Patat met melk en erwtensoep met pannenkoeken

22-10-2014 17:47 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het pompoensoeptopic, waar velen (onder wie ik) zich verbazen over de voor anderen zeer bekende combi erwtensoepen-pannenkoeken, vroeg ik me af of er ook mensen bekend zijn met de combi patat-melk. Mijn schoonouders drinken altijd melk bij de patat. Mijn vriend en zijn zus zijn dat ook dus ook gewend en snapten mijn verbazing niet toen ik me de eerste keer verbaasde dat er een pak melk verscheen op tafel. Ik heb begrepen dat meer mensen dit een onlosmakelijke combinatie vinden, maar ik haal liever wat lettertjes weg en noem het een onsmakelijke. Kennen jullie deze gewoonte?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Veel herkenbare combi's hier. Vooral vroeger ging er van alles op brood, speculaas, ontbijtkoek, banaan, pindakaas met kaas en suiker, nutella en aardbeien.



Bij bruine bonen hoort piccalilly of appelmoes (of spek en stroop).



Chips bij de maaltijd alleen bij de bbq.



Bietjes stamppot met augurk en zilveruitjes.



Melk bij de patat vroeger wel, maar dat was vooral omdat we altijd melk dronken bij iedere maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Wat een combinaties. Ik zie er tussen waar ik trek van krijg zoals de tosti met curry en het afbakbroodje chips maar ook waar ik van gruwel.



Mijn gekke gewoontes zijn bruin brood met mosterdmayo en jonge kaas en gebakken aardappels op brood.



Ik heb ooit een vriendje gehad die het presteerde blokjes jonge kaas te serveren met ijskoude dikke klonterige satesaus. Zo goor. Warm hem dan in ieder geval op. Zijn gewoonte om op zondag een zachtgekookt eitje te verdelen over twee broodjes (op een het eigeel en op de ander het eiwit) vond ik alleen maar overdreven zuinig. Maar het ergste ben ik een keer op vakantie in Frankrijk tegen gekomen. Pastis (zo'n anijsdrankje) met cola. Net dropwater maar dan sterker en viezer.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 22 oktober 2014 @ 19:03:

Maar wat is de aantrekkingskracht van patat met melk? Waarom juist patat met melk?



Bij mij is het de associatie met de patat die ik heel soms tussen de middag kreeg.

Als er nog wat over was van de verse frites die mijn moeder de avond

daarvoor gebakken had.

Vaak deed ze dat niet en als er al wat over was was dat weinig, zodat we er daarna nog wat brood aten.

Met melk.

Juist die paar frietjes vond ik het allerlekkerst.
Alle reacties Link kopieren
Een tosti met pindakaas en plakjes banaan.



Mijn vriend eet graag leverworst met curry op brood.

Ik vind leverworst met hagelslag wel weer lekker.
- Aardbeien met versgemalen zwarte peper

- Ham met mierikswortel

- Geitenkaas met appelstroop op brood

- Spruitjes met satésaus

- Boterham met pindakaas en plakjes komkommer



Ik heb ook wel eens sushi gevuld met falafel, sla en knoflooksaus. Heerlijk!
De combi patat en melk ken ik niet. Het klinkt ook absoluut niet lekker, terwijl ik ontzettend kan genieten van een patatje en een milkshake...



Erwtensoep en pannenkoek heb ik vaak gegeten. Niet bij elkaar, maar na elkaar, met de pannenkoek(en) als hoofdgerecht. Erwtensoep mét roggebrood met spek -dat eet je dan wel weer tegelijk- ken ik ook en vind ik ook heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf het bijna niet te zeggen, ik eet boerenkoolstamp met mayo! Heerlijk!?
Erwtensoep met pannekoeken ken ik hier in Drenthe ook. Nooit zelf gegeten maar in het verzorgingshuis waar ik werkte stond het regelmatig op het menu. Net als dikke rijst, rijst koken in melk en dan met bruine suiker en kaneel. Werd vroeger inderdaadin bed gekookt.
Alle reacties Link kopieren
Melk en Friet = Top

Cola en Friet = ook top!!
Kijk eerst naar een ander, voordat je oordeelt over jezelf ;)
Alle reacties Link kopieren
Bruine bonen met ui en appelmoes

Boerekool met augurk

Boerekool met slagroom



En schijnbaar schijnt appelmoes met vanille vla ook een rare combi te zijn..
Alle reacties Link kopieren
Een snackbar bij ons in de buurt serveert patat mét erwtensoep (patatje snert).



Nog nooit gehad en ik ga het ook nooit proberen
Ach, in Schotland frituren ze met droge ogen een Marsreep dus het kan altijd gekker.
Erwtensoep met sambal

Banaan met kaas

Boterham met pindakaas en jam



Schoonfamilie: boerenkool met mayo
Alle reacties Link kopieren
Ik eet soms misschien beetje ranzig:



Patat met melk

Pannenkoeken en melk (echt heerlijk toch?!)

Aardappels en koolraap-stampot met stroop

Aardappels en sperciebonen prakken en dan mayo en ketchup er doorheen

Brood met stroop en pindakaas

Zuurkool met (niet al te gare) uien en suiker
Alle reacties Link kopieren
Melk bij het (avond)eten is niet zo handig, aangezien melk de opname van ijzer remt.
Brood met speculaas

Brood met appel

Brood met banaan

Brood restje opgebakken overgebleven stamppot

Stamppot boerenkool met augurken en uitjes
Alle reacties Link kopieren
Brood met speculaas is ook erg lekker.



Vroeger maakten we een taart van boterhammen.

Tussen 1 en 2 = pindakaas

Tussen 2 en 3 = chocopasta

Tussen 3 en 4 = schijfjes banaan met pure hagelslag

Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Krentenbollen met kaas, Witte boterhammen met kaas en jam, tosi met mayo en doperwten met mayo. Heerlijk! Krijg er honger van!
Blegh, leverworst met hagelslag? Hoe ontstaat die combinatie? Een pak hagelslag viel om, op je verse boterham met leverworst en dacht: 'neh, vooruit dan maar.'?



Nogmaals: bleeeeegh!!
Alle reacties Link kopieren
O! Een broodje met opgebakken stamppot! Zou ik echt een moord voor doen! En dan van die lekkere echte Unox rookworst er tussen met Calvé mayo!



Of een broodje mayo!
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 22 oktober 2014 @ 20:35:

Omelet met poedersuiker vind ik erg lekker, schijnt vreemd te zijn.Vreemd? Nee hoor, dat aten wij vroeger altijd. Ook lekker om koud te eten. Zo'n wit bolletje met koud suikerei brengt nu nog herinneringen naar boven aan de vakanties en dagjes uit die ik met mijn ouders had.
Alle reacties Link kopieren
quote:juubje schreef op 22 oktober 2014 @ 21:51:

Mijn nichtjes eten overal appelmoes bij, ook bij chinees!



Stroop en kaas is wel lekker bij elkaar!Ja vooral met peren-appelstroop. Vooral Limburgs geloof ik.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 22 oktober 2014 @ 17:51:

Melk en patat klinkt gek, maar inderdaad milkshake en french fries niet.



Er zijn wel meer gekke combi's. Ik heb eens een huisgenoot gehad die appelmoes bij de nasi deed, bah! En (bruine basterd-)suiker over de spaghetti...Als je de tomatensaus maakt met tomatenpuree kan die erg zuur worden dan gooi ik daar ook bruine basterdsuiker door. Maar dat zit dan opgenomen in de saus.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
En zelf gebruik ik maggi over de patat. De eerste keer dat ik iemand in de kroeg om maggi hoorde vragen bij het bord patat moest ik lachen, en ik niet alleen. Maar na het te hebben geproefd vind ik het nu heerlijk.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
wat een combinaties.



wat ik wel lekker vind:

boterham met stroop en oude kaas

boterham met sambal en pindakaas

ananas door stamppot boerenkool, door de lasagnesaus

filet americain met uitjes

spruitjes met gesmolten kaas, ook met broccoli en bloemkool

als ik verse gehaktballen maak, klodder mosterd erdoor, ook door de stamppot boerenkool.

oh ja, en door de stamppot boerenkool ook gebakken spekjes, uitje, champignons en paprika(uiteraard ook gebakken)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven