Kat nierfalen

23-10-2014 14:29 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje: sinds gisterochtend ligt mijn lieve kat aan het infuus bij de dierenarts ivm nierfalen. Het ging niet goed met hem, wilde niet meer eten en stonk uit zijn bek. Na onderzoek bleek dat zijn waardes veel te hoog waren. Hij is als nierpatiënt en zat al aan een nierdieet (brokken). Morgenochtend gaan ze opnieuw bloedonderzoek doen. Zijn zijn waardes nog even hoog, dan willen ze hem in laten slapen (dat is het advies), zijn de waardes gedaald dan mag hij morgenavond naar huis en moet ik genieten van elke dag, want ze geeft hem geen jaar meer. Ik ga werkelijk kapot van verdriet..krijg geen hap meer door mijn keel en kan alleen maar huilen. Ik denk in het belang van mijn lieve schat, mijn maatje..het liefst heb ik hem nog tig jaar bij me, maar als het niet meer gaat, dan gaat het niet meer.

Ik hoop natuurlijk dat hij morgen mee naar huis mag en ga er dan alles aan doen om het hem zo fijn mogelijk te maken. Maar zijn hier misschien mensen die mijn tips kunnen geven uit eigen ervaring over voeding? Of andere tips? Of positieve verhalen?

Ik hoor heel graag van jullie



Geen tips, wel sterkte en een
Ach, wat een ellende :(

Helaas geen positieve verhalen of advies, ik hoop dat infuus aanslaat en de kat weer tijdje op de been blijft. Sterkte!
Als waardes morgen nog hoog zijn, mag je de kat dan overigens niet mee naar huis nemen? Afstappen van nier-dieet en nog paar dagen flink verwennen en eventueel thuis laten inslapen? Of is kat er te slecht aan toe?
Alle reacties Link kopieren
Op

de site van de wilhelminaplein kliniek (staat goed bekend) staat

informatie over nierfalen. En daar zeggen ze dat ze bij nierfalen de kat

drie dagen aan een infuus leggen en dan de waardes opnieuw bekijken.

Het is jouw kat, je kunt ze vragen of hij iets langer aan het infuus kan

blijven. Als het na die drie dagen niet verbetert, dan is de prognose

niet goed.



De zus van mijn vriend heeft nu een zieke kat, leverontsteking. Ze heeft

ook diabetes en toen de dierenarts de waardes ging meten, constateerde

hij nierfalen. Na een dag infuus en een weekend thuis waren de waardes

zo gedaald dat er geen sprake meer is van nierfalen. Het kan dus wel

verbeteren. Misschien kun je de bloedwaardes vragen en opzoeken of

vragen hoe ernstig het nierfalen is.



Katten zijn over het algemeen erg taai en kunnen weer opleven en

herstellen zonder dat men dat had verwacht. Ze kunnen spontane remissies

krijgen, mijn kat heeft dat gehad met diabetes en astma. Dus misschien

is er nog hoop. Dierenartsen weten ook niet alles he. Het is iig handig

om altijd zelf na te blijven denken en je wat in te lezen, vind ik. Ik

hoop dat je kat nog even mag blijven, beterschap en veel sterkte!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Weet ik niet eigenlijk. Zal die optie morgen bespreken mocht het niet beter met hem gaan. Het zou wel fijn zijn als hij gewoon nog even in zijn vertrouwde omgeving mag zijn en ik hem helemaal kan plat knuffelen. Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel gladoortje74 voor je informatie. Ik wil niet dat mijn kat pijn heeft of zich vreselijk beroerd voelt, maar idd je moet ook zelf blijven nadenken en kijken wat nog wel kan, mocht hij zich verder goed voelen buiten de hoge waardes. Ik vind het gewoon heel moeilijk om mijn kat op te geven, natuurlijk doet niemand dat graag, maar hij is nog maar 8 jaar en twee weken geleden (leek) er nog niks aan de hand en liep hij huppelend door het huis. Daarom vind ik het moeilijk te accepteren dat ik hem misschien morgen voor altijd kwijt ben. De waardes moeten morgen gewoon lager zijn, het moet gewoon!!!
Hier staat ook veel info: http://www.dierenkliniekw ... erinfo/kat/nierfalen.html
Alle reacties Link kopieren
De mijne is zelfs 5 dagen aan het infuus geweest, ging eerst zeer slecht, maar knapte er zo van op, ging elke dag even langs en dag vier at ze alweer wat zelf en dag 5 mocht ik haar weer mee naar huis en nu stuitert ze nog steeds vrolijk het huis door, ze heeft er gelukkig niks aan over gehouden.



Nu is jouw kat al nierpatient, maar misschien helpt paar dagen extra infuus inderdaad wel, heel veel sterkte gewenst, is zo verschrikkelijk als je lieve maatje zo ziek is
Alle reacties Link kopieren
Tot nierfalen is het bij mijn meisje niet gekomen, wel heel lang slechte waardes gehad en ik weet hoe dat is Dara heb je nu even niks aan maar bij mij heeft het heel erg geholpen dat ik over bent gestapt op vers voeren, geheel tegen doktersadvies in maar hij was de eerste die moest toegeven dat het een goede keus is gebleken, waardes die volgens hem nooit zouden kunnen dalen, daalden toch.



Zonder te willen preken, lees eens het boekje 'Voer voor carnivoren' van Tannetje Koning, zij is dierenarts en legt op een heldere manier uit waarom het eigenlijk maar vreemd is dat wij onze katten slechte kwaliteit gedroogd voer voorzetten in plaats van hun natuurlijke dieet van rauw vlees.



Voor nu, heel veel sterkte, ik hoop dat hij snel opknapt van het infuus en je dan verder kan kijken naar wat de mogelijkheden zijn, mijn kat heeft van haar 10e tot haar 13e slechte waardes gehad en knapte daarna steeds verder op, het kan dus zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik

ga voor je duimen dat ze lager zijn morgen. Mijn kat Sam heeft ongeveer

300 levens opgemaakt intussen en die is nu 16. En ik verwacht dat hij

nog wel even meegaat ook. Hij is dus al eens genezen van zijn diabetes

maar heeft het nu teruggekregen. En hij heeft pancreatitis. Toch braakt

ie nooit, eet prima en heeft nooit diarree. Zijn suikers wisselen nog

wel eens maar hij raakt nooit echt ontregeld. Hij heeft wel eens hele

hoge suikers gehad. Toch nooit ketoacidose gehad. Hij is echt niet kapot

te krijgen.



Nierfalen komt volgens mij best veel voor onder katten en daar kunnen ze

oud mee worden. Vaak als een kat er wel aan sterft, zijn er meer dingen

mis zoals het hart. Dat is mijn ervaring iig. Maar goed, als de nieren

er helemaal mee ophouden, je kunt een kat ook niet continue aan een

infuus leggen natuurlijk. Dan houdt het op.



Maar dat gaat jouw kat niet gebeuren, die moet opknappen! Sam geeft hem

anders wel een leven, hij heeft er toch vast nog wat op voorraad liggen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Katten kunnen je beste vriendjes zijn. Ik weet nog wel dat ze altijd luid miauwend naar beneden kwam stormen als ik thuis kwam. Ik weet nog dat ze op mijn schouders sprong, vanaf het aanrecht, enkel voor kopjes. Als ik me slecht voelde kwam ze tegen me aanliggen. Een knorrende kat is een heerlijke troost, een goede vriend. En heerlijk puur zonder vooroordelen. Je weet dat ze eerder zullen gaan dan jij; maar dat doet wel godvergeten pijn.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze kat daar ook voor moeten inslapen helaas, na 19 jaar. Hij was totaal op, sliep de hele dag en hield niets binnen. De dierenarts zei ook dat er weinig aan te doen is, aan het infuus leggen is maar een tijdelijke oplossing. sterkte!
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Wat een lieve berichtjes dank jullie wel , doet me goed en geeft ook weer een hoop tranen . De dierenarts zei dat zijn nieren het nog wel doen, omdat hij goed drink en plast. Dus dat is wel positief.



Ik heb idd naar Tannetje Koning zitten kijken. Ze zit bij mij in de buurt. Ik heb hun vanmiddag gebeld en ze zeiden dat ze veel positieve verhalen hebben met katten met nierfalen die aan vers voer gaan en speciale kruiden. Maar goed, dan ga je weer zitten googlen en dan spreken berichten elkaar weer tegen. En omdat je zo vol verdriet zit, kan je ook niet meer echt helder denken. Wil gewoon het beste voor hem, maar wat dat is....?



Zou ik dat kunnen vragen denken jullie, dat als de waardes gezakt zijn, om hem nog wat langer aan het infuus te houden? Maar ja dan ligt hij daar heel het weekend alleen..vind ik ook niks eigenlijk. Pfff moeilijk....ik wil en kan hem gewoon nog niet opgeven..mijn kanjer moet gewoon beter(der) worden!! En met een extra leven van Sam moet het helemaal lukken toch!
Alle reacties Link kopieren
Nou idd ferdinandje. Ik mis hem nu al thuis...als ik naar beneden kwam stond hij onderaan de trap klaar om te knuffelen. Of met douche kwam hij altijd bij me zitten. En nu mis je hem "nog maar" 2 dagen en dan vallen die dingen al op...vreselijk. Ik heb nog een kat thuis, ook zo'n lieverd...die loopt nu een beetje suf achter mij, die snapt natuurlijk ook niet waar zijn vriendje is. We knuffelen daarom maar wat extra met elkaar.

En natuurlijk weet je dat je kat niet het eeuwige leven heeft, maar op deze manier en leeftijd..Ging er stiekem toch wel vanuit dat hij minstens 16 zou worden ofzo. Mijn eerste kat is overleden aan het FIP virus, wat een rot ziekte en hij was nog maar 1 jaar. Ik dacht, nu verdien ik toch wel een kat die wat langer mag blijven leven en gewoon van ouderdom zonder pijn in zijn slaap overlijd. Nog steeds verdrietig, maar "beter" dan dit.
Alle reacties Link kopieren
Als het mogelijk is en gaat helpen om langer aan het infuus te zitten zou ik het wel doen, natuurlijk niet leuk in het weekend, maar misschien mag je wel langs gaan.



Ik ging ook in het weekend langs en wat begon ze dan te knorren en helemaal vooraan haar kooitje als ze mij al hoorde, dat was erg vertederend, helemaal om haar nu weer te zien...zooo blij en vrolijk weer, daar heb ik een weekje dierenarts wel voor over gehad. Al heeft ze nu wel een hekel aan de dierenarts



Ik hoop echt dat je kanjer het gaat redden en nog heel lang van hem kan genieten...sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Arme kat :(!



En arme jij natuurlijk. Maar ik zou de hoop nog zeker niet opgeven. Katten hebben niet voor niets 9 levens.



Omdat je om positieve verhalen vroeg:

Zo'n anderhalf jaar terug was mijn kat (die sinds een jaar of 10 nierfalen heeft) er ook beroerd aan toe. Zijn nierwaardes werden telkens weer te hoog, en hij voelde zich vreselijk misselijk. Hij gaf over, viel af, en veranderde in een hoopje ellende. Ik liep de deur plat met hem bij de dierenarts, maar telkens begon het kotsen weer opnieuw.

Op advies van de dierenarts ben ik hem toen zelf onderhuids vocht gaan geven, en daarvan is hij enorm opgeknapt. Hij vindt het natuurlijk niet zo leuk, maar het duurt maar een paar minuten per 3 dagen. En daarmee blijven zijn nierwaarden toch weer onder controle, en kan hij een fatsoenlijk leven hebben.



Het beestje zit nu vanaf mijn schouder mee te lezen met deze post .
Alle reacties Link kopieren
Ooh klote zeg. Die van mij had het ook maar is na een dure operatie geheel opgeknapt. Maar och, wat voelde ik me rot. Dus ik voel heel erg met je mee. Sterkte. Niet zoveel tips behalve dat ik een andere kat bewust niet heb laten inslapen. Lekker nog verwend en uiteindelijk ging ze uit zichzelf op mijn bed. Was ik heel gelukkig mee want het ging vredig
Alle reacties Link kopieren
Mijn kater had ook nierfalen en ik heb zijn leven drie jaar kunnen rekken met nierdieet en medicijnen. Het ging prima tot ie ineens niet meer wilde eten, buikpijn had en een prednisonkuur kon hem ook niet meer helpen.. Hij knapte er maar even van op.. Hij was 17 en het was klaar.. Bij nierfalen kan het nog lang goed gaan totdat de nieren echt niet meer werken..



Ik hoop voor jou dat een gedeelte van zijn nieren nog functioneert en dat hij met nierdieet en medicijnen nog bij jou kan zijn! Veel bakjes water neerzetten helpt ook, ze hebben veel vocht nodig! Sterkte!!!
Alle reacties Link kopieren
TO neemt niet meer de moeite om te reageren dus laat maar...
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Weet je al of zijn waardes zijn gezakt?
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Ben ook benieuwd hoe het met de poes is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven