturen, dwz 50km van jouw huis weer vrij laten.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Onze oude buren hadden ook vogels in de tuin en zo'n ding dat een hoge piep uit zend, zij waren er wel erg tevreden over. Kwam geen kat in de tuin, vogels blij en geen mens last van de piep! Zijn er dus wel die werken, weet helaas de naam niet.
Gladoortje : onze dochter heeft 15 maanden lang mijn nachtrust verstoord. Die heb ik ook niet door het kattenluikje bij de buren in de tuin gedumpt om daar voor de overlast te zorgen.



Met katten is iedereen altijd zo makkelijk. Het is voor mezelf lastig om hem binnen te houden, dus zet ik hem maar buiten. Mij ontgaat die logica volledig! Als je er zelf last van hebt, dan ga je een ander daar toch niet ongevraagd mee opzadelen zodat jij lekker kan slapen? Elke kat is binnen blijven aan te leren. Maar daar moet je wel tijd en aandacht aan besteden. Maar dat lijkt bij veel katteneigenaren toch teveel gedoe...
Ik vind het dubbel zielig voor de vogels,



1) dat ze door katten worden aangevallen

2) dat ze in een kooi zitten en geen enkele vrijheid hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven