Relatie op spel door horecabaan?

22-10-2014 21:10 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eind vorige maand ontslagen door mijn ex-werkgever door 'economische' omstandigheden. Eigenlijk gewoon omdat de eigenaar zowel zijn vriendin als vrouw moest bekostigen met huizen en auto's, maargoed dat is een ander verhaal.



Omdat ik nou niet het schoolgaande type was vroeger heb ik nu dus op de banenmarkt weinig kans. Dit realiseer ik mij ook. Weer een studie oppakken en deze wel afmaken zal nodig zijn als ik een volwassen toekomst tegemoet wil gaan.



Helaas realiseer ik mijzelf dat ik het werktechnisch zal gaan moeten zoeken in ongeschoold werk: schoonmaken, productiewerk, supermarkt, kledingwinkel etc. of de horeca weer in.



In mijn keuze ligt horeca op 1 gevolgd door kledingwinkels.



Op maandag heb ik testgedraaid in een café in de bediening en dinsdag had ik een proefcontract voor 32 uur voor mij liggen. Ik helemaal blij, want ik krijg ook training en bijbehorende certificaten.



Maar mijn vriend vindt dit een stap terug en is van mening dat ik in een van die andere sectoren een baan moet gaan zoeken en mij op school moet gaan richten.



Ik snap er echt serieus helemaal niks van. Ik heb weer werk en wil volgend jaar alsnog een studie gaan volgen, maar hij zit te mokken en te zeuren dat ik niet de horeca in moet.



Heerst er dan een soort taboe op horeca die ik niet zie?
Alle reacties Link kopieren
In welke sector ben je ontslagen dan?



Als jij dit een leuke baan vindt, dan moet je het gewoon doen. Jouw vriend hoeft daar toch niet te werken?
Alle reacties Link kopieren
Een taboe is er niet, lijkt mij. De werktijden kunnen lastig zijn, zeker als je een dagopleiding volgt, en misschien is hij wat jaloers aangelegd.

Maar welke bezwaren noemt hij zelf dan?
Alle reacties Link kopieren
Metaalsector. Maar dan als secretaresse.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf al mijn hele volwassen leven in de horeca. Een taboe wil ik het niet noemen, maar ondergewaardeerd wordt het zeker. Ik krijg zeer regelmatig opmerkingen als; 'jij kunt toch wel meer dan dit' of 'wat wil je nou echt?'.

Het schijnt er maar niet in te willen dat ik het daadwerkelijk leuk vind .
The time is now
Vrienden van mij die in de horeca werken, vinden het redelijk pittig. Hun ervaring is dat rond de feestdagen en in de zomer het extra druk is, en het dan moeilijker is om vrij te krijgen. Ook is het -afhankelijk van waar je werkt- mogelijk dat je 's avonds moet werken.



En toch verbaast het me eerlijk gezegd dat je vriend je zo weinig steunt. Hij moet blij zijn dat je een contract voor je neus hebt liggen en daarnaast certificaten haalt. En daarbovenop ga je alsnog een studie volgen. Zo moeilijk is het toch niet om het een jaartje zo uit te zingen?



Is hij niet stiekem bang dat je leukere jongens tegenkomt of geen gezellige avondjes met jou / sociaal leven meer overhoudt?
Alle reacties Link kopieren
Als jij het een leuke baan vind dan moet je het gewoon gaan doen.



Weet je waar je vriend precies iets op tegen heeft? Het lijkt mij tijd voor een goed gesprek samen om dat eens boven tafel te krijgen. Nu lijkt hij je liever werkeloos te zien dan dat je nu een baan hebt, vreemd. Zeker omdat je aangeeft daar certificaten te kunnen behalen en daarnaast ook volgend jaar nog een opleiding te willen starten.
Zolang de banen niet voor het oprapen liggen heb je geen keuze. Op een cv hebben werkgevers liever iemand die in de horeca heeft gewerkt dan in kledingwinkel. Horeca staat nog altijd voor hard werken op onmogelijke uren en goed kunnen omgaan met mensen. Werken in een kledingwinkel laat veel minder indruk achter.



Kies wat jij het beste voor je zelf vindt en wat reëel is want jij moet je hele leven met je zelf verder en een vriend die je niet steunt zou zo maar ineens weg kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een relatie gehad met een man die in de horeca werkte.

De werktijden waren ongeveer van 14:00 tot 22:00. Sochtends sliep hij dan uit. In de avond sliep ik, ik moest om 9:00 beginnen.

Hij werkte in de weekenden ook. En was twee dagen door de weeks vrij. Ik was dan niet vrij.

Hierdoor konden we elkaar amper zien (2 avonden per week). En stond er ook nogal wat druk op, als we elkaar zagen: je wilt het dan wel echt leuk hebben samen...



Nu zijn we nog steeds bevriend. Hij heeft een nieuwe relatie. In deze relatie komt hij hetzelfde probleem tegen. Hij ervaart het zelf ook alsof hij 'nergens tijd voor heeft'.



Een taboe zou ik het niet noemen, maar lastig kan het wel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Onregelmatige tijden, veel contact (soms) aantrekkelijke klanten, misschien vindt hij het daarom geen goed idee.
verba volant, scripta manent.
Waarom staat er in je titel dat je relatie op het spel staat? Uit je OP haal ik dat niet zo.
Alle reacties Link kopieren
De tijden zijn niet erg ongunstig naar mijn mening. Ok, behalve zaterdag dan, maar het is wel overdag en niet tot diep in de nacht.



Hij geeft er niet duidelijke redenen voor, behalve de genoemde. Daarom staan we een beetje lijnrecht tegenover elkaar en snappen we elkaar niet volgens mij.



Maar we hebben sinds gistermiddag al geen contact meer met elkaar gehad. Daarom mijn vraag waarom het zo;n probleem is of moet zijn.
quote:stephanie200 schreef op 22 oktober 2014 @ 22:18:

De tijden zijn niet erg ongunstig naar mijn mening. Ok, behalve zaterdag dan, maar het is wel overdag en niet tot diep in de nacht.



Hij geeft er niet duidelijke redenen voor, behalve de genoemde. Daarom staan we een beetje lijnrecht tegenover elkaar en snappen we elkaar niet volgens mij.



Maar we hebben sinds gistermiddag al geen contact meer met elkaar gehad. Daarom mijn vraag waarom het zo;n probleem is of moet zijn.Aha, nou ik snap je vriend qua werktijden en het uitstellen van de studie met zeker weer een jaar. Of dat een relatie moet kosten.. nee.
Alle reacties Link kopieren
quote:stephanie200 schreef op 22 oktober 2014 @ 22:18:

De tijden zijn niet erg ongunstig naar mijn mening. Ok, behalve zaterdag dan, maar het is wel overdag en niet tot diep in de nacht.



Hij geeft er niet duidelijke redenen voor, behalve de genoemde. Daarom staan we een beetje lijnrecht tegenover elkaar en snappen we elkaar niet volgens mij.



Maar we hebben sinds gistermiddag al geen contact meer met elkaar gehad. Daarom mijn vraag waarom het zo;n probleem is of moet zijn.Als het overdag is zou ik het gewoon doen. En die zaterdag, ach, er zijn zoveel mensen die op zaterdag werken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, en wat knap dat je zo snel ander werk hebt weten te vinden. Helemaal met deze extraas als opleiding en certificaten erbij.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Zelf werk ik 4 avonden in de week tot 23:00 uur.

Het is wel eens lastig, zeker omdat het tijdens feestdagen gewoon doorgaat.

Toch moet ik zeggen dat mijn relaties altijd beter zijn in tijden dat ik onregelmatig werk.

Ik heb dan veel meer tijd voor mezelf, en daar word ik een leuker mens van. Ik heb dat echt nodig.

Ik word kribbig als ik teveel op mijn vriend zijn lip zit.

De tijd die we nu samen hebben wordt echt gekoesterd.

Ik zou niet anders willen.

Mijn vriend zou het misschien wel liever anders zien. Ik weet het niet, ik heb het hem expres nooit gevraagd. De situatie is nu eenmaal zo. Ik ben dol op mijn baan, en ben niet van plan er iets aan te veranderen.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Dus werkloos zijn heeft voor hem meer status dan flink aanpakken in de horeca. Trouwens super dat je zo snel weer een baan hebt voor 32 uur. Het wordt tijd voor een goed gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je gewoon die kans in de horeca moet pakken hoor stephanie200. Je hebt dan tenslotte werk in een sector die je bekend is en die je ook leuk vind. Dat is heel belangrijk.



Banen liggen niet voor het opscheppen. En ook mensen die wel geschoold hebben lopen op dit moment ook in grote getale soms in de WW.



Dus als je werk kan krijgen. Wat je ook nog leuk vind zou ik zeggen:

Aanpakken en ga er voor.



Alle reacties Link kopieren
Oke, een aantal dingen zijn belangrijk om te weten aangezien ik ook geen idee hebt hoe oud je bent:



-Best veel horeca zaken draaien tegenwoordig op relatief jonger personeel. Je moet er dus van uit gaan dat je met jongeren mensen werkt.

-Horeca werk is een aanslag op je lichaam. Lange dagen staan, korte pauzes

-Door horeca werk KAN het voorkomen dat je het stappen in het weekend e.d. aan je voorbij laat gaan doordat je tijdens je werk al constant met mensen in de weer bent.

- Horeca brengt vaak onmogelijke tijden met zich mee. Situatie bij ons is dat vriendlief vaak alleen eet, en ik vervolgens 's avonds laat pas thuis kom.

- En vertel asjeblieft aan je vriend dat horeca gewoon een VAK is. Is hij het er niet mee eens: vraag hem dan maar eens naar verschillende bereidingswijzes, bijpassende wijnen, diverse soorten bieren oh en of je zo vriendelijk kan zijn om een vervelend kind een hele avond bezig te houden ..

- horeca is geweldig leuk....



Verder denk ik dat het belangrijk is dat je vriend ten alle tijden achter je staat! Met wat je wil, maar ook dat de keuze consequenties met zich meebrengt. Dat je wel verder moet kijken dan alleen horeca is denk ik wel waar. Vanuit mijn ervaring zou ik dit namelijk niet tot m'n 67e trekken...



Succes en doe wat goed voelt!!
Alle reacties Link kopieren
M'n moeder spreekt het woord 'bardame' op dezelfde manier uit als prostituee. Maar ik dacht dat dat toch iets van vroeger was.

Tegenwoordig is een in de horeca werken toch een mooi beroep?
Alle reacties Link kopieren
Waarom kun je met jouw praktijkervaring als secretaresse niet een nieuwe baan op dat vakgebied vinden?



Ik vind secretaresse toch een stukje beter dan gewoon bediende in een kroeg/restaurant. Ja, sorry als ik wat politiek incorrect bent, dat vind ik gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Als secretaresse komt TO waarschijnlijk veel moeilijker aan een baan. Zij heeft geen opleiding en er zijn veel werkloze secretaresses. Voorkeur zal dus al snel op iemand anders vallen.



TO, wat worden je werktijden? Vooral overdag of vooral avonduren? En je wil dit doen tot volgend jaar september en dan met een opleiding beginnen? Weet je al welke richting?



Als je nu een contract krijgt voor 32 uur en daarbij ook opleidingen dan zal ik de kans grijpen. Je vriend mag trots op je zijn dat je gewoon weer snel een baan hebt.



In de andere sectoren die jij noemt heb je ook te maken met onregelmatige werktijden, ook contact met leuke klanten en moet je ook hard werken. Ook dat zijn 9 tot 5 banen.
Jouw vriend is vervelend. Je gaat overdag werken zeg je alleen de zaterdag kan dan een probleem zijn nou daar moet hij maar aan wennen.
Alle reacties Link kopieren
Is hij nou helemaal belatafeld?



Dan zorgt hij maar dat hij een wel door hem geaccepteerde baan aanreikt op een dienblaadje.



Ik hoop niet dat jullie samenwonen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Doen! Je mag in je handen knijpen dat je zo snel werk hebt! Ws is er jaloezie in het spel, horeca, mensen bedienen, vreemde mannen tja... Hij denkt een beetje simpel ws, laat je gek maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven