Geld & Recht alle pijlers

meer belasting voor miljonairs

25-10-2014 12:31 203 berichten
Alle reacties Link kopieren


De SP heeft een plan klaar om miljonairs flink meer belasting te laten betalen.





SP-Kamerlid Farshad Bashir gaat dit maandag in de Tweede Kamer voorstellen, meldt de Volkskrant zaterdag.



De partij wil het zo mogelijk maken dat kleine spaarders, mensen met een vermogen tot 30.000 euro geen belasting betalen.



Vakbeweging FNV pleit ook dat er een eerlijkere verdeling van de belastingdruk komt en wil daarom voor de invoering van een 'Dagobert Duck-taks' op grote vermogens. Dat zegt FNV-bestuurder Leo Hartveld zaterdag.



''Nu zwemmen er een paar mensen in Nederland in het geld. Dat geld kunnen we beter in onze economie steken. Het is voor iedereen beter als er meer echte banen komen. Dat zorgt voor zekerheid voor gezinnen en werkenden. En de winkeliers profiteren ervan als mensen meer te besteden hebben'', aldus Hartveld.



De oproep van FNV komt kort voordat de Tweede Kamer over de belastingen gaat praten. Met een werkloosheid van bijna 650.000 mensen, en een groeiende vermogenskloof, is het hoog tijd dat het kabinet zijn verantwoordelijkheid neemt, aldus de FNV.



Het huidige belastingstelsel is volgens de vakbeweging onvoldoende ingericht naar draagkracht. Met de invoering van de 'Dagobert Duck-taks' moet de ongelijkheid tussen rijk en arm kleiner worden.



Sinds wanneer ben je vermogend als je meer dan 30.000 euro op je rekening hebt staan??



Stel, je erft 40.000 of 70.000 euro van je ouders, iets wat echt regelmatig voorkomt

Voor dat geld hebben je ouders gewerkt, een huis afbetaald.

Of je bent zelf altijd spaarzaam en hebt ondertussen een lekker spaarpotje opgebouwd



En dan mag je extra belasting gaan betalen??????
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 25 oktober 2014 @ 12:31:





Sinds wanneer ben je vermogend als je meer dan 30.000 euro op je rekening hebt staan??





En dan mag je extra belasting gaan betalen??????



Sinds partijen als de SP, Pvda en Groenlinks zetels halen.



Al doet de VVD nu overigens erg goed mee met de PvdA om werkende nog meer in te laten leveren.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:ana_isabel schreef op 25 oktober 2014 @ 14:13:

[...]





Wel... ooit van vrije vesting gehoord?Lees mijn post nog eens, en dan in het bijzonder het woordje "sociale".
quote:strikjemetstippels schreef op 25 oktober 2014 @ 14:09:

[...]



Nou....ik heb het zelf ook berekend, voor mijn situatie dan, van ft naar pt, studie kosten er bij, de voordelen van t/m 110% van minimum loon, de voordelen en nadelen weg gezet en als je goed kan rekenen en een en ander af weet van het financieel stelsel kan je behoorlijke voordelen behalen, wel in perspectief natuurlijk (op basis van de toekomst).Welk punt wil je maken? Wat kwam er uit jouw berekening? Dat werken loont, of dat werken niet loont?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel grappig dat ze bij de SP blijkbaar denken dat de echt rijke Nederlanders hun vermogen hier hebben gestald. Daar valt niks te halen, die mensen hebben geld zat voor de beste estate planners. Dat geld zit mooi veilig ergens in het buitenland onder een gunstig belastingregime. Bijkomend voordeel is dat het vaak letterlijk paradijsjes zijn, heb je gelijk een leuk (vakantie)adresje…



Nederland is trouwens zelf een belastingparadijs maar dan voor bedrijven, daarom zijn we 1 van de rijkste landen ter wereld. Het meeste geld valt daar te halen, niet bij particulieren. Maar als we de vennootschapsbelasting verhogen en de bijhorende belastingvoordelen afschaffen, dan trekken al die multinationals weg en stort onze economie als een kaartenhuis in elkaar.



Geneuzel over hypotheekrente aftrek, een hogere heffing op vermogen etc. dat is echt maar een druppel op een gloeiende plaat. Als Shell, al jaren 1 in de top 3 van de grootste bedrijven ter wereld, 1% meer belasting zou betalen in Nederland dan levert dat ongetwijfeld meer op. Het gaat alleen nooit gebeuren….
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
'Dagobert Duck tax'. Degene die deze naam heeft bedacht, moet voor straf naar Duckstad worden verbannen.



Verder heeft een discussie niet zo veel zin zonder een uitgewerkt voorstel.



Voor de inkomstenbelasting heeft Nederland al een behoorlijk progressief belastingstelsel dat zorgt voor inkomensherverdeling.



Privé-vermogens worden al belast met een forfetaire rendementsheffing van 1,2% per jaar, minus een kleine vrijstelling. Aangezien de rente op spaargeld momenteel al lager ligt, betalen veel mensen meer aan belasting dan dat ze rendement maken.



De collectieve lastendruk ligt in Nederland zo rond de 40% (van iedere verdiende euro gaat 40% naar de overheid). Dat lijkt me wel voldoende en ik zou graag een grondwettelijk verbod zien op verdere lastenverhoging zonder een navenante lastenverlaging elders in de economie.
quote:Curley schreef op 25 oktober 2014 @ 14:17:

Ik vind het wel grappig dat ze bij de SP blijkbaar denken dat de echt rijke Nederlanders hun vermogen hier hebben gestald. Daar valt niks te halen, die mensen hebben geld zat voor de beste estate planners. Dat geld zit mooi veilig ergens in het buitenland onder een gunstig belastingregime. Bijkomend voordeel is dat het vaak letterlijk paradijsjes zijn, heb je gelijk een leuk (vakantie)adresje…



Nederland is trouwens zelf een belastingparadijs maar dan voor bedrijven, daarom zijn we 1 van de rijkste landen ter wereld. Het meeste geld valt daar te halen, niet bij particulieren. Maar als we de vennootschapsbelasting verhogen en de bijhorende belastingvoordelen afschaffen, dan trekken al die multinationals weg en stort onze economie als een kaartenhuis in elkaar.



Geneuzel over hypotheekrente aftrek, een hogere heffing op vermogen etc. dat is echt maar een druppel op een gloeiende plaat. Als Shell, al jaren 1 in de top 3 van de grootste bedrijven ter wereld, 1% meer belasting zou betalen in Nederland dan levert dat ongetwijfeld meer op. Het gaat alleen nooit gebeuren….Al die tegoeden op buitenlandse rekeningen zijn bekend bij de belastingdienst, dus daar is echt wel wat te halen.
quote:yasmijn schreef op 25 oktober 2014 @ 12:32:

Typisch SP.

Kansloos.Dit dus. Slotje.
quote:NummerZoveel schreef op 25 oktober 2014 @ 12:49:

[...]





Ik heb een hoger inkomen en betaal meer dan de helft belasting. Wanneer is genoeg genoeg?



Kennelijk als het verschil niet meer zo groot is. Want heus, de putjesschepper werkt ook hard hoor

Het feit dat de echte grootverdieners net zo goed hard werken en misschien nog wel harder en 24/7 bereikbaar moeten zijn etc.etc., wordt voor het gemak maar vergeten.
quote:Naara schreef op 25 oktober 2014 @ 14:23:

[...]



Al die tegoeden op buitenlandse rekeningen zijn bekend bij de belastingdienst, dus daar is echt wel wat te halen.De belastingdienst weet nog niet eens aan wie ze allemaal toeslagen uitdeelt. Denk je nou echt dat er een waterdicht systeem bestaat voor tegoeden op buitenlandse rekeningen? Los daarvan ging de post waar je op reageert over 'estate planning' en dat zijn doorgaans legale constructies. Er zit gewoon een bovengrens aan wat de overheid van burgers kan innen zonder dat ze hun kont tegen de krib gooien (google eens op 'Laffer curve').
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 25 oktober 2014 @ 13:51:

[...]



Als je ongeveer ¤1300,- als koppel verdient krijg je geen of weinig huurtoeslag.

Als je een koop woning hebt krijg je ongeacht wat je inkomen is hypo aftrek, daar moeten ze ook een inkomens grens op toepassen verdien je boven de ¤3000,- dan geen hypoaftrek meer, en verdien je 1 eurie meer heb je net als huurders pech dat je dan gewoon buiten de boot valt. Dus jij denkt dat je met minder dan 2x een modaal inkomen nog een fatsoenlijk huis kunt kopen zonder renteaftrek?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 25 oktober 2014 @ 14:27:

[...]





De belastingdienst weet nog niet eens aan wie ze allemaal toeslagen uitdeelt. Ik moet er om lachen, maar eigenlijk is het dieptriest . Wordt tijd dat ze verantwoordelijke ministers ook persoonlijk financieel verantwoordelijk stellen als er weer zoveel miljoen verdwenen is. Ze verdienen er iig genoeg voor om ook fatsoenlijk met belastinggeld om te gaan.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op 25 oktober 2014 @ 14:23:

[...]



Al die tegoeden op buitenlandse rekeningen zijn bekend bij de belastingdienst, dus daar is echt wel wat te halen.



Dat iets bekend is bij de Belastingdienst betekend nog niet dat het in Nederland belast is, daar gaat het juist om. Je zou wel erg dom zijn als miljonair om het gewoon op een Nederlandse bankrekening te zetten. Nee daar zijn hele leuke constructies voor bedacht, geheel legaal alleen niet bereikbaar voor de gemiddelde Nederlander. Ok soms gaat het wel eens mis, zoals de Cyprus route...



Los daarvan is het ook niet zo heel moeilijk om te emigreren als miljonair he? Waarom in Nederland gaan zitten bij die niksgunners van de SP als je ook in de zon kan zitten in je luxe villa met privéjacht ergens in een belastingparadijs?
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
quote:NummerZoveel schreef op 25 oktober 2014 @ 14:17:

[...]





Welk punt wil je maken? Wat kwam er uit jouw berekening? Dat werken loont, of dat werken niet loont?

Dat als je onder een bepaalde grens kan komen, je een onevenredig groot voordeel haalt uit (bepaalde uren) NIET werken.



Het ligt verder natuurlijk aan je situatie, of je dit als investering ziet of als voortdurend iets, maar ja, ik kan minder werken, dan genieten van voordeeltjes die je als ft werkende boven een bepaald inkomen niet meer heb, en het gat dat dan wordt geslagen gedeeltelijk te dichten met de voordeeltjes. Geen enkele lineariteit in te bespeuren.
quote:strikjemetstippels schreef op 25 oktober 2014 @ 14:44:

[...]



Dat als je onder een bepaalde grens kan komen, je een onevenredig groot voordeel haalt uit (bepaalde uren) NIET werken.



Het ligt verder natuurlijk aan je situatie, of je dit als investering ziet of als voortdurend iets, maar ja, ik kan minder werken, dan genieten van voordeeltjes die je als ft werkende boven een bepaald inkomen niet meer heb, en het gat dat dan wordt geslagen gedeeltelijk te dichten met de voordeeltjes. Geen enkele lineariteit in te bespeuren.Oh, dat zou best tijdelijk zo kunnen zijn. Maar weegt mi niet op tegen de voordelen van werken. Je bouwt geen pensioen op, je vergroot je kansen op meer inkomen in de toekomst niet, en je bent afhankelijk van de grillige nukken van de overheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 25 oktober 2014 @ 14:49:

[...]





Oh, dat zou best tijdelijk zo kunnen zijn. Maar weegt mi niet op tegen de voordelen van werken. Je bouwt geen pensioen op, je vergroot je kansen op meer inkomen in de toekomst niet, en je bent afhankelijk van de grillige nukken van de overheid.



Tegen de tijd dat ik met pensioen ben ga ik er vanuit dat ik geen (volledige) AOW meer krijg hoor, want ja ik heb al pensioen...



En als werkende ben je ook net zo goed afhankelijk van de overheid. Nu weer het leaserijdersverhaal. Vanaf 2016 zou ik dan even 160 euro NETTO per maand meer kwijt zijn aan mijn auto . Of het allemaal doorgaat moeten we nog maar zien... maar het idee dat dit geopperd wordt vind ik al eng. Als minima een tientje moeten inleveren wordt er weer een nieuwe subsidie in het leven geroepen om de pijn te verzachten maar zomaar even 160 euro per maand missen moet geen probleem zijn voor Jan Modaal?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:Curley schreef op 25 oktober 2014 @ 14:17:

Ik vind het wel grappig dat ze bij de SP blijkbaar denken dat de echt rijke Nederlanders hun vermogen hier hebben gestald. Daar valt niks te halen, die mensen hebben geld zat voor de beste estate planners. Dat geld zit mooi veilig ergens in het buitenland onder een gunstig belastingregime. Bijkomend voordeel is dat het vaak letterlijk paradijsjes zijn, heb je gelijk een leuk (vakantie)adresje…



Nederland is trouwens zelf een belastingparadijs maar dan voor bedrijven, daarom zijn we 1 van de rijkste landen ter wereld. Het meeste geld valt daar te halen, niet bij particulieren. Maar als we de vennootschapsbelasting verhogen en de bijhorende belastingvoordelen afschaffen, dan trekken al die multinationals weg en stort onze economie als een kaartenhuis in elkaar.



Geneuzel over hypotheekrente aftrek, een hogere heffing op vermogen etc. dat is echt maar een druppel op een gloeiende plaat. Als Shell, al jaren 1 in de top 3 van de grootste bedrijven ter wereld, 1% meer belasting zou betalen in Nederland dan levert dat ongetwijfeld meer op. Het gaat alleen nooit gebeuren….Juist,ons kleine landje is 1 van de top 3 rijkste landen.laten we dat zo houden. Als bovenstaande wegvalt valt de sociale voorzieningen verzorginsstaat met een klap in elkaar,Geen geld meer voor al die toeslagen en uitkeringen etc etc
Alle reacties Link kopieren
[quote]ondernemer schreef op 25 oktober 2014 @ 14:21:

Privé-vermogens worden al belast met een forfetaire rendementsheffing van 1,2% per jaar, minus een kleine vrijstelling. Aangezien de rente op spaargeld momenteel al lager ligt, betalen veel mensen meer aan belasting dan dat ze rendement maken.

.[/quote}





Hier tot half 2016 nog 4% rente op spaarrekening

Dankzij Friesland Bank overgenomen door RABO
Alle reacties Link kopieren
Probleem in Nederland zijn de chronisch liegende en manipulerende politici en financiële elites. Dus: elk jaar schulden maken, giga staatsschuld, graaiende roekeloze bankiers die de rekening alsmaar bij de bevolking leggen, de criminele en corrupte EU etc



Miljonairs....tja, als je echt veel geld hebt ben je zo de grens over. Precies zoals nu al veel mensen in Duitsland tanken omdat het daar minder duur is (Terwijl Duitsland een rijker land is....)



Geld, kust, goud, diamanten, waardepapieren, het is binnen 24 uur weg. Leuk of niet, maar als de overheid teveel graait en verspilt gaat elke economie naar de klote.
quote:NummerZoveel schreef op 25 oktober 2014 @ 14:49:

[...]





Oh, dat zou best tijdelijk zo kunnen zijn. Maar weegt mi niet op tegen de voordelen van werken. Je bouwt geen pensioen op, je vergroot je kansen op meer inkomen in de toekomst niet, en je bent afhankelijk van de grillige nukken van de overheid.Klopt, en het zou mijn keuze ook nooit zijn, maar onderschat anderen niet wat betreft keuzes die jij en ik nooit zullen maken...het electoraat van SP dus. Tot nu toe zijn de mensen die nooit het voornemen hebben gehad hard te werken altijd buiten schot gebleven om dat dit deel vd bevolking altijd terug keert in verkiezingspraatjes. Als je maar lang genoeg afhankelijk bent ga je geloven dat het altijd zo zal zijn, en dat er niets mis mee is en dat je er recht op hebt. De kloof tussen de minima die werken en de minima die niet werken is wel degelijk in het voordeel van de niet werkende, met name als je kijkt naar de minder goed te meten zaken als stress, vrije tijd, gevoel van waardering et cetera. Iemand die 40 u per week werkt en iemand die niet werkt en toch op het zelfde te besteden bedrag uit komt is niet 1 op 1 te vertalen naar 'het zelfde inkomen dus die ene heeft geen voordeel tov de ander'. Integendeel zelfs, en dat zou wat mij betreft echt totaal lineair worden recht getrokken.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 25 oktober 2014 @ 13:51:

[...]



Als je een koop woning hebt krijg je ongeacht wat je inkomen is hypo aftrek, daar moeten ze ook een inkomens grens op toepassen verdien je boven de ¤3000,- dan geen hypoaftrek meer, en verdien je 1 eurie meer heb je net als huurders pech dat je dan gewoon buiten de boot valt.Sorry hoor. Ik heb een eigen bedrijf en verdien meer dan 3000 bruto euro per maand. Daar werk ik voor, één dag in de week. De rest van de week ben ik bezig met therapie vanwege psychische problemen.



Verder ben ik 33 en heb een veel te duur huis gekocht waarvan de prijs door vorige generaties hoog opgedreven is. Deze prijs is opgedreven door twee verdieners en constructies als de hra. Ik heb mijn huis bijna op de piek gekocht en had verder geen keus. Alle huizen waren/zijn te duur namelijk.



Waarom heeft een ander die minder verdient meer recht op de hra dan ik? Ik ben toch net zo'n "slachtoffer" van hoge huizenprijzen veroorzaakt door vorige generaties?



Ik denk dat je reactie vanuit afgunst geschreven is.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat wel lekker zo. Eerst mag je extra belasting gaan betalen en vervolgens mag je ook nog je eigen lasten gaan dragen in het bejaardenhuis. Je kan beter alles verbrassen, dan zorgt de staat tenminste voor je.



Natuurlijk zijn er mensen die echt niet voor zichzelf kunnen zorgen. Het lijkt mij logisch dat we daar allemaal wat aan mee betalen. Jammer genoeg zijn er ook legio mensen die dat prima kunnen, maar die financieel gewoon beter af zijn als ze niet werken. (En niet alleen financieel, zoals Strikjemetstippels terecht constateert.)
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:stekelbaars schreef op 25 oktober 2014 @ 15:49:

[...]

Sorry hoor. Ik heb een eigen bedrijf en verdien meer dan 3000 bruto euro per maand. Daar werk ik voor, één dag in de week. De rest van de week ben ik bezig met therapie vanwege psychische problemen.



Verder ben ik 33 en heb een veel te duur huis gekocht waarvan de prijs door vorige generaties hoog opgedreven is. Deze prijs is opgedreven door twee verdieners en constructies als de hra. Ik heb mijn huis bijna op de piek gekocht en had verder geen keus. Alle huizen waren/zijn te duur namelijk.



Welnee. Ja had kleiner kunnen kopen, je had kunnen huren, zoals hele volksstammen doen. Dan had je misschien meer betaald, maar niet met zo'n duur huis gezeten. Begrijp me niet verkeerd: ik vind niet dat je dat had moeten doen, maar het had gekund.





Waarom heeft een ander die minder verdient meer recht op de hra dan ik? Ik ben toch net zo'n "slachtoffer" van hoge huizenprijzen veroorzaakt door vorige generaties?



Ik denk dat je reactie vanuit afgunst geschreven is.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:Welnee. Ja had kleiner kunnen kopen, je had kunnen huren, zoals hele volksstammen doen. Dan had je misschien meer betaald, maar niet met zo'n duur huis gezeten. Begrijp me niet verkeerd: ik vind niet dat je dat had moeten doen, maar het had gekund.

Ik had inderdaad iets kleiner kunnen gaan zitten. Heb nu een appartement. Maar ook in dat geval had ik teveel betaald. Huren is ook gesubsidieerd en duurder dan een hypotheek.



Ik ben overigens voorstander voor het afschaffen van de hra en dat mag van mij direct. Ik zal daar niet slechter van slapen, maar heel veel anderen waarschijnlijk wel. Dus het is geen goed idee om het snel af te schaffen.



Het is allemaal niet zo zwart/wit. Wanneer heb je veel of weinig geld? Wanneer heb je terecht of onterecht een bepaalde subsidie? enz.
Alle reacties Link kopieren
Stelletje boeven de SP!
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat zoiets wel kiezers trekt. Want als je geen ton hebt, lijkt het een énorme hoeveelheid geld. Dat is het ook, natuurlijk, maar het is ook zo weer weg.

Zoals al eerder genoemd werd, voor ondernemers, die een buffer nodig hebben en geen aanspraak maken op uitkeringen en pensioen. En bij al die mensen die nu verlies maken op hun woning (tja, wij hebben daarvoor gespaard, om te voorkomen dat we een schuld over houden, zou wat zijn als dat ook nog eens zwaarder belast werd...). En daarnaast natuurlijk nog de mensen met een mooi spaardoel: studie van de kinderen, extraatje voor pensioen, etc. Daar heb je grote bedragen voor nodig, en als je dan een ton gespaard hebt is dat stiekem eigenlijk helemaal niet superveel. Maar dat lijkt het wel, als je het niet hebt...
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven