Kan / mag ik hiervoor verloskundige bellen?

19-10-2014 06:53 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 30 weken zwanger en ik slaap zo enorm slecht. Iedere nacht ben ik tussen 2 en 5 ongeveer wakker. De uren daarvoor slaap ik licht en probeer ik zo lang mogelijk te blijven liggen. Maar ook dan slaap ik steeds kwartiertjes, halfuurtjes. Rond 2 uur ben ik dan zo gefrustreerd dat ik er niet meer tegen kan om in bed te liggen, dan sta ik maar op. Tegen de ochtend val ik uitgeput in slaap.

Wat ik voel 's nachts is onrustige benen, honderdduizend gedachten die door m'n hoofd gaan, ik hoor alle geluiden (heb speciale op maat-oordoppen maar zelfs die helpen niet meer) en ik ben steeds meer gefocust op hoeveel ik geslapen heb.



Ik heb afgelopen week vakantie gehad, waardoor ik me redelijk makkelijk hierbij kon neerleggen. Even een dutje overdag of 's ochtends uitslapen is geen probleem.

Maar maandag moet ik weer werken. De wekker gaat om zes uur. Dan slaap ik dus nèt. Voor mijn vakantie sliep ik ook al slecht, en toen ben ik een aantal keer bijna achter het stuur in slaap gevallen. Twee keer zo'n schrik/schok en 1 keer dat ik m'n ogen dicht voelde vallen.



En nu kan ik er niet meer tegen. Al een aantal nachten zie ik steeds meer op tegen het naar bed gaan. Vannacht heb ik amper geslapen, en nu lig ik hier met het licht aan. Net een paniekerige huilbui gehad. Ik moet er niet aan denken nu het licht uit te doen en weer in het donker te moeten gaan liggen wachten op slaap die niet komt.

Mijn man maakt zich zorgen en staat erop dat ik straks de verloskundige bel. Maar kan die dan iets voor me doen? Moet ik dit niet gewoon 'volhouden'? En hoe ga ik dat dan doen? Alleen al de gedachte dat er vanavond weer een nacht komt maakt me al nerveus.



Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
quote:mevrtruus schreef op 19 oktober 2014 @ 11:21:

[...]





Ja, dat was ook eerst mijn plan. Maar mijn man stond erop dat ik vandaag al zou bellen. En eigenlijk was ik stiekem wel blij met die druk van hem, en ook de aansporing van dit topic.

En nu ben ik heel blij dat ik gebeld heb. Nagevraagd bij vlos, en zij gaf aan dat dit absoluut prima is om hiermee te bellen op zondag.

Ik ben enorm opgelucht, het gaat vast beter worden nu! Geeft zoveel ruimte in mijn hoofd! En dat is vandaag al winst.Precies!! Goed gedaan hoor
Ik voel me zo moedellooos
SI = al
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op zondag 19 oktober 2014 11:22 Nou, nou, paniek... Slaaptekort is afschuwelijk, maar het idee dat je morgen gaat bellen kan je ook al rust geven. En daarbij, dit probleem was er vrijdag toch ook al? TO vraagt of ze hier de verloskundige voor kan/mag bellen en ik zou dat niet in weekend doen. Maar goed, ze heeft Sl gebeld. Klaar toch?Verloskundige heeft gewoon weekenddienst hoor, die stellen t op prijs als je belt voor zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen hoeveel dagen jij werkt? Gewoon nieuwsgierigheid hoor. Ik ben nu ook 30 wkn ( slaap gelukkig prima ) en werk 4 dgn. Ik wil doorwerken tot 36 wkn, maar vraag me soms af of dat een goed plan in. Ik merk wel dat ik de weekenden nu echt nodig heb voor extra rust.
Alle reacties Link kopieren
quote:janna1986 schreef op zondag 19 oktober 2014 11:31 Mag ik vragen hoeveel dagen jij werkt? Gewoon nieuwsgierigheid hoor. Ik ben nu ook 30 wkn ( slaap gelukkig prima ) en werk 4 dgn. Ik wil doorwerken tot 36 wkn, maar vraag me soms af of dat een goed plan in. Ik merk wel dat ik de weekenden nu echt nodig heb voor extra rust.Ik ben 40 uur per week bezig met werk en opleiding. Plus een dag zelfstudie. En twee uur reistijd per dag.
quote:natanja schreef op 19 oktober 2014 @ 09:57:

Ik zou als werkgever helemaal niet blij zijn met een zwangere die zich ziek meldt vanwege een slaaptekort. Je bent toch niet ziek? Hoe ga je dat dan doen als de baby er straks is? Die gebroken nachten duren nog wel even.



Nou... ik heb regelmatig gebroken nachten (en hoe), en die hebben te maken met leeftijd en beginnende overgang. Maar die zijn niet zo slopend als de nachten tijdens mijn zwangerschap. Overdag functioneer ik gewoon goed op een paar koppen koffie, tussen de middag doe ik vijf minuten mijn ogen dicht en dan kan ik er de rest van de dag weer tegen.



Ook toen Dochter er eenmaal was. Ja, je moet op vanwege voeding, huilen, knuffeltje kwijt, enge dromen, ziek en dat soort dingen. Maar tussen de wakker-momenten door slaap je gewoon, al is het soms maar een uurtje.

Dat is ook de reden dat mensen met een huilbaby pas roepen dat ze echt niet meer kunnen, als het al een paar máánden aan de gang is. Hoe slopend ook, die uurtjes tussendoor houden je op de been.



En op de één of andere manier is dat tijdens de laatste weken van de zwangerschap niet meer zo. Alles is intenser, geuren, geluiden, gevoel. Waarschijnlijk door een betere doorbloeding. Plus; ga je lekker liggen, wordt je baby wakker. Zolang jij beweegt wordt je kleintje lekker in slaap gewiegd maar als je naar bed gaat...

(Weet je meteen waarom zo´n ukje aan het dag- en nachtritme moet wennen).



Zwangerschap is geen ziekte, daar heb je gelijk in. Maar het is wél een enorme aanslag op je lijf. Je organen worden verplaatst, je baby duwt tegen je blaas en maag, je hebt meer bloed en vocht en het is best hard werken voor je lijf om dat allemaal te verwerken. Dat kost allemaal bergen energie. En als je dán niet slaapt, telt dat dubbel.
quote:mevrtruus schreef op 19 oktober 2014 @ 11:48:

[...]





Ik ben 40 uur per week bezig met werk en opleiding. Plus een dag zelfstudie. En twee uur reistijd per dag.Jij bent hartstikke gek.
Alle reacties Link kopieren
quote:mevrtruus schreef op zondag 19 oktober 2014 11:48 Ik ben 40 uur per week bezig met werk en opleiding. Plus een dag zelfstudie. En twee uur reistijd per dag.Wow! Haal daar 20 uur vanaf en het is nog steeds veel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op zondag 19 oktober 2014 11:55 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="mevrtruus in "Kan / mag ik hiervoor verloskundige bellen?"" class="messagelink">mevrtruus schreef op 19 oktober 2014 @ 11:48</a>:</b>

[...]





Ik ben 40 uur per week bezig met werk en opleiding. Plus een dag zelfstudie. En twee uur reistijd per dag.</div></blockquote>Jij bent hartstikke gek.









Ja he... Het begint me langzaam te dagen dat dit niet nog 4 weken goed zal gaan....
Alle reacties Link kopieren
MevrTruus... Je vindt t gek dat je niet slaapt? Je bent veel te druk gek mens.. Je gaat nu de zwaarste fase in van je zwangerschap.. Heel rap beter voor jezelf gaan zorgen anders begin je straks meer dan oververmoeid als je baby er is.. Dat moet je echt voorkomen. Goed voor jezelf zorgen betekent goed voor je baby zorgen. Dat is prioriteit nummer ÉÉN.



Ga minder werken en las een pauze in qua opleiding. Je vraagt veel te veel van je lijf!
Alle reacties Link kopieren
Nee ik zou snel afbouwen zodat je straks niet door je lijf gedwongen wordt om per direct met alles te stoppen omdat je te lang hebt doorgelopen.
Och mijn hemel. Je hebt al een pittig schema voor iemand die niet zwanger is. Zou echt proberen wat minder te gaan werken nu.

Zwanger zijn is geen ziekte, maar lekker veel energie krijg je er ook niet van. Verder is zwanger zijn een tijdelijk is, daarom juist nu voor jou en je kindje wat proberen te minderen.
Alle reacties Link kopieren
@Natanja, een mens maken kost ontzettend veel energie. Een minderheid van de vrouwen doorloopt haar zwangerschap probleemloos. Werkgever mag niet blij zijn.. Maar DIKKE vette pech dan. Niet slapen is juist heel slecht voor een mens, dubbel slecht als je zwanger bent. Google maar eens op slaaptekort en klachten die daaruit voortkomen. Je hebt blijkbaar geen idee hoe essentieel onze slaap is.
quote:mevrtruus schreef op 19 oktober 2014 @ 11:59:

[...]









Ja he... Het begint me langzaam te dagen dat dit niet nog 4 weken goed zal gaan....



Nou, je zult dingen tegen elkaar moeten afwegen.



Die zelfstudie, die kun je best even opschuiven. De reistijd blijft, dus maak een afspraak met je werkgever en bespreek hoe dit opgelost kan worden. Ga je door met de opleiding en stop je met werken, of misschien kun je vanuit huis een aantal dingen doen waardoor je nog maar twee dagen naar je werk moet.

Kun je met het openbaar vervoer (de auto is overduidelijk levensgevaarlijk nu!!!!!!) of met een collega mee rijden? Is er een mogelijkheid om die opleiding volgend jaar af te maken?



Kijk, je kunt je nu ziekmelden, of op zijn minst minder gaan werken, of een behoorlijke kans lopen op een pittig auto ongeluk, waarbij niet alleen jij en je kindje gevaar lopen, maar ook de weggebruikers om je heen. Natanja roept dat ze als werkgever niet blij zou zijn met een ziekmelding, maar als jij een ongeluk veroorzaakt omdat je in de auto in slaap valt, hebben we straks wel tien werkgevers die niet blij zullen zijn. Om nog maar te zwijgen over de rest.



Dus ja, je mag de vk bellen. En ik gok er zomaar op dat ze, als je eerlijk vertelt hoeveel uur je per week bezig bent, zij je hetzelfde advies gaat geven. Ziekmelden, en wel nu.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje jullie reacties laten me wel schrikken.

Ik weet wel dat het een druk schema is enzo, maar het ging allemaal wel.



Maar nu niet meer.



Ik ga nadenken over oplossingen. Minder werken en meer thuis werken zou al enorm helpen.



Ik ga nu de deur uit, even genieten van het mooie weer. Ik hou jullie op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
Met deze slaapgewoonte zou ik ook zeker voorzichtig zijn met verre afstanden rijden. Wellicht dat wanneer je de studie even stopzet het dan al meevalt en je je niet hoeft ziek te melden.



Ik ben zelf doorgegaan tot het laatst en de laatste maand meer dan 50 uur per week gewerkt excl. de reistijd van 2u per dag.

Dat ging hartstikke goed en ik kreeg er energie van maar niet elk lijf is hetzelfde.

Ik ben wel helemaal ingestort na mijn laatste werkdag, ik heb nu zelfs geen zin om de auto te pakken voor 1 km en ik slaap overdag 2 tot 3 uur.



Pas dus goed op jezelf en even wat minderen als je merkt dat het gewoon niet meer gaat. Zeker bij een slaaptekort ben je een gevaar voor andere weggebruikers. Neem je verantwoordelijkheid hierin please.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 19 oktober 2014 @ 11:11:

Waarom zou je in het ziekenhuis wel slapen?Nouschi dat heeft een vriendin van mij tot 2x toe gedaan, die kreeg daar slaapmedicatie en heeft dus heerlijk geslapen.
Dus 40+20+8= 68 die je, in je derde trimester, structureel per week maakt??!



Waarom? Jeetje mvrTruus, behalve veel vind ik het ook gewoon heftig en echt heel onrealistisch. Ik schrik er echt van. Was je van plan met je verlof wel echt rust te nemen en een beetje te herstellen en of genieten?

Zo heel vaak in je leven zul je geen kind meer baren.
quote:ambrosia9 schreef op zondag 19 oktober 2014 11:24 Verloskundige heeft gewoon weekenddienst hoor, die stellen t op prijs als je belt voor zoiets.

Nou, of ze het echt op prijs stellen, dat vraag ik me af. Natuurlijk zullen ze je te woord staan, maar weekenddiensten zijn natuurlijk in eerste instantie voor spoedgevallen. Dus als je (vroegtijdige) weeën krijgt, een bloeding, je kindje niet meer voelt of andere dingen waarbij je je ernstig zorgen maakt. En hoe afschuwelijk slaapgebrek ook is, ik denk niet dat het zo ernstig is dat dat niet even een dagje kan wachten. En de verloskundige gaf dat ook aan, hè, dat TO morgen contact op moet nemen met de huisarts.

Maar goed, ze is door het telefoontje gerustgesteld en dat is ook fijn natuurlijk.

Toch denk ik, TO, dat jij jezelf ook een beetje in acht moet nemen. Ik lees net dat jij 68 uur per week maakt, wat prima kan werken voor iemand die topfit is, maar je bent hoogzwanger. Je moet nu toch echt even pas op de plaats maken. Natuurlijk mag jij je ziek melden als jij geestelijk of lichamelijk niet meer in staat bent om te werken. Daar is de ziektewet voor bedoeld. Maar probeer aan de andere kant ook zelf je dagen anders in te delen. Kan je die studie niet even onderbreken of opschorten? En ga bijvoorbeeld halve dagen werken. Bij voorkeur 's morgens en zodra je thuis komt, probeer dan even een uurtje of twee te gaan liggen. Misschien kun je 's nachts wel niet slapen omdat je gewoon nog veel te veel aan je hoofd hebt.

Sterkte in ieder geval, ik hoop voor je dat het straks beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijftgewoondametje schreef op zondag 19 oktober 2014 17:48 Dus 40+20+8= 68 die je, in je derde trimester, structureel per week maakt??!



Waarom? Jeetje mvrTruus, behalve veel vind ik het ook gewoon heftig en echt heel onrealistisch. Ik schrik er echt van. Was je van plan met je verlof wel echt rust te nemen en een beetje te herstellen en of genieten?

Zo heel vaak in je leven zul je geen kind meer baren.



Ik durf het bijna niet te zeggen.... Opleiding loopt door in verlof, tenminste, dat was het oorspronkelijke plan.

Ik zie nu wel in dat het te gek aan het worden is, jullie hebben me de ogen wel geopend.

Ook dat ziekmelden geen faire oplossing is zolang ik mezelf in dit schema dwing.



Vandaag een goed gesprek gehad met man. Ik ga een aantal dingen anders doen. Morgen overleg met werkgever.

In mijn hoofd komt al meer rust. Als ik hierdoor komende nacht beter slaap, heb ik duidelijk geen medicatie nodig maar RUST.



Dank voor alle heldere commentaren, zeker ook de kritische. Het heeft me erg geholpen.
Super!! Gaat vast goed komen met jullie. En inderdaad, wat rust in je hoofd doet wonderen voor je nachtrust.
Alle reacties Link kopieren
Mevr Truus, ben benieuwd hoe het afgelopen is en hoe het nu met je is! Hopelijk is het gelukt wat rust te vinden.



marlou
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je nog even navraagt hoe het gaat.

Ik ben maandag gaan werken, maar tijdens de rit in slaap gesukkelt en een berm ingereden. Moest aan al jullie waarschuwingen denken, voel me een behoorlijke idioot.

Sindsdien ben ik thuis, na overleg met verloskundige, huisarts en werkgever. Het slapen is er niet beter op geworden maar ik heb zoveel meer rust!
Alle reacties Link kopieren
He mevr Truus,



Oei, dat was een gevaarlijke situatie. Gelukkig goed afgelopen en dus een heel duidelijke aanleiding om dingen te veranderen.



Fijn dat je meer rust hebt nu en dat het slechte slapen minder een frustratie is nu je thuis bent.

Hopelijk knapt het slapen vanzelf ook nog wat op.



Sterkte!



Marlou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven