Wij verhuizen naar België

22-10-2014 22:22 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan verhuizen naar België! Mijn partner gaat werken in Mechelen en dat ligt ongeveer tussen Antwerpen en Brussel. Nu willen we dus een huis gaan zoeken, maar waar?



Mechelen zelf trekt ons niet zo. Wij zijn echte stadsmensen en denken dus aan Antwerpen of Brussel. In beide steden zijn we weleens geweest maar nooit met het oog op wonen in die steden. Dus wie kan ons wat vertellen over beide steden?



- Welke stad heeft een goede verbinding (OV en auto) naar Mechelen?

- Is Frans echt noodzakelijk in Brussel of kom je met het Nederlands ook een eind?

- Welke stad heeft de beste sfeer om te wonen?

- Welke wijken zijn de no-go's?

- Enz. enz. enz.
Alle reacties Link kopieren
Antwerpen!

Prachtige stad
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb in de buurt van Brussel gewoond en ja, Frans lijkt me wel noodzakelijk voor een beetje prettig communiceren. Ik vond Brussel geweldig, ieder weekend had ik het gevoel op vakantie te zijn, dat wel. Heerlijke stad. Maar och, wat had ik een heimwee naar Nederland. Veel dingen gaan zo anders dan in Nederland. En oh ja, net buiten de stad woon je veel goedkoper. En er is veel particuliere huur, gewoon rondrijden en kijken waar je een bord voor het raam ziet hangen met A Louer/ Te huur
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Antwerpen gewoond en in Brussel. Jammer genoeg in beide gevallen in een wijk die ik niemand zou aanraden



Vanaf Mechelen kun je makkelijk naar Antwerpen of Brussel reizen met de trein (20 min ongeveer). Met de auto is het daarentegen een ramp, vooral van en naar Brussel. Eindeloze files op alle tijdstippen.

Wonen in Brussel is erg duur, als je tenminste in een enigzins nette buurt wil wonen. Ik woonde in Schaarbeek en daar zag je bijna geen blanke op straat. Antwerpen is wat dat betreft aangenamer, een fijn centrum, veel cultuur en voorzieningen (en ze spreken er Nederlands, wat ook wel aangenaam is ). Ook in Anwerpen heb je wel een paar buurten die je beter kunt mijden, maar dat zie je vanzelf als je huizen gaat bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Brussel gewoond en in Antwerpen gewerkt. Brussel is lekker bruisend en internationaal, maar ook wat duurder. Antwerpen vond ik nogal burgerlijk.

Ik weet niet hoe groot je de stad wilt hebben, maar ik vind Leuven en Lier ook heel mooi. Leuven is een studentenstad met dus veel evenementen en leven op straat. Lier is klein, maar mooi.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Brussel vind ik persoonlijk niets aan, Antwerpen vind ik wel heel leuk. Voor huizen zelf kan je best op www.immoweb.be kijken.



Zowel A'pen als Bxl hebben goede verbindingen naar Mechelen met de trein, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Wil je het met de auto doen, dan zal A'pen gemakkelijker zijn omdat Bxl zo druk is, en dus altijd overal file.



In principe kan je zonder Frans in Bxl, maar je maakt je leven een stuk gemakkelijker als je het wel kan.



Verder vind ik Mechelen zelf wel leuk, ze doen veel moeite om de stad wat op te waarderen.



De mooiere delen van Bxl zijn spijtiggenoeg ook de duurste, de prijzen zullen in A'pen een stuk beter meevallen.
Alle reacties Link kopieren
In beide steden niet gewoond, maar met name in Brussel behoorlijk wat tijd door gebracht. Heerlijke stad!

Frans spreken is in Brussel wel praktisch.

De Anneessenswijk is iig niet echt n prettige wijk om te wonen (is mij verteld door de Brusselaren).
Heb je Mechelen al echt bekeken, of denk je dat het niet aan jullie wensen voldoet? In dat laatste geval: ga er eens serieus rondkijken. Ik vind het best een mooie stad, met veel historie.
Ik heb vier jaar in Antwerpen gewoond en het is niet aan te raden. Mechelen is best een leuke stad
Alle reacties Link kopieren
Antwerpen, of je moet goed Frans spreken, dan Brussel.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Familie van mij woont in Antwerpen! Superleuke stad. Qua ov zit er een groot treinstation, verder weet ik het niet (doen alles met de auto)
Ik heb geen idee welke stad leuker is om te wonen, ben ooit 1x in Antwerpen geweest, in de prehistorie. Begin jaren 80 was dat, de stad zal veel veranderd zijn. Ik kan je dus niet adviseren welke stad te kiezen.

Een leuke manier om Frans te leren, is het bestuderen van songteksten. Vaak blijkt een song heel ergens anders over te gaan dan je verwacht.

Wil je makkelijk dan kies je een tekst van bijvoorbeeld C. Jérôme, Adieu jolie Candy is er zo eentje, Et tu danse avec lui ook. Hazes-genre, of nog simpeler. Je brult het zo mee . . . . Eén song die veel indruk op me maakte toen ik heel jong was "Avant de nous dire adieu" van Jeane Manson . . . . door de melodie denk je dat het heel wat is, maar bij de vertaling van de tekst knap je af . . . .

En een pareltje van Juliën Clerc, Les séparés, spreekt je aan door de clip, dat is Frans van de bovenste plank. Maar zo leer je veel . . . . . . . .
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel eens naar de Belgische verkeersinformatie tijdens de spits geluisterd of gekeken?



Het staat elke dag vast in de Brusselse en Antwerpse ringen tijdens de spits, dagelijks ook ongelukken en gekantelde vrachtwagens. Chaos..



Heb je al eens gekeken in Mechelen? Dat is ook een stad hoor.



Verder raad ik jullie aan om België niet te onderschatten. We spreken dezelfde taal, maar dat is dan de enige overeenkomst. Veel Nederlanders houden het niet vol in BE, omdat ze dat niet begrijpen en zich niet aanpassen. Je gaat nooit aansluiting vinden op de werkvloer of een sociaal leven opbouwen als je je dat niet realiseert. Ik woon er overigens met plezier al 4 jaar
Alle reacties Link kopieren
Heb in Brussel in St. Joost ten Noode gewoond. Leuke, wijk. Veel turkse mensen (inclusief groentewinkels, bakkertjes, etc.) Geloof wel dat ik de enige was die NLs sprak daar, Frans in de wijk trouwens ook niet veel. Had ik op mn werk wel echt nodig!



Persoonlijk is t niets voor mij, maar ik ben dan ook gern stadsmens. Het verkeer was zo druk dat ik het fietsen naar mn werk niet aandurfde en dus met de bus moest.



Ook kortere tijd in Antwerpen gezeten, weet even niet meer de naam van de wijk, maar bij UZA in de buurt. Dat beviel mij veel beter. Minder hectisch, vriendelijkere atmosfeer. En je kan er idd met NL terecht, mocht Frans een probleem voor je opleveren. Maar goed. Wat de anderen ook al zeggen; verkijk je niet op het verkeer. Net ook wat minder georganiseerd als in NL allemaal, ja zal veel in de file staan. Misschien even in de spits de afstand naar nieuwe werk rijden en kijken of je dat ervoor over hebt?
Alle reacties Link kopieren
Heel iets anders, maar hou er rekening mee dat je elk jaar dat je niet in Nedeland woont 2% minder AOW krijgt later. Misschien dat je dat dan wel in Belgie opbouwt?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de buurt van Antwerpen en kom niet graag in Brussel.

ben er al vaker geweest en voel mij er totaal niet veilig. zelfs niet als je in je auto erdoor moet savonds. Je bent zowat de enige blanke die er rondloopt en de bus moet je daar savonds ook niet pakken want heb zelf gezien dat daar de prostituees verzamelen. zal wel niet overal zijn, maar toch.Vilvoorde en schaarbeek ook niet heengaan die ghettos. Met de auto zijn Antwerpen en brussel zowiezo een ramp. Elke dag zowat file. Ik zou aanraden om rond te kijken buiten de stad.mijn vriend komt ook uit Nl en woont in belgie . hij klaagt wel eens over dat je hier geen boerenkool vind en dat de weg slechter is, maar ja hier heb je dan nog wel een echte zwarte piet en lekkere frietjes.
Alle reacties Link kopieren
Als je hier zou willem werk zoeken kan je best Frans leren. Staat nijna op elke vacature dat je tweetalig moet zijn. Voor bureaujobs toch.
Alle reacties Link kopieren
Brussel is groter en internationaler, met een uitstekend metronetwerk, betere openingsuren, een meer kosmopolitische sfeer, meer en veel grotere parken. Maar ook wel met meer chaos en verloedering in bepaalde wijken. Ik vind het een nogal moeilijke stad: het heeft prachtige stukken (Bvb Elsene, Bosvoorde, Ukkel, Tervuren, en in het centrum de Zavel, de Grote Markt, de Dansaertwijk en Sint Kathelijne…), maar ook écht vreselijke stukken: de Noordwijk, de buurt rond het zuidstation en de kanaalzone zijn om te janken, zo lelijk, verloederd en onveilig aanvoelend.

Brussel is ook hoofdzakelijk Franstalig.

Nog een plus van Brussel: Brussel heeft de beste restaurants van de wereld (en best betaalbaar).



Antwerpen is kleiner, burgerlijker, dat klopt, en het openbaar vervoer is knudde. Tegelijk is het wel een stuk leefbaarder vind ik, minder chaotisch. Mensen zijn trotser op hun stad, waardoor ze er ook meer hun best voor doen. Antwerpen is ook een stuk hipper dan Brussel. Meer trendy winkeltjes en barretjes, veel bio en veggie en zo. En iedereen loopt er volgens de laatste mode. En natuurlijk: mensen spreken er Nederlands.



Beide hebben dus hun eigenheid, en hun voor- en nadelen.



En om op je vragen te antwoorden:



- Welke stad heeft een goede verbinding (OV en auto) naar Mechelen?



Met ov is het ongeveer hetzelfde. Het is hetzelfde treintraject: er is één lijn tussen Brussel en Antwerpen, en Mechelen ligt ongeveer in het midden daarvan. Is een goede treinverbinding.



- Is Frans echt noodzakelijk in Brussel of kom je met het Nederlands ook een eind?



Brussel is voor 80 à 85 procent Franstalig. Mij lijkt het er heel moeilijk leven als je geen enkel woord Frans spreekt. Ik spreek zelf wel een mondje, maar voor alles wat technisch was (bvb een computer kopen, een elektricien, naar de kapper…) ging ik naar Vlaanderen, moet ik zeggen. Er is altijd de Vlaamse rand rond Brussel, en Leuven en Mechelen zijn nooit veraf. Maar het blijft wel een hassle. Al is het verbeterd, er blijft wel een grote onwil om Nederlands te spreken. Want ja, het is meer dan onkunde. Ik denk altijd: hoe moeilijk is het nu om als je bvb een winkel hebt 'hallo' of 'dank je wel' te leren? Je moet maar eens bedenken in hoeveel talen je dat zelf kunt. Maar in veel winkels in Brussel reageren ze op jouw 'hallo' of 'goeiemorgen' oid met 'bonjour'. Mij ergerde dat wel op den duur...



- Welke stad heeft de beste sfeer om te wonen?



Hangt van de wijk af. Persoonlijk verkies ik pakweg het Brusselse Elsene boven het Antwerpse Borgerhout. Maar anderzijds ook wel het Antwerpse centrum boven het Brusselse centrum.

Mijn stem gaat naar Antwerpen, is globaal genomen veel leefbaarder vind ik.



- Welke wijken zijn de no-go's?



No go's is misschien wat overdreven, maar in Brussel vind ik Molenbeek, Schaarbeek, Sint Joost en Kuregem te mijden. Lelijk, troosteloos, vervuild, verpauperd en verloederd.

In Antwerpen vind ik Borgerhout maar niks, grijs en lelijk en verpauperd. Ook Antwerpen Noord vind ik niks, en dat Park Spoor Noord vind ik overdreven gehyped (gewoon een groene grasvlakte in een verder vreselijke buurt). Bepaalde stukken van Deurne vind ik ook niet zo super. Maar de 'no go's' in Antwerpen zijn wel nog stukken fijner dan die in Brussel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven