Duivels dilemma voor de viva vrouw.

26-09-2014 12:07 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
KPN stopt met voortrekken vrouwen

amsterdam -



KPN is stilletjes gestopt met het voortrekken van vrouwen voor hoge functies. De telecomreus was vijf jaar geleden een van de eerste bedrijven die gingen werken met een zogeheten vrouwenquotum. Maar onder druk van allochtone sollicitanten is het daar nu mee gestopt. Met name multiculturele mannen klaagden steen en been over de vrouwen die goede banen voor hun neus wegkaapten. Zij voelden zich achtergesteld.



Foto: ANP



,,We hebben geconstateerd dat de focus op vrouwen tot een volledige veronachtzaming heeft geleid van de hoger opgeleide multiculturele man", legt Jasper Rynders van KPN uit aan Intermediair. Rynders ziet er bij het telecombedrijf op toe dat er voldoende diversiteit in het personeelsbestand zit. Maar het vrouwenquotum had een averechts effect op het aantal allochtonen dat doorstroomde, erkent hij. ,,Gegeven de snelle verkleuring van de Nederlandse samenleving, met name in de grote steden waar KPN actief is, is dit een onwenselijk bijeffect. Vanuit verschillende groepen hebben wij te horen gekregen dat ze dit een zeer kwalijke zaak vinden."



Het vrouwenquotum werd in 2009 ingevoerd onder toenmalig topman Ad Scheepbouwer omdat het aantal vrouwen op topfuncties binnen KPN achterbleef. Zijn opvolger Eelco Blok blijkt het voortrekken de afgelopen anderhalf jaar al stilletjes te hebben losgelaten. Overigens niet alleen als reactie op klachten van allochtone mannen. Het bleek ook dat de aangetrokken vrouwen gewoonweg niet zo veel verschillen van hun mannelijke collega's.



http://www.telegraaf.nl/b ... _met_vrouwenquotum__.html



De multiculturele droom versus feminisme, een lastige keuze voor de viva vrouw?
quote:smalltalkxpert schreef op zaterdag 27 september 2014 09:32 <i>R'dam is hier erg mee bezig en heeft zelfs net in september een nieuw centrum opgericht dat zich helemaal richt op vrouwen en organisaties.</i>



Zo`n centrum moet er nou ook voor werkende mannen komen, want dat is de achterstandsgroep (zie opleidingsniveau vr/m) aan het eind van deze eeuw. Er zijn nu al meer vrouwen met een hoog opleidingsniveau dan mannen. Echt gek dat je dat niet terug ziet komen in de topposities! Maar ik beloof je, als mannen uiteindelijk het onderspit delven en in een ondergeschikte positie belanden ten opzichte van vrouwen, dan zal ik zelf zo'n centrum oprichten. Want uiteindelijk streef ik gelijkwaardigheid na, en geen superieuriteit voor welk geslacht dan ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 27 september 2014 @ 12:09:

[...]





Ja, dat zie je wel vaker met artistieke mensen. Dan lukt het ze niet om wat van de grond te krijgen, en dan proberen ze het een na het ander in een wanhopige zoektocht naar erkenning van hun talentengrrrr herken mezelf hierin
quote:saartjuhzes schreef op zaterdag 27 september 2014 12:13 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Duivels dilemma voor de viva vrouw."" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 27 september 2014 @ 12:09</a>:</b>

[...]





Ja, dat zie je wel vaker met artistieke mensen. Dan lukt het ze niet om wat van de grond te krijgen, en dan proberen ze het een na het ander in een wanhopige zoektocht naar erkenning van hun talenten</div></blockquote>grrrr herken mezelf hierin
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 september 2014 @ 10:00:

[...]





De meeste mannen hebben ook geen blinde ambitie om aan de top te komen. Maar geloof me, dat glazen plafond bestaat echt en ik zie regelmatig uitermate geschikte vrouwen hun kop eraan stoten, alleen omdat ze vrouw zijn. Niet omdat ze niet capabel zijn, niet omdat ze niet keihard werken, niet omdat ze werk niet op de eerste plaats zouden hebben staan, niet omdat ze er niet iin hebben geïnvesteers en niet omdat ze er niet heel veel voor hebben gelaten. Maar omdat ze een gat tussen hun benen hebben, c'est ça.



De meeste mannen èn vrouwen ambiëren geen topfunctie, vaak om dezelfde redenen. Ze hebben niet wat er voor nodig is. Maar tussen de toptalenten zou geen onderscheid gemaakt moeten worden op basis van kenmerken die er totaal niet toe doen, zoals geslacht, huidskleur, etc.



Het ligt niet aan de vrouwen. Zeggen dat het aan de vrouwen zelf ligt is puur en onvervalst seksisme. Vul voor vrouw eens Surinamer in.



Dat snap ik eigenlijk ook niet zo goed, " vul voor vrouw eens Surinamer in'. Vrouwen en mannen zijn over het algemeen verschillend. Erg verschillend, niet alleen fysiek, maar ook qua denkwijze, qua 'zijn'. Vrouwen zijn niet minder dan mannen, niet minder intelligent, niet minder in het algemeen. Maar vrouwen zijn wel anders. De meeste vrouwen dan, want ja er zijn altijd uitzonderingen.

Als ik kijk in mijn omgeving, ken ik 2 vrouwen aan de top, 1 in het bedrijfsleven en 1 als notaris. Allebei bewust kinderloos. Ik ken 1 vrouw die aan de top stond, kinderen kreeg en na een tijdje geen zin meer had om aan de top te staan, dat had ze er niet voor over. Ik ken ook nog een vrouw met kinderen die nu nog aan de top staat, maar ontzettend aan het struggelen is, met haarzelf. Verder ken ik legio vrouwen die 3 a 4 dagen werken in goede functies en dit voor henzelf een prima balans vinden, die willen niet meer. Verder ken ik er een paar die 1 of 2 dagen werken, en een paar die helemaal niet werken. Oh, en ken nog een vrouw aan de top in het bedrijfsleven die wel kinderen heeft, maar die een man heeft die drie dagen werkt. Kortom, ik denk echt dat het kinderen te maken heeft. Bij de meeste vrouwen gebeurd er iets met hun ambitie zodra er kinderen komen. Ik schaam me er ook niet voor dat ik dit bij mezelf wel herken. Ambitie, de top enz. Was ineens niet meer zaligmakend.
quote:meelezer1984 schreef op 27 september 2014 @ 10:03:

[...]





Als jij net zoveel boeken geschreven hebt, schilderijen gemaakt en optredens hebt gehad als ik, kom dan nog maar eens terug om te proberen mij de les te lezen.Hoe voelt dat nou? Een dame aan je subsidiekraan? Of is mw Bussemaker met de hand op jouw knip de oorzaak van je probleem?
Jet kan me de ... opblazen.
Vlak de viva mannen ook niet uit!
Nee, die tobben ook wat af :-)
Alle reacties Link kopieren
Er zijn meer vrouwen rechter dan mannen.

Helaas zijn er weinig allochtoniaanse rechters (m/v).



Waarom willen vrouwen graag rechter worden ?

Vanwege de secundaire afbeidsvoorwaarden als thuiswerken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op de bso werkt een allochtoniaanse man als groepsleider, het wordt nog wel wat met de emancipatie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven