Uniseksnamen

24-10-2014 17:19 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van uniseksnamen?



Ik ben zwanger van de derde en als het een meisje is (we weten het geslacht nog niet), dan is Sam hier wel een erg grote kanshebber. Wij vinden dat echt een leuke en stoere naam voor een meisje.



Ik kan me echter wel voorstellen dat later wel eens gedacht zal worden dat ze een jongen/man is (niet als ze er zelf bij staat, natuurlijk, hoewel, dat weet je nooit ). Maar uit haar naam zal haar geslacht dus niet af te leiden zijn.



Ik hoor graag jullie meningen.
quote:mala8 schreef op 24 oktober 2014 @ 17:36:

Op haar werk zal ze door klanten aangeschreven worden met

Geachte meneer S.Mosseler zal altijd naar meneer sam gevraagd worden, niet leuk dus
Alle reacties Link kopieren
Als ik de naam Sam hoor, denk ik echt aan een jongen. Zelf zou ik er niet voor kiezen om een jongensnaam aan een meisje te geven, het lijkt me teveel verwarring opleveren. Maar als het de mooiste naam is die jullie kunnen vinden, dan gewoon doen natuurlijk. Alleen je eigen mening telt in deze.



Als je trouwens in de Voornamenwijzer Sam invoert, geeft de computer aan dat karakteristieke namen van de zussen van vrouwen die Sam heten, zijn: Bo, Isa, Puck, Pien, Evy, Liz, Noa, Floor



Wie weet heb je er wat aan. Succes!
bloubokkie wijzigde dit bericht op 24-10-2014 23:39
Reden: Beetje minder ruimte in beslag nemen
% gewijzigd
“The snow doesn't give a soft white damn whom it touches.”
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat je een brief krijgt met een verkeerde aanhef, hoe erg is dat nou? Zo een misverstand is toch ook snel weer uit de wereld? Ik zou me daar echt niet druk over kunnen maken...
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:emmylou schreef op 24 oktober 2014 @ 23:12:

Ik lees net dat Jennifer een unisexnaam is in Frankrijk Lilian ook. Dat is mijn echte naam en in Frankrijk vinden ze dat maar raar, omdat die naam meer voor jongens dan voor meisjes gebruikt wordt. Onze zoon heeft een unisex naam die juist meer voor meisjes wordt gebruikt in Nederland (nee, geen Sanne )
Ik krijg om de haverklap brieven met verkeerde aanhef. Boeie
Alle reacties Link kopieren
Leuk!
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Precies, boeie.

Zodra het contact belangrijker wordt, weten ze echt wel wie je bent, lijkt me...



(ik gebruik bijvoorbeeld nogsteeds de naam Mimsey Hero-achternaam - Meisjesnaam, als eerbetoon aan mijn overleden lief. Hoevaak mijn nieuwe Lief al niet is aangesproken met meneer Hero-achternaam is niet te tellen. Geen probleem, vindt hij ook. Kwestie van eenmalig verbeteren, en opgelost. Boeie... )
Wat wilde ik nou toch typen?
Hee, Mims. Lieverd
Alle reacties Link kopieren
Van wat zo snel in me opkomt, vind ik Robin de enige leuke uniseksnaam. Vind ik voor zowel jongens als meiden leuk.



Marijn is volgens mij ook uniseks. Dat vind ik voor een meisje leuker dan voor een jongen.



Namen als Anne, Sanne en Kim vind ik typisch vrouwennamen. Ik zag laatst zelfs een man die Chantal heet. Heel raar vind ik dat.

Ik ken ook een Anne (m) die oorspronkelijk uit Friesland komt en hij gaf aan dat het eigenlijk uitgesproken wordt als "oane".



Namen als Josje, Teuntje en Guusje voor meiden vind ik ook niks.
Mijn unisex kind heeft ook nooit klachten over zijn naam. En dat terwijl het toch vaak als meisjesnaam gezien wordt. Hij is echter mans genoeg, blijkt.
Je kunt ook voor een afsplitsing kiezen van een jongensnaam. Dan krijg je meestal wel je op het einde:



Guusje, Fransje..



Ik zou het juist leuk vinden om het enige meisje in de familie een echte meisjesnaam te geven...
quote:Mossel schreef op 24 oktober 2014 @ 19:02:

[...]





Joepie, ein-de-lijk!



En voor wie het hierboven zei: uiteraard is een naam belangrijk, mocht ik dat niet vinden, dan zou ik hier geen topic openen. Maar ik vind Sam echt geen naam om je voor te schamen, zelfs niet als je een meisje bent.



Ik denk oprecht dat ik nooit een andere naam ga vinden voor een dochter die ik net zo prachtig vind als Sam.



Tja, dan hoef je ook geen topic te openen, he?

Zelf zou ik nooit een naam geven waarvan niet duidelijk is of het een jongen of een meisje betreft. En al helemaal niet als je je dochter een jongensnaam geeft. Je kind moet het zijn of haar hele leven doen, met zo'n naam. Van de duizenden namen moeten er toch namen bij zitten die geen verwarring scheppen.
quote:mimsey schreef op 24 oktober 2014 @ 23:25:

Tja, dat je een brief krijgt met een verkeerde aanhef, hoe erg is dat nou? Zo een misverstand is toch ook snel weer uit de wereld? Ik zou me daar echt niet druk over kunnen maken...Een keertje niet nee, maar als dit bijna lopende band werk is, zou ik er niet vrolijk van worden.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik bijna 20 jaar geleden in een nogal sjieke kinderkledingwinkel werkte, kwam daar een moeder met haar 2 dochters, Robin en Reneé. Ik vond dat toen zo gek, begreep werkelijk niet waarom zij jongensnamen voor meisjes had gekozen. Nu vind ik het helemaal niet gek meer, ben er ondertussen aan gewend en vind het juist leuk. Ik ken jongens die Floor en Sandy heten en een meisje die Remy heet. Dat vind ik nog steeds niet echt unisexnamen, maar omdat ik ze persoonlijk ken vind ik het ook niet gek.

Ik heb zelf 3 namen en vond mijn 2e naam altijd vreselijk. Na mijn puberteit ging ik die naam steeds mooier vinden en ik twijfel nu al jaren om die naam (=eigenlijk mijn officiele voornaam) te gaan gebruiken.Dat kan ik doen zonder veel poespas, dus als jij graag Sam als naam voor je dochter wil, zou ik er een mooie 2e naam bij nemen. Kan zij later ook kiezen als ze er problemen mee heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet van unisex namen. Ik vind het een beetje geknutseld. 'Zo lekker gek' Maar zo denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 25 oktober 2014 @ 05:28:

[...]





Een keertje niet nee, maar als dit bijna lopende band werk is, zou ik er niet vrolijk van worden.Ook dan zou het me maar weinig kunnen schelen. Het zou voor mij eerder een "running gag" worden. Kom op, het zijn brieven/mails van mensen die je nauwelijks kent (want anders weten ze wel dat je een vrouw bent), dus wat boeit het?
Wat wilde ik nou toch typen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hartstikke vrouwelijke naam en toch wordt ik regelmatig aangeschreven als 'de heer'. Blijkbaar is het voor veel mensen moeilijk om te lezen en nog lastiger om een vrouw te zien met mijn beroep. Lekker belangrijk.



Ik vind Sam trouwens een hele leuke naam voor een meisje!

Ik ken ook een vrouwelijke Bobby en een heel vrouwelijke Freddy. Beide hebben ze geen problemen met hun naam.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Leuk zeg, zo veel reacties!



Eerst even dit: ik had me blijkbaar verkeerd uitgedrukt. Mijn zoon heet officieel Lenn en niet Lennert, maar de naam Lenn is wel afgeleid van Lennert (wat ik dus echt niet mooi vind). Als we voor Sam zouden gaan, dan wordt het echt gewoon Sam.



Verder is het niet zo dat ik perse een uniseksnaam wil voor onze eventuele dochter. Mijn vriend en ik vinden Sam gewoon allebei heel mooi. Als we toch voor iets anders gaan, dan wordt het een echte meisjesnaam. Er zijn nog wel uniseksnamen die ik leuk vind, maar Sam steekt er toch echt met kop en schouders bovenuit.



Hoewel ik dus echt denk dat ik geen mooiere naam dan Sam kan bedenken voor een meisje (bijkomende moeilijkheid is dan nog dat mijn vriend hem ook mooi moet vinden), weet ik nog niet zeker of ik mijn kind wel zo zou noemen. Er speelt wel meer mee dan alleen het mooi vinden van een naam door de ouders, het kind moet er inderdaad haar hele leven mee rondlopen.



Uiteraard zijn er nog wel andere namen die ik ook best mooi vind, maar echt zo mooi als Sam dus nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dat dilemma ook gehad. Uiteindelijk gekozen voor een vrouwelijke officiële naam maar op het kaartje de unisexe roepnaam vermeld. Nu gebruiken we beide namen door elkaar, van mij mag ze later beslissen wat ze het leukst vindt. Klinkt heel hippieachtig als ik dit zo lees, maar op deze manier klopte het.



Ik ben wel blij dat we voor onszelf een mooie officiële naam gevonden hebben, ik denk dat ik anders een andere naam had gekozen.



Sam vind ik een heel leuke naam voor een meisje, leuker dan voor een jongen. Samantha daarentegen vind ik verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 oktober 2014 @ 17:52:

Ik vind het leuker als je een meisjesnaam afkort en het dan een jongensnaam is, dan al een " dubieuze " naam te geven.Ik ook. En ik vind Sam bovendien de minst leuke "afkortnaam" omdat ik de volledige naam (Samantha) niet mooi vind.
Am Yisrael Chai!
Mossel, als jij geen mooiere naam kan bedenken dan Sam, dan noem je haar toch zo? Geef er anders voor de zekerheid nog een tweede (vrouwelijke) naam bij, zodat ze later zelf kan kiezen.



Sunrose, mijn dochters officiële voornaam is een mooie, klassieke, lange naam. Sommigen vinden hem stoffig (bijna iedereen die ik ken heeft wel een oma die zo heet), maar wij hebben gekozen voor een afkorting van deze naam als roepnaam. Mijn man noemt haar altijd bij haar afkorting, ik noem haar bij beide namen. Later kan ze beslissen met welke naam ze het liefste aangesproken wordt!



Zelf heb ik ook een officiële naam en een roepnaam. Mijn roepnaam vind ik echt vreselijk: het is een verkleinvorm van mijn echte naam en ik had als kind al een hekel aan die naam. Op mijn veertiende heb ik besloten dat ik niet meer met de verkleinvorm aangesproken wilde worden en alleen naar mijn echte naam zou gaan luisteren. Binnen de kortste keren was dit gepiept, maar er zijn nog een paar verdwaalde mensen die me met mijn roepnaam aanspreken. Vreselijk! (hou sowieso niet van verkleinnamen, zoals Maartje, Noortje en dergelijke)
Ik ken een meisje Sam en ik vind het wel stoer. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Deze Sam is trouwens geen afkorting, het is haar echte naam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven