Ruggenprik zonder blaaskatheter?

24-10-2014 21:25 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier vrouwen die ervaring hebben met een ruggenprik zonder dat zij een blaaskatheter hebben gehad.



Op internet lees ik dat er min of meer standaard een blaaskatheter wordt ingebracht, maar niet altijd. Ik lees woorden als: "je kunt", "meestal". Daar maak ik uit op dat het niet altijd gebeurt en er dus uitzonderingen mogelijk kunnen zijn.

Ik hoor graag of er hier vrouwen zijn die zo'n uitzondering waren en wat in dat geval je ervaring was?
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn keizersneden beide keren wel een katheter, maar bij een andere kleine ingreep niet. Weet niet waarom dit zo was eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
O zie nu dat het onder zwanger staat. Bedoel je dan bij ruggenprik als pijnstilling? Daar geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan niet. Je kan niet voelen wanneer je moet...
Alle reacties Link kopieren
Waarom kies je niet voor een pompje dan heb je dat sowieso niet.
Vriendin van me had een verkeerd gezette ruggenprik en daardoor geen gevoel in of controle over haar benen. Dan ben je blij met de katheter
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen waarom je hier benieuwd naar bent? Vond die katheter nog het minst erg, niks van gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het echt wel standaard.

En niet alleen omdat je anders misschien je urine laat lopen, maar vooral omdat je anders misschien juist niet goed je urine loost en dat kan schadelijk zijn voor je blaas.

Bovendien kunnen bij een (over)volle blaas de weeën afzwakken of de indaling bemoeilijkt worden.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ben tijdens bevalling ook gekatheteriseerd, niets van gevoeld en ik had niet eens een ruggeprik. Waarom ben je er benieuwd naar dan? Een lege blaas schijnt beter(/nodig) te zijn om goed te kunnen persen ofzo, vertelde de vk me.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik had het zonder, raad het je af! Ik heb langer van het rietje, wat ze er dan dus elke 2 uur in steken om te legen, gehad, dan van de bevalling zelf. Was bij mij geen keuze trouwens, denk dat het standaard was bij dat ziekenhuis en die procedure.

Wanneer je de ruggeprik heb gehad heb je dat nog biet door en lijkt het allemaal geen pijn te doen. Na de bevalling moet je een soort plastest doorstaan waarvoor ze dit om de paar uur nog een paar keer moeten doen, zeker niet prettig in een oorlogsgebied. Weken later was het nog super gevoelig en later begreep ik dat het hier aan lag. Met een vast slangetje gaat dit niet irriteren. Bij de volgende eis ik dat
Je wilt je urine gewoon op bed laten lopen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verpleegkundige op een chirurgische afdeling. Daar worden soms patiënten geopereerd met een ruggenprik als anesthesie. Dan wordt er niet standaard een catheter ingebracht, ligt aan veel factoren (o.a. hoe lang de ok duurt) Dan houden we na afloop wel in de gaten of al het gevoel al terug is en of de patiënt al spontaan geplast heeft. We kunnen desnoods de blaas scannen om te zien hoe vol die is.

Soms krijgen mensen een ruggenprik met continu een (lage) dosis pijnstilling, dan hebben mensen bijna altijd wel een catheter.



Ik weet niet wat de omstandigheden bij jou zijn. Wat zegt je arts?
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 24 oktober 2014 @ 21:29:

Vriendin van me had een verkeerd gezette ruggenprik en daardoor geen gevoel in of controle over haar benen. Dan ben je blij met de katheter Geen gevoel of beweging in de benen klink als dat hij juist helemaal op de goede plek zit?
Ik heb een keer een ruggenprik (bij een operatie) gehad zonder katheter. En 1x een ruggenprik als pijnstilling gedurende een bevalling en die laatste met katheter.



Bij de operatie ben ik later alsnog gekatheteriseerd omdat mijn blaas veel en veel te vol was. Daar heb ik veel meer last van gehad dan de katheter die ik bij de andere ruggenprik kreeg.
AGirl nee hij zat niet goed. Ze kon helemaal niks meer from the waist down (lastig persen, vooral als de gyn wil dat je opeens op handen en knieen gaat), en heeft een rits aan problemen gehad en moest 2 dagen na bevalling nog eens terug naar het ziekenhuis maar lang verhaal, zal jullie de details besparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:AGirl schreef op 24 oktober 2014 @ 21:39:

[...]





Geen gevoel of beweging in de benen klink als dat hij juist helemaal op de goede plek zit?Ja dat dacht ik ook toen ik dit las. Maar misschien was het niet voor een operatie?
Maar TO ik zou me om die katheter écht niet druk maken. Als je eenmaal besluit dat je die ruggenprik wilt boeit die katheter je niks meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 24 oktober 2014 @ 21:41:

AGirl nee hij zat niet goed. Ze kon helemaal niks meer from the waist down (lastig persen) en heeft een rits aan problemen gehad en moest 2 dagen na bevalling nog eens terug naar het ziekenhuis maar lang verhaal, zal jullie de details besparen.



Kan het zijn dat de prik dan wel op de goede plek zat maar dat ze iets teveel middel erdoor kreeg?

Ik heb geen ervaring met zwangere vrouwen of zelf bevallen maar niet kunnen persen lijkt me lastig!
Nee hij was echt verkeerd geprikt. Weet de details er alleen niet meer van. Op een gegeven moment kreeg haar zoon het dus zwaar en wou de gyn haar op handen en knieën hebben. Tja, gaat lastig als je niks kunt met je benen.



Moraal van het verhaal: je hebt liever een katheter dan dat je je bed (of de gyn ) steeds onder plast.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je je druk maken over de catheter, ik was er ook huiverig voor, maar ik voelde het helemaal niet toen ze hem inbrachten!
Alle reacties Link kopieren
quote:AGirl schreef op vrijdag 24 oktober 2014 21:36 Ik ben verpleegkundige op een chirurgische afdeling. Daar worden soms patiënten geopereerd met een ruggenprik als anesthesie. Dan wordt er niet standaard een catheter ingebracht, ligt aan veel factoren (o.a. hoe lang de ok duurt) Dan houden we na afloop wel in de gaten of al het gevoel al terug is en of de patiënt al spontaan geplast heeft. We kunnen desnoods de blaas scannen om te zien hoe vol die is.

Soms krijgen mensen een ruggenprik met continu een (lage) dosis pijnstilling, dan hebben mensen bijna altijd wel een catheter.



Ik weet niet wat de omstandigheden bij jou zijn. Wat zegt je arts?



De naam 'ruggeprik' wordt voor zwangere vaak 'verkeerd' gebruikt.

In medische vakterm krijgt je geen ruggeprik (dan wordt alleen een vloeistof ingespoten) maar een epiduraal. Er wordt een slangentje in een ruimte tussen je wervels gebracht. Door het slangentje wordt continue medicatie toegediend die pijnstillend werkt (in de ruimte waar het slangentje zit lopen ook de zenuwen)

Op de plek waar het slangentje ingebracht is en daaronder is dus verdoofd. Omdat je blaas op dezelfde hoogte zit als je baarmoeder zit wordt je blaas ook verdoofd. Je voelt dus niet meer als je blaas vol is. Daarom krijg je een catcher. Om

Ik heb zelf tijdens de bevalling ook een epiduraal gehad. Van het inbrengen ook niks gevoelt, want de epiduraal werkte al.
Alle reacties Link kopieren
Een katheter klinkt naar, maar ik vond het niks voorstellen eerlijk gezegd. Niet pijnlijk en ik schaamde me ook niet. Ik had m niet voor een bevalling trouwens. Maar maakt vast geen verschil.
Alle reacties Link kopieren
[quote]femke104 schreef op 24 oktober 2014 @ 21:52:

[...]





De naam 'ruggeprik' wordt voor zwangere vaak 'verkeerd' gebruikt.

In medische vakterm krijgt je geen ruggeprik (dan wordt alleen een vloeistof ingespoten) maar een epiduraal. )



Ik probeerde het simpel te houden door geen vaktaal te gebruiken... Sorry hoor.
Alle reacties Link kopieren
[quote]AGirl schreef op vrijdag 24 oktober 2014 22:01quote:<b><a href="femke104 in "Ruggenprik zonder blaaskatheter?"" class="messagelink">femke104 schreef op 24 oktober 2014 @ 21:52</a>:</b>

[...]





De naam 'ruggeprik' wordt voor zwangere vaak 'verkeerd' gebruikt.

In medische vakterm krijgt je geen ruggeprik (dan wordt alleen een vloeistof ingespoten) maar een epiduraal. )



Ik probeerde het simpel te houden door geen vaktaal te gebruiken... Sorry hoor. Het is geen aanval hoor.
quote:lalalief schreef op vrijdag 24 oktober 2014 21:53 Een katheter klinkt naar, maar ik vond het niks voorstellen eerlijk gezegd. Niet pijnlijk en ik schaamde me ook niet. Ik had m niet voor een bevalling trouwens. Maar maakt vast geen verschil.Tijdens de bevalling wordt er toch al volop gefröbeld daar beneden, dan maakt een slangetje meer of minder ook niet meer uit qua schaamte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven