Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet? Dl 2

17-10-2014 18:37 1338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het oude topic is vol dus hierbij een nieuwe.



Linkje naar deel 1: Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?
Am Yisrael Chai!
Er wordt geconcludeerd dat het gebruikte geweld onrechtmatig was, idd omdat de aanhouding al niet mocht. Daar staat toch geen letter Tsjechisch bij?



En verder wordt de politie in het rapport van de ombudsman om nog twee redenen berispt:

- de aanhouding van de andere activist was in ieder geval buitensporig gewelddadig, zelfs in het hypothetische geval dat ze gearresteerd hadden mochten worden;

- de ondervraging van Gario was onrechtmatig, omdat daarin discrimenerende vragen gesteld werden als "kom jij uit Nederland".



Het is inderdaad waar dat de ombudsman "geen opmerkingen" heeft over het gebruikte geweld bij de arrestatie van Gario, in het hypothetische geval dat zijn aanhouding rechtmatig was geweest. (Maar dat was zij al niet).



De politie regeageerde a) onrechtmatig; b) aantoonbaar buitensporig gewelddadig bij de andere activist en c) discriminerend.



En dit rapport wil jij draaien tot een rapport waaruit blijkt dat de politie fraai gehandeld heeft? Verder meende Gario, terecht blijkt nu, dat hij in zijn volle recht stond om daar te demonstreren. Zijn verzet was dus het verzet van een burger die niets fout deed.

Ik word persoonlijk dan niet zo enthousiast van politieknieën en pepperspray.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 22 oktober 2014 @ 14:49:

[...]





Huh? Hoe kom je daarbij?



"De nationale Ombudsman oordeelt in zijn rapport van 15 oktober 2014 dat de aanhouding van kunstenaars Quinsy Gario en Jerry Afriyie bij de intocht van Sinterklaas in 2011 in Dordrecht onrechtmatig, disproportioneel gewelddadig en in strijd met hun mensenrechten was. Advocaat Tomasz Kodrzycki diende een klacht in bij de Nationale Ombudsman over de aanhouding van Gario en Afriyie naar aanleiding van het dragen van t-shirts met de tekst “Zwarte Piet is Racisme” bij de intocht in Dordrecht in 2011. De Ombudsman oordeelde dat de politie heeft gehandeld “in strijd met het vereiste van dat grondrechten moeten worden gerespecteerd”, waaronder de vrijheid van meningsuiting. De aanhouding was daarnaast onrechtmatig én disproportioneel gewelddadig."

Hoe ik daarbij kom? Uit het rapport van de Nationale Ombudsman natuurlijk. Komt mijn bron deze keer wél door de keuring?



Het verzoek van de politie aan Gario om weg te gaan én de aanhouding zijn onrechtmatig. Dit maakt het gebruikte geweld ook onrechtmatig. Zoals Nessemeisje dus zegt.

Maar de Ombudsman heeft besloten om de klacht over de mate van geweld hiervan los te koppelen en te beoordelen alsof er wél sprake was van een rechtmatige aanhouding.

Voor wat betreft het geweldgebruik tegen Gario heeft de Nationale Ombudsman geen enkele opmerking.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 22 oktober 2014 @ 16:04:

Er wordt geconcludeerd dat het gebruikte geweld onrechtmatig was, idd omdat de aanhouding al niet mocht. Daar staat toch geen letter Tsjechisch bij?



Dat is wat anders dan dat het geweld buitenproportioneel was, zoals op de site van het advocatenkantoor te lezen is.



En verder wordt de politie in het rapport van de ombudsman om nog twee redenen berispt:

- de aanhouding van de andere activist was in ieder geval buitensporig gewelddadig, zelfs in het hypothetische geval dat ze gearresteerd hadden mochten worden;

- de ondervraging van Gario was onrechtmatig, omdat daarin discrimenerende vragen gesteld werden als "kom jij uit Nederland".



Oh nee! Wat een afgrijselijk iets om te zeggen. Ja nee, dat is toch echt wel afgrijselijk racistisch. Volgens mij haal je "niet ter zake doende" en discriminatie door elkaar. De gebruikte ondervragingstactiek was overbodig, omdat ze aan werden gehouden vanwege het niet opvolgen van een ambtelijk bevel. Het was uberhaupt onzin om ze te ondervragen en de gestelde vragen waren overbodig.



Het is inderdaad waar dat de ombudsman "geen opmerkingen" heeft over het gebruikte geweld bij de arrestatie van Gario, in het hypothetische geval dat zijn aanhouding rechtmatig was geweest. (Maar dat was zij al niet).



De politie regeageerde a) onrechtmatig; b) aantoonbaar buitensporig gewelddadig bij de andere activist en c) discriminerend.



En dit rapport wil jij draaien tot een rapport waaruit blijkt dat de politie fraai gehandeld heeft? Verder meende Gario, terecht blijkt nu, dat hij in zijn volle recht stond om daar te demonstreren. Zijn verzet was dus het verzet van een burger die niets fout deed.

Ik word persoonlijk dan niet zo enthousiast van politieknieën en pepperspray.Als de politie zegt dat ik mee moet komen, ga ik niet bijdehand doen. Dat de aanhouding zelf achteraf niet rechtmatig bleek, doet daar niets aan af. Als ik me vervolgens verzet, verbaal wordt, agenten bij hun kleding vastgrijp, duw, trek, sla en schop, tja, dan kun je gewoon wat terug verwachten. Zo werkt dat gewoon. Óók voor Quincy.
Alle reacties Link kopieren
Bron: https://www.nationaleombudsman.nl/node/ ... menvatting





De Nationale ombudsman was van oordeel dat de politie verzoekers niet had mogen vorderen om het plein te verlaten en daarom niet tot aanhouding had kunnen overgaan. De Nationale ombudsman was van oordeel dat de politie had gehandeld in strijd met het vereiste dat grondrechten moeten worden gerespecteerd, in dit geval het recht op persoonlijke vrijheid en het verbod op onrechtmatige vrijheidsbeneming. Daarnaast had de politie ook het recht op vrijheid van meningsuiting onvoldoende gerespecteerd.



Ten aanzien van de klacht over de bejegening, was de Nationale ombudsman van oordeel dat de vragen die tijdens het verhoor aan G. waren gesteld, geen enkel verband hielden met het feit waarvoor verzoekers waren aangehouden; het niet opvolgen van een ambtelijk bevel. Het feit dat een politieambtenaar het mogelijk niet eens is met de mening die een verdachte verkondigt, brengt nog niet met zich mee dat hij dat sentiment mag laten doorklinken in zijn vraagstelling. De Nationale ombudsman was van oordeel dat de politie had gehandeld in strijd met het vereiste van professionaliteit.



Verzoekers klaagden er ten slotte over dat de politie hen met disproportioneel geweld had aangehouden. Deze klacht werd voor wat betreft het geweldgebruik jegens A. gegrond verklaard.
I have my fears but they do not have me
Alle reacties Link kopieren
Jegens A ja (omdat hij zich helemaal niet verzette en dus geweld niet nodig was), maar niet jegens G (Gario).
quote:nessemeisje schreef op 22 oktober 2014 @ 16:49:

Jegens A ja (omdat hij zich helemaal niet verzette en dus geweld niet nodig was), maar niet jegens G (Gario).



Doet niets af aan het feit dat de politie hartstikke fout zat en buitensporig geweld heeft gebruikt zonder goede aanleiding.



Maar blijkbaar vind jij dat prima, als het om mensen met een andere mening gaat.
Alle reacties Link kopieren
Over het al dan niet proportioneel zijn van de gebruikte methoden door de politie, kunnen we van mening verschillen.



Maar ik vind het ronduit misselijk een kinderfeest willens en wetens te bederven door daar met racisme-T-shirts te gaan staan. Net zo goed als dat ik het misselijk zou vinden daar met T-shirts met een rot gebit erop te gaan staan bijv., omdat er veel snoepgoed uitgedeeld wordt. Maar goed, dat is mijn mening.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:nessemeisje schreef op 22 oktober 2014 @ 16:26:

[...]



Als de politie zegt dat ik mee moet komen, ga ik niet bijdehand doen. Dat de aanhouding zelf achteraf niet rechtmatig bleek, doet daar niets aan af. Als ik me vervolgens verzet, verbaal wordt, agenten bij hun kleding vastgrijp, duw, trek, sla en schop, tja, dan kun je gewoon wat terug verwachten. Zo werkt dat gewoon. Óók voor Quincy.



Nee, niet nieuwe leugens de wereld inhelpen.



Niet doet alsof Gario gewelddadig op de politie insloeg.

Hij verzette zich ja, oa tegen het tegen de grond werken en pakte daarom de agent bij zijn kleding vast.



Hij heeft geen enkel geweld geïnitieerd, hij heeft zich verzet. Van slaan en schoppen door Gario is geen ENKELE sprake, ook niet in het rapport in de versie van de politie.
Maar het is waar, de term discriminatie valt niet in het rapport van de ombudsman. De ondervraging wordt "onprofessioneel" genoemd.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 22 oktober 2014 @ 16:04:

Er wordt geconcludeerd dat het gebruikte geweld onrechtmatig was, idd omdat de aanhouding al niet mocht. Daar staat toch geen letter Tsjechisch bij?



En verder wordt de politie in het rapport van de ombudsman om nog twee redenen berispt:

- de aanhouding van de andere activist was in ieder geval buitensporig gewelddadig, zelfs in het hypothetische geval dat ze gearresteerd hadden mochten worden;

- de ondervraging van Gario was onrechtmatig, omdat daarin discrimenerende vragen gesteld werden als "kom jij uit Nederland".



Het is inderdaad waar dat de ombudsman "geen opmerkingen" heeft over het gebruikte geweld bij de arrestatie van Gario, in het hypothetische geval dat zijn aanhouding rechtmatig was geweest. (Maar dat was zij al niet).



De politie regeageerde a) onrechtmatig; b) aantoonbaar buitensporig gewelddadig bij de andere activist en c) discriminerend.



En dit rapport wil jij draaien tot een rapport waaruit blijkt dat de politie fraai gehandeld heeft? Verder meende Gario, terecht blijkt nu, dat hij in zijn volle recht stond om daar te demonstreren. Zijn verzet was dus het verzet van een burger die niets fout deed.

Ik word persoonlijk dan niet zo enthousiast van politieknieën en pepperspray.

Nee, de politie heeft niet discriminerend opgetreden. Het rapport heeft het over niet professioneel. De betrokken agent heeft zijn "sentiment" laten doorklinken in zijn vraagstelling.



Tjee zeg, ik word een beetje moe van jou.



Wat ook meespeelde is dat de politie voor de eerste keer werd geconfronteerd met een dergelijke situatie. Nu liggen waarschijnlijk alle draaiboeken al klaar en weet de politie, als het goed is, heel goed hoe ze moeten optreden.



De aanhouding van die andere arrestant was overigens niet zoals jij zegt buitensporig gewelddadig, het geweld was buiten proportie. Dat is iets totaal anders.



Begrijpend lezen is niet echt jouw ding geloof ik hè, of is dit bewust?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 22 oktober 2014 @ 16:58:

Over het al dan niet proportioneel zijn van de gebruikte methoden door de politie, kunnen we van mening verschillen.



Maar ik vind het ronduit misselijk een kinderfeest willens en wetens te bederven door daar met racisme-T-shirts te gaan staan. Net zo goed als dat ik het misselijk zou vinden daar met T-shirts met een rot gebit erop te gaan staan bijv., omdat er veel snoepgoed uitgedeeld wordt. Maar goed, dat is mijn mening.Precies, dat vind ik dus ook.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 22 oktober 2014 @ 16:55:

[...]

Doet niets af aan het feit dat de politie hartstikke fout zat en buitensporig geweld heeft gebruikt zonder goede aanleiding.



Valt wel mee, met dat hártstikke fout zitten van de politie, anders stonden ze wel op non-actief. Tegen Gario is géén buitensporig geweld gebruikt al claimt hij van wel. Hij is behandeld zoals iedereen wordt behandeld die zich fysiek verzet tegen de politie.



En feit blijft dat hij daar stond te klieren. Anders ga je niet tussen de kinderen staan met je t-shirtje. Er namen mensen aanstoot aan.

Wat zeg je? Vrijheid van meningsuiting? Dus die paar mensen moeten niet zeuren dat ze een dergelijke uiting niet vonden kunnen bij een kinderfeestje, want dat is hun probleem?

...

...
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 22 oktober 2014 @ 16:59:

[...]





Nee, niet nieuwe leugens de wereld inhelpen.



Niet doet alsof Gario gewelddadig op de politie insloeg.

Hij verzette zich ja, oa tegen het tegen de grond werken en pakte daarom de agent bij zijn kleding vast.



Hij heeft geen enkel geweld geïnitieerd, hij heeft zich verzet. Van slaan en schoppen door Gario is geen ENKELE sprake, ook niet in het rapport in de versie van de politie.Manusvanalles, wat lul je nou, volgens de politie gedroeg Gario zich zeer agressief.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 22 oktober 2014 @ 16:59:

[...]

Nee, niet nieuwe leugens de wereld inhelpen.



Niet doet alsof Gario gewelddadig op de politie insloeg.

Hij verzette zich ja, oa tegen het tegen de grond werken en pakte daarom de agent bij zijn kleding vast.



Hij heeft geen enkel geweld geïnitieerd, hij heeft zich verzet. Van slaan en schoppen door Gario is geen ENKELE sprake, ook niet in het rapport in de versie van de politie.(...)

Volgens de betrokken politieambtenaren werkte G. niet mee aan zijn aanhouding door bijvoorbeeld zijn armen in te trekken en ook verbaal aan te geven dat hij niet aangehouden wilde worden en de jas van politieambtenaar Sc. vast te houden. Volgens politieambtenaar S. gedroeg G. zich zeer agressief, zowel verbaal als middels schoppen en trappen. (...)



Toch maar beter lezen dan, pagina 5 in het rapport.
Excuus Nessemeisje, je hebt gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dank je.
Alle reacties Link kopieren
quote:manusvanalles schreef op 22 oktober 2014 @ 17:13:

Excuus Nessemeisje, je hebt gelijk.Volgens mij hoor jij wel meer mensen je excuus aan te bieden met de beschuldigen die jij met een waas voor ogen zomaar neer plempt!
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/d ... en_van_ondernemers__.html
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik snap niet dat de burgemeester van Gouda demonstraties toe laat tijdens de intocht van Sinterklaas. Met al die kinderen erbij, ik hoop niet dat het tot rellen komt



Demonstraties toegestaan
Alle reacties Link kopieren
quote:mika65 schreef op 23 oktober 2014 @ 14:53:

Ik snap niet dat de burgemeester van Gouda demonstraties toe laat tijdens de intocht van Sinterklaas. Met al die kinderen erbij, ik hoop niet dat het tot rellen komt



Demonstraties toegestaanZe zijn juist uit op rellen, anders doe je zoiets niet. Het beste wat je kunt doen is zorgen dat ze niet in beeld komen en ze verder negeren.
Alle reacties Link kopieren
Wat ongelooflijk dom van de burgemeester van Gouda. Zeker geen kaas gegeten van het beheersen van grote menigten en het belang hiervan voor de veiligheid. Niks geleerd van de paniek die uitbrak op de Dam door de damschreeuwer, bijvoorbeeld. Met de allerkleinsten en allerzwaksten van de samenleving, al die kinderwagens en wandelwagens, kun je er bijna wachten op gruwelijke drama's als er gesodemieter van komt. Ik vind dit echt een bezopen beslissing, zelf zou ik dat risico nooit willen nemen met kinderen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik had al begrepen dat B&W van Gouda niet zulke helden waren als het op mogelijke problemen aankwam, en dit vind ik ook een erg mooi voorbeeld daarvan. Een dom besluit.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 23 oktober 2014 @ 19:38:

Wat ongelooflijk dom van de burgemeester van Gouda. Zeker geen kaas gegeten van het beheersen van grote menigten en het belang hiervan voor de veiligheid. Niks geleerd van de paniek die uitbrak op de Dam door de damschreeuwer, bijvoorbeeld. Met de allerkleinsten en allerzwaksten van de samenleving, al die kinderwagens en wandelwagens, kun je er bijna wachten op gruwelijke drama's als er gesodemieter van komt. Ik vind dit echt een bezopen beslissing, zelf zou ik dat risico nooit willen nemen met kinderen.



Inderdaad, wat een dombo actie.



Wij gaan in ieder geval niet kijken naar de intocht. Wij houden het gezellig en kindvriendelijk.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 23 oktober 2014 @ 19:38:

Wat ongelooflijk dom van de burgemeester van Gouda. Zeker geen kaas gegeten van het beheersen van grote menigten en het belang hiervan voor de veiligheid. Niks geleerd van de paniek die uitbrak op de Dam door de damschreeuwer, bijvoorbeeld. Met de allerkleinsten en allerzwaksten van de samenleving, al die kinderwagens en wandelwagens, kun je er bijna wachten op gruwelijke drama's als er gesodemieter van komt. Ik vind dit echt een bezopen beslissing, zelf zou ik dat risico nooit willen nemen met kinderen.+1
quote:nessemeisje schreef op 22 oktober 2014 @ 17:05:

[...]



Valt wel mee, met dat hártstikke fout zitten van de politie, anders stonden ze wel op non-actief. Tegen Gario is géén buitensporig geweld gebruikt al claimt hij van wel. Hij is behandeld zoals iedereen wordt behandeld die zich fysiek verzet tegen de politie.



En feit blijft dat hij daar stond te klieren. Anders ga je niet tussen de kinderen staan met je t-shirtje. Er namen mensen aanstoot aan.

Wat zeg je? Vrijheid van meningsuiting? Dus die paar mensen moeten niet zeuren dat ze een dergelijke uiting niet vonden kunnen bij een kinderfeestje, want dat is hun probleem?

...

...



Er zijn serieus mensen die in groepjes komen en de kinderen in de door hun gewenste kleur willen komen verven hier in de hoofdstad.

Ze deden een oproep op fb voor schmink maar hadden al honderden vrijwilligers geworven.

En jij maakt je druk om een paar mensen in shirts die daar gaan staan in stil protest?

Ze waren er vorig jaar ook, stonden daar waardig en rustig.

Dit in tegenstelling tot de oproepen op facebook van de 'pro pieten'. Schijnbaar worden we overspoeld met groepjes geschminkte jongemannen die dit alleen maar doen voor de kinderen

Ik durf niet eens de stad in, omdat ik doodsbang ben om als 'donkere' door dat soort agressievelingen te grazen te worden genomen. Of nog erger, mijn 6 jarige Sintfan die 'vrijwillig' in de verf wordt gezet als statement.

Verschillende surinaamse vrienden, altijd vooraan normaal met hun kindjes in pietenpak, blijven thuis.

En niet vanwege dat groepje in t-shirts met pleisters op hun mond.



Oh, en wat je bent vergeten te googlen is dat ze niet zijn vervolgd, de arrestatie ook vanuit de gemeente onterecht is genoemd, en dat de Ombudsman het optreden van de politie onprofessioneel en buitenproportioneel vond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven