Gezondheid alle pijlers

Wat nemen om goed te slapen

20-10-2014 11:21 66 berichten
Ik wil vanmiddag even naar de apotheek (vakantie en dus tijd, normaal is hij om 6 uur dicht )



Ik slaap al 2 jaar niet zo goed. Ik denk dat ik gemiddeld 1 of 2 nachten per week lekker 8/9 uur slaap, de rest van de week is het wakker liggen tot 4 uur, of juist wakker worden om 4 uur. De hele nacht steeds een half uurtje heel licht slapen en telkens wakker worden.



Eigenlijk gek dat ik er dus nog nooit een middeltje voor heb gekocht. Nu vraag ik me af: wat moet ik kopen. Ik lees verschillende dingen over valdispert en melatonine, maar ik weet niet zo goed wat bij mij zal helpen.



Uiteraard ga ik het ook aan de apotheker vragen, maar ik vind het wel fijn om goed voorbereid te zijn. Daarnaast heb ik weinig geld op het moment, dus vind het zonde om van alles te kopen wat niet blijkt te werken. (ik weet dat elk mens anders reageert, maar toch)



Dus, wat raden jullie me aan?
quote:retrostar schreef op 20 oktober 2014 @ 14:12:

Als je blij bent met je bedje zal je goed slapen. Verwen het met knuffelzachte lakens en dekens.



Zie je het enkel als een middel om naar het oh zo belangrijke morgen te gaan, dan zal je bed je geen fijne slaap geven.Ik zie mijn bed juist als een heerlijk iets
Dit hielp mij erg goed:







En een tijdje terug kreeg ik oxazepam van de huisarts voorgeschreven. Nou daar lag ik helemaal lam van dus als ik het écht niet meer weet dan neem ik daar altijd een pilletje van.
Ik ben vanochtend naar de huisarts geweest, ik was helemaal wanhopig na weer een nacht van nog geen 4u slaap. Ik heb Temazepam gekregen, voor een week. Om weer eens door te kunnen slapen en het vertrouwen daarin terug te krijgen. Eerst 4 nachten gebruiken en dan even zonder. Het is geen fijn middel, maar het is even niet anders. Ik ga er aan onderdoor zo.
Ik had ook melatonine. 5mg. Het hielp goed. En erbij proberen niet na te denken/piekeren in bed. Ik kreeg na een poosje steken soort

Van bij de longen. Beklemmend gevoel. Toen mee gestopt en mezelf flink toegesproken dat ik bij deze besloten had gewoon te gaan slapen. En dat gast best goed. Af en toe niet. Heel apart.
Alle reacties Link kopieren
Oxazepam ook heerlijk. Is meer een inslaper en wel een stevige.



Valeriaan in hogere dosis. Voetenbadje met lavendel of dode zeezout voor het slapen gaan. Op bed nog even ontspanningsoefening doen (staan wel op youtube). Lig je 's nachts wakker, even uit bed en wat anders doen in andere kamer en weer wat anders doen.

Sterkte! Het is zo fijn om lekker te slapen.



Voor kramp in de benen vlak voor de menstruatie helpt bij mij teunisbloemolie erg goed.
Prima geslapen! Wel wakker geweest, maar kon weer snel doorslapen. Geen last van bijwerkingen.



Oxazepam had de huisarts het ook over, maar daar schijn je suf van te blijven, ook overdag. Temazepam werkt 8u, precies goed voor het slapen.



Ik ben blij dat ik weer een nacht goed heb geslapen.
Ik heb vanmorgen een koffie gedronken. Had slecht geslapen sn moest even helder zijn om te studeren. Nou man man wat heb ik daar een spijt van nu. Lig al drie uur wakker. Ontspanningsoefeningen, uur lang schaapjes tellen en saai boek lezen: check, check, dubbelcheck. Ook melatonine helpt blijkbaar niet (of ik moet een hogere dosis van 5mg nemen)



Ik word gek. Ik merk echt dat mijn hoofd met me op de loop gaat en dat ik rare dingen ga denken. Kan niet goed voor je zijn, zo weinig slapen...

Ik begin nu ook oprecht te twijfelen of ik later wel kinderen wil hoor. Slaapgebrek is echt naar ;p
Iemand een tip voor nu? Naar buiten gaan werkt voor mij niet. Beneden op de bank zitten vind ik eng s nachts.



Wie heeft de gouden tip? Heel veel liefde en dankbaarheid terug!
Ik ga nog wel eens beneden op de bank liggen omdat verandering van omgeving soms goed werkt (het bed ga ik op een gegeven moment als een soort vijand zien). Bank is geen optie zie ik, maar misschien heb je een ander bed waar je in kunt slapen (logeerkamer?).

Verder lees ik dat je ontspanningsoefeningen doet, ik weet niet precies welke, maar degene die bij mij het beste werkt is terugtellen van 10 naar 1. Bij 10 ben ik wakker, bij 9 voel ik me moe worden, bij 8 worden mijn ledematen zwaar enz enz, totdat ik bij 1 op mijn slaperigst-bij-bewustzijn ben en soms glij ik dan makkelijker af naar slaap. Neem wel de tijd, het terugtellen kan bij mij ook vijf minuten duren.
Ik woon in een studentenhuis, dus van logeerkamer geen sprake. Vanwege een muizenfobie durf ik ook niet zomaar in een andere ruimte te slapen



De oefening die jij noemt heb ik helaas al 2 keer geprobeerd zonder effect.



Misschien zo toch maar even naar buiten. Buitenlucht schijnt te helpen. En maandag bel ik de huisarts. Ik ben te jong om door te draaien
Aaah helaas. Heb toch mijn best gedaan! :P



zit er zelf ook aan te denken om een 'inslaper' te krijgen via de huisarts. Heb moeite met inslapen, niet met doorslapen. En dan alleen af en toe 1 nemen, wanneer ik net zoals jij doordraai. Heel herkenbaar, vooral het rare dingen denken. Ik vind dat toch zoiets geks, echt dromen terwijl je wakker bent.
Oja, en niet op mobiel/laptop/tablet/tv zitten een uur voordat je gaat slapen. Het licht van apparaten schijnt je aanmaak van melatonine te stoppen (klinkt ook wel logisch op zich)
Wat droom je dan als ik vragen mag?

Bij mij is het meer dat ik soms zo wanhopig ben, dat ik denk: ik doe mezelf iets aan dan heb ik toch een soort van slaap. Klinkt vrij ongezond. Overdag begrijp ik ook niet dat ik zulke dingen kan denken 's nachts. Maar goed, ik kan ook niet echt meer helder denken op sommige momenten.



Inslaper zou handig zijn ja. Ik weet dat mijn moeder na 3 dagen gestopt is met dat spul. Ze kon niets meer en werd er hartstikke depressief van. Aangezien ik al haar kwaaltjes over neem, hoop ik nier dat dat voor mij geldt haha. Maar gelukkig zijn er tig mogelijkheden.

Hopelijk kan de huisarts je helpen!
Hmm dan is het toch wat anders, want jij hebt inderdaad nare gedachten, dat heb ik niet (perse). Al is de wanhopigheid herkenbaar, maar gelukkig bij mij dan nog iets minder. Je kunt naar de huisarts gaan en het proberen. Mijn moeder ging juist spacen op slaapmedicatie, inclusief levensechte hallucinaties, maar dat heb ik gelukkig niet geërfd ;) Heb het twee keer eerder genomen. Heeeeerlijk, moet denk ik oppassen voor een verslaving als ik het voorgeschreven krijg haha.



Het zijn niet echt dromen... Kan van alles zijn, dat ik niet meer snap hoe de tijd werkt. Dat ik bedenk dat ik morgen toch echt met het vliegtuig weg moet en dat ik vergeten ben een ticket te kopen. Dat ik me niet meer kan herinneren of ik nu op de middelbare school zit of op de basisschool (en dan twee uur later bedenken dat ik bijna klaar ben met mijn studie). Gewoon dingen die nergens op slaan.
Ga eens langs de huisarts om te kijken of je een tekort hebt aan iets. Begin in ieder geval niet zomaar aan medicatie als oxazepam/temazepam. Magnesium zou ik ook niet doen. Als dat te laag is, komt dat wel naar voren uit je bloed; te hoog heb je ook niets aan.



Hoe is je omgeving? Heb je last van herrie of licht? Ben je overdag genoeg bezig zodat je dan niet slaapt/gaat uitrusten? Alles wat je overdag slaapt, slaap je 's nachts niet.

Voel je je in je bed wel veilig genoeg om te slapen? Omdat je zegt dat je bang bent voor muizen, niet ergens anders heen durft te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Zoek eens geleide meditaties op en zet die op je mobiel. Ik heb een mindfulness app en dat vind ik echt fijne ontspanningsoefeningen, vaak doe ik zo'n bodyscan. Je ontspant dan stap voor stap je hele lijf. Als je er niet van in slaap valt rust je lijf in ieder geval goed uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven