vogelpindakaas

23-11-2013 16:52 77 berichten
Sinds een jaar of twee is er 'vogelpindakaas' te koop.

Dat zou beter voor vogels zijn dan gewone pindakaas (in verband met het zoutgehalte), volgens de Vogelbescherming.



Ik ben een dierenliefhebber, dus na twee potten gewone pindakaas (Calvé), kwam ik een pot vogelpindakaas tegen bij Intratuin, die ik prompt gekocht heb.



Maar, ze lusten het niet hoor!!

De pot heeft 5 dagen gehangen, maar er werd niet naar omgekeken.



Dus sinds gisteren hangt er weer gewone pindakaas (nu van de Lidl - de lekkerste volgens Kassa geloof ik) en er wordt om gevochten door koolmezen, pimpelmezen, kauwtjes en zelfs een brutale specht!!







Waarom verzinnen ze zoiets eigenlijk?

Zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in het bos en ben altijd knap druk met vogels, eekhoorns en egels voeren.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op woensdag 04 december 2013 18:19 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="masque in "vogelpindakaas"" class="messagelink">masque schreef op 04 december 2013 @ 18:13</a>:</b>

Ik vraag mijzelf af waarom kauwen en eksters enz het eten minder gegund wordt? Die hebben toch ook honger? Geen aanval oid, gewoon benieuwd:)</div></blockquote>Die krijgen hier ook eten, maar vogels hebben ook etenstijd, en met bijvoorbeeld die bol kunnen zij prima eten zonder dat alles voor hun neus wordt weggekaapt. Lieff!
Alle reacties Link kopieren
Hè hè, 5 weken later en de pot was eindelijk bijna leeg.

Net een pot van de goedkoopste pindakaas opgehangen en de meesjes vliegen alweer af en aan!
Oh, ligt het aan de speciale vogelpindakaas dat er bij ons geen enkel vogeltje uit die pot eet?!



Ik zal het straks eens proberen met gewone pindakaas, ben benieuwd
quote:masque schreef op 04 december 2013 @ 18:13:

Ik vraag mijzelf af waarom kauwen en eksters enz het eten minder gegund wordt? Die hebben toch ook honger? Geen aanval oid, gewoon benieuwd:)



Mijn buurman voert zo'n beest iedere dag. Ik vind het heel vervelend. Met als reden dat de ekster klappert en alles jat wat blinkt. Op een brandende sigarettenpeuk zijn ze dol en nemen ze mee naar hun nest. Moet je dus voor uitkijken.

Verder zijn het roofvogels. Die komen de winter makkelijker door dan de kleine vogeltjes. Dat zijn prooidieren. Als ze verzwakt zijn dan worden ze gegeten. Hebben dus meer hulp nodig dan die grote vogels. De vogels eten mee met de geiten, schapen en andere beesten die overal in kinderboerderijen en hertenparken lopen. Die eten zelfs jonge eendjes als ze de kans krijgen.



En er zijn gevallen bekend dat kauwen mensen aanvallen als ze hun huis in willen gaan. Dat zie ik zo'n meesje nog niet doen.
Eksters die brandende sigarettenpeuken stelen kunnen brand veroorzaken.

Maar hier nog een ander doel: http://weird-science.plaz ... est-aa-waarom-doen-ze-dit



Dit is ook nieuw voor mij.

Deel van de bijbehorende tekst: Sigarettenpeuken in nestjes van mussen



Montserrat Suárez- Rodríguez had gezien dat het vooral huismussen en Mexicaanse roodmussen waren die gebruikte sigarettenpeuken in hun nestjes verwerkten. Ze wilden onderzoeken of dit lag aan de parasietenwerende werking van nicotine.

In het onderzoek maakte ze gebruik van zogenaamde “hittevallen”. Vallen, met hitte-element om parasieten te lokken, door lichaamswarmte na te bootsen. In de vallen zat plaktape om de parasieten te vangen. Bovendien bevatte de helft van de vallen filtermateriaal van ongerookte sigaretten, terwijl de andere helft filtermateriaal van opgerookte sigaretten bevatte. En dat zat dus vol nicotine.

Na 20 minuten waren de resultaten duidelijk. De vallen met ongerookte peuken zaten twee keer zo vol met parasieten als de vallen met gebruikte peuken. Gebruikte peuken tjokvol nicotine in je nest bouwen is dus een prima strategie om je kuikentjes tegen parasieten te beschermen. Blijkbaar is niet alle milieuverontreiniging schadelijk. Het leven is niet zo zwart-wit. De vogels werden geconfronteerd met onze goorlapperij en deden er hun voordeel mee.
Alle reacties Link kopieren
Klopt als een BUS!



Wij gebruikten altijd voor de tuinvogels de naturelpindakaas van AH.

Op een dag zagen we speciale vogelpindakaas bij de Action, die een stúk goedkoper was!

We dachten: Eureka!

Maar nee hoor: geen vogel te zien na een week!

Zelfs geen snaveltje in de pindakaas te zien, ze halen hun neusje hiervoor op!

De hele pot maar weggegooid, nu weer AH pindakaas erin en na een dag is ie al voor een derde leeggepikt!
Ik wil ook vogeltjes!!!
ik wil ook vogeltjes op mijn balkon, maar niet die grote want die pikken de bloembollen uit mijn bakken.
ik heb vogelpindakaas met meelwormen



het trekt vooral kraaien aan....
Ach, bij dat koude weer vinden de vogels en dan de grotere een gewone snee brood zonder beleg, maar met veel pitten ook prima. Nu kijken vooral de eksters naar alles wat onder het snel groeiende mos verstopt zit.

Zo'n silo met los zaad dat willen ze altijd wel. Kunnen ze ook altijd van eten. Wel even ergens neerhangen waar de zon schijnt en er geen grote vogels bij kunnen. Vet ontdooit in de zon en dan kunnen ze het makkelijker eten. Ik heb een kleine haak onder een afdakje waar de zon op komt. Daar gaan ze regelmatig op zitten. Vandaag een kuifmeesje en die had ik nog nooit gezien op mijn balkon.



En hier staan overal kleine krokussen in bloei.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 04-02-2014 17:17
Reden: Plaatjes plakken test.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De vogel-pindakaas gaat er bij mijn tuinvogels prima in! 2 potjes in één week! Vandaar dat ik nu toch maar overgestapt ben op de "gewone" pindakaas. Bij ons krijgen ze elke dag een soepkop strooivoer, er hangen vetbolletjes en pinda's en nu dus ook een huisje met pindakaas.



Er zitten bij ons spreeuwen, merels, diverse soorten mezen, mussen, duiven, kauwtjes, roodborstje en af en toe een boomkruiper of klever.



Gewone is toch wel wat goedkoper, anders wordt ik nog arm van de vogels!
quote:Pumps_italiaans schreef op 04 december 2013 @ 15:53:

[img]https://www.vogelbeschermingshop.nl/ima ... 40x340.jpg[/img] Dit zou ik niet kopen. Maar vraag me ook af of dit werkt.

https://www.vogelbescherm ... oedersilos?product_id=231



Er staat bij: "Deze mooie pindasilo houdt grote vogels zoals eksters, kauwen en duiven op afstand door de kooi die er omheen zit. Kleine vogels zoals mussen en mezen kunnen ongestoord eten. Ook in zaden variant. Geschikt voor premium (gepelde) pinda's."







Wat is dit nu weer voor vogelapartheid?
Alle reacties Link kopieren
Er is een hele tijd niet naar omgekeken maar nadat de mezen waren uitgevlogen kwamen er ineens mussen opaf en toen ook weer meesjes, ze hebben de smaak te pakken want het potje is nu bijna leeg.
verba volant, scripta manent.
quote:Fame schreef op 04 december 2013 @ 18:07:

[...]





Die van de foto heb ik. (Uit de kringlopwinkel nieuw.) Het werkt als een tierelier, had ik niet verwacht, om de twee dagen kan ik bijvullen. Vogeltjes zijn maar een berg veren, dus die passen e rprima door.



Ik heb een andere en die knoeit.

Ik heb er nu een van de action en daar hang ik ook een paar netjes aan van action. Die netjes met een zaadbol er in worden door grote vogels er af getrokken. Ik had ook iets tegen het knoeien er onder. Ook geen succes, want dat gebruiken ze als springplank om zaad er uit te laten knoeien. De netjes met inhoud worden naar elders verplaatst.
quote:zoembaya schreef op 23 oktober 2014 @ 15:06:

[...]









Wat is dit nu weer voor vogelapartheid?



Ja, inderdaad.

Wat goed van jou.



Het is apartheid op POEP. Ze schijten groter.

Maar die grotere vogels eten nu eenmaal meer.

Kleine vogeltjes zijn zelf onderdeel van diverse menu-kaarten.



Ik zie ze liever vliegen (10 in de lucht of zo?)

dan als stront (1 op de grond.... of op de stoep)
P.S.: Kraaiachtigen eten ook vlees, eikels, kastanjes en zo.

Het zijn aaseters. Maar jagen doen ze ook. In groepsverband. Het zijn heel intelligente beesten. Verkeerswegen gebruiken ze als jachtterrein. (Zag het toevallig een keer dat ze een arm konijn hadden klem gezet. Die gingen ze pikken. Gemeen, hè. Vind ik wel gemeen.)

Maar vooral omdat ze alles alleen willen hebben en kleine vogeltjes weg jagen.

De kleine vogeltjes eten minder en hebben het gewoon moeilijker.

Die eten geen vlees.
Alle reacties Link kopieren
Oh oud topic geupped.



Ik heb afgelopen winter een huisje met 2 potjes speciale vogelpindakaas gehad en ga het deze winter voor het eerst proberen.



Maar het is toch helemaal nog geen tijd om het op te hangen? Het is nog helemaal niet koud en zeker nog niet dat er een tekort aan eten is? (ik slaap nog onder een laken dus de herfst begint van het weekend voor mij als ik mijn dekbed ga pakken )



Ik vrees alleen dat ze bij mij niet zullen komen, ik zie hier nooit musjes of koolmeesjes. Wel zijn hier meeuwen, koeten, eksters en in het water nog eenden en zwanen. Kreeg het kado vorig jaar dus het zal mij benieuwen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Hier heb ik de pot maar laten hangen. De koolmeesjes waren er blij mee toen er kleintjes kwamen. Voer op 20cm afstand van hun nest, daar konden ze geen nee tegen zeggen

Totdat het pa koolmees gelukt was om de pot op het gras te laten vallen. Toen bleek de hond het wel heel lekker te vinden. Pot tussen de poten geklemd, snuit in de pot en heel onschuldig kijken toen de pot toch echt werd afgepakt



Dit aar ga ik voor de gewone pindakaas. Die bol vind ik ook een geweldig idee.
Misschien als het echt winter wordt en er minder voedsel te krijgen is, dat ze er dan aan beginnen? Heb ook net een pot hangen, zag er meteen eentje bij, maar niet weer één gezien?
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig dat dit topic vandaag voorbij komt. Ik vroeg me vanmiddag af of ik ook 'gewone' pindakaas aan de volgens mag geven. Dat kan dus blijkbaar. Nu nog bedenken hoe en waar ik het op mijn balkon hang.
Alle reacties Link kopieren
Verwende vogels hebben jullie Hier hebben ze nog nooit gewone pindakaas gehad, wel vogelpindakaas. En ze vreten dus ook gewoon wat de pot schaft --> vogelpindakaas dus
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd de goedkoopste pot pindakaas in onze vogelhuis gezet en in mum van tijd was het op.

De pindakaas schep ik voor de helft in een andere lege potje en daarbij de vogelzaadjes.

Goed roeren zodat de zaadjes er goed doorheen zit.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
hier trokken die potten vogelpindakaas alleen maar kraaien aan en kwamen er geen andere vogeltjes meer in de tuin

ik heb het weggemikt
Pindakaas wordt hier alleen gegeten als het bovenop een meergranenboterham zit. Met de nadruk op meergranen. Dat pikken ze uit het brood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven