Gezondheid alle pijlers

Vitamine D en B12

22-10-2014 16:03 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn nek is helemaal dik, een krop/struma. Hiervoor heb ik Thyrox gekregen. ( schildklierwaardes zijn tegen de grenzen aan maar OK)



Uit bloedonderzoek bleek ook een B12 en Vit D tekort (was 19) nu heb ik 3 mnd 1000 IU gekregen.



Vorige week weer bloedonderzoek gehad Vit D is nu 21. Dit schiet natuurlijk nooit op. Wie heeft dit ook gehad en hoeveel IU hebben jullie van de arts gekregen?
Alle reacties Link kopieren
Vitamine D maakt je huid onder invloed van zonlicht. Dus ga lekker vaak naar buiten.. Afgelopen tijd was het echt mooi weer, zodat je gewoon in een t-shirt buiten kon zitten.



Daarnaast zit vitamine d ook in vette vis. Probeer 2 a 3 keer per week vis te eten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
1000 eenheden per.....?
Alle reacties Link kopieren
Nu in de zon gaan zitten heeft geen zin, daarvoor is de zonnekracht te laag. Vraag aan ha of je een sterkere dosis mag hebben. Ik heb in de VS ampullen met 10.000 IE die ik in de winter af en toe slik. Potje heb ik nu al bijna drie jaar want vergeet vaak te slikken maar hogere doses bestaan dus wel. Er schijnt ok nog een drankje te zijn wat je kunt nemen. Dat is geloof ik een eenmalige dosis.



Hoe is het met je b12?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Zou je ook vitamine D kunnen aanmaken d.m.v. zo'n lamp die mensen met een winterdepressie/dip gebruiken? Anders zo'n lamp aanschaffen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn waarde was 25 en ik heb 6 flesjes van 100.000 IE gekregen.

Over een periode van een paar maanden moeten innemen. Na een paar weken knapte ik daar al zienderogen van op.



Daarna was mijn waarde eigenlijk juist wel behoorlijk hoog, maar beter te hoog dan te laag, zeiden ze.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
1000 IU per dag



B12 was ook te laag en ontstekingswaarde weer te hoog en per bloedtest verdubbeld deze
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 22 oktober 2014 @ 16:10:

Vitamine D maakt je huid onder invloed van zonlicht. Dus ga lekker vaak naar buiten.. Afgelopen tijd was het echt mooi weer, zodat je gewoon in een t-shirt buiten kon zitten.



Daarnaast zit vitamine d ook in vette vis. Probeer 2 a 3 keer per week vis te eten.



Dat heeft totaal geen zin als je waarde op 21 is zoals bij TO.

Om een tekort dat zó laag is (want dat is énorm laag) aan te vullen heb je duizenden eenheden nodig om het tekort op te heffen.



En uit ervaring weet ik dat als je gevoelig bent voor vit D tekort, je het niet eens gaat redden met een beetje zonlicht en vette vis om het op peil te houden. Dus ik slik nu dagelijks 6 pilletjes (2400 IE/60 mcg) om het niet weer te laten zakken.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Kan je dat zonder recept kopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op woensdag 22 oktober 2014 16:23 Zou je ook vitamine D kunnen aanmaken d.m.v. zo'n lamp die mensen met een winterdepressie/dip gebruiken? Anders zo'n lamp aanschaffen?Zo'n lamp 3 mnd gebruikt niveau van 19 naar 21 samen met de 1000 IU per dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:tennie schreef op 22 oktober 2014 @ 16:25:

Kan je dat zonder recept kopen?



Nee, dat kan alleen via de huisarts.



En mijn dagelijkse pilletjes haal ik bij de Hema, daar zijn ze het goedkoopst. Dat heb ik uitgezocht.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een drankje gehad. 15000 per week. 4x innemen en ik was weer op orde qua waarde.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een drankje gehad. 15000 per week. 4x innemen en ik was weer op orde qua waarde.
Alle reacties Link kopieren
Die 10.00 heb ik in de VS gekocht. Hier niet te krijgen. Jij hebt nodig wat Miss.Innuendo had.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Als je echt een lage vit. D waarde hebt moet je volgens mij echt een hoge waarde innemen .



Ik had vitamine D uitputting, als in waarde 6.

Kreeg een hoge dosis en slik nu nog zelf twee pilletjes uit een potje wat je bij de drogist krijgt.



Als je b12 echt heel laag is moet je bijspuiten.

Meestal krijg je dan een stootkuur.
Ik heb ampullen vitamine D met een ie van 25000. Eerst een periode van 1 per week, nu 1 in de 2 maanden.
Vitamine D kun je bijslikken. Vitamine B12 moet je laten spuiten. BIj 'n tekort heb je 'n stootkuur nodig van 5 weken 2 injecties per week en daarna maandelijks 1 injectie als je een opnamestoornis hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had 33 en heb 18 x 50.000 per maand gekregen en nu pas is het weer helemaal in orde. Nu zit ik op 81. 1000 per maand lijkt me veel te weinig!
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al een jaar rond de 25 (was in de zomer iets hoger) en ik krijg maar een dagelijkse dosis van 800. Als ik jullie verhalen hoor, is dat echt heel laag he? Ik moet over een week naar mijn internist, hij blijft maar aangeven dat het genoeg zou moeten zijn. Misschien heeft het iets te maken met mijn verdere ziekte, maar als ik jullie doses zie, lijkt me die van mij niet echt zinvol.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwJack schreef op woensdag 22 oktober 2014 18:27 Ik zit al een jaar rond de 25 (was in de zomer iets hoger) en ik krijg maar een dagelijkse dosis van 800. Als ik jullie verhalen hoor, is dat echt heel laag he? Ik moet over een week naar mijn internist, hij blijft maar aangeven dat het genoeg zou moeten zijn. Misschien heeft het iets te maken met mijn verdere ziekte, maar als ik jullie doses zie, lijkt me die van mij niet echt zinvol.Dat gevoel heb ik ook met mijn 1000 IU per dag. Zo komt het nooit op normaal niveau
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 22 oktober 2014 @ 16:40:

Als je echt een lage vit. D waarde hebt moet je volgens mij echt een hoge waarde innemen .



Ik had vitamine D uitputting, als in waarde 6.

Kreeg een hoge dosis en slik nu nog zelf twee pilletjes uit een potje wat je bij de drogist krijgt.



Als je b12 echt heel laag is moet je bijspuiten.

Meestal krijg je dan een stootkuur.Con, die pilletjes zijn overal hartstikke duur. Kijk eens bij de Hema
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwJack schreef op 22 oktober 2014 @ 18:27:

Ik zit al een jaar rond de 25 (was in de zomer iets hoger) en ik krijg maar een dagelijkse dosis van 800. Als ik jullie verhalen hoor, is dat echt heel laag he? Ik moet over een week naar mijn internist, hij blijft maar aangeven dat het genoeg zou moeten zijn. Misschien heeft het iets te maken met mijn verdere ziekte, maar als ik jullie doses zie, lijkt me die van mij niet echt zinvol.Ja, daarmee hou je je waarde op het peil waarop je nu zit, maar gaat het niet omhoog naar een gezonde waarde. Je hebt dus inderdaad (veel) meer nodig. Ik zou het inderdaad even bespreken.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Tennie, dit is inderdaad veels te weinig, zet geen zoden aan de dijk . Koop vitamine D3 van Solgar, 600 IU. En slik hiervan 4 pillen per dag . Dan zit je op 2400 IU per dag en dit is mogelijk een juiste dosis voor jou om de waarde echt te verhogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwJack schreef op 22 oktober 2014 @ 18:27:

Ik zit al een jaar rond de 25 (was in de zomer iets hoger) en ik krijg maar een dagelijkse dosis van 800. Als ik jullie verhalen hoor, is dat echt heel laag he? Ik moet over een week naar mijn internist, hij blijft maar aangeven dat het genoeg zou moeten zijn. Misschien heeft het iets te maken met mijn verdere ziekte, maar als ik jullie doses zie, lijkt me die van mij niet echt zinvol.



Dat is zeker te laag en je moet er bijna wel klachten van hebben.

Je zou boven de tussen 50 en 150 nmol/L moeten zitten.
Tennie, als jouw vit. D 21 is, dan heb je een stootkuur nodig. Jouw arts kan aan de hand van een formule berekenen hoeveel vit. D je nodig hebt om het weer op peil te brengen.



Een tip die ik tegengekomen ben op een vit. D-forum, is om er magnesium bij te slikken. Het zou helpen de vit.D beter op te nemen, en het helpt sowieso tegen de spierpijn die je zou kunnen ervaren als je een stootkuur gaat doen. Zelf ben ik momenteel bezig met m'n derde stootkuur. De eerste sloeg amper aan, de tweede werkte veel beter omdat ik er toen magnesium bij ben gaan slikken. De derde ben ik aan het doen omdat de internist de waarde graag op 80 wil hebben.



Wat ik me verder afvraag: hoe is het met je vit. B12? Word je daar ook voor behandeld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven