Zoon wil alleen maar joggingbroeken aan

24-10-2014 08:10 428 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar of 3 draagt zoon (5) het liefst alleen nog maar joggingbroeken. Er is gelukkig 1 specifieke spijkerbroek die hij ook af en toe draagt. Helaas weigert hij andere leuke broeken ook maar te passen, laat staan dragen. Hij draagt trouwens het liefst joggingbroeken omdat ze zo lekker zacht zijn. Zie nu veel gevoerde broeken in de winkels maar die zijn ook al afgekeurd. Is dit herkenbaar en heeft iemand nog tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlammetje schreef op 24 oktober 2014 @ 10:19:

[...]





Ik bedoelde ook niet dat de 'joggingbroekkinderen dat niet leren' tegen die tijd, ik bedoelde meer dat ik zelf vind dat er op elke leeftijd dit soort aanpassingen gevraagd worden. En dat dat geen ramp hoeft te zijn. Maar ik kan er echt niet wakker van liggen als het kind van een ander wel die joggingbroek aan heeft naar het restaurant.En dat is eigenlijk het enige punt van dit topic: ik vind dat niet, maar ben wel geïnteresseerd in waarom jij (bijvoorbeeld) dat wel vindt en of ik mijn kind iets belangrijks niet heb aangeleerd, zodat ik daar nu eventueel nog iets aan kan doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Vlammetje schreef op 24 oktober 2014 @ 10:12:

[...]





Ik haal dit even aan. Natuurlijk dwing je niet af omdat mama nou eenmaal de baas is, je dwingt soms af omdat je iets belangrijk vind en mee wil geven aan je kind. Jij vind kleding niet belangrijk, dus jij laat je kind vrij. Ik vind het wel belangrijk, omdat ik weet dat hoe je je kleedt bij veel mensen van invloed is hoe ze je inschatten. Ik denk dus dat het goed is om dat mijn kind bij te brengen. Dat doet geen afbreuk aan zijn/haar stijl, die stijl is er gewoon.



Volwassenen doen het toch ook? je weet toch dat als je op een kantoor wil werken, je daar niet in gerafelde shorts en flipflops loopt in de zomer? Schoon en heel is belangrijk, maar passend ook. En met 5 vind men het schattig, maar dat gaat over. En dan wordt je kind daarop beoordeeld, ook al zit je zelf anders in elkaar.



Vlammetje, ik ben het met je eens dat je vaak op je kleren beoordeeld wordt. En dat vind ik dus jammer en ik wil dat mijn kinderen leren daarboven te staan. Dat een beetje aanpassen ok is, omdat je nu eenmaal in groepen leeft, maar dat je uiteindelijk achter je eigen keuzes moet en mag staan en je niet zomaar hoeft te onderwerpen aan wat zou 'horen', alleen maar om geaccepteerd te worden.



Ook wat betreft je kleding. Ik heb nu eenmaal een kind met sterke kledingvoorkeuren. Wie ben ik om dat af te keuren, en daarmee zijn zelfvertrouwen te ondermijnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Honeymoonquiz schreef op 24 oktober 2014 @ 10:21:

[...]



Dat verklaart nog niet waarom er hier over en weer weer zo gezellig geoordeeld wordt toch?Tja, dat is inherent aan de manier van reageren geloof ik hier. Iedereen vindt zijn manier de beste manier, degene die advies komen geven dan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Heel bijzonder dat uit mijn op indirect de conclusie wordt getrokken dat mijn kind nooit nee te horen krijgt en geen normen en waarden leert. Ik vroeg niet wat men van een joggingbroek vindt, die reacties kon ik wel raden. Gelukkig zijn er genoeg mensen die er geen waardeoordeel aan hangen en hun ervaringen en tips delen. Ik ga eens kijken voor die jogdenims.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 24 oktober 2014 @ 10:22:

Ja Solomio, dat is toch ook geen punt, dat jij dat onbelangrijk vind, daar gaat het niet om.

TO vindt het wel belangrijk, vandaar ook de adviezen naar TO toe, niet naar jou.

Als het voor TO een probleem is kan ze meerdere dingen doen: haar kind zoveel mogelijk stimuleren om andere broeken te dragen, of proberen er niet meer zo'n probleem van te maken.

Ik adviseer het laatste, dus ook zeker ontopic hier.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamuza schreef op 24 oktober 2014 @ 10:22:

[...]



Herkenbaar helaas(ik ben juf).



Goh, ik ben ook juf, maar de echte prinsjes en prinsesjes zijn in mijn groepen toch echt nog in de minderheid, hoor. De meesten doen, soms licht mopperend, prima wat ze gevraagd wordt.



En diegenen die echt moeite met de grenzen hebben, zijn vrijwel nooit diegenen in een joggingbroek
Wat wilde ik nou toch typen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien irriteert de stof, naadjes, randjes hem wel heel erg. Jongetje op zoons vorige school had dat ook. Alleen joggingbroeken, hij kon gewoon niet tegen de andere stofjes.

Btw zo heel erg is dat toch niet? Mijn zoon heeft een joggingbroek (die hij nooit draagt) die er uitziet als een nette broek. Hij is zwart en er zit een mooie pijp in. De mag hij van oma met de kerst nog wel aan

Koop gewoon een mooie voor de gelegenheden en laat het even.
Alle reacties Link kopieren
quote:tulp09 schreef op 24 oktober 2014 @ 10:25:

Heel bijzonder dat uit mijn op indirect de conclusie wordt getrokken dat mijn kind nooit nee te horen krijgt en geen normen en waarden leert. Ik vroeg niet wat men van een joggingbroek vindt, die reacties kon ik wel raden. Gelukkig zijn er genoeg mensen die er geen waardeoordeel aan hangen en hun ervaringen en tips delen. Ik ga eens kijken voor die jogdenims.



Net de was ingeruimd: die van Name it heet Darpo sweatpants

Zien er zo uit:

link, plaatje plakt niet
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Tsja... ik draag graag jurken en een ander dus joggingbroeken. Pick your batlles. Zolang een kind er verzorgd (schone, passende kleding die niet kapot is) uitziet is er wat mij betreft niet veel aan de hand.



@TO : laat hij deze wil alleen in zijn keuze in kleding zien? Of heb je vaker een strijd met hem over allerhande zaken? Ik vraag dit omdat het voor mij wel zou uitmaken of mijn kind overal in zou willen bepalen/eisen. Zulk gedrag zou voor mij dan wel een reden kunnen zijn om in een joggingbroeksituatie in te grijpen. Er is in mijn ogen namelijk niets mis mee als kinderen grenzen gesteld krijgen en deze leren accepteren. Want die grenzen krijgen ze later ook gesteld of wij als ouders dat nou wel of niet willen. Zo werkt de maatschappij nou eenmaal.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zou niet raar opkijken van een 5-jarige met joggingbroeken. Maar als hij over een paar jaar nog in de joggingbroeken blijft hangen zou ik inderdaad proberen om er verandering in te brengen.



Ik was namelijk precies hetzelfde: ik droeg gedurende mijn gehele basisschoolperiode alleen maar joggingbroeken, want die zaten lekker. Alleen ben ik een vrouw



Ik ontwikkelde pas veel later een gevoel voor kleding. Als ik erop terugkijk zou ik wel willen dat mijn moeder er op den duur wat van had gezegd; zeker in de tijd dat ik in hogere groepen zat. Ik zag toendertijd het probleem niet, maar achteraf heb ik wel het gevoel dat mijn schoolgenoten me "die rare met de joggingbroeken" vonden.



Maar nogmaals: hij is nu pas 5, ik zie er nu geen probleem in.
anoniem_209638 wijzigde dit bericht op 24-10-2014 10:32
Reden: Typfoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vraag me in deze situatie altijd af wie er nou 'de broek aanheeft' thuis. Volgens mij je zoon van VIJF jaar oud...



Het maakte vroeger niet uit hoe hard ik er tegen in ging: naar school, visite, etc. trek je gewoon iets fatsoenlijks aan, en niet iets waar je zou je bed mee uitgerold kan zijn.



En als hij nu al hier zijn zin in krijgt, waar eindigt het dan met zijn zin krijgen? Je hebt toch zeker nog wel iets te zeggen thuis? Moet je kijken wat het uitstraalt.. Asjeblieft zeg.



Joggingbroek trek je maar lekker aan als je gaat buiten spelen!
Alle reacties Link kopieren
quote:lindelunelente schreef op 24 oktober 2014 @ 10:25:

[...]





Vlammetje, ik ben het met je eens dat je vaak op je kleren beoordeeld wordt. En dat vind ik dus jammer en ik wil dat mijn kinderen leren daarboven te staan. Dat een beetje aanpassen ok is, omdat je nu eenmaal in groepen leeft, maar dat je uiteindelijk achter je eigen keuzes moet en mag staan en je niet zomaar hoeft te onderwerpen aan wat zou 'horen', alleen maar om geaccepteerd te worden.



Ook wat betreft je kleding. Ik heb nu eenmaal een kind met sterke kledingvoorkeuren. Wie ben ik om dat af te keuren, en daarmee zijn zelfvertrouwen te ondermijnen?



Dus jij ondermijnt het zelfvertrouwen van je kind als jij wil dat ze vandaag een jeans aantrekt?

Je kan toch weleens eens zeggen wat je kind aan moet doen zonder dat het daar een trauma aan overhoudt zeker?

Natuurlijk moet een kind het over het algemeen lekker zelf weten, maar soms zegt mama het en dat moet ook geen probleem zijn.
Dit advies van Mimsey dus, volgens mij is dat de kern:



"Laat een kind lekker kind zijn, en op school kleding dragen waar het zich lekker in voelt en vrij in kan bewegen. Dat keurslijf komt later wel."
quote:koos03 schreef op 24 oktober 2014 @ 10:31:

Vraag me in deze situatie altijd af wie er nou 'de broek aanheeft' thuis. Volgens mij je zoon van VIJF jaar oud...



Het maakte vroeger niet uit hoe hard ik er tegen in ging: naar school, visite, etc. trek je gewoon iets fatsoenlijks aan, en niet iets waar je zou je bed mee uitgerold kan zijn.



En als hij nu al hier zijn zin in krijgt, waar eindigt het dan met zijn zin krijgen? Je hebt toch zeker nog wel iets te zeggen thuis? Moet je kijken wat het uitstraalt.. Asjeblieft zeg.



Joggingbroek trek je maar lekker aan als je gaat buiten spelen!Dat vind jij. Andere mensen vinden het dan weer onzin dat kind opgedirkt moet zijn als tante op bezoek komt. Of vinden een joggingbroek gewoon prima kleding. Dat heef toch niets met wel of niet opvoeden te maken? Meer met een andere stijl of andere normen.
quote:Zusenzoo schreef op 24 oktober 2014 @ 10:31:

[...]





Dus jij ondermijnt het zelfvertrouwen van je kind als jij wil dat ze vandaag een jeans aantrekt?

Je kan toch weleens eens zeggen wat je kind aan moet doen zonder dat het daar een trauma aan overhoudt zeker?

Natuurlijk moet een kind het over het algemeen lekker zelf weten, maar soms zegt mama het en dat moet ook geen probleem zijn.Ja, dat dacht ik ook, tot ik dit tweede kind kreeg... En het lukt me heus wel eens om hem eens iets anders aan te laten trekken, maar wat al eerder gezegd is: ik pick my battles, en als het gaat om kleding vind ik de strijd nu eenmaal niet belangrijk genoeg. En ik durf trouwens te stellen dat mijn kind een van de braafste en meest ijverige kinderen van zijn klas is, en dat in grijze joggingbroek en soms zelfs in een trainingsbroek met gat erin
quote:Zusenzoo schreef op 24 oktober 2014 @ 10:02:

Een kind wordt er echt niet slechter van als het een keer een nee te horen krijgt. Echt is serieus geen probleem.

Ja, het is wel lastiger opvoeden dan alsmaar toegeven natuurlijk.

Duidelijk dat het dus niet alleen om die joggingbroek gaat deze discussie.



Dit, sta ervan te kijken wat ouders allemaal niet overleggen met hun kleine kimderen.

Ik begrijp ook niet dat zoon van to in dit geval alle soorten broeken krijgt aangereikt met de vraag: 'en deze dan? Ook niet?'

Ik vraag me dan inderdaad oprecht af wat er mis is met duidelijk zijn en grenzen aangeven. Ouder beslist, niet kind.
Waar wil je dat je zoon op terug kijkt?

Mijn man moest er altijd 'netjes' uitzien.Kleding die vaak niet echt lekker zat,en niet vies mocht worden.Mama was inderdaad baas.

Hij kijkt daar niet positief op terug.

Onze kinderen mogen aan waar ze zich het prettigst in voelen,zolang het past en niet kapot is (en s'ochtends nog schoon ).

Ik zie bij zoon dat ie al kledingbewuster wordt nu hij naar het middelbaar onderwijs gaat.

Gelukkig snappen ze allebei dat er belangrijkere dingen zijn.
Je hebt 'de baas zijn' en 'de baas zijn'. Je kan op het autoritaire af rigide het kind geen enkele inspraak gunnen. Er zit heel veel tussen alles overleggen en dit. De waarheid ligt wat mij betreft in het midden.

Kleuters vinden keuzes maken vaak al moeilijk genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 24 oktober 2014 @ 09:55:

1) Oh er zijn meerdere scholen waar het verboden is om korte rokjes te dragen, petjes etc. Dat is dus een norm.



2) Nog tijd zat om de gothic/hardrockert of sportfan uit te hangen. Op een leeftijd die zich daar meer voor leent, als je je los maakt van je ouders, in de puberteit.

1) Klopt, dat is een norm. Wel middelbare school trouwens, geen kleuterklas. Wat is de norm op basisscholen? want daar hebben we het hier over.

2) Ja? zeker weten? Dat jou kind straks als punk naar oma mag? Als hardrocker naar school? en in bikini naar de kerk? Als puber??
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het dilemma van TO wel..

Op die leeftijd wilden mijn kinderen ook graag bepaalde kleding altijd aan. Af en toe vond ik het prima, maar soms wilde ik ze ook meegeven dat op familiefeestjes of tijdens een etentje het ook leuk is om nette kleding te dragen.



Met mijn zoon van 13 is het ook een issue, al is dat wel anders omdat hij al een stuk ouder is vind ik.Het is helemaal 'in' om een sportbroek te dragen, liefst van Lotto. En omdat hij juist beinvloedbaar is, en het heel belangrijk vindt om erbij te horen (ik weet het, het hoort erbij..) maak ik een compromis. Op vrijdag mag hij die broek aan, thuis ook en in het weekend zeur ik er ook niet over.

Ik probeer maar steeds voor ogen te houden dat ik zelf ook zo was op die leeftijd, dat helpt me wel relativeren moet ik zeggen.
quote:lilalinda schreef op 24 oktober 2014 @ 10:53:

[...]



1) Klopt, dat is een norm. Wel middelbare school trouwens, geen kleuterklas. Wat is de norm op basisscholen? want daar hebben we het hier over.

2) Ja? zeker weten? Dat jou kind straks als punk naar oma mag? Als hardrocker naar school? en in bikini naar de kerk? Als puber??Mijn kind is 20, hardrocker, en wat hij aantrekt moet hij helemaal zelf weten. Maar toen hij naar de basisschool ging had hij geen joggingbroeken aan. Niet de schoolnorm, wel de mijne.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 24 oktober 2014 @ 10:53:

Je hebt 'de baas zijn' en 'de baas zijn'. Je kan op het autoritaire af rigide het kind geen enkele inspraak gunnen. Er zit heel veel tussen alles overleggen en dit. De waarheid ligt wat mij betreft in het midden.

Kleuters vinden keuzes maken vaak al moeilijk genoeg.Precies. Om bij het onderwerp te blijven: er zijn genoeg soorten broeken die prima geschikt zijn om naar school te dragen. Dan is er niks mis mee om je kind daar zelf uit te laten kiezen (wil je graag een zachte ribbeltjesbroek, of liever een stoere cargobroek?). En helaas, de pyjamabroek of de joggingbroek horen in dat rijtje dan niet thuis, die mogen na schooltijd weer aan. Hoe moeilijk kan het zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 24 oktober 2014 @ 10:55:

[...]



Niet de schoolnorm, wel de mijne.zijn we het toch eens, het is niet DE norm, het is jouw norm
Alle reacties Link kopieren
Bij Zara verkopen ze trouwens nu hele mooie broeken van heerlijk zachte stof. Ziet er niet uit als joggingbroek maar voelt zo wel. Mijn zoon van 8 vindt ze heerlijk en wil eigenlijk liever ook geen spijkerbroeken. Ik vind dit een prima alternatief.
quote:misschicken schreef op 24 oktober 2014 @ 10:55:

[...]



Mijn kind is 20, hardrocker, en wat hij aantrekt moet hij helemaal zelf weten. Maar toen hij naar de basisschool ging had hij geen joggingbroeken aan. Niet de schoolnorm, wel de mijne.Haha, nou gelukkig zag hij er als kind in ieder geval wel netjes uit. Ben wel benieuwd waarom hij het nu over een geheel andere boeg heeft willen gooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven