Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?



Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.



En het voelt net zoals dit:





Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....



Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Alle reacties Link kopieren
Rillingen elke keer als ik dit op de site van de NS zie staan:



bemenste fietsenstalling



Dat woord bestaat toch niet echt? Of wel?
Ik vind hier dingen van.
quote:markovic schreef op 14 oktober 2014 @ 11:42:

[...]



Sowieso! Je schrijft het als sowieso!!!!!



En dit nog wel in dit topic! En wat dacht jij van die 5 uitroeptekens?
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 24 oktober 2014 @ 21:25:

Maar 'ik heb thuis al koffie gehad' is toch niet hetzelfde als 'ik heb een cadeautje gehad'.



Want van wie heb je die koffie dan 'gehad'? Zeg je dat ook als je 'm zelf gezet hebt?

In het geval van de koffie betekent 'gehad' meer: 'gebruikt', of 'tot me genomen'.



Als iemand vraagt of je koffie wilt, kun je ook antwoorden: 'Nee dank je, ik heb al gehad'.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 24 oktober 2014 @ 22:15:

Rillingen elke keer als ik dit op de site van de NS zie staan:



bemenste fietsenstalling



Dat woord bestaat toch niet echt? Of wel?Betekenis



Vervoegingen
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Lotte35 schreef op 24 oktober 2014 @ 22:45:

[...]



In het geval van de koffie betekent 'gehad' meer: 'gebruikt', of 'tot me genomen'.



Als iemand vraagt of je koffie wilt, kun je ook antwoorden: 'Nee dank je, ik heb al gehad'.





Exact



En soms is het spreektaal denk ik en is 'gekregen' beter.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Van Dale kent het niet, maar ik zie het nu inderdaad ook in het groene boekje staan. Ik blijf het een vreselijk woord vinden.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik en partner zijn toe aan een .



'Mijn partner en ik' staat beter vind ik. Het is niet fout maar mooi is anders.

Ik lees het hier geregeld terwijl ik het meer iets vind voor jonge kinderen die je daarop nog corrigeert
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Lebowski schreef op 14 oktober 2014 @ 11:37:

[...]





Ja, dat snap ik, maar het lijkt mij niet eerlijk de verantwoordelijkheid daarvoor helemaal af te schuiven op het onderwijs aan de pabo. Het is blijkbaar daarvoor al erg misgegaan.

Ik vind het vooral zo bizar dat ik bij meerdere excollega's spelfouten op het bord heb moeten verbeteren. Dat moeten die kinderen dan dus overschrijven.... Dan controleer je dat toch als je weet dat spelling niet je sterke punt is?



Ook bij brieven, in het begin moest ik alles aan de directeur laten zien maar al heel snel hoefde dat niet meer. Andere collega's mogen niks versturen zonder dat hij het nakijkt.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 25 oktober 2014 @ 10:17:

Ik en partner zijn toe aan een .



'Mijn partner en ik' staat beter vind ik. Het is niet fout maar mooi is anders.

Ik lees het hier geregeld terwijl ik het meer iets vind voor jonge kinderen die je daarop nog corrigeertHet is vooral gewoon niet netjes om een zin met 'ik' te beginnen is mij altijd geleerd. In een brief dan. In de spreektaal is het netter om altijd eerst de ander te noemen, net als dat ik een brief/kaart die ík schreef ook altijd afsloot met vriendelijke groet/liefs 'naam partner +mijn naam'.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Oh en toen ik in de vijfde een stageverslag had ingeleverd zou dit nagekeken worden door een ouder in plaats van door mijn lerares Nederlands.

Toen we het terugkregen was werkelijk de hele klas in rep en roer, want deze ouder had alle fouten onderstreept en het cijfer daarop aangepast. Dat vonden ze niet kunnen...



Ik hield mijn mond dicht want ik had geen fouten
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 24 oktober 2014 @ 21:25:

[...]



Maar 'ik heb thuis al koffie gehad' is toch niet hetzelfde als 'ik heb een cadeautje gehad'.



Want van wie heb je die koffie dan 'gehad'? Zeg je dat ook als je 'm zelf gezet hebt?Hebben heeft een hoop betekenissen In je tweede voorbeeld betekent het 'drinken, nuttigen'.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vera8 schreef op 24 oktober 2014 @ 22:05:

Over 'me' gesproken. Één van de eerste posts in dit topic benoemde al het oneigenlijke gebruik van dit woord als in 'me moeder'...



Ik kom dit de laatste tijd steeds meer tegen op het forum.Misschien omdat het herfstvakantie is en het forum druk bezocht wordt door tienermeiden?



Ik blijf het knullig taalgebruik vinden....Ik denk dat het een nieuwe taalontwikkeling is, waarbij de spelling zich aanpast aan de uitspraak (en die volgt vaak de weg van de minste weerstand: 'me' is makkelijker uit te spreken dan 'mijn'.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vera8 schreef op 24 oktober 2014 @ 21:12:

Even een vraagje aan alle taalpuristen hier:







Volgend vraagje hier. Ik heb nog geleerd dat purist taalzuiveraar betekent. En dat taalpurist dus dubbelop is en dus fout.



Is tegenwoordig taalpurist een officieel Nederlands woord en zo ja sinds wanneer?
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwTomatensoep schreef op 25 oktober 2014 @ 10:24:

[...]



Ik vind het vooral zo bizar dat ik bij meerdere excollega's spelfouten op het bord heb moeten verbeteren. Dat moeten die kinderen dan dus overschrijven.... Dan controleer je dat toch als je weet dat spelling niet je sterke punt is?



Ook bij brieven, in het begin moest ik alles aan de directeur laten zien maar al heel snel hoefde dat niet meer. Andere collega's mogen niks versturen zonder dat hij het nakijkt.



Je bedoelt hier verscheidene ex-collega's ?



Meerdere is een germanisme in deze betekenis.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Naar aanleiding van het topic van de Primark eens op de website van de Primark gekeken.

Staat er, als je naar de artikelen wilt kijken, een soort "Cookie-waarschuwing" zeg maar, met de tekst: wij haten spam net zoveel als jou!

Oei, ze kennen me niet en haten me toch
Alle reacties Link kopieren
quote:Lea32 schreef op 25 oktober 2014 @ 13:21:

Naar aanleiding van het topic van de Primark eens op de website van de Primark gekeken.

Staat er, als je naar de artikelen wilt kijken, een soort "Cookie-waarschuwing" zeg maar, met de tekst: wij haten spam net zoveel als jou!

Oei, ze kennen me niet en haten me toch
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Is de commercial van Ambi Pur hier al langsgekomen? Ik knijp telkens mijn bilspieren samen van ergernis als die reclame op tv komt.



Er stond in het laatste shot: "Gaat 2x langer mee als luchtverfrissers op gel basis"



En inmiddels hebben ze het aangepast naar "Gaat 2x langer mee dan luchtverfrissers op gel basis"





Is er dan níemand die zoiets opmerkt voor het uitgezonden wordt?!
De bedrijven zijn lekker bezig. Ik krijg net de nieuwsbrief van een (bekend) kinderkledingmerk. Bomvol fouten: wanneer het jouw uit komt, elke ouder vind.

Echt, er hangt een grote donkere wolk boven de toekomst van de Nederlandse taal
In een brief van de NHA over een verandering m.b.t. een taalcursus die ik daar volg. Staat er:



Verder veranderd er niets voor u.



Alle reacties Link kopieren
quote:Lebowski schreef op 27 oktober 2014 @ 14:25:

De bedrijven zijn lekker bezig. Ik krijg net de nieuwsbrief van een (bekend) kinderkledingmerk. Bomvol fouten: wanneer het jouw uit komt, elke ouder vind.

Echt, er hangt een grote donkere wolk boven de toekomst van de Nederlandse taal Zeg even welk merk
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 27 oktober 2014 @ 14:31:

[...]

Zeg even welk merk Polarn!
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 27 oktober 2014 @ 14:29:

In een brief van de NHA over een verandering m.b.t. een taalcursus die ik daar volg. Staat er:



Verder veranderd er niets voor u.



OMG! Hopelijk geen taalcursus Nederlands.
quote:amarna schreef op 27 oktober 2014 @ 14:49:

[...]





OMG! Hopelijk geen taalcursus Nederlands.En bedankdt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lebowski schreef op 27 oktober 2014 @ 14:34:

[...]





Polarn!



Dacht ik al



Idioot toch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lea32 schreef op 25 oktober 2014 @ 13:21:

Naar aanleiding van het topic van de Primark eens op de website van de Primark gekeken.

Staat er, als je naar de artikelen wilt kijken, een soort "Cookie-waarschuwing" zeg maar, met de tekst: wij haten spam net zoveel als jou!

Oei, ze kennen me niet en haten me toch Dat verklaart gelijk alle troep die ze verkopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven