Traject gemeente en Chronisch ziek

15-10-2014 18:26 447 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben Viona en 26 jaar oud. Ik zit met een vervelend probleem.

Ik ontvang al 4 jaar een bijstands uitkering omdat ik niet in staat ben om te werken i.v.m mijn klachten.



Ik kan niet normaal functioneren, ben dagelijks ontzettend moe, veel last van nek en schouders, duizelingen en andere vervelende klachten.

Ben hier natuurlijk wel voor in behandeling geweest, maar tot nu toe heeft het allemaal weinig geholpen.



Een jaar geleden ben ik begonnen met vrijwilligerswerk, maar dat lukt ook nog maar net. Dit is voor een paar uurtjes per week gelukkig.



Sinds deze week heb ik een uitnodiging gekregen van de Sociale dienst, en ze willen me nu aanmelden voor een werktraject, waar ik nogal ver voor moet reizen. Ze willen dan werken naar werk of scholing.

Ik ben er behoorlijk overstuur van, want geestelijk en lichamelijk trek ik dit gewoon niet.



Wat moet ik doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:juubje schreef op 17 oktober 2014 @ 21:35:

He, ik dacht dat je zou kappen met dit forum?Dat was ik ook van plan, maar het zint me niet om voor oplichter aangezien te worden, zonder dat ik dat ben, en voordat ik mijn verhaal beter kon plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, ik blijf hier liever niet steeds aan het schrijven.



Wat heeft het voor zin, kan beter iets gaan doen met de tips, en de goedbedoelde reacties dan me weer suf te gaan ergeren aan negatieve onzin.
Alle reacties Link kopieren
Heb je iemand die je kan helpen om die hulp te zoeken?
Alle reacties Link kopieren
quote:ann3113 schreef op 17 oktober 2014 @ 21:38:

Viona, ik vind het superdapper van je dat je dit hier opschrijft! Ik snap ook dat je huivert om weer zo'n traject in te gaan - maar misschien zou je kunnen kijken welke tweedelijns ggz-instantie er bij jou in de buurt zit en op de website kunnen kijken, en ook alvast op internet bv. kunnen kijken wat de ervaringen zijn.

Als je dan daar een intake hebt zou je bv. ook naar voren kunnen brengen dat je veel wantrouwen hebt omdat je al zoveel slechte ervaringen hebt gehad - dan kun je met de hulpverlener die je daar krijgt kijken hoe je dat kunt aanpakken.

Verder kun je dan kijken wat je verder wilt aanpakken - dingen van je jeugd, maar misschien kunnen zij je ook praktische hulp bieden.



Zijn er mensen in je omgeving die je hierbij kunnen helpen om een soort plannetje te maken hoe je het nu allemaal kunt aanpakken, zodat je hulp gaat krijgen - dat pleeggezin waar je hebt gezeten? Of misschien een vriendin?



Edit: ik snap wel dat je bang bent om alles kwijt te raken, maar door er om heen te draaien en er tegen aan te schoppen raak je het juist kwijt. Dat is denk ik wat mensen je ook duidelijk proberen te maken....Ik denk eerder via mijn vriendin, aangezien zij daar ook wel ervaring mee heeft. Ze heeft het me een paar jaar terug ook aangeboden maar wou er toen helemaal niets van weten. Nu ik het weer redelijk voor elkaar heb sta ik er wel meer open voor en zou ik dat best wel weer willen oppakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:viona26 schreef op 17 oktober 2014 @ 21:45:

[...]





Ik denk eerder via mijn vriendin, aangezien zij daar ook wel ervaring mee heeft. Ze heeft het me een paar jaar terug ook aangeboden maar wou er toen helemaal niets van weten. Nu ik het weer redelijk voor elkaar heb sta ik er wel meer open voor en zou ik dat best wel weer willen oppakken.Goed dat te horen en fijn dat je lijkt te 'ontdooien' en er positiever tegenaan kunt kijken. Bel haar op morgen, dan weet je waar je aan toe bent en kun je concrete plannen gaan maken.
Dump the horse. Ride a cowboy!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je zelf begrijpt dat je eerste post waarin je niet alles hebt verteld, ertoe geleid heeft dat je met scheve ogen werd aangekeken. Geloof dat je verleden een impact op je heeft gehad. Dat je vertrouwen een deuk heeft opgelopen. Geloof je mij dan ook dat deze problemen kunnen worden aangepakt? Zoals eerder hier gezegd is EMDR een hele goede traumabehandeling.
Viona, ik heb de hele tijd al geweten dat er bij jou meer aan de hand moest zijn dan wat je in eerste instantie schreef. Ik vind het ontzettend dapper dat je toch nog je verhaal hebt durven vertellen.



Wat fijn als die vriendin je wilt en kan helpen. Alleen kom je er niet uit. Ik bent geen slecht of minderwaardig persoon, onthoud dat. En zoals ik al eerder schreef: je leeft maar 1 keer en probeer daar van te genieten en te leven op jouw manier. Sterkte en succes gewenst.
Alle reacties Link kopieren
Zo zie je maar, het is altijd beter om het hele verhaal te vertellen in plaats van het halve verhaal.



Doe er je voordeel mee
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Ben blij dat het nu beter wordt begrepen. En ik weet zeker dat er mensen zijn die weten hoe dit voelt.



Ga hier echt wat meedoen en wacht ook nog even het telefoontje af van de maatschappelijke ondersteuning. Dat zal volgende week wel zijn omdat het weekend er nu tussen zit.
Alle reacties Link kopieren
Ja, en een tip (behalve dat je jouw problemen moet gaan aanpakken), ga niet met de houding die je laat zien in jouw eerdere posts naar de sociale dienst, maar wees eerlijk. Daar kom je veel verder mee.
Cum non tum age
Eigenlijk hebben jullie TO goed geholpen, in de zin dat zij voor een ontheffing van de sollicitatie- en arbeidsplicht het nu niet meer gaat zoeken in de lichamelijke klachten (want niet geloofwaardig, zoals jullie haar pagina's lang duidelijk hebben gemaakt), maar in de psychische klachten. Zo herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:fluim schreef op 17 oktober 2014 @ 20:49:

[...]



Normaal gesproken werd dat soort werk wat zij nu levert betaald ja. Dat wordt nu allemaal uitgespaard.

Hoezo kost haar 'hobby' dan klauwen met geld?!

Die mensen zijn blij met haar, want zij doet het uit liefde. En dat kan je van menigeen niet zeggen die in de zorg (voor geld) werken.

Daarbij heeft zij dus wel die tijd en kan ze hen die zorg geven waarin de zorgsector juist zo op beknibbeld. Weinig echte aandacht meer voor de ouderen.

Rare uitval ook nog met dat ze verwacht dat jij haar huur gaat betalen.

Klinkt alsof je liever ziet dat die oudjes wegkwijnen.

Nou daar zou ik dan juist weer wel extra geld voor over hebben. En dat kan heel mooi betaald worden in natura.





Oh en nog even op wat je eerder tegen mij zei "Maar jij bent dan natuurlijk ook echt het zonnetje in huis!"

Waar sloeg dat nou helemaal op?





Fluim ik vind het knap hoe to nog bezig is voor de oudere mens.



Maar je kunt niet je eigen situatie creeeren en dan blijven in een uitkering zonder dat er voor jouw ook regels gelden.

Zo zou iedereen wel zelf iets kunnen creeeren maar maak dan ook niet gebruik van een uitkering.



Al zie ik nog 10 keer liever iemand zo bezig als to.



Dan mensen die maar biljven zitten en niks meer doen toe komen.
Alle reacties Link kopieren
Viona voor jouw is het denk ik heel belangerijk dat jezelf de regie in handen neemt. Dat gebeurt niet als je gaat wachten op de gemeente. Ik zou idd wat je boven hier al schrijft. Wat heel goed is je vriendin vragen voor jouw te begeleiden.



Als jij dat je gemeente vertelt van al je vrijwilligerswerk dan hebben ze misschien wel meer begrip. En ben je hen in positieve zin een stapje voor. Ipv te wachten dat jij naar een plek moet waar je niet aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
En aansluitend op wat hier gezegd is over eigen regie nemen: als die maatschappelijke ondersteuning volgende week niet belt, bel dan er zelf weer achteraan.

Ga ook zelf alvast nadenken wat voor hulp jij wilt en waar je mee geholpen zou worden. Er wordt hier bv. EMDR geopperd, maar misschien zegt dat je niets. Kijk dan eens wat dat inhoudt.



Je weet wat je níet wilt van de gemeente, maar misschien kunnen zij je ergens anders wel mee helpen. Je gaf eerder aan dat je van dat mantelzorgwerk misschien ooit wel je beroep zou willen maken.... niet meteen morgen, maar het is wel iets om op je "lijstje" te zetten (als je dat wilt).
Alle reacties Link kopieren
Heb je al stappen ondernomen , iets met de tips gedaan , misschien al contact gehad met de gemeente , ggz oid?
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



ja heb al stappen genomen. Mijn eerste gesprek al gehad en dat verliep redelijk goed.
Alle reacties Link kopieren
Goed van je Viona. Niet meteen denken dat je weinig kan. Vaak als je zenuwachtig bent dan valt het mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je goeie steun krijgt!

De wereld kan ontzettend hard zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik al in eerdere berichtjes zette dat ik hetzelfde mee maak, chronisch ziek en word ik ook verplicht om naar school te gaan.



Ik heb een keuze gemaakt! De zorg trekt mij heel erg, alleen VZ IG Is me te zwaar. Ga kiezen voor de opleiding Maatschappelijke zorg. Mag je allerlei doelgroepen begeleiden! Je leert alles over ziektebeelden en beperkingen. Misschien ook iets voor jou als het je lichamelijk zwaar valt?
Alle reacties Link kopieren
Wie weet vlindertje, komt tijd komt raad.

Ze zullen van maatschappelijke ondersteuning gegevens opvragen maar heb nog niets weer vernomen.

Mocht zij geen contact opnemen dan neem ik alsnog deze week weer contact met ze op, anders wordt het allemaal weer op de lange baan geschoven.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet maandag weer naar het gemeentehuis voor een gesprek over school.

Dit gaat moeilijk worden met mijn chronische vermoeidheid :(

En zo zijn er dan ook veel financiele problemen! PFF
Alle reacties Link kopieren
Ja dat snap ik, en je moet dan ook weer studiefinanciering aanvragen toch?

Iets waar ik ook tegen aanloop aangezien ik een paar jaar geleden zowat niks te eten had dankzij deze fijne instantie. En financieel wordt het dan wel heel zwaar maar daar trekken zij zich niets van aan. Geld of geen geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven