Geld & Recht alle pijlers

kasboek vraag

24-10-2014 11:18 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iemand met haar financien (heb ik al eens eerder over geschreven).. Nu gaat het redelijk maar ze wil toch meer overzicht want na de eerste periode dat ze goed ging, gaat het nu weer minder en houdt ze te weinig over of staat ze rood. Nav dubbeltje op zijn kant wil ze een kasboek.. Prima.. doen we.. Schrift gekocht (excell wil ze liever niet).. Ik wil haar helpen met hoe en wat.. Maar soms staat ze rood.. Waar zet je dat dan neer ?



De digitale versies zijn heel uitgebreid en kan ik niet zoveel mee.. Eigenlijk wil ik een basis excell in een schrift zetten.. Ik kan online niet zo gek veel vinden , alleen maar hele uitgebreide..



Maar hoe begin je dus..

Bedragen zijn fictief

Ze heeft dus saldo op haar rekening, -1500

Ze krijgt loon en toeslagen +2000 dan is saldo + 500

Dan heb je dus saldo X..



Dat zet ik waar neer ?



Mocht iemand een voorbeeld hebben ben ik ook al geholpen, dat mag eventueel via de mail naar poldervrouw outlook punt com.



Zucht.. zelf doe ik het heel anders en ik kom er nu even niet uit.. Waarschijnlijk heel simpel maar denk ik te ingewikkeld
Alle reacties Link kopieren
Een hele simpele is met 4 kolommen:

De eerste zet je neer waar het om gaat (banksaldo / salaris / toeslagen / huur / boodschappen etc.).

De tweede zet je het saldo van de bankrekening in.

De derde de inkomsten.

De vierde de uitgaven.



Je kunt ook voor de eerste kolom nog een kolom met de datum zetten, dus 5 kolommen in totaal.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het nu over een rekening, salaris en toeslagen. Dan gaat het toch om een bankboek? Zeg maar het idee van een rekeningafschrift?



Een kasboek gaat om chartaal geld (contant).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet zo doen, ik zou die EUR 1500,00 als schuld opnemen in het kasboek.



Dus gewoon een eenvoudig kasboek maken en daarin ook een bedrag voor aflossing van de schuld opnemen. Het soms rood staan komt natuurlijk doordat ze meer uitgeeft dan er binnen komt. Met een kasboek met in- en uitgaven weet zij ook waar het mis gaat. Als je alle noodzakelijke in- en uitgaves weet, weet je ook wat er over blijft voor het aflossen.



Rekenen vanaf een banksaldo maakt het, wat mij betreft, nodeloos ingewikkeld.
Off topic: ben je nou al wezen sporten?!
In het schrift zet je op de linkerbladzijde de inkomsten en op de rechterbladzijde de uitgaven. Onderaan een totaal en elke maand beginnen met een nieuwe bladzijde. Eventueel zet je het beginsaldo op de linkerbladzijde bovenaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zo doen als Dreamchild zegt. Maar iets andere volgorde:

- datum

- omschrijving

- inkomsten

- uitgaven

- banksaldo na transactie



Vaak heb je wel meer transacties per dag. Doen kun je ook ervoor kiezen om niet steeds het vakje banksaldo e vullen maar alleen het eindresultaat van die dag.
Het makkelijkste is een tweekolomsoverzicht met een + en een - kant.

Na loon en toeslagen is de +kant 500. Alle uitgaven gaan in een andere kolom. De uitgaven van de - kolom tel je bij elkaar op en als het goed gaat overschrijden de uitgaven de inkomsten niet. In haar geval zal dat lastig worden.
Bij nader inzien is wat Dahlia zegt natuurlijk veel handiger. In mijn geval is het vechten tegen de bierkaai. Niet ingewikkeld, maar wel ontmoedigend.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dan weer een extra kolom met banksaldo toevoegen wel een optie, zodat ze inziet dat het negatieve saldo kleiner wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:ana_isabel schreef op 24 oktober 2014 @ 11:36:

Off topic: ben je nou al wezen sporten?!Telefonische intake gehad, maandag ga ik ! Krijg eerst uitleg, gesprek, meten en wegen en dan start ik ook direct.. Plan is 2 of 3 keer per week te gaan ..
Zo ziet het er ongeveer uit: http://1.bp.blogspot.com/ ... xLLf8v8/s1600/kasboek.JPG



Je begint aan de linkerkant met het banksaldo (en als dat een roodstand is, is dat dus een min-bedrag). Daaronder zet je alle inkomsten. Deze weet je van tevoren en dus weet je van tevoren wat je die maand te besteden hebt.



Aan de rechterkant zet je alle uitgaven. Sommige uitgaven zijn vast en weet je dus van tevoren (huur, GWL, maar ook aflossing schuld!). Ook deze vul je alvast in. Zo weet je wat je de rest van de maand hebt te besteden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 24 oktober 2014 @ 11:31:

Ik zou het niet zo doen, ik zou die EUR 1500,00 als schuld opnemen in het kasboek.



Dus gewoon een eenvoudig kasboek maken en daarin ook een bedrag voor aflossing van de schuld opnemen. Het soms rood staan komt natuurlijk doordat ze meer uitgeeft dan er binnen komt. Met een kasboek met in- en uitgaven weet zij ook waar het mis gaat. Als je alle noodzakelijke in- en uitgaves weet, weet je ook wat er over blijft voor het aflossen.



Rekenen vanaf een banksaldo maakt het, wat mij betreft, nodeloos ingewikkeld.



Ja klopt.. ze geeft te veel uit (pinnen) en daardoor verliest ze overzicht en staat ze regelmatig rood. Ze moet vaak inloggen op haar internetbankieren maar dat maakt het vaar onoverzichtelijk. Afschriften zijn maar 1 x per maand.. Dus is visualiseren in een kasboek dan beter. Net als bij DOZK.



Dus ik zet een "schuld" van 1500 ? Bij uitgaven kant ?



Zelf dacht ik om het saldo helemaal niet te melken maar domweg alles wat ze uitgeeft uit te pluizen.. Dus boodschappen, dingen als action, xenos, kruidvat etc.etc. allemaal te vermelden en dan ziet ze vanzelf waar ze mist in gaat..



Zelf heb ik een post boodschappen in mijn excel. Dat splits ik niet meer uit. behalve als ik merk dat ik boven mijn week bedrag ga..



Zou het voor haar ook niet handiger zijn om een contant bedrag te pinnen en pas thuis te laten bij boodschappen ? Zit maar te brainstromen



Ik had alles voor haar al uitgezocht toen ze in shit zat (scheiding, schulden , zonder baan)... maar nu is ze weer het overzicht kwijt.. ze is er niet zo handig in.. geeft niet.. maar ik merk dat ik te ingewikkeld denk voor haar..
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 24 oktober 2014 @ 11:48:

Zo ziet het er ongeveer uit: http://1.bp.blogspot.com/ ... xLLf8v8/s1600/kasboek.JPG



Je begint aan de linkerkant met het banksaldo (en als dat een roodstand is, is dat dus een min-bedrag). Daaronder zet je alle inkomsten. Deze weet je van tevoren en dus weet je van tevoren wat je die maand te besteden hebt.



Aan de rechterkant zet je alle uitgaven. Sommige uitgaven zijn vast en weet je dus van tevoren (huur, GWL, maar ook aflossing schuld!). Ook deze vul je alvast in. Zo weet je wat je de rest van de maand hebt te besteden.Deze ziet er wel mooi simpel uit.. dank je
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 24 oktober 2014 @ 11:45:

[...]





Telefonische intake gehad, maandag ga ik ! Krijg eerst uitleg, gesprek, meten en wegen en dan start ik ook direct.. Plan is 2 of 3 keer per week te gaan ..had wel eerder gewild.. maar moest eerst sportkleding kopen.. heb wel loopkleding maar daar kan ik niet meer naar de sportschool ..
quote:poldervrouw schreef op 24 oktober 2014 @ 11:50:

[...]





Deze ziet er wel mooi simpel uit.. dank je



Ik zit te denken. Misschien is het handiger als ze niet het banksaldo invult, maar alles wat ze heeft (dus ook het geld in haar portemonnee). Dan hoef je aan de rechterkant dus niet in te vullen wat ze cash heeft gepind, maar alleen wat ze echt heeft uitgegeven.



Als je ook nog bij wil houden waaraan ze het uitgeeft, zou je kolommen kunnen maken. Bijvoorbeeld eerste kolom vaste uitgaven, daarna boodschappen, huishoudelijk, kleding en overig. Maar ik weet niet of dat overzichtelijk voor haar is of juist niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging er eigenlijk vanuit dat je alle uitgaven alles specificeerde voor haar, dus dat ze echt elk bonnetje bewaard en opschrijft. Als dat nog niet gebeurd zal ik daar zeker mee beginnen. En dan inderdaad een cash bedrag geven en de PIN pas misschien wel innemen. Ik weet niet of zij echt de pas thuis kan laten liggen.



Voor haar is het heel ingewikkeld, dus zal ik het banksaldo even negeren. Zoals eerder gezegd, maak een kolom met inkomsten en met uitgaven. Neem is de uitgaven ook een bedrag op voor aflossing van de schuld(en). Stel dat ze inderdaad een schuld heeft van EUR 1500,00 bij de bank, neem dan bijvoorbeeld EUR 150,00 aflossing op. En uiteraard neem je ook een spaarbedrag op, ook al is het maar EUR 10,00.



Je kunt een extra bladzijde maken waarin je laat zien wat de aflossing voor effect heeft op haar schuld. Ditzelfde doe je voor de spaarrekening.



Maak het niet te ingewikkeld voor je vriendin.



Is de debetstand bij de bank een geoorloofde debetstand of mag zij niet zoveel rood staan. Hoe hoog is haar limiet?
Alle reacties Link kopieren
ik zal het eens op een rij zetten met afgelopen maand gegevens.
quote:Dahlia74 schreef op 24 oktober 2014 @ 11:55:

Voor haar is het heel ingewikkeld, dus zal ik het banksaldo even negeren. Zoals eerder gezegd, maak een kolom met inkomsten en met uitgaven. Neem is de uitgaven ook een bedrag op voor aflossing van de schuld(en). Stel dat ze inderdaad een schuld heeft van EUR 1500,00 bij de bank, neem dan bijvoorbeeld EUR 150,00 aflossing op. En uiteraard neem je ook een spaarbedrag op, ook al is het maar EUR 10,00.



Precies, álle uitgaven invullen, hoe klein ze ook zijn. Ze moet gewoon overal bonnen vragen en elke dag 's avonds alles invullen. Dat weet ze dus elke dag wat ze die maand nog heeft te besteden.



Ik moest vroeger een kasboekje invullen zodra ik zakgeld kreeg. Ik weet het nog wel: inkomsten: zakgeld f 1,00; uitgaven: Jamin f 0,10
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat je het heel simpel moet houden in het begin en niet vanuit een roodstand uit moet gaan. Dus eerst een maandoverzicht maken qua uitgaven en inkomsten met bonnen/vaste lasten en met het voorbeeld van Nerdopviva, zotdat ze weet wat ze te besteden heeft.

Daarna een tijdje alle inkomsten en uitgaven bijhouden. Alle boodschappen in winkels contant betalen vanuit een weekbedrag. Met het eerste overzicht wat je gemaakt hebt zou je moeten weten wat ze maandelijks overhoudt om te besteden aan boodschappen.



Daarnaast zou ik op een ander blad als je schulden in kaart wil brengen, beginnen met het schuldbedrag (dus -1500) en vandaar elke maand opschrijven wat over is. Zodat ze ziet dat ze uit die schuld komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 24 oktober 2014 @ 11:49:

[...]





Ja klopt.. ze geeft te veel uit (pinnen) en daardoor verliest ze overzicht en staat ze regelmatig rood. Ze moet vaak inloggen op haar internetbankieren maar dat maakt het vaar onoverzichtelijk. Afschriften zijn maar 1 x per maand.. Dus is visualiseren in een kasboek dan beter. Net als bij DOZK.





ze kan ook 1 maand bedrag opnemen en de hele maand contant betalen.

Of (zo doe ik het) een extra rekening gebruiken. Daar zet je maandelijks bedrag-X op en dat is je boodschappen-budget
http://www.pinterest.com/pin/141441244521471105/ zoiets misschien handig? (staan er erg veel van op Pinterest.



Zelf zou ik er voor kiezen om een apart formulier te maken voor de boodschappen. Welk maandbedrag kan ze besteden hieraan? Deel dit door 4 en zet bovenaan het formulier wat het weekbedrag is. Pin dit contant. Bewaar alle bonnetjes en noteer alle aankopen op het boodschappenformulier. Aan het eind van de weekkan ze kijken of ze uitkomt met het weekbedrag. Zo niet, via de bonnetjes kijken waar dit aan ligt.
Alle reacties Link kopieren
ik ga ermee aan de slag.. eens zien wat voor haar werkt.. Bedankt voor het meedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven