Geld & Recht alle pijlers

Juridische blik nodig

24-10-2014 20:14 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende. Iemand die regelmatig in mijn leasebak en in mijn privé auto rijdt heeft een bericht ontvangen: Inneming rijbewijs. In 2012 onverzekerd rondgereden. Op basis van het niet betalen van de sanctie dient het rijbewijs ingestuurd te worden. betalen van de boete zit er niet in. (geen geld daarvoor). Ik ga dat ook niet betalen natuurlijk.



Concrete vraag... Hoe zit het juridisch? hij rijdt in mijn privé auto dan wel in mijn lease auto. Is (bij eventuele schade) nog een WA dekking van kracht?



Ik wil hem graag die auto lenen ivm rijden naar een sollicitatie waardoor hij die boete alsnog kan voldoen. Maarrrr ik wil niet dat er onverhoopt iets gebeurt en een ander de dupe wordt ... iemand??
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
quote:dieddo schreef op 25 oktober 2014 @ 07:41:

[...]





Ja die heb ik gezien.. En ik zet m morgenochtend wel op de fiets 150 km Op zondag..... rijden er ook treinen, toch?
Alle reacties Link kopieren
Om op maandagochtend 10 uur ergens te solliciteren. Maar goed. voor mij is het duidelijk. Ik rijd.
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op vrijdag 24 oktober 2014 21:00 Dat invullen voor een ander is wel heel gemakkelijk niet? Ik zou een aanhouding door politie als dat het enige risico was.. aandurven.. de rest niet .. dat is mij geheel duidelijk, van daar ook mijn vraag...



dank jullie wel... Verbazend.... Heb je enig idee dat rijden terwijl je rijbewijs is ingevorderd je een misdrijf pleegt? Inclusief strafblad, jailtime etc.... Staat goed op je cv
Love the life you live
Alle reacties Link kopieren
Wanneer jij de middelen (jouw auto) verschaft bij het plegen van een strafbaar feit (rijden zonder rijbewijs), wordt je medepleger van een strafbaar feit.
Alle reacties Link kopieren
Wordt - t
Alle reacties Link kopieren
Ik lees inderdaad dat in dit soort gevallen het rijbewijs ingevorderd kan worden.



Dieddo: hééft hij zijn rijbewijs nu al afgegeven dan?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
ik zou die sukkel lekker met het OV laten gaan.. die is gek.. Hij rijdt onverzekerd rond, betaald niet en dan ook nog jouw auto lenen en jij gaat hem brengen ?? Echt.. ik snap hier helemaal niets van..



Die oen is niet verzekerd.. dus ook niet op jouw vrije dag..
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 24 oktober 2014 @ 21:00:

Dat invullen voor een ander is wel heel gemakkelijk niet? Ik zou een aanhouding door politie als dat het enige risico was.. aandurven.. de rest niet .. dat is mij geheel duidelijk, van daar ook mijn vraag...



dank jullie wel...





wij vullen niets in.. jij schrijft het toch.. Heb je enig idee wat er kan gebeuren ? HIj rijdt iemand dood (per ongeluk ga ik dan maar even van uit).. of iemand voor zijn leven invalide.. Dat kost je meer dan je rijbewijs.. Daarbij is het strafbaar.. rijden zonder rijbewijs en verzekering...



Dit is wel een lot uit de loterij.. Is het je partner ? Die van mij kon het echt zelf oplossen..Dikke doei .. echt niet dat ik hem zou brengen
Alle reacties Link kopieren
quote:Kurritsj schreef op 25 oktober 2014 @ 10:52:

Ik lees inderdaad dat in dit soort gevallen het rijbewijs ingevorderd kan worden.



Dieddo: hééft hij zijn rijbewijs nu al afgegeven dan?



Als we maandag dan toch in het verre noorden moeten zijn, gaan we dat maar meteen afgeven in Leeuwarden.



Poldervrouw, ik gun deze persoon een nieuwe baan. Ik wil alle mogelijke risico's uitsluiten en stel daarom deze vraag hier. Hij heeft geen meter auto gereden sinds de ontzegging, niets aan t handje. Ik schrijf alleen dat wanneer hij door politie aangehouden zou worden dat dat risico te overzien zou zijn. (ik bedoel een boete of inhechtnemen). NIET het risico de weg op te gaan en anderen in gevaar te brengen.



Deze ontzegging is opgelegd door destijds (2012) niet verzekerd rondrijden. Dat kan niet en mag niet. Eens. Helemaal mee Eens. Daar is deze sanctie voor en aangezien het niet betaald kan worden moet er op een andere manier geboet worden.
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 25 oktober 2014 @ 17:50:

Daar is deze sanctie voor en aangezien het niet betaald kan worden moet er op een andere manier geboet worden.

Worden er in de brief alternatieven gegeven?

Het lijkt mij dat de invordering rijbewijs als pressiemiddel wordt gebruikt om de boete betaald te krijgen? Of niet?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Ehm Dieddo, je weet dat het innemen van het rijbewijs een pressiemiddel is en de boete gewoon nog betaald moet worden?



De toepassing van een dwangmiddel heft de betalingsplicht niet op. Dit betekent dat het openstaande bedrag niet automatisch is voldaan als u bijvoorbeeld een aantal dagen gegijzeld bent geweest. Nadat een dwangmiddel is toegepast, moet u het openstaande bedrag nog steeds volledig betalen.



website CJIB.
Wat Kurritsj sneller zegt
Alle reacties Link kopieren
Klopt...daarom is een baan belangrijk toch? maandag rijd ik... en dan hoppa treinen en van de eerste centen de boete voldoen... is het zo moeilijk?
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 25 oktober 2014 @ 18:43:

Klopt...daarom is een baan belangrijk toch? maandag rijd ik... en dan hoppa treinen en van de eerste centen de boete voldoen... is het zo moeilijk? Tja, als jij zegt dat er op een andere manier geboet moet worden, dan roept dat bij mij vraagtekens op ja. Jij maakt het onnodig moeilijk.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
quote:Kurritsj schreef op 25 oktober 2014 @ 18:51:

[...]



Tja, als jij zegt dat er op een andere manier geboet moet worden, dan roept dat bij mij vraagtekens op ja. Jij maakt het onnodig moeilijk. helemaal gelijk.. excuse me
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn nieuwsgierigheid:

Waarom schreef je het dan?

Je komt op mij namelijk een beetje naïef over in dit soort zaken.

Kan het zijn dat je pas na mijn post begreep dat het inleveren van rijbewijs geen alternatief was voor betalen boete?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
Mwah.. eerlijk gezegd, meer hoop dan dat ik het niet wist...
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 25 oktober 2014 @ 19:41:

Mwah.. eerlijk gezegd, meer hoop dan dat ik het niet wist...

Nouja tip dan:

het klinkt alsof zijn welzijn je aan het hart gaat.

Je helpt hem méér door stevig in je schoenen te gaan staan en hem te confronteren met de waarheid, dan het probleem samen te vermijden.

Hij moet ballen gaan tonen en jij moet stoppen met vergoelijken en zijn fouten toedekken.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 25 oktober 2014 @ 18:43:

Klopt...daarom is een baan belangrijk toch? maandag rijd ik... en dan hoppa treinen en van de eerste centen de boete voldoen... is het zo moeilijk? Zelfs al wordt hij aangenomen dan zal hij toch eerst moeten werken voordat hij uitbetaald wordt. Hoe lost hij het vervoersprobleem, aangezien hij op zwart zaad zit dan op? Ga je hem dan ook je auto weer lenen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 25 oktober 2014 @ 23:07:

[...]



Zelfs al wordt hij aangenomen dan zal hij toch eerst moeten werken voordat hij uitbetaald wordt. Hoe lost hij het vervoersprobleem, aangezien hij op zwart zaad zit dan op? Ga je hem dan ook je auto weer lenen?We zijn wel nieuwsgierig hier op het forum zeg. Voor TO lijkt het nu helemaal duidelijk te zijn dat vriend niet in de auto mag rijden, dat vriend zijn rijbewijs nog moet inleveren en dat vriend nog een boete moet betalen. Dat zij hem dan helpt met een sollicitatie, staat er dan toch verder los van? En het doet er helemaal niet toe hoe vriend naar zijn werk gaat. Misschien kan hij dan op de fiets, betaald TO zijn chipkaartje of krijgt hij een abbo van zijn werkgever. Zo lang hij niet gaat rijden zonder rijbewijs, maakt het toch niet uit hoe hij het doet?
Hoe is hij naar het gesprek gegaan en hoe is het sollicitatiegesprek verlopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gereden. Het gesprek is (in zijn ogen) goed verlopen. We wachten nog op reactie.
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
En uitgenodigd voor een 2e gesprek. deze keer met OV
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven