ANGST kind opgroeien in stad.

21-10-2014 20:07 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag richting de bushalte, er zijn 5jongetjes van 6-7jaar die een ander jongetje bekogelen met stenen en stokken naar hem gooien en hem slaan. Ze riepen tegen hem dat ze de stok bij zn moeder in d'r kont zouden duwen, en maakte vervolgens met de stok tussen hun benen seksuele bewegingen.

Ik met mijn grote mond heb natuurlijk ingegrepen, maar alsnog bleef het jongetje bij deze gemene kinderen staan. Ik zei tegen het jongetje dat hij beter met andere kindjes kan spelen, want hun zijn niet aardig. Hij trok zn schouders op en liep met de groep mee.

Ik was flabbergasted. Is de jeugd echt zo naar de kl*te???



Mijn zoontje van bijna 2,5 jaar zat in de kinderwagen en zei tegen me ; kindjes slaan. Stout he mama.

Ja kindjes die slaan zijn niet lief. Je mag iemand anders niet pijn doen.



Vervolgens even lekker gewinkeld, en de bus teruggepakt. De bus had vertraging, dus toen de bus er eenmaal was, was het best druk.

Gelukkig maakte mensen ruimte voor me met de kleine.

Er stapt een licht getinte jonge vrouw in ik gok 27-28jaar op hoge hakken. De vrouw had betaald en blijft stil staan midden op het looppad. De buschauffeur trekt langzaam op, en de vrouw gaat me toch tekeer tegen deze man. Hij was een racist omdat ze Marokkaans is. Hij kon toch wel zien dat ze hoge hakken aan had. En bleef doorschreeuwen dat deze man een racist is.

Toen ze er uit moest maar bleef staan reed de buschauffeur verder, ze werd weer boos dat ze er uit moest. En de buschauffeur deed de deur achterin open.

Ze stond buiten en de deur ging dicht, op dat moment riep ze tegen mij dat ik mijn K* bek moest houden anders zou ze me door mijn K kop schieten!

Gelukkig reed de buschauffeur verder maar ik schrok hier wel van.

Niemand zei iets in de bus tegen haar ik ook niet, maar iedereen keek wel.



Dit is niet de plek waar ik mijn kind in groot wil brengen.

Tuurlijk zijn er overal wel wat dingen, maar dit kan ik mij van vroeger niet herinneren.



Ik woon in Arnhem, en het liefst verhuis ik vandaag nog. En dat terwijl ik hier net 10mnd woon!

Ik kan mijn kind niet opsluiten tegen dit soort dingen, maar ik wil dat hij een kind kan zijn. Geen kleine aso dat maar stoer doet.

Hoe vinden jullie het in een stad met kinderen? of maken jullie zulke dingen ook mee in een dorpje?



Graag het laatste niet kopiëren mijn woonplaats word straks verwijderd ivm herkenbaarheid.
Sugarmiss: voor het slachtoffer van pesten is het ook vreselijk. Dat is de discussie toch ook niet? TO noemt voorbeelden van wat ze zag. En wil daarom weg uit de stad. Dat wat ze zag komt ook elders voor. En dat was ze zag (en haar zoon ondergaat dat dus op dit moment niet zelf) zorgt er niet voor dat hij een kleine aso wordt.



En nee, een kind dat met stokken slaat mag daar niet mee wegkomen. Dat was mijn punt niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je in zo'n buurt woont is de kans wel groter. Kind moet wel wil het zich kunnen handhaven. Dus ik snap wel dat ze daar weg wil. Hoewel je inderdaad overal slechte wijken hebt. Ook op een dorp kan je zoiets overkomen.
quote:draaiorgel schreef op 22 oktober 2014 @ 15:46:

Sugarmiss: pesten komt overal voor. Heeft niks met de stad te maken. Voorbeelden van TO zijn echt niet van invloed op de opvoeding.



Weghouden hoeft niet natuurlijk. Maar TO zegt: ik wil dat mijn kind kind kan zijn, geen kleine aso die maar stoer doet.

En m.i. is het af en toe geconfronteerd worden met dergelijk gedrag geen reden voor een totaal verpest kind.



Sterker nog, soms komen kinderen op die manier tot een bepaald inzicht. Laatst met kennissen een dagje bij de skatebaan. Hun oudste is aan het pre-puberen en kan soms wat bijdehand doen. Vervolgens was er een groepje jongens met stoere praatjes, peukies in hun handen en die in iedere zin minstens 1 keer het woord kanker gebruikte. Kennis heeft toen bewust haar zoon geroepen en gezegd moet je is goed luisteren wat hun allemaal zeggen. Waarop haar zoon meteen zei 'mam, dit kan toch niet? Zo mag je toch niet praten? Waarom doen ze dat?'.



Als een kind zoiets van een afstand ziet, heeft het veel sneller door dat het niet oke en stoer is. Wanneer een kind daar langzamerhand, door bijvoorbeeld onzekerheid, zich in mengt, in dat zogenaamde stoere groepje, overziet het minder goed dat waar hij/zij mee bezig is gewoon niet oke is.
[quote]n93 schreef op 22 oktober 2014 @ 13:14:

[...]





Hahaha mooie omschrijving.



Ik schijn ook vrij grof gebekt te zijn. Maar ik kom er hier in Rotterdam prima mee weg.

Net zoals 'joh sterf' in het heetst van een discussie en plein public, wordt niet raar van opgekeken. In Gelderland werden alle ogen op ons gefocust toen die opmerking eruit kwam.[/quote]



Dus jij vind dat dit wel kan? Ik vind het al belachelijk als volwassenen hun stem verheffen. Dat gebeurd hier dus gelukkig nooit. Dat is ook een beetje het probleem, mensen hebben helemaal niet door dat sommige dingen niet normaal zijn. zo kijken de kinderen van mijn vriendin uit Almere niet op van twee schreeuwende volwassenen op straat! ook mensen in de bus in Tilburg keken niet raar op toen mensen elkaar te lijf gingen in een verkeersdiscussie op straat.

Zijn er hier ook mensen die dat normaal vinden? echt heel triest hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ah ik heb zoiets in Amsterdam ook wel eens meegemaakt hoor. Pakte 's avonds een tram en een paar haltes verderop stapten er twee mensen in die niet wilden betalen en moeilijk gingen doen. De kaartjesverkoper sprak ze er op aan, en de chauffeur zette de tram stil omdat je gewoon moet betalen. Toen werden ze agressief en gingen schreeuwen en tegen vanalles aanschoppen. Tram stond nog steeds stil, deuren bleven dicht en politie werd gebeld.

Nou ja goed dat ze ingrijpen, maar ik zat dus ook in die tram met die twee agressieve idioten, en bovendien kwam ik nu dus te laat



Politie erbij, deuren eindelijk weer open, chauffeur en conducteur aangifte doen. Ben toen maar met het handjevol andere mensen uit de tram overgestapt in een bus.



Ben ook wel eens uitgescholden en achterna gezeten op de fiets en heb daarna nog een tijd met een busje pepperspray in mn jaszak gefietst.

En nee ik vind het allemaal niet normaal maar gebeurt het niet overal wel eens?



Vriendin van mij woonde in Utrecht en de buurkindjes van basisschool leeftijd begroetten haar standaard met: hallo buurvrouw, neuken?!



Een andere vriendin van mij woont in een dorp en is een keer na stappen zomaar in elkaar geslagen door een groep meiden die ze helemaal niet kende.



Mensen zijn raar soms.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Er is overal onrecht. Maar dat het in de "grote" steden inderdaad wat vaker voorkomt geloof ik best. Ik ben zelf ook in een grote stad opgegroeid, en heb nooit stenen gegooid naar kinderen of een buschauffeur beledigd omdat ik gewoon goed ben opgevoed. Moet jij ook gewoon doen!



Ik vind het al raar dat een kind van 5/6 jaar bij een bushalte aan het spelen is. Ik mocht op die leeftijd nauwelijks de straat uit dus het hangt het er ook gewoon van af hoe je als ouder je kinderen opvoed lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Arnhem... tsja.. *zwaait vanuit nijmegen ;)
Ik heb lang in een grote stad gewoond en herken helaas dat soort dingen. Geweld, intolerantie, grote monden, "respect" eisen. Niet incidenteel, maar regelmatig.



Ik ben een paar jaar geleden naar een dorp buiten de randstad verhuisd. Mensen verklaarden me voor gek, maar ik kon er werk krijgen en wilde sowieso graag uit de stad weg, juist wegens die mentaliteit.



Soms kom ik nog wel eens in mijn oude stad. En dan schrik ik. Ik ben het stadsleven ontwend.



Ik ben inmiddels gewend dat mensen met een vriendelijk gezicht over straat lopen. Dat je zomaar een praatje kunt aanknopen met iemand, of iemand met jou. Gemoedelijk.



En er gebeurt hier best wel eens wat, hoor. Ook wij hebben wietplantages en er is nog niet zo lang geleden iemand vermoord.



Maar de sfeer die ik van de grote stad ken, het is één van de steden die Pipootje noemt, heb ik nooit normaal gevonden. De stad waar mijn autistische kind kapot werd gepest omdat hij anders was, en waar men dat normaal vond. De stad waar berovingen echt heel dichtbij kwamen, ik woonde bij een fietspad waar het geregeld gebeurde. De stad waar de grootste smoelen de meeste rechten hebben. Waar angst is (al zullen velen zich daar niet van bewust zijn), waar mensen contact vermijden als ze op straat lopen, waar "respect" een heel andere betekenis heeft dan hier in het dorp.



Ik ben nog elke dag dankbaar dat ik naar dit dorp kon verhuizen, die stad uit!
Alle reacties Link kopieren
Even serieus: ik kom uit een dorp en wat me daar opviel waren vooral de rare zaken. Naakte man op een schaap in de wei, potloodventer op de weg naar school. Mensen die na het uitgaan in elkaar gehoekt werden tussen de dorpjes in..



Geef mij maar de stad, daar voel ik me eigenlijk veiliger dan in een verlaten dorpje. Ik herken het eigenlijk helemaal niet, maar woon dan ook niet in de wat sociaal economisch mindere gebieden..
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Deventer en we zijn vorig jaar verhuist van een volksbuurt naar een normalere wijk.

Daar waren we het enige stel in de straat met werk, de rest zat in de zomer de hele dag op bierkratten voor het huis, keihard Nederlandstalige muziek in de zomer, geschreeuw naar elkaar, kinderen met de meest rare taal in de mond.



Ik verbeeldme niks maar in zo'n wijk wouden we onze zoon (nu bijna 2) niet laten opgroeien.

In onze huidige buurt doet iedereen gewoon zijn ding, beetje hetzelfde niveau allemaal.

Tijdens het WK waren we verbaasd.. Geen landbouwzeil om de huizen, geen tv's in de deuropening, geen geschreeuw op straat.

De kinderen hier voetballen gewoon nog normaal ipv elkaar op de kop te slaan met stenen en hier steken kinderen ook geen kliko's in de fik.

Het voelt soms als Centerparcs .
Alle reacties Link kopieren
In de stad wonen mensen dichter op elkaar en heb je meer kans op escalaties. Voornamelijk in wijken waar veel lageropgeleiden samen wonen, heb je makkelijker problemen. Of dat nou Duindorp vol met Hollanders is of de grotendeels Marokkaans bewoonde Schilderswijk. Allemaal laagopgeleid en dus meer kans op opstootjes.

Niet alle laagopgeleide mensen zijn zo, maar als er veel segregatie plaats vindt tussen hoogopgeleiden en laagopgeleiden, dan krijg je het probleem dat er een sneeuwbaleffect ontstaat. De ene laagopgeleide kijkt af van de andere laagopgeleide en de hogeropgeleiden voelen onderling bijvoorbeeld steeds meer druk om beter te presteren.



Segregatie is voor niemand goed en dat laagopgeleiden vaker in aanraking komen met justitie wilt nog niet zeggen dat hogeropgeleiden daar immuun voor zijn. De rellen in Haren zijn daar ook een voorbeeld van. De kans dat hogeropgeleiden in aanraking komen met justitie is wel kleiner.
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgegroeid in Arnhem en herken het in die zin dat het wel afhangt van de wijk waar je bent. Wij woonden in een normale gezellige wijk. Maar als ik als iets ouder kind ging zwemmen en de bus moest pakken naar de Geitenkamp, dan kneep ik ´m altijd wel. Heb zo vaak meegemaakt dat trash tienermeiden van een jaar of 14 me aanspraken of ik soms iets van ze aanhad en dat ik de andere kant op moest kijken of ze zouden me op m´n bek rossen. Was altijd opgelucht als ik weer weg was uit dat oord.



Ik kan me voorstellen dat er meer wijken binnen Arnhem datzelfde trash volk herbergen (klarendal, broek, wijken in Zuid), maar ook grote delen van Arnhem waar ik ze nog nooit ben tegengekomen.



Ik woon inmiddels al jaren in een dorp en een half jaar geleden stond ik erbij dat een paar tienerjongens zomaar een baksteen door een glazen bushokje heengooien. Heb ze even flink aangesproken en overgedragen aan de buschauffeur (die op de hoogte was, omdat ik gelijk het busbedrijf heb gebeld). Maar goed, dat soort idioten wonen dus ook in nette dorpen om maar even aan te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven