stotteren bij kleuter

22-10-2014 15:49 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter van ruim 4 jaar is een paar weken geleden behoorlijk gaan stotteren. Soms is ze heel vloeiend, soms komt ze echt nauwelijks uit haar woorden. Af en toe frustreert het haar, meestal blijft ze gewoon proberen tot ze gezegd heeft wat ze wilde zeggen, maar dat is dan best een flinke worsteling.

Ik ben goed bekend met het onderwerp stotteren, ik ken de theorie en weet dat het vaker voorkomt in de gewone taalontwikkeling en dat de kans best groot is dat dochter en weer overheen groeit.

Ook heb ik contact gehad met een stottertherapeut, en hebben we nu een boel handvatten gekregen over hoe op dochter te reageren, wat wel te doen en wat juist niet. Het lukt ook best goed om dat toe te passen denk ik.

Toch blijft het me wel zorgen baren: bij vlagen stottert ze écht ontzettend, wat als dit blijft...?

Ik ben benieuwd naar ervaringen: zijn hier ouders die dit ook met hun kind hebben meegemaakt, en op welke leeftijd? Hoe erg was het stotteren, en hoe reageerde het kind? Ging het over (en hoe lang duurde zo'n stotterperiode dan), of is het gebleven? Heb je therapie/begeleiding gehad? Kortom: ik zou graag verhalen horen van ervaringsdeskundigen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn mensen bij wie logopedie heeft geholpen maar dat werkte bij mij averechts. Misschien omdat ik er totaal niet voor open stond. Ik vond het zo'n flauwekul toen ik 10 was :-). Mijn ouders kregen er mij met geen stok heen. Maar wie weet zou ik het nu wel doen.



Hopelijk is het bij jullie gewoon een kortere fase, dat zou fijn zijn.



Meer tips heb ik helaas niet. Ik heb het helemaal zelf overwonnen zonder hulp of vertrouwen van mensen om mij heen en zo te lezen zijn jullie superlief voor je dochtertje! Dat merkt ze vast!



Misschien krijg je nog meer reacties met goede tips. Ik hoop het.
Alle reacties Link kopieren
He verdorie mijn tekst is weg. :-)



In het kort: volgens mij doen jullie het hartstikke goed met jullie dochtertje. Hopelijk is het een slechts een fase. Dat zou fijn zijn natuurlijk.



Ik heb het gewoon zelf overwonnen, zonder hulp, zonder logo, zonder hulp van familie...was een heel gedoe maar het geeft je als kind (en later als volwassene) wel een enorme doorzettingsvermogen. En dan is handig voor heel veel dingen. :-). Je leert wel vechten voor dingen. Zo zag ik het maar.



Hopelijk krijg je nog meer tips of goede verhalen hier!
Alle reacties Link kopieren
Sorry, tekst stond er wel...dubbel. Ik stotter zelfs op papier :-)
Hier ook een dochter van bijna 5 die sinds een half jaar ongeveer wisselend stottert, het is begonnen voor onze verhuizing, toen tijdje over geweest en nu recent weer begonnen.

Dus ik denk er ook wel over om nu hulp te gaan zoeken.

Hier is het wel duidelijk stress gerelateerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven