Het ligt allemaal weer aan mij!

23-10-2014 16:16 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry alvast voor als dit een lange tekst word.

Ik heb het er nu al met 5 personen over gehad. Alle ""tips"" heb ik uitgeprobeerd Maar geen van de 5 gaf me advies waar ik wat mee kon.

Mijn beste vriendin zei: schakel je ouders gewoon in. ( ik ben nogal een papa kindje) Mijn ouders zeiden vervolgens : dat regel je maar lekker zelf met je buurman daar kunnen we ons niet in mengen. Mijn buurman steekt vervolgens zijn kop in het zand. En mijn vriend vind dat het natuurlijk allemaal weer aan mijn autisme ligt en dat het allemaal heus wel niet zo ernstig is zoals ik het zie.



Sinds ongeveer een half jaar hebben we nieuwe buren. Bestaande uit een man van ongeveer 60 en zijn dochter van net 28 met downsyndroom.

En al vanaf het aller eerste begin dat mijn vriend en ik er met onze 2 dochters een kop koffie kwamen drinken maakte mijn buurmeisje 4 jaar jonger dan ik en 2 jaar jonger dan mijn vriend) er al geen geheim van dat ze voor zover dat mogelijk is bij haar , verliefd is op mijn vriend. Heel aandoenlijk vond ik dat toen. Maar dat was toen...



Nu een half jaar later komt ze me echt de strot uit. Ze doet verschrikkelijk jaloers naar mij toe en uit zich ook echt jaloers. Ik vind haar niet meer leuk. Iedere dag krijgt mijn vriend liefdes briefjes terwijl hij er vanwege zijn beroep haast nooit is. In t begin liet ik ze hem nog wel eens zien maar nu gooi ik ze gewoon direct weg. Ze trekt mijn planten uit de tuin en als ik haar daar wat van zeg draait ze door. Als ik klaag bij de buurman zegt hij standaard ik zal met r praten. Wat natuurlijk niks helpt.



De eerste keer dat ze mij te lijf ging was bij haar thuis. Mijn vriendin was erbij.. We hingen voor de buurman zijn gordijnen op . Mijn buurmeisje stormt de kamer binnen knalt tegen het trapje aan en valt op de grond. Buurman en ik willen haar overeind helpen. Haar vader pakt ze bij zijn hand en mij grijpt ze volop in mijn haar. Met als gevolg een hele pluk eruit.



De 2e keer stond ze in hun tuin keihard te panikeren. Ik loop naar haar toe en vraag haar wat er is en vervolgens begint ze toch op me in te beuken. Dus ik maakte snel weer dat ik daar weg kwam.

Ik wilde alleen maar kijken of ik r kon helpen. Maar dat werd niet op prijs gesteld dus ik bedenk me voortaan wel 100x als ik haar weer zo aantref in de achtertuin.



De laatste keer dat ze me aanviel was met haar verjaardag anderhalve week geleden.

We gingen er met zn vieren naartoe en mijn vriend heeft zich helemaal af laten lebberen door haar. Onder het motto ach ze heeft down dus dat moet kunnen toch? En toen ik haar een hand wilde geven negeerde ze me straal en pas toen ze me een hand moest geven van haar vader deed ze dat. Maar wel op een ontzettende verschrikkelijke manier. Ze kneep mijn hele hand fijn Werd heel boos en krabde me en probeerde in mijn hand te bijten. Ik heb nu nog de plekken van haar nagels in mijn vel staan. Ik schrok me lam en was vooral verbaasd van het struisvogel gedrag van mijn vriend en de buurman. De buurman zei : Foei! dat mag niet! Dat doet de buurvrouw heel auw. En mijn vriend zag het zogenaamd niet.



En toen ik het er later met hem over had dat ik me niet meer veilig voel bij haar en dat ik dacht dat dat extreme gedrag van haar naar mij toe voort komt uit haar verliefdheid naar hem toe kreeg ik te horen dat ze ten eerste niet verliefd is op hem en ook niet kan worden ivm haar down .

En dat die 3 x dat ze me lichamelijk te lijf ging ook niet voort komen uit bewust gedrag. Ik denk daar dus anders over. Maar als ik dat zeg word dat eigenlijk altijd af geschoven op mijn autisme. Dat ik de wereld nou eenmaal anders zie.Oke dat kan zijn. Maar ik voel toch echt ze delfde pijn als iemand zonder autisme als ik aan mijn haren getrokken word enzo.



Heeft iemand advies voor mij?

Gaat het te ver om hiermee naar de politie te stappen? Het is wel in me op gekomen.Maar ik durf het niet. Ik wil geen aangifte doen. Maar wel advies inwinnen. Is iemand met down echt jaloers? Echt verliefd?

Herkent iemand dit gedrag?
Die vriend kon van mij zijn spullen pakken en opbokken. Bah, iemand die kickt op aandacht/flirts van iemand die geestelijk gehandicapt is.
Alle reacties Link kopieren
quote:imogen75 schreef op 23 oktober 2014 @ 20:03:

Dossier opbouw juist wel doen, juist om te kunnen bewijzen tegen de buitenwereld dat je niet gek bent. En dat dit down meisje echt niet zo schattig is.



Wat ik heb begrepen kan hetvbegrip ook liggen op een jaar of 7,8. Als ik zie hoe manipulatief 5 jarige kleuter meiden al kunnen zijn kan zij dat dus ook! Daarnaast heeft ze waarschijnlijk een giga plaat voor dr kop als het gaat om de verliefdheid.



Overigens lijkt die vriend van jou ook echt een aanwinst. Zich laten aflebberen? Gatver. Hetvop jouw autisme gooien? Pfff hij is zelf vast het licht van de wereld. Not. Serieus zou ik heel duidelijk maken dat jij dit niet cool vindt. Hij hoeft niet naar te doen tegen haar maar die bezoekjes kunnen wel stoppen.+1
quote:Cateautje schreef op donderdag 23 oktober 2014 20:00 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="nina1966 in "Het ligt allemaal weer aan mij!"" class="messagelink">nina1966 schreef op 23 oktober 2014 @ 19:50</a>:</b>

[...]



Lezen en schrijven wil nog niet zeggen dat iemand beseft wát hij of zij schrijft. Veel kinderen met een verstandelijke beperking kunnen lezen, maar begrijpend lezen dat lukt ze vaak niet.

Ook heeft het IQ niet zoveel met alleen lezen en schrijven te maken. Ook met bepaalde inzichten, rekenen, taalvaardigheid etc.

Mijn zoon kan beter rekenen dan ik, spreekt vloeiend engels, redelijk duits, snapt redelijk wat van aardrijkskunde of zoals dat nu heet wereld oriëntaties maar heeft een IQ van 55. Niet omdat hij niet intelligent zou zijn, integendeel, maar op bepaalde vlakken is hij echt achter en heeft hij een heel andere manier van beleven, uitdrukken en gedachtegang.</div></blockquote>

Dat vind ik interessant en zou er wel meer over willen weten. Maar eens iets over lezen.

Ik snap wel dat er bij ieder niveau bepaalde talenten aanwezig kunnen zijn, maar het gaat er bij mij inderdaad niet in dat de dame in kwestie uitsluitend instinctief bezig zou zijn. Ik ben er echt van overtuigd dat ze weet waar ze mee bezig is, ook als je bedenkt dat ze op gezette tijden zelfs planten uit de tuin trekt en Ellen gewoon keihard aanvalt. Hier zit meer achter dan een zielig vrouwtje dat niet weet wat ze doet.



Maar goed, de mensen ven de dagopvang en de vriend zijn hier het belangrijkst om tot een oplossing te komen en ik vind het ook een grote afknapper dat vriend het op autisme gooit en niet op zijn eigen onmacht om hier op een goede manier mee om te gaan. http://www.nationaalkompa ... /wat-is-het-downsyndroom/



Meeste mensen met Downsyndroom verstandelijk beperkt

Het merendeel van de mensen met het Downsyndroom heeft een verstandelijke beperking en gedragsstoornissen. Jonge kinderen met het syndroom ontwikkelen zich in eerste instantie traag. Ze leren vooral door gedrag van anderen te kopiëren (Weijerman et al., 2010). Ze bereiken tussen hun 15e en 20e levensjaar hun cognitieve grenzen (Roizen & Patterson, 2003). Het uiteindelijke verstandelijke niveau is vergelijkbaar met kinderen van 4 tot 12 jaar (Borstlap, 2008)
Alle reacties Link kopieren
Djeez, de vrouw heeft down, het is geen psychopaat.



Een kind van 5 kan misschien manipulatief zijn (mwah) maar dan denk je toch ook niet dat ze een moord gaan plegen als mama tussen henzelf en die zak snoep instaat.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Voor Cateau:



Uit studies naar het IQ van kinderen met downsyndroom blijkt dat zij scoren tussen 20 en 85. De meeste kinderen bereiken een niveau dat niet ver ligt van het laagnormale. Met het toenemen van de leef- tijd lijkt de verstandelijke ontwikkeling steeds verder achter te blij- ven, maar dat komt mede door de beperkte testmogelijkheden. Er is bijvoorbeeld geen enkele test die rekening houdt met de tragere prikkelverwerking.



Het niveau van de verschillende vaardigheden van mensen met downsyndroom heeft een grote spreiding. De discrepantie tussen bijvoorbeeld cognitieve en communicatieve vaardigheden kan lei- den tot frustratie en dat kan gedragsproblemen veroorzaken. Ge- dragsproblemen worden echter (te) gauw geduid als ?typisch?. Het probleem is dat zij soms moeilijk te onderscheiden zijn van uitin- gen van gevoelens van ongenoegen of angst.



http://assortiment.bsl.nl ... hoofdstukdownsyndroom.pdf
@Cateau

Ik hoop dat je inderdaad wat meer gaat lezen over dit onderwerp. Je hebt nogal rechtlijnige ideeën en dat staat niet fraai als je niet weet waar je over praat. Een Elninjoo kan zoiets echt niet begrijpen, maar van jou had ik echt meer verwacht.
quote:lolapaloeza schreef op 23 oktober 2014 @ 20:08:

Djeez, de vrouw heeft down, het is geen psychopaat.



Een kind van 5 kan misschien manipulatief zijn (mwah) maar dan denk je toch ook niet dat ze een moord gaan plegen als mama tussen henzelf en die zak snoep instaat.Kleuters hebben nog geen geweten en geen moreel besef. En dit is 'n volwassen kleuter met de kracht van 'n volwassene en het gebrek aan moreel besef van 'n kleuter. Lijkt me geen veilige combinatie eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
http://www.verstandelijkb ... -problematieken/agressie/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem van volwassenen met syndroom van Down en gedragsproblemen is dat een mep of duw wel wat harder aankomen dan van een kleuter.



In deze kwestie: jouw vriend moet duidelijk maken dat de verliefdheid niet wederzijds is, zoals bij iedere andere vrouw. Alleen dan op haar niveau.

Mijn nicht heeft ook een crush van drie jaar lang gehad op een achterbuurman van het GVT. Niemand kreeg het uit haar hoofd gepraat (alhoewel ze de vrouw van die man niet aanviel of zoiets, eerder overdreven aardig doen om maar in de buurt van die man te komen haha). Die man heeft toen gezegd dat hij al heel lang verliefd was op *naam van zijn vrouw* en dat ze daarom getrouwd waren (foto van bruidspaar). Dat was voldoende, in haar wereld is het nogal zwart/wit. Nu is hij 'stom'. Mijn nicht heeft ongeveer de denk- en belevingswereld van een 10-jarige.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:NummerZoveel schreef op 23 oktober 2014 @ 20:15:

Voor Cateau:



Uit studies naar het IQ van kinderen met downsyndroom blijkt dat zij scoren tussen 20 en 85. De meeste kinderen bereiken een niveau dat niet ver ligt van het laagnormale. Met het toenemen van de leef- tijd lijkt de verstandelijke ontwikkeling steeds verder achter te blij- ven, maar dat komt mede door de beperkte testmogelijkheden. Er is bijvoorbeeld geen enkele test die rekening houdt met de tragere prikkelverwerking.



Het niveau van de verschillende vaardigheden van mensen met downsyndroom heeft een grote spreiding. De discrepantie tussen bijvoorbeeld cognitieve en communicatieve vaardigheden kan lei- den tot frustratie en dat kan gedragsproblemen veroorzaken. Ge- dragsproblemen worden echter (te) gauw geduid als ?typisch?. Het probleem is dat zij soms moeilijk te onderscheiden zijn van uitin- gen van gevoelens van ongenoegen of angst.



http://assortiment.bsl.nl ... hoofdstukdownsyndroom.pdf

Dankje! Dan zat ik toch in de buurt met mijn idee over kwetsbaarheid. Bij mensen met down wordt deze wel getoond op een natuurlijke emotionele wijze, terwijl mensen met autisme dusdanig gekwetst kunnen worden dat ze zich in zichzelf terugtrekken en niet weten wat ze met die gevoelens aanmoeten en dat kan gaan rotten.

Let wel, ik bedoel niet dat mensen met down niet kwetsbaar kunnen zijn, maar ze hebben meer natuurlijke mogelijkheden om het te uiten, ze zijn (nee, niet allemaal) gewoonlijk een stuk opener.
quote:NummerZoveel schreef op 23 oktober 2014 @ 20:17:

@Cateau

Ik hoop dat je inderdaad wat meer gaat lezen over dit onderwerp. Je hebt nogal rechtlijnige ideeën en dat staat niet fraai als je niet weet waar je over praat. Een Elninjoo kan zoiets echt niet begrijpen, maar van jou had ik echt meer verwacht.

Omdat ik mensen met een IQ van 45 geen brieven zie schrijven?

Ik kijk niet alleen naar het down, dat vind ik te beperkt, misschien zie je dat over het hoofd. Mensen met down zijn meer dan dat, hebben ook een karakter en persoonlijkheid en ik ben eerder geneigd om daarnaar te kijken.
Of ze het nu wel of niet moedwillig doet, ze moet ermee kappen.

Buum moet zijn dochter in toom houden.
quote:savetheday schreef op 23 oktober 2014 @ 20:30:

Of ze het nu wel of niet moedwillig doet, ze moet ermee kappen.

Buum moet zijn dochter in toom houden.Dat moet ie zeker, maar omdat TO en haar vriend blijkbaar regelmatig over de vloer komen/kwamen en vriend daar bovenop nog gecharmeerd lijkt ook van die dochter, zal hij zijn dochter wellicht het pleziertje gunnen. Vriend van TO is hier degene die grenzen moet stellen en in woorden én daden moet laten blijken dat het gedrag van die meid écht niet kan. Dus ipv zich te laten aflebberen haar van zich af meppen, zoals iedereen dat doet met 'n aanrander.
Alle reacties Link kopieren
Dit kan echt niet. in mijn ogen is dit eng. Heeft zij geen begeleiding of dagbesteding. Dat je daar met iemand kunt praten.?
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 23 oktober 2014 @ 20:34:

[...]



. Dus ipv zich te laten aflebberen haar van zich af meppen, zoals iedereen dat doet met 'n aanrander.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Cateautje schreef op donderdag 23 oktober 2014 20:26 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Het ligt allemaal weer aan mij!"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 23 oktober 2014 @ 20:17</a>:</b>

@Cateau

Ik hoop dat je inderdaad wat meer gaat lezen over dit onderwerp. Je hebt nogal rechtlijnige ideeën en dat staat niet fraai als je niet weet waar je over praat. Een Elninjoo kan zoiets echt niet begrijpen, maar van jou had ik echt meer verwacht.</div></blockquote>

Omdat ik mensen met een IQ van 45 geen brieven zie schrijven?

Ik kijk niet alleen naar het down, dat vind ik te beperkt, misschien zie je dat over het hoofd. Mensen met down zijn meer dan dat, hebben ook een karakter en persoonlijkheid en ik ben eerder geneigd om daarnaar te kijken. Ik vind dat je naar het geheel moet kijken. Ik heb een verstandelijk gehandicapte neef en die is in sommige opzichten heel slim. Daardoor ben je geneigd te denken dat hij het allemaal wel snapt. Maar het probleem zit in zijn denkprocessen en emoties. Hij kan bijvoorbeeld heel boos worden over dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn, maar voor hem absoluut niet logisch zijn. Doordat hij oorzaak en gevolg niet snapt en de verbanden niet goed kan leggen, ziet zijn wereld er heel anders uit dan de onze. Voor ons is een boete bijv een straf na een overtreding, voor hem is het ongeoorloofde diefstal van zijn geld, want het verband met de eerdere fout kan hij dus niet leggen. En dus wordt hij bloedlink als er van hem gestolen wordt met - in zijn ogen - geen enkele reden en dan nog door de overheid nog wel! En over die woede kan hij dan maar zo een prachtige brief schrijven, maar daar komt de overtreding dan dus niet in voor. Als je hem niet kent, zou je maar zo kunnen denken dat er weinig mis is met die man. Maar als je inzage hebt in hoe zijn hersenen werken, dan begrijp je wel dat hij helemaal niet zo snugger is als dat hij dus wel over kan komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 23 oktober 2014 @ 19:46:

Ik zou trouwens afknappen op m'n vriend als hij zich zulke intimiteiten van iemand met downsyndroom laat aanleunen en er blijkbaar graag op bezoek blijft gaan ondanks dat ongepaste gedrag van die meid en haar ronduit agressieve vernielzuchtig gedrag naar jou toe. mijn handen jeuken, nou een type als jij zou niet in mijn buurt willen hebben
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Fysiek worden hoef je van niemand te accepteren. Ook niet van iemand met een down syndroom. Hoe je er vervolgens mee omgaat verschilt wel. Praten met de ouders zijn mijn eerste stap zijn. Zij kennen hun dochter het best en weten misschien hoe dit aan te pakken. Als ouders het niet serieus (genoeg) nemen, dan vriend aan buurmeisje duidelijk maken dat de liefde niet wederzijds is. Daar niet teveel woorden aan vuil maken of omheen draaien. Duidelijk zijn. (Das dus niet hetzelfde als bot zijn)
Naar mijn mening is de vader diegene die zijn kind manieren moet bijbrengen/had moeten bijbrengen. Het lijkt mij ook zeer frustrerend als je in deze situatie het gevoel hebt dat je er alleen voor staat. Er zijn al hele goede dingen gezegd. Ten eerste moet je de vader nogmaals aanspreken op het gedrag van zijn dochter en dat je hier niet van gediend bent. Naar aanleiding wat er uit dit gesprek komt kun je altijd nog bepalen om alleen hoognodig contact te hebben.



Je vriend houdt dit gedrag in stand want de tijd van schattigheid is allang gepasseerd natuurlijk. Je buurmeisje heeft duidelijkheid nodig, niet van jou maar van haar vader en van je vriend. En ja natuurlijk hebben ook mensen met het syndroom van down gevoelens maar ze gaat er mee op de loop en dat wordt toegelaten met alle gevolgen van dien.



Oh ja, ik lees dat iemand het over down-patiënten had, weer een nieuwe benaming, het wordt steeds mooier.
Alle reacties Link kopieren
quote:meisje29 schreef op 23 oktober 2014 @ 20:54:

Naar mijn mening is de vader diegene die zijn kind manieren moet bijbrengen/had moeten bijbrengen.



Een evt. gedragsstoornis is niet iets wat overgaat door het bijbrengen van manieren. Een stoornis is wat anders dan niet goed opgevoed zijn.

Net zoals bijv. schizofrenie, borderline, ADHD of autisme niet overgaat door te zeggen dat zo iemand " effe lekker normaal moet doen " .

Dat haar vader en vriend niet op de juiste manier reageren, dat ben ik wel met je eens.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:NummerZoveel schreef op 23 oktober 2014 @ 20:40:

[...]





Ik vind dat je naar het geheel moet kijken. Ik heb een verstandelijk gehandicapte neef en die is in sommige opzichten heel slim. Daardoor ben je geneigd te denken dat hij het allemaal wel snapt. Maar het probleem zit in zijn denkprocessen en emoties. Hij kan bijvoorbeeld heel boos worden over dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn, maar voor hem absoluut niet logisch zijn. Doordat hij oorzaak en gevolg niet snapt en de verbanden niet goed kan leggen, ziet zijn wereld er heel anders uit dan de onze. Voor ons is een boete bijv een straf na een overtreding, voor hem is het ongeoorloofde diefstal van zijn geld, want het verband met de eerdere fout kan hij dus niet leggen. En dus wordt hij bloedlink als er van hem gestolen wordt met - in zijn ogen - geen enkele reden en dan nog door de overheid nog wel! En over die woede kan hij dan maar zo een prachtige brief schrijven, maar daar komt de overtreding dan dus niet in voor. Als je hem niet kent, zou je maar zo kunnen denken dat er weinig mis is met die man. Maar als je inzage hebt in hoe zijn hersenen werken, dan begrijp je wel dat hij helemaal niet zo snugger is als dat hij dus wel over kan komen.

Dat snap ik allemaal meer dan prima, maar wat mij in dit verhaal opvalt is dat nagenoeg iedereen over elkaar buitelt om het over down te hebben, maar niet achter de mens met down, want ook daar heb je rekening mee te houden. Het is natuurlijk logisch dat er dan op haar niveau iets mee gedaan wordt.



Hoe je het ook wendt of keert, ook iemand met down kan een kutkarakter hebben, net zo goed. Zij zijn daar niet per definitie immuun voor. Ik denk dat daar ook het gevaar in schuilt, want hoe slecht zij zich ook gedraagt tegenover Ellen, ze kan dat blijven doen omdat iedereen alleen maar naar dat down blijft kijken en de rest van haar over het hoofd ziet.
Herkenbaar. Hier in de buurt is ook een vrouw met down verliefd op mijn vriend. Ze wil me met regelmaat aanvallen maar omdat de buurt op de hoogte is en hun kinderen ook (spelen buiten en zien het gebeuren dus roepen ouders) is het nog niet gelukt.

Mijn vriend heeft haar duidelijk gemaakt dat hij niks met haar wil (verder ook nooit contact gehad met haar of d'r ouders) en dit ook aan haar ouders verteld.

Werkt niet dus ik hoop maar voor haar dat ze me niet gaat aanraken.
Alle reacties Link kopieren
oplossing voor TO



met ouders (blijven) praten, wanneer zij er niet is, \

goed praten met je vriend, zeggen hoe jij je voelt, geef de links aan die hier in de topic word geplaats,

mensen met down kunnen agressief zijn, en ze hebben gevoelens, ze kunnen verliefd worden, ze kunnen verdrietig zijn, heel kwaad en ook rouwen :( ze kunnen ook seksueel problematiek vertonen,\

zodra je vriend en jij in dezelfde kamp zitten, weer in gesprek met vader, ook daarna met eventueel je buurvrouwtje/meisje erbij



werkt dit niet en wilt bijvoorbeeld vader niet meer mee werken, vraag dan advies bij de wijkagent, maar laat dit de laatste stap zijn, maak idd een notitie boekje van wat er gebeurd (bewijzen dus)



ik lees neem contact op met de dagbesteding, dit zou eventueel kunnen, maar ze zullen denk ik niet met een vreemde over hun cliënte praten, wat je wel kan doen is goed googlen naar andere sites, mensen die bijvoorbeeld met down werken of down kinderen heeft, daar heb je denk ook veel aan, of bel/mail een dagbesteding en vraag aan hun wat zij voor advies geven, \



ik zelf heb een broer met de downsyndroom, maar kan je helaas helpen, dit omdat zijn gradaties lager is dan je buurvrouwtje/meisje.



sorry voor die \ er tussen, maar heb een nieuwe toetsenbord, en daar moet ik even aan wennen
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:Cateautje schreef op donderdag 23 oktober 2014 21:00 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Het ligt allemaal weer aan mij!"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 23 oktober 2014 @ 20:40</a>:</b>

[...]





Ik vind dat je naar het geheel moet kijken. Ik heb een verstandelijk gehandicapte neef en die is in sommige opzichten heel slim. Daardoor ben je geneigd te denken dat hij het allemaal wel snapt. Maar het probleem zit in zijn denkprocessen en emoties. Hij kan bijvoorbeeld heel boos worden over dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn, maar voor hem absoluut niet logisch zijn. Doordat hij oorzaak en gevolg niet snapt en de verbanden niet goed kan leggen, ziet zijn wereld er heel anders uit dan de onze. Voor ons is een boete bijv een straf na een overtreding, voor hem is het ongeoorloofde diefstal van zijn geld, want het verband met de eerdere fout kan hij dus niet leggen. En dus wordt hij bloedlink als er van hem gestolen wordt met - in zijn ogen - geen enkele reden en dan nog door de overheid nog wel! En over die woede kan hij dan maar zo een prachtige brief schrijven, maar daar komt de overtreding dan dus niet in voor. Als je hem niet kent, zou je maar zo kunnen denken dat er weinig mis is met die man. Maar als je inzage hebt in hoe zijn hersenen werken, dan begrijp je wel dat hij helemaal niet zo snugger is als dat hij dus wel over kan komen.</div></blockquote>

Dat snap ik allemaal meer dan prima, maar wat mij in dit verhaal opvalt is dat nagenoeg iedereen over elkaar buitelt om het over down te hebben, maar niet achter de mens met down, want ook daar heb je rekening mee te houden. Het is natuurlijk logisch dat er dan op haar niveau iets mee gedaan wordt.



Hoe je het ook wendt of keert, ook iemand met down kan een kutkarakter hebben, net zo goed. Zij zijn daar niet per definitie immuun voor. Ik denk dat daar ook het gevaar in schuilt, want hoe slecht zij zich ook gedraagt tegenover Ellen, ze kan dat blijven doen omdat iedereen alleen maar naar dat down blijft kijken en de rest van haar over het hoofd ziet. Bij iemand met Down gaat het vaak niet om een kutkarakter maar om een ernstige gedragsstoornis.
quote:NummerZoveel schreef op 23 oktober 2014 @ 21:04:

[...]





Bij iemand met Down gaat het vaak niet om een kutkarakter maar om een ernstige gedragsstoornis.OOK dat kan, maar hoeft niet speciaal. Misschien is ze na een half jaar obsessie wel zo seksueel gefrustreerd dat ze niet meer weet wat ze met zichzelf aanmoet en dat is geen gedragsstoornis. Ik weiger om alles maar gemakshalve op die grote hoop te gooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven