Ruggenprik zonder blaaskatheter?

24-10-2014 21:25 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier vrouwen die ervaring hebben met een ruggenprik zonder dat zij een blaaskatheter hebben gehad.



Op internet lees ik dat er min of meer standaard een blaaskatheter wordt ingebracht, maar niet altijd. Ik lees woorden als: "je kunt", "meestal". Daar maak ik uit op dat het niet altijd gebeurt en er dus uitzonderingen mogelijk kunnen zijn.

Ik hoor graag of er hier vrouwen zijn die zo'n uitzondering waren en wat in dat geval je ervaring was?
Alle reacties Link kopieren
Goh, wat gek! Ik had een ruggeprik tijdens mijn bevalling maar geen katheter. De ruggeprik heeft ongeveer 5 uur gewerkt en ik ben in die tijd inderdaad niet naar de WC geweest. Ik heb overigens ook niet in het bed geplast Ik heb er eigenlijk helemaal niet aan gedacht... ging pas een paar uur na de bevalling weer plassen en dat ging ok. Ik kon tijdens de ruggeprik overigens wel gewoon rondlopen en mijn benen voelde ik ook!
Bij mijn vorige bevalling kreeg ik een blaas katheter waardoor ik eigenlijk dacht dat het normaal was. Bij mijn laatste bevalling hebben ze mijn blaas leeggemaakt omdat ik héél nodig moest plassen, maar was het dus niet vanzelfsprekend en hebben ze hem er meteen weer uitgehaald.
Alle reacties Link kopieren
Er is een significant verschil tussen epiduraal en spinaal, beiden in de volksmond ruggenprik genoemd. Google is your friend :-)
Meldt. Was wel in het buitenland, dus misschien hanteren ze hier andere standaarden. Ik heb een epiduraal gehad zonder blaascatheter, maar was niet langdurig verdoofd. Ik heb binnen een periode van 5 uur 2x een shotje verdovend middel gekregen, eerst ter ontspanning, 2e voor het hechten. Niet in bed geplast oid, paar uur na de bevalling gewoon naar de wc geweest. Nooit bij stilgestaan dat een blaascatheter handig of zelfs noodzakelijk zou zijn geweest, maar ik zou me er niet druk over maken. Een slangetje meer of minder maakt ook niet meer uit.
Alle reacties Link kopieren
Wel ruggenprik geen vaste katheter...

Overigens vind ik een katheter reuze meevallen. Na de eerste (zonder ruggenprik, ging heel snel) een week een katheter gehad en na de tweede (met ruggenprik) een dag.

Pompje als pijnstilling vond ik een ramp. Hielp mij voor geen meter, wilde blijven duwen, ik viel erop weg (man moest steeds zeggen dat ik moest ademen).
Alle reacties Link kopieren
Epiduraal gehad en inderdaad ook een blaaskatheter. Wat hier gezegd wordt: een blaaskatheter is echt niet eng of pijnlijk. En ik was blij dat ik 'm had, want ik ben echt uren 'verdoofd' gebleven waardoor ik mijn bed niet uitkon.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ik was zwanger en inderdaad al wat gewend Honeymoonquiz (onderzoek i.v.m. Zwangerschapsvergiftiging) Ik denk dat het me tijdens mijn bevalling helemaal niets meer had uitgemaakt. Maar zonder epiduraal hoef je natuurlijk geen katheter. Is dat geen optie TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik loop op dit moment stage op een verlos/kraam afdeling en van te voren wordt inderdaad altijd besproken dat als je meer als 3/4 uur niet hebt geplast ze gaan katheteriseren. Je kan proberen om te plassen maar voelt dit vaak gewoon niet en op dat moment blijft er te veel urine in je blaas zitten wat voor meer problemen zorgt. Ze doen bij ons op de afdeling dan 1 malig een katheter in die er dus ook direct weer uit gaat als de urine er uit is. Het katheteriseren zelf voel je totaal niet met een epiduraal omdat ook dit verdoofd is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.



Allereerst: nee, ik was niet van plan het bed of de gyn onder te plassen.



De belangrijkste reden dat ik het vroeg, is omdat ik graag alle opties wil onderzoeken. Zo her en der hoorde ik dat het wellicht niet nodig was. In dat geval wil ik er graag meer over weten.



Ruggenprik is nog steeds een optie. En als ik dat zo lees zal dat met katheter zijn. Ik laat het maar over me heen komen.
quote:bibaatje schreef op 24 oktober 2014 @ 21:31:

Mag ik vragen waarom je hier benieuwd naar bent? Vond die katheter nog het minst erg, niks van gemerkt.vond het verschrikkelijk en heb een behoorlijk ernstige blaasontsteking over gehouden aan dat rotding. Na 10 dagen ab nog niet weg, toen andere ab (fijn als je net bevallen bent en bv geeft)
Alle reacties Link kopieren
quote:Shenandoah schreef op 25 oktober 2014 @ 19:42:

[...]





vond het verschrikkelijk en heb een behoorlijk ernstige blaasontsteking over gehouden aan dat rotding. Na 10 dagen ab nog niet weg, toen andere ab (fijn als je net bevallen bent en bv geeft)Dat is één van de redenen waarom ik bijvoorbeeld wil weten of het ook zonder kan. Ga het sowieso vragen in het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik had bij mijn ruggeprik ook een blaas katheter, maar misschien was dat ook wel, omdat ik uiteindelijk een spoedkeizersnede had. Ik weet de volgorde niet meer, ik had zoveel slangetjes in en aan me hangen, haha. Ik weet wel dat ik na afloop heel blij was met die katheter, ik had door een zwangerschapsvergiftiging zoveel vocht vast gehouden, de urinezak moesten ze maar blijven legen. Ik vond het heel fijn dat ik niet zelf op hoefde te staan om naar de wc te strompelen. Op mijn verzoek heb ik de katheter zelfs een nachtje langer gehouden.
Alle reacties Link kopieren
In de meeste ziekenhuizen doen ze standaard een katheter bij een epiduraal, omdat je vaak niet zelf goed kunt uitplassen. Als je blaas vol is kan je niet goed persen en een overvolle blaas kan ook gevaarlijk zijn. Bovendien voel je als het goed is toch niet dat de katheter geplaatst wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven