Gezondheid alle pijlers

Borstkanker, weet het even niet...

22-09-2014 16:33 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik schrijf en lees al 10 jaar mee op dit forum. Ik heb in de loop der jaren af en toe een topic geopend om raad te vragen of zaken van me af te schrijven. Nu open ik dus deze. Afgelopen week te horen gekregen dat ik borstkanker heb. Een week geleden nog niets aan de hand, en nu blijk ik dus ziek te zijn. Mijn gedachten schieten van links naar rechts en van boven naar onder. Ik probeer steeds positief te blijven. Het verdriet is mijn huis binnengedrongen, mijn man en kinderen hebben er heel veel moeite mee, ik ben ze het hele weekend aan het oppeppen. Vandaag een MRI scan gehad en toen die klaar was, brak ik zelf even. Maar ik wil niet bij de pakken neer gaan zitten, nu al. Ik weet nog maar weinig, alleen de diagnose en wat de plannen voor behandeling eventueel kunnen zijn. Wat wil ik met dit topic? Ik wil graag mijn gevoelens delen met vrouwen die hetzelfde hebben ondergaan.
Alle reacties Link kopieren
Sjee, Daisymadelief, wat een naar nieuws! Ik ben niet zo vaak meer op het forum (praktisch nooit meer eigenlijk), maar "ken" je wel van alle jaren dat ik hier nog heel actief was.



Ik heb niet zo veel tips, behalve een boekentip voor je jongste. Toen mijn ziekte levensbedreigend werd, was mijn kind net 5. Voor haar heb ik toen na een tip de boeken "Toverdruppels" en "Beer op de weg" aangeschaft. Over (borst)kanker zijn wel meer boeken te vinden, ook voor jonge kinderen. Maar ik had geen kanker en hoewel de overlevingskansen van mijn ziekte zoals het er op dat moment voor stond klein waren, wilde ik geen boekje dat ging over ziek -> dood. De boekjes die ik noem, handelen over verdriet (Toverdruppels) en over onzekerheid in de toekomst (Beer op de weg). Het zijn gewoon lieve prentenboeken die leuk zijn om voor te lezen, maar waar een jong kind wel herkenning in gevoelens van verdriet en onzekerheid in vindt. Het heeft mijn dochter heel duidelijk houvast gegeven in de onzekere, aangrijpende periode waar we in zaten.



Het boek "Toverdruppels" is trouwens van dezelfde schrijver als "Grote boom is ziek". Dat laatste boek handelt wel over kanker. Ik weet niet hoe dat verhaal precies gaat, maar ik heb er veel positieve verhalen over gelezen.



Alle drie de boeken zijn verkrijgbaar via www.uitgeverijpica.nl



Veel sterkte met de behandelingen en beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte daisy. Mijn dochter was indertijd ook 4 jaar en zoon 7. Ik heb het heel luchtig gehouden, geen boeken ectr.

Ik heb ze wel verteld dat ik naar het ziekenhuis moest en medicijnen zou krijgen waar ik kaal van zou worden. Het is allemaal goed gegaan wat dat betreft. Mijn dochter deed het beter dan mijn zoon, die kreeg nachtmerries. Nu zijn we zes jaar verder en ze weet het nog steeds hoor. In tussentijd zijn we ook gewoon leuke dingen blijven doen. Datt maakt ook een beetje goed.

Sterkte alvast met de operatie.

Ik heb trouwens indertijd veel steun gevonden bij de amazones.
Alle reacties Link kopieren
Raccoon, nog los van de situatie (die was bij mij anders, de kans op overlijden was groot en de behandelmethoden zeer beperkt), lijkt het me vooral een kwestie van kijken naar hoe je kind de situatie oppakt. Ons kind was bang, verdrietig, onzeker en gefrustreerd door de situatie. Een ander kind huppelt er zorgeloos doorheen. Alles kan, het lijkt me vooral belangrijk kijkt naar de behoefte van je kind.



Overigens zijn de boeken waarover ik het had ook als je het luchtig wilt houden prima voorleesboeken. Dat is juist wat ik er zo fijn aan vind: het zijn gewoon lieve verhaaltjes die net zo goed toepasbaar zijn op zoiets als een schaafwond op de knie (Toverdruppels) of niet weten hoe de week er na het weekend uit gaat zien (Beer op de weg), als op een moeder die ziek is of die door een zware behandeling een onzekere tijd tegemoet gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je Beeldig. Maar toen op dat moment vond ik het ook heel lastig om het te vertellen. Ik wilde ze natuurlijk ook niet bang maken. Ik ging over van een kanker naar een andere kanker. En als mijn kinderen horen dat ik naar het ziekenhuis moet, zijn ze weer bang. Het is gewoon erg lastig.

Nu zijn ze wat groter, maar eerlijk gezegd vind ik het nog een moeilijk onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
[quote]raccoon schreef op 27 september 2014 @ 03:24:

Ik snap je Beeldig, maar het blijft gewoon lastig uit te leggen aan hele kleine kinderen.
Daisymadelief,

Ik ben herstellende van borstkanker. Ik kreeg de diagnose vorig jaar, net voor de kerst. Op dat moment was ons oudste kind 6. ik heb veel aan de site www.kankerspoken.nl gehad. Wellicht is dit ook wat voor jou/ jullie gezin

Verder heb ik eerst een operatie gehad (borst amputatie), vervolgens chemo en daarna bestraling. Als je wat wilt vragen, dan hoor /lees ik het wel!



En nog een iets wat voor mij heel goed werkte; het bijhouden van een blog. Op die manier kon ik mensen (familie, vrienden, collega's, ed) op de hoogte houden en hoefde ik de verhalen niet keer op keer te vertellen.



Veel sterkte de komende tijd en een
Alle reacties Link kopieren
O Eendje wat fijn jouw bericht te lezen. Ben je schoon verklaard?
Alle reacties Link kopieren
Als eerste heel veel sterkte en kracht toegewenst voor jou en je gezin. Ik heb zelf ruim 3 jaar geleden borstkanker gehad en heb een borstamputatie, chemo, bestraling en nu nog hormoontherapie gehad.

Ik heb geen kinderen dus kan geen advies geven over hoe daarmee om te gaan.

Ik weet nog dat ik heel bang was om heel ziek te worden van de chemo, ik ben er geen dag ziek van geweest, wel moe, en wat wazig in mijn hoofd van de medicijnen tegen de bijwerkingen.

De bestraling viel bij mij mee ik kreeg 15 bestralingen dus dat is niet echt veel bij meer bestralingen krijg je misschien wel wat last van de huid dat schijnt dan wat branderig aan te voelen.



Wat ik zwaar vond en tegelijkertijd ook fijn vond was alle belangstelling, de telefoontjes en mensen die langs wilden komen. Geef je grenzen aan, zeg tegen familie/vrienden op welke tijden je rust of dat je hun zelf wel belt. Vooral na ziekenhuisafspraken ben je misschien heel erg moe, en blij dat je eindelijk thuis bent, en om dan alles nog is aan de telefoon te moeten vertellen kan heel zwaar zijn.

Maar dat is heel persoonlijk dus kan voor jou anders zijn.



Verder kan ik allemaal tips en adviezen gaan geven maar waar ik wat aan had kan jij helemaal niks vinden dus ik weet niet of dat handig is.



Ik wens je heel veel sterkte
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het heel goed is om zo'n reconstructie nu al te overwegen. Ik snap heel goed dat je zoiets hebt van dat komt later wel. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat vrouwen met een directe reconstructie het psychisch een stukje beter af gaat. Denk er toch over na. Dat is alles wat ik tegen je wil zeggen. Iedereen is anders dus je moet je eigen beslissing maken waar jij achter staat.



Sterkte!
Daisymadelief, hoe gaat het met je?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat eigenlijk wel voor het moment. Ik ben er een weekje tussenuit geweest om de tijd tot de operatie te overbruggen en dat heeft me wel goed gedaan. Af en toe heb ik een paniekmoment omdat alles nog onzeker is, maar ik probeer dit van me af te zetten. Als ik pieker of niet kan slapen dan ga ik breien. Heb ik al jaren niet gedaan, maar daar had ik ineens zin in. Ik ben bezig met een sjaal in een heel ingewikkeld patroon, daar moet ik mijn aandacht bijhouden en daar wordt ik rustig van.



ik heb uiteindelijk het boek ' mama's borst is ziek' van Hanneke de Jager gekocht, ik ga dit komend weekend aan mijn dochtertje voorlezen en bekijken.



Alles voelt een beetje raar en de toekomst onzeker. Af en toe schiet het door mijn hoofd dat ik straks misschien wel dood ben, dat is raar, ik voel me tot nu toe nog steeds niet ziek. Al met al ben ik er toch rustig onder, ik vind het alleen moeilijk om de onzekerheid en de ongerustheid bij mijn kinderen te zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:eentje1977 schreef op 01 oktober 2014 @ 22:33:

Daisymadelief,

Ik ben herstellende van borstkanker. Ik kreeg de diagnose vorig jaar, net voor de kerst. Op dat moment was ons oudste kind 6. ik heb veel aan de site www.kankerspoken.nl gehad. Wellicht is dit ook wat voor jou/ jullie gezin

Verder heb ik eerst een operatie gehad (borst amputatie), vervolgens chemo en daarna bestraling. Als je wat wilt vragen, dan hoor /lees ik het wel!





Ik ben voor mezelf bezig om het van me af te schrijven, of eigenlijk meer zodat ik zelf meer het besef heb van wat er nu eigenlijk gebeurt, het voelt allemaal nog zo onwerkelijk.

En nog een iets wat voor mij heel goed werkte; het bijhouden van een blog. Op die manier kon ik mensen (familie, vrienden, collega's, ed) op de hoogte houden en hoefde ik de verhalen niet keer op keer te vertellen.



Veel sterkte de komende tijd en een
Alle reacties Link kopieren
ooh meid!

Hopelijk kom je er snel vanaf.

Heel veel sterkte voor jou en je gezin! X
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het in het contact met familie en vrienden zo lastig dat het nu allemaal maar over mijn ziekte gaat. Ik wil het er eigenlijk helemaal niet over hebben, wil liever over alledaagse dingen praten. Ik vind het zo fijn om er even juist niet aan te denken of erover te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hoi daisymadelief,



Gewoon even een Hallo van mij, zomaar.

Wees je een beetje lief voor jezelf? Beetje humor af en toe?



Ik hoop het, zodat het niet al te zwaar is..



When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
Alle reacties Link kopieren
Wat een kloteziekte is het toch.

Heel veel sterkte voor je.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Wat een k* nieuws! Heel veel sterkte, kracht en liefde de komende tijd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hé Daisymadelief, ik lees je topic voor het eerst. Wat verdrietig om te lezen dat je nog zo'n jonge kinderen hebt, wat zal het moeilijk voor ze zijn. En voor jou natuurlijk ook.



Mijn moeder heeft borstkanker, vier jaar geleden heeft ze chemo ondergaan, is haar borst geamputeerd en heeft bestraling gehad. Nu is ze sinds vorig jaar weer terug in het ziekenhuis, helaas waren ze er niet op tijd bij om te zien dat er uitzaaiingen hebben plaatsgevonden. Maar, even het positieve benoemen, het gaat goed met haar. Ze krijgt nu 18 weken chemo en heeft vandaag weer een goede uitslag gehaald.



Het ziekenhuis heeft aangegeven dat er heel erg veel onderzoek wordt gedaan naar borstkanker en dat daarom mijn moeder ook voorlopig niet is uitbehandeld. Ze kunnen zó veel! Dus houd je daar aan vast. Je klinkt heel sterk en vastberaden om dit te gaan overwinnen, daar zit je kracht! Veel sterke en succes vrouw, ik blijf je volgen. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
quote:daisymadelief schreef op 08 oktober 2014 @ 16:11:

Ik vind het in het contact met familie en vrienden zo lastig dat het nu allemaal maar over mijn ziekte gaat. Ik wil het er eigenlijk helemaal niet over hebben, wil liever over alledaagse dingen praten. Ik vind het zo fijn om er even juist niet aan te denken of erover te hebben.Dat heb ik ook gehad. Hield daarom een fotoblog bij, dat werkte heel goed...
Alle reacties Link kopieren
quote:black-shoes schreef op 08 oktober 2014 @ 16:19:

Hoi daisymadelief,



Gewoon even een Hallo van mij, zomaar.

Wees je een beetje lief voor jezelf? Beetje humor af en toe?



Ik hoop het, zodat het niet al te zwaar is..







Inderdaad gooi ik er af en toe humor in. Af en toe vinden mijn grote kinderen dit raar, maar ze kunnen er ook om lachen. Ik ben blij dat ik niet de hele dag in zak en as zit, doe gewoon wat ik moet doen en laat het leven hier gewoon doorgaan zolang het kan. Ik merk dat wij als gezin hier kracht uit putten, dat maakt voor iedereen mijn ziekte bespreekbaar zonder dat het een zwaar beladen onderwerp is. Ik wil dit niet laten klinken alsof ik vind dat iedereen zo moet reageren die de diagnose borstkanker krijgt. Eerlijk gezegd verbaas ik mezelf er steeds om dat ik er redelijk rustig onder blijf en er goed over kan praten. Diep van binnen voelt het niet altijd zo, maar ik kan mezelf wel weer gerust stellen. Probeer me zelfs af en toe er op voor te bereiden wat er volgende week te gebeuren staat.



Ik heb vorige week voor de laatste keer nog een heel mooi lingeriesetje gekocht, ik wilde nog een keer een mooie gewone bh kopen. Toen had ik het wel even moeilijk, daar in de paskamer.
Alle reacties Link kopieren
Ach meis toch, wil je als ex borstkanker patient even heel veel sterkte wensen. Ik weet waar je emotioneel allemaal doorheen moet, maar blijf erin geloven he. En als alles achter de rug is zou je net als ik een reconstructie kunnen doen. Wedden dat je dan die mooie lingerie setjes weer kunt kopen?



Dikke knuffel
Alle reacties Link kopieren
Even een update: operatie is inmiddels achter de rug. Pijn is meegevallen en met het feit dat ik nog maar één borst heb kan ik tot nu toe wel aan.



Gisteren uitslag gehad van de schildwachtklier. Helaas is er één uitzaaiing gevonden en een micro-uitzaaiing. Beleid wordt nu dus anders, eerst bestraling, daarna chemo. Komende week staat er nog niets te gebeuren, ik word eerst weer besproken in een groot multidisciplinair overleg, ik hoor vrijdag meer.



Tot nu toe was ik overal rustig en vrij nuchter onder, maar na gisteren merk ik dat ik de moed laat zakken en dat er toch meer met me aan de hand is dan ik mezelf wilde laten geloven. Denk steeds aan mijn kinderen en hoe het 'straks' allemaal moet....
He da's een tegenvaller. Begrijp ik goed dat je bestraling op de oksel krijgt ipv dat ze meer klieren gaan weghalen?



Fijn dat je goed door de operatie bent gekomen en sterkte met wachten op je definitieve plan.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is inderdaad het plan, i.p.v alle klieren weghalen worden min oksels bestraald. De radioloog moet hier nog toestemming voor geven, maar de arts gaat ervan uit dat die dit beleid goedkeurt. Ik ben wel blij dat niet alle klieren weggehaald worden, ik heb nu al behoorlijk last van mijn arm en oksel, en dan zijn er nu maar twee uitgehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven