Geld & Recht alle pijlers

Inboedel&samenwonen

24-10-2014 11:37 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb een vraagje.

Ik woon samen met mijn vriend en ons zoontje nu zijn wij niet getrouwd

en hebben geen samenlevingsovereenkomst.



Nu hebben wij samen een heel mooi huis leuk mooi ingericht alles goed op orde alles ook samen aangeschaft.



Nu hebben wij geen goed contact met zijn familie,en vroegen wij ons af waar blijft de inboedel en onze spullen die wij samen hebben gekocht bij zijn overlijden heeft zijn familie hier dan recht op??kunnen zij als zij dat zouden willen aanspraak maken op onze inboedel hoe zit dit allemaal in elkaar ik ben al een beetje aan het Googlen en kom dan op een samen leef contract uit of testament.



Ik ben namelijk heel bang dat als hij overlijd zij mijn huis komen leeg halen!



Hebben jullie hier verstand van en hoe is dit bij jullie geregeld?



Wat kan ik doen?



Bedankt!



Loesje
Alle reacties Link kopieren
Dat gaat inderdaad zo makkelijk tegenwoordig.

Vanuit je luie stoel.

All you need is internet en DigiD.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Er staat ook nog:



Aantekening gezag na overlijden moet ik dit ook aanvragen?

Dit staat ook op www.rechtspraak.nl iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
quote:loesje2014 schreef op 24 oktober 2014 @ 14:05:

Wat zou ik trouwens nog meer kunnen regelen?



Iemand tips?http://www.netwerknotaris ... -familie-relatie
Alle reacties Link kopieren
http://www.notaris.nl/stream/brochure-samen-verder-web
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 24 oktober 2014 @ 13:05:

[...]





Hier de rechtstreekse link: https://formulieren.recht ... Gezag_018/Initialize.aspxAllebei bijzonder veel dank, heb het zojuist ingevuld..
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
quote:loesje2014 schreef op 24 oktober 2014 @ 14:11:

Er staat ook nog:



Aantekening gezag na overlijden moet ik dit ook aanvragen?

Dit staat ook op www.rechtspraak.nl iemand een idee?Lees eerst eens wat het inhoudt: https://loket.rechtspraak.nl/burgers/familiezaken/48
Gelukkig maar dat je naar de notaris gaat want ik schrik ervan hoe weinig je ervan op de hoogte bent. Goed dat je er nu mee aan de slag gaat.



Ik ben onlangs gaan samenwonen in het koophuis van mijn vriend. We hebben een samenlevingscontract opgesteld waarin ook staat dat als 1 van ons niet meer handelingsbekwaam is om medische beslissingen te maken dat de ander dat mag dan. Dat wilde ik er graag in hebben ivm. mijn verleden met zieke echtgenoot en zijn behandeling voor zijn overlijden (gelukkig waren we getrouwd dus ik was degene die dingen besloot, zijn moeder had dat anders gedaan)



Verder hebben we een testament opgesteld waarbij we elkaar als enige erfgenaam hebben aangesteld. Mocht hij komen te overlijden erf ik naast zijn spaargeld ook het huis dus ik kan hier blijven wonen.

Mocht ik overlijden voor mijn vriend dan erft hij alles van mij, wanneer hij overlijd zou wettelijk gezien dan alles naar zijn familie gaan. Hij heeft slecht contact met zijn familie en heeft ervoor gekozen om zijn erfenis dan naar het leukemiefonds te doen.

En we hebben idd. elkaar aangemeld bij ons pensioen zodat we weduwepensioen krijgen van elkaar.



Een goede notaris denkt echt met je mee en het is je geld echt wel waard. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Totaal of topic, maar ik wilde even zeggen dat ik het zo leuk voor je vind dat je een nieuwe liefde hebt gevonden, IBI.

Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Vind het inderdaad ook niet fijn dat ik van veel dingen niets wist.

Ben blij dat ik maar even een topic het geopend en dat jullie mij een beetje wegwijs hebben gemaakt.



Gelukkig ga ik er nu mee aan de slag en komt het hopelijk allemaal goed!
Alle reacties Link kopieren
Succes Loesje.

Helaas kost het allemaal wel een bulk geld, dus hou daar rekening mee.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ja,met hoeveel moet ik ongeveer rekening houden?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij waren wij aan samenlevingscontract en testamenten zo'n 800 kwijt.

Maar ik zag iemand hier ook 400 noemen.

Aan die orde van grootte moet je dus wel denken maar het is wel waard om even te shoppen. Vraag bij verschillende notariskantoren een prijsopgave aan voor beide zaken en dan kun je vergelijken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:loesje2014 schreef op 24 oktober 2014 @ 12:41:

Hij heeft ons zoontje alleen erkend.Maar gezag geen idee.Succes, ook met je schoonfamilie. Laat ze niet je gezinsgeluk verpesten. Zodra je alles geregeld hebt, zul je vanzelf rust ervaren en doen hun er nooit meer toe.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief ana_isabel!Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Meiden,



Ik heb nog even een vraag.



Als ik nu dure aankopen doe op mijn naam kunnen zij hier dan ook aanspraak op maken?
Alle reacties Link kopieren
Nee. Dingen die (aantoonbaar) van jou zijn, zijn en blijven van jou.



Wanneer je vriend overlijdt in de huidige situatie erft je schoonfamilie hooguit zíjn bezittingen. Dus zijn spullen en geld, en de helft van de dingen die jullie aantoonbaar samen gekocht hebben. (En van die erfenis krijgt je zoontje sowieso ook nog een deel.)

Je zou je schoonfamilie ook kunnen uitkopen, dan vergoed je bijvoorbeeld de helft van de gezamenlijke TV of de dagwaarde van zijn auto in plaats van hen het echte ding mee te geven.



Maar nu ik er nog eens over nadenk: Als ik het goed heb, heeft je schoonfamilie sowieso nergens recht op. Wanneer je nu verder niets regelt en je vriend heeft je zoontje wel erkend (en hij is niet eerder getrouwd geweest en heeft geen andere kinderen, etc.) erft je zoontje alles, en je schoonfamilie dus niets. Maar jij dus ook niet, en ik weet niet in hoeverre jij zijn geld dan bv. mag beheren én gebruiken, voor zoontje of voor jullie samen.
Alle reacties Link kopieren
Oke, thanks Lariba!



We hebben net namelijk op mijn naam bij Bol.com een nieuwe koel-vriescombinatie besteld[was nodig] op mijn naam hebben zij hier dan geen recht op?



Dank jullie!
Jeetje. Jij maakt je druk om je koelkast in geval van overlijden???
Alle reacties Link kopieren
Nee. Maar als jullie nou allebei gewoon nog een paar weken blijven leven :-) en in die tijd het één en ander officieel dichttimmeren, hoef je je over dit soort dingen helemaal geen zorgen meer te maken.
Alle reacties Link kopieren
Als jij dat zo wil denken vind ik dit prima.



Als je in mijn schoenen zou staan zou je wel anders zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lariba schreef op 25 oktober 2014 @ 12:26:

Nee. Maar als jullie nou allebei gewoon nog een paar weken blijven leven :-) en in die tijd het één en ander officieel dichttimmeren, hoef je je over dit soort dingen helemaal geen zorgen meer te maken.



Dat mag ik hopen van wel,we gaan zeker naar de notaris.

Het komt misschien allemaal een beetje vreemd over maar

net wat ik zeg als jullie in mijn schoenen zouden staan zouden jullie je hier ook zeker wel druk om maken.



Maar bedankt voor je antwoord!
Alle reacties Link kopieren
quote:ana_isabel schreef op 24 oktober 2014 @ 21:17:

[...]





Succes, ook met je schoonfamilie. Laat ze niet je gezinsgeluk verpesten. Zodra je alles geregeld hebt, zul je vanzelf rust ervaren en doen hun er nooit meer toe.Precies. Heb ik zelf ook ervaring mee, maar dan met eigen familie. Heel geruststellend en heel belangrijk om alles dan goed vastgelegd te hebben, zodat je zeker weet dat nare familieleden overal buiten blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:loesje2014 schreef op 25 oktober 2014 @ 12:23:

Oke, thanks Lariba!



We hebben net namelijk op mijn naam bij Bol.com een nieuwe koel-vriescombinatie besteld[was nodig] op mijn naam hebben zij hier dan geen recht op?



Dank jullie!Nogmaals, je schoonouders erven niets, niet van jou en niet van je partner. Als je partner sterft erft je zoon alles van hem.
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,



Nou gisteren de afspraak bij de notaris gehad,alles word nu in werking gezet.

Er word een samenlevingsovereenkomt+2 testamenten opgesteld.Kosten die wij gaan betalen zijn Euro 800.00.



Nu zitten wij alleen met een probleem.Wij moeten ook een voogd voor mochten wij overlijden aanwijzen voor onze zoon,die hebben wij niet jah mijn moeder maar die loopt al tegen de 60,heb wel een broertje maar hij is autistische.Verder van mijn vriend zijn kant hebben wij geen goed contact met zijn familie,en vrienden van ons hebben wij gevraagd maar het komt erop neer dat zij dat niet willen!Wat nu?



Hoe zouden wij dit nu kunnen oplossen?
Alle reacties Link kopieren
Dat is moeilijk op te lossen als jullie niemand kennen die voogd wil zijn of waarvan jullie niet willen dat ze voogd zijn. Dan gaat je zoon dus naar jeugdzorg die een pleeggezin voor hem zoeken.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven