Geld & Recht alle pijlers

Met de bank praten of niet?

24-10-2014 09:00 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Koophuis uit 2008. Door goede locatie redelijk waardevast, dus zou verkocht kunnen worden voor ongeveer dezelfde prijs als aankoopbedrag destijds.



Spaarhypotheek met volledige aflossing (dus inmiddels een klein spaarpotje opgebouwd). Bovendien destijds de mogelijkheid opgenomen om de hypotheek te kunnen meenemen naar een volgend huis.



Op moment van afsluiten destijds hadden man en ik baan beiden full-time baan.(inkomens ongeveer gelijk). Helaas heb ik drie maanden geleden mijn baan verloren. Ik heb ervoor gekozen om (met gebruik van de startersregeling UWV) een eigen bedrijf te starten. Maar als starter is mijn inkomen op dit moment verwaarloosbaar.



Het is GEEN PROBLEEM om de maandelijkse lasten te betalen (inkomen man is bijna voldoende, laatste beetje komt nu UWV regeling en ik verwacht over een jaar als dat afloopt, het zelf aan te kunnen vullen, (uit eigen bedrijf of desnoods ga ik ergens achter de kassa zitten)



Prima voor nu, maar we zouden we graag zo spoedig mogelijk willen verhuizen. (o.a. vanwege ruimtegebrek, wat nu ik vanuit huis werk alleen maar erger geworden is)



Man zegt: Laten we gewoon met de bank gaan praten, dan weten we in elk geval wat er wel en wat er niet kan.



Ik vind het een beetje eng om met de bank te gaan praten, misschien schrikken ze van het feit dat ik op dit moment geen echt inkomen heb en misschien heeft dat gevolgen voor ons hier in dit huis? Slapende honden wakker maken enzo... Bovendien verwacht ik dat dit onze mogelijkheden erg beperkt.



Zie ik het te negatief? Iemand ervaring/advies?
Geen enkel probleem. De bestaande situatie laten ze voor wat het is. Ze kunnen de hypotheek niet terug eisen.



Jouw inkomen telt niet mee. De uitkering is tijdelijk en voor je eigen bedrijf moet je drie jaarrekeningen laten zien.



Als je wil verhuizen dan moet dat op het salaris van je man kunnen.



Gewoon een gesprek aangaan, kost wel geld trouwens.



Of je kijkt op internet naar de maximale hypotheek op diverse sites.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ruimtegebrek en wil verhuizen naar een groter huis.

Grotere huizen zijn duurder en dan heb je dus een hogere hypotheek nodig.



Als je die hypotheek niet kan krijgen op alleen het salaris van je man kan je die hypotheek wel op je buik schrijven.



Verhuisbare hypotheek betekent alleen maardat je voor een nieuw huis een hypotheek kan krijgen onder precies dezelfde voorwaarden .



Je moet dus de hypotheek op dit huis aflossen.

Als jij werkloos bent geworden en jullie dus niet meer voldoende inkomen hebben, krijg je de hypotheek voor het nieuwe huis niet.
Alle reacties Link kopieren
Is er geen mogelijkheid jullie huidige huis anders in te richten? Dus meubelen met meer opbergruimte, kamerschermen e.d.. Werken op jullie slaapkamer een optie?
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor de reacties!



Meer hypotheek hoeft niet, op een andere locatie krijgen we voor hetzelfde of misschien zelfs een beetje minder, wel meer ruimte.



Zou ik nog een relatief klein bedrag (ik hoop op zo'n 50.000) op mijn naam kunnen krijgen als mijn ouders meetekenen? (ze zijn bereid dat te doen en hebben geen hypotheek meer op hun eigen huis)
Alle reacties Link kopieren
Weet je echt zeker dat je huis hetzelfde opbrengt als in 2008?

Dat zou behoorlijk uitzonderlijk zijn.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Broedkipje de buren (precies hetzelfde huis) hebben vorig jaar verkocht en zelfs 30.000 winst gemaakt. Dus dezelfde prijs is nog voorzichtig.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen inkomen hebt kun je toch ook geen lening afsluiten? Dus nee, het lijkt mij niet dat jij EUR 50.000 kan lenen, ook niet met garantstelling van jouw ouders. Misschien is dan de familiebank een optie? Google hier eens op.
Alle reacties Link kopieren
Site Rabo bijvoorbeeld:



Met de Generatiehypotheek kunnen uw ouders helpen uw droomhuis te financieren. Zij sluiten samen met u de hypotheek af. U kiest met ons de hypotheek die bij u past. Op het moment dat u de lasten zelf kunt dragen, passen we de hypotheek aan. Aan deze aanpassing zijn kosten verbonden.



Het zou dus wel moeten kunnen, maar was aan het hopen dat iemand meer info had, want dit zegt niks.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een huis gekocht in 2007, wij werden gek aangekeken dat wij niet meer wilden lenen dan ons hypotheek bedrag van toen.



Als wij nu een huis willen kopen zouden wij niet eens ons eigen huis kunnen kopen. Zelfs met meer inkomen dan in 2007.

Ik denk dus dat je het eigenlijk kan vergeten om een nieuwe hypotheek te krijgen voor een groter huis op alleen je mans inkomen.



Ik ken de generatiehypotheek niet, maar je ouders mogen ook een 1 malige belastingvrije schenking doen zodat je eigen geld hebt wat je in het huis kan stoppen.



Praten bij de bank kan altijd, maar kost wel geld
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan eerder kiezen voor de familiebankconstructie dan een generatiehypotheek. Laat je goed informeren.



Zoals al eerder gezegd zijn de regels omtrent het verkrijgen van hypotheek behoorlijk gewijzigd sinds 2008. Houdt er rekening mee dat je nu (veel) minder kunt lenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, op dit moment, tevreden zijn met wat ik heb in jullie huidige situatie.
Alle reacties Link kopieren
In jullie situatie een nieuw huis kopen lijkt me gekkenwerk. Nog afgezien van de vraag of jullie een nieuwe hypotheek zomaar afgesloten krijgen. Jullie situatie is drastisch veranderd en de regels zijn zwaar aangescherpt.



Verder kost een nieuw huis veel geld, voor het hypotheekadvies, aflsuitkosten, overdrachtsbelasting en dan moet je nog verhuizen, de boel opknappen,spullen kopen (gordijnen evt. meubels, etc.).



Het lijkt mij bijzonder onverstandig.
De regels zijn erg veranderd sinds 2008.



Niet alleen in het bedrag wat je kan lenen maar ook qua aflossen.

Je mag maximaal 50% van de waarde van je woning aflossingsvrij financieren. De rest moet je aflossen, hoe je dit gaat doen hangt van je hypotheekconstructie nu af. Heb je al een (bank)spaarhypotheken dan kan je die wellicht voortzetten. Heb je die niet dan wordt het annuïteit of lineair. Als je nu aflossingsvrij hebt worden de maaandlasten aanzienlijk hoger.



De generatiehypotheek bij Rabobank is bedoeld voor starters die het net niet kinnen lenen(dit blijkt niet uit de informatie van hun site trouwens).



Ik forum mobiel dus kan het niet terugvinden (en excuses voor de spelfouten) maar jij en je man gaan de hypotheek aan voo100% aansprakelijkheid voor ieder. Ondanks dat jouw inkomen nu minder is. Waarschijnlijk nemen ze voor jou geen inkomen mee omdat de uitkering stopt.



Ga een oriënterend gesprek aan (dat is kosteloos) over wat je mogelijkheden zijn en welke maaandlasten daarbij horen.

Laat ook een makelaar een waardeverklaring maken omdat je er zomaar naast de verwachtte prijs zou kunnen zitten!
Alle reacties Link kopieren
quote:iniminimuisje schreef op 24 oktober 2014 @ 09:41:

Broedkipje de buren (precies hetzelfde huis) hebben vorig jaar verkocht en zelfs 30.000 winst gemaakt. Dus dezelfde prijs is nog voorzichtig.



Wanneer hadden zij het huis gekocht dan? Ik geloof er niets van dat je nu een woning kan verkopen die je zelf gekocht hebt in 2008 met winst. Ik verwacht een restschuld.



Daarnaast telt alleen het salaris van je man mee om een hypotheek te krijgen. Dat je hypotheek mee kunt nemen naar een nieuwe woning betekent dat je dezelfde rentestand meeneemt voor de schuld die nu nog uitstaat.



De spaarhypotheek mag je wellicht meenemen.



Ga met de bank praten. Aan de huidige hypotheek zal niets veranderen.



Ik vind je superoptimistisch. Dat wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:bummer schreef op 24 oktober 2014 @ 11:25:

De regels zijn erg veranderd sinds 2008.



Niet alleen in het bedrag wat je kan lenen maar ook qua aflossen.

Je mag maximaal 50% van de waarde van je woning aflossingsvrij financieren. De rest moet je aflossen, hoe je dit gaat doen hangt van je hypotheekconstructie nu af. Heb je al een (bank)spaarhypotheken dan kan je die wellicht voortzetten. Heb je die niet dan wordt het annuïteit of lineair. Als je nu aflossingsvrij hebt worden de maaandlasten aanzienlijk hoger.



De generatiehypotheek bij Rabobank is bedoeld voor starters die het net niet kinnen lenen(dit blijkt niet uit de informatie van hun site trouwens).



Ik forum mobiel dus kan het niet terugvinden (en excuses voor de spelfouten) maar jij en je man gaan de hypotheek aan voo100% aansprakelijkheid voor ieder. Ondanks dat jouw inkomen nu minder is. Waarschijnlijk nemen ze voor jou geen inkomen mee omdat de uitkering stopt.



Ga een oriënterend gesprek aan (dat is kosteloos) over wat je mogelijkheden zijn en welke maaandlasten daarbij horen.

Laat ook een makelaar een waardeverklaring maken omdat je er zomaar naast de verwachtte prijs zou kunnen zitten!



Je moet 100% aflossen via annuitair of lineair schema. Of je mag de rente niet aftrekken. Oude spaarrechten mogen wrs wel mee. Weet ik niet zeker.



En je mag max. 104% lenen van de marktwaarde. Dit is per 1 januari 103% en dit gaat naar 100%. KK moet je dan uit eigen zak betalen (al laat bijvoorbeel ABN AMRO je een verklaring tekenen en doen ze niet moeilijk over meer dan 104%)
Alle reacties Link kopieren
quote:iniminimuisje schreef op 24 oktober 2014 @ 09:26:

Dank je wel voor de reacties!



Meer hypotheek hoeft niet, op een andere locatie krijgen we voor hetzelfde of misschien zelfs een beetje minder, wel meer ruimte.



Zou ik nog een relatief klein bedrag (ik hoop op zo'n 50.000) op mijn naam kunnen krijgen als mijn ouders meetekenen? (ze zijn bereid dat te doen en hebben geen hypotheek meer op hun eigen huis)Kun je vragen, dan zijn je ouders medeschuldenaar. Moeten zij betalen als het jou niet lukt. Bank vragen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad ongeveer dezelfde hypotheek krijgen als nu maar dan op 1 salaris gaat niet lukken. Sommige banken accepteren nog een garantstelling, maar lang niet allemaal meer. En je ouders beseffen dat als er dan bij jullie crisis ontstaat, zij óók uit hun huis gezet kunnen worden? Geld wat je over hebt uitlenen is een ding, je huis als onderpand geven weer iets anders.



Wat betreft prijs, dat kunnen wij hier niet zo zeggen. Ik ken ook iemand die in 2008 gekocht heeft en nog flinke winst gemaakt heeft. Die had wel veel verbouwd, dus veel tijd in gestopt, maar zelfs met de vernieuwingskosten meegerekend, had hij winst. Ook een kwestie van de goede plek en een gewild soort huis.
quote:juubje schreef op 24 oktober 2014 @ 13:48:

[...]





Je moet 100% aflossen via annuitair of lineair schema. Of je mag de rente niet aftrekken. Oude spaarrechten mogen wrs wel mee. Weet ik niet zeker.



En je mag max. 104% lenen van de marktwaarde. Dit is per 1 januari 103% en dit gaat naar 100%. KK moet je dan uit eigen zak betalen (al laat bijvoorbeel ABN AMRO je een verklaring tekenen en doen ze niet moeilijk over meer dan 104%)





De info die je nu geeft klopt niet,, dat je 100% annuïteit of lineair moet aflossen om de rente aftrekbaar te maken geldt voor starters.



TO heeft in 2008 dit huis gekocht en valt onder het overgangsrecht:

https://www.eigenhuis.nl/ ... theekvormen/doorstromers/



Maar goed TO reageert ook niet meer...
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft toch niet met je eigen bank te praten? Ga naar een willekeurige hypotheekadviseur en dan weet je ongeveer wat je kunt uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals dank voor alle reacties.



Er zijn een aantal mensen die wat aannames doen die niet helemaal kloppen. Zo hebben we zelf ook nog behoorlijk wat spaargeld, waar we alle bijkomende kosten van kunnen betalen. en hebben we de waarde van ons huis al door verschillende makelaars laten peilen.



Als je goed leest zie je ook dat ik dit topic open omdat ik NIET erg optimistisch ben en dat wordt hiervoor bevestigd. Dus dank voor de moeite! :-)
Alle reacties Link kopieren
TO, gewoon met de bank gaan praten. Ik weet dat er bij mensen waar achterstanden dreigen meegedacht wordt aan een oplossing. Ik ken zelf zo'n situatie van een kennis. Wanneer heb je renteherziening? Niet onbelangrijk ivm evt wijzigingskosten/boeterente enz.

Bij een spaarhypotheek heb jel niet veel aan een rentedaling omdat dan de spaarpremie omhoog gaat. Evt omzetten naar een deel annuïteit kan ook, want je hypotheek valt idd onder het overgangsrecht. Dan ben je wel weer beter af met een lage rente. Wanneer je weinig inkomen hebt en dus weinig renteaftrek is een spaarhypotheek waarbij je uitgesteld aflost ook minder interessant. Misschien kun je de overlijdensrisicodekking apart voortzetten, de opgebouwde waarde aflossen op de hypotheek en voor de restantschuld een deel aflossing inbouwen.

En veel spaargeld...dat zou ik dan denk ik ook aflossen op de hypotheek als je een hoge rente hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jetty1969 schreef op 24 oktober 2014 @ 21:03:

TO, gewoon met de bank ( waar je hypotheek al loopt) gaan praten. Ik weet dat er bij mensen waar achterstanden dreigen meegedacht wordt aan een oplossing. Ik ken zelf zo'n situatie van een kennis. Wanneer heb je renteherziening? Niet onbelangrijk ivm evt wijzigingskosten/boeterente enz.

Bij een spaarhypotheek heb jel niet veel aan een rentedaling omdat dan de spaarpremie omhoog gaat. Evt omzetten naar een deel annuïteit kan ook, want je hypotheek valt idd onder het overgangsrecht. Dan ben je wel weer beter af met een lage rente. Wanneer je weinig inkomen hebt en dus weinig renteaftrek is een spaarhypotheek waarbij je uitgesteld aflost ook minder interessant. Misschien kun je de overlijdensrisicodekking apart voortzetten, de opgebouwde waarde aflossen op de hypotheek en voor de restantschuld een deel aflossing inbouwen.

En veel spaargeld...dat zou ik dan denk ik ook aflossen op de hypotheek als je een hoge rente hebt.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:bummer schreef op 24 oktober 2014 @ 19:46:

[...]





De info die je nu geeft klopt niet,, dat je 100% annuïteit of lineair moet aflossen om de rente aftrekbaar te maken geldt voor starters.



TO heeft in 2008 dit huis gekocht en valt onder het overgangsrecht:

https://www.eigenhuis.nl/ ... theekvormen/doorstromers/



Maar goed TO reageert ook niet meer...Dank bummer, zoals gezegd vroeg ik het me al af of je oude rechten mee kunt nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven