mensen die iedere week willen kopen?

23-10-2014 07:13 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Niet een heel belangrijk onderwerp maar wel een discussie die ik vaker voer met een vriendin.



Ik heb iedere week de behoefte om wat te kopen. En dan geen boodschappen maar daarnaast. Iets voor in het huis, voor de baby op komst, voor de hond of kleding.. gewoon iets.



Wij hebben twee maanden gedaan over de verhuizing. Ik heb eerst het bankstel gekocht en een week later de meubels e.d omdat wij weekgeld hebben en dus de grote aankopen niet in 1 keer konden doen. Tussendoor kocht ik de dingen die nodig waren zoals keukengerei e.d. Echter blijft de behoefte maar hangen om te blijven kopen.



Ik ben al tevreden als ik drie kaarsen heb gekocht maar vier dagen later wil ik er dan nog wat bij. Eigenlijk vind ik die behoefte vervelend want als ik het niet zou uitgeven zouden we toch een leuk centje overhouden aan het einde van de maand. Ik denk dat ik iedere maand onzinnig shop voor zo'n minimaal 100 euro. Ik moet al een tijdje nieuw beddengoed hebben en door ons grote bed is dat zeker 50 euro voor een set en dat vind ik dan weer zonde en koop ik niet.



Zijn er meer mensen die zo leven en hoe kom je er vanaf? Ik voel mij soms zo leeg als ik niet even naar de blokker kan. Mijn moeder shopte vroeger ook zoveel en zij raakte in de schulden dus ergens voelt het goed en slecht tegelijk dat ik het geld wel heb..maar waarvoor doe ik het...
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Een klein cadeautje voor jezelf kopen is ook leuk. Wat nu als je jezelf een budget geeft? Afhankelijk van wat jij (en je man) een redelijk bedrag hiervoor vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 23 oktober 2014 @ 08:51:



Vind je vriend het wel goed dat je zijn geld uitgeeft aan onzin?Excusez-moi?!
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen zinvolle dagbesteding. Zoek een hobby, dingetjes maken bijvoorbeeld. Haken, breien, naaien bijvoorbeeld. Dan koop je de benodigdheden, en raak je tevreden van het eindresultaat, zoals slofjes of een mutsje voor je baby. En wie weet, als je heel goed bent, kan je er later wel op professioneel vlak iets mee, verkopen via etsy bijvoorbeeld.
quote:sinnombre schreef op 23 oktober 2014 @ 08:51:



Vind je vriend het wel goed dat je zijn geld uitgeeft aan onzin?Wie zegt dat? Als je geen baan hebt, kun je geen geld hebben volgens jou?
Of ga uitgebreider koken. Eten moeten jullie toch. Kun je dingen kopen en een paar uur jezelf vermaken en je partner zal het vast ook leuk vinden
Alle reacties Link kopieren
Ik koop niet om leegte te vullen, maar ik word al blij van een nieuwe badkamerspray! Helemaal blij aan de schoonmaak. Of kaarsjes idd. Lippenstiftje van 3 euro bij Kruidvat. En ik verveel me niet want ik heb nog een kleintje thuis
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet zo heel raar hoor. Ik koop bijvoorbeeld elke week wel iets leuks voor in huis. Een kussen/kaars/plantje. Ik zit ook heel vaak op webshops te struinen, ook omdat ik veel vrije tijd heb.



Dus jullie kopen altijd alléén dingen die je nodig hebt? Ik geloof er niks van :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het.

Is ook heel vervelend. Bij mij koopt het door een stuk leegte. Ik ben daarom op zoek naar een hobby.
Neehoor, ik koop ook wel dingen voor de leuk. Maar niet wekelijks, dan zou ik gek worden van alle zooi in huis.



Overigens vind ik zo af en toe iets nieuws voor in huis kopen niet onnodig. Een huis mag er gezellig en leuk uit zien. 20 verschillende kussens hebben is weer een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Koken vind ik wel leuk daar rol ik langzaam in. Snap alleen onze oven nog niet zo goed en mijn cake brand dan aan haha!



Ik moet inderdaad wat gaan doen. Van dagelijks werken en mij paarden verzorgen heb ik nu veel minder om handen. Dalijk met de baby is dat al anders.



Ik wil niet gaan werken. Wij zijn beide echt van de oude stempel en ik heb zelf geen ouders om mij heen gehad vroeger. We willen dus dat een van ons thuis is en aangezien mijn vriend liever kostwinnaar is dan dat hij mij ziet werken is dit wat de kleine betreft en financieel (hij verdiend meer dan ik deed) de betere oplossing. Als de kleine straks naar school gaat ga ik weer wat doen.



En het is wel waar hoor ik leef van het geld van mijn vriend. Ondanks dat wij het niet als zijn geld zien maar als ons geld. Toen ik nog werkte ging mijn loon ook gewoon op de "stapel", het werd zelfs gestort op zijn rekening. En nee hij vind het niet erg. Zou ik nu teveel uitgeven zegt hij dat wel maar dat is niet zo.



En de reden dat ik een maatschappelijk werkerheb gemaild is dat ik wel benieuwd ben naar wat er hier te doen is. Zo'n persoon is vaak bekender dan ik. Wie weet heeft hij of zij wel een idee om iets te doen hier in de buurt.



Maar van het koken vind ik een goed idee. De anderen ook bedankt voor het reagereb trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Een geluk bij een ongeluk is dat je wel erg veel voor je eurootjes kan kopen tegenwoordig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het uit de tijd dat ik met een ex samenwoonde. Ik was toen nog heel jong (20) en ik had geen vrienden. Mijn ex kluste in het weekend bij op het bedrijf van zijn ouders en ik verveelde me dan kapot. Uit verveling ging ik de stad in en kocht elke keer wel iets. Van kleding tot aan een boek. Uit verveling at ik mezelf ook helemaal vol en ik zat urenlang op internet. Niet echt gezond kun je wel zeggen.



Het is al meer dan tien jaar geleden, ik heb mijn leven allang weer redelijk op de rit (andere man, heb vrienden, ben veel afgevallen) maar kijk uit dat je problemen niet langzaam groter worden.



Ik merk trouwens dat, wanneer ik bijvoorbeeld op het station sta te wachten, ik de neiging heb om iets te kopen: flesje drinken of een tijdschrift. Wanneer ik nu dan bewust nadenk en mezelf afvraag of ik het echt nodig heb, dan is het antwoord meestal nee en koop ik het niet. Mij helpt het.



Ik lees nu dat je een maatschappelijk werker gemaild hebt. Hartstikke goed van je! Ik denk toch dat het hem zit in het bewust worden en het zoeken van afleiding.



Heel veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt helemaal geen eigen geld en je hebt het over je vriend en niet over je man dus ik denk dat je misschien niet getrouwd bent? Even een zijstraat, maar zorg je wel dat je iets geregeld hebt voor mocht jullie relatie stuklopen? Anders heb je een gat in je cv, geen geld en geen werk. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen, zou een kind ook veel liever opvoeden met het beeld dat iedereen werkt en iedereen zorgt.

Maar als je er wel voor kiest: neem dan in ieder geval voorzorgsmaatregelen.



En zoek een hobby want anders verveel je je een ongeluk.
Zeg maar Spijker.
quote:van-vert schreef op 23 oktober 2014 @ 09:50:

Dus jullie kopen altijd alléén dingen die je nodig hebt? Ik geloof er niks van :-DZo goed als, ja. Ik koop zeer zelden iets voor in huis. Ik ga denk ik vier keer per jaar de stad in voor nieuwe kleding. Er gaan weken, soms 2 maanden, voorbij zonder dat ik een winkel bezoek (supermarkt uitgezonderd).
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 23 oktober 2014 @ 10:11:

Dus je hebt helemaal geen eigen geld en je hebt het over je vriend en niet over je man dus ik denk dat je misschien niet getrouwd bent? Even een zijstraat, maar zorg je wel dat je iets geregeld hebt voor mocht jullie relatie stuklopen? Anders heb je een gat in je cv, geen geld en geen werk. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen, zou een kind ook veel liever opvoeden met het beeld dat iedereen werkt en iedereen zorgt.

Maar als je er wel voor kiest: neem dan in ieder geval voorzorgsmaatregelen.



En zoek een hobby want anders verveel je je een ongeluk.Eens; je hebt echt een eigen bron van inkomsten nodig voor een gezond gevoel van eigenwaarde. Misschien ligt hier een oorzaak voor je koopdrang? Als jij zelf hard had moeten zwoegen voor je centjes dan was je misschien selectiever geweest.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 23 oktober 2014 @ 10:44:

[...]



Eens; je hebt echt een eigen bron van inkomsten nodig voor een gezond gevoel van eigenwaarde. Misschien ligt hier een oorzaak voor je koopdrang? Als jij zelf hard had moeten zwoegen voor je centjes dan was je misschien selectiever geweest.of een oorzaak voor het schuldgevoel over iets voor jezelf kopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wat je bedoeld wat betreft het eigen inkomen hebben maar ik sta hier zelf anders in. Wij zijn niet getrouwd nee maar gaan volgende maand wel in ondertrouw. Voor dat de baby is geboren is dat allemaal geregeld.



Eigen inkomen ja dat is handig maar ik maak mij geen zorgen. De een vind dat heel naief zeker in deze tijd maar ik vind het normaal. Ik vind het niet belangrijk dat onze kinderen meekrijgen dat beide ouders werken. Ik vind het belangrijker dat er een ouder thuis is zo lang het kind thuis is. Maar dat is natuurlijk een andere discussie het ging mij om het koopgedrag. Verder ben ik tevreden met onze manier van aanpak.



Toen ik nog werkte kocht ik nog wel meer dan nu. Omdat ik toen niemand had om rekening mee te houden.



Ik heb trouwens een spaarpot van mijzelf en dat gat in mijn cv is een bewuste keuze aangezien ik thuismoeder zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik deze week (loon komt tijd woensdag avond dus donderdag is de eerste dag met nieuwe centen) even een stop erop ga zetten en wat bewuster ga denken waar ik behoefte aan heb zodra ik wil gaan kopen.
Even psychologie van de koude grond hoor, maar zoek je niet juist winkels op (ipv het bos of zo) omdat je dan onder de mensen bent? Met andere woorden, ben je eigenlijk op zoek naar contact? Dan zou ik inderdaad in de eerste plaats op zoek gaan naar nieuwe vriendinnen in je woonplaats. Je wereld is in korte tijd een stuk kleiner geworden, niet gek dat daar een leegte is ontstaan.
Ik snap dat je je verveelt. Je denkt dat het met de baby straks minder wordt, maar dat kan erg tegenvallen. Je doet dan niets anders dan voeden, luiers verschonen en rondlopen met een baby in je armen omdat de baby gaat huilen zodra je de baby weg legt. Of je hebt een baby die veel slaapt en dan heb je niets te doen, maar kan je ook niet weg.

En dan wordt dat uitje naar een winkel helemaal het enige uitje van de dag, even iemand spreken, even naar buiten. Misschien ook wel niet hoor en voel jij je er helemaal gelukkig bij. Maar als dat niet zo is kom dan terug op jullie besluit dat jij thuis blijft en verdeel de zorgtaken anders. Dat mag, dat hebben wij ook vaak gedaan, van 3 jaar allebei parttime werken, naar mijn man fulltime en ik thuis, naar mijn man fulltime en ik parttime.
Een paar tips om te gaan doen:

- Pufcursus oid

- Sluit je aan bij een boekenclub/leesclub

- Ga op zoek naar een handwerkclubje (kun je ook leuke dingen leren maken voor in huis en voor je kindje)

- Ga kleuren (erg leuk en ontspannend)

- Koekjes bakken of een kookclubje (wie weet zit daar ook iemand die jouw oven snapt).



En ik vind het een heel goed idee om een hulpverlener te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Hmm boekenclub en handwerken is echt niets voor mij. Ik ben niet zo'n meisjesmeisje. Ik had ook enkel mannelijke vrienden. Die ik toch maar weer eens ga bellen denk ik.



Wat betreft de baby heb ik geen idee wat voor verschil dat gaat maken. Het is de eerste dus we zullen het vanzelf zien.



Ik ga wel de slaapkamer aanpakken. Heb net restjes verf naar voren gehaald en ga lijstjes schilderen op de muur boven het bed. Wel een ommezwaai inene maar ik realiseer me hierdoor dat ik gewoon weer wat moet gaan doen. Van thuis zitten wordt je ook lui. En ik ben op de dag, naast het huishouden, eigenlijk best lui haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven