Relatie op school

25-10-2014 22:20 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van een relatie tussen een docent(e) en een leerling(e)?
Alle reacties Link kopieren
Doe maar niet.
Mijn beste vriendin woont overigens alweer 2 jaar samen met haar werkgroepbegeleider.
Alle reacties Link kopieren
Alweer?



Heb je de tientallen reacties op het topic van Kjell gelezen?
Oh lees nu de context. Ik zou die leerkracht gewoon eens een mailtje sturen dat zijn carrière zo heel snel voorbij kan zijn
Alle reacties Link kopieren
Super idee, zouden meer mensen moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet echt niet wat ik moet doen.

Die 'vriendschap" tussen hen baart me grote zorgen.



Heb al eens zo een sms van de docent gelezen.

" Kijk er naar uit om je te zien. Liefs zo snel mogenlijk!"



Dit kan toch niet?!
kan echt niet.

School en docenten hebben een voorbeeldfunctie. Leerlingen moeten veilig zijn bij de docent. Als er vriendschappen of relaties ontstaan zijn er dus automatisch klasgenoten die hier buiten vallen.

Zorgt voor een onveilige sfeer, en geen goede leeromgeving.

Dat soort afleiding moet er voor leerlingen niet zijn.



ik kom uit een heel losse toestand,'in mijn tijd' was het toendertijd heel normaal om iets te beginnen met je stagebegeleider of docent.

Ik vond dat ingewikkeld.

Een verliefde stagebegeleider, daar moest ikzelf maar mee dealen vond school. Toen ik op stage in een incident met cliënten verwikkeld was zat meneer te mokken op zijn kantoortje omdat ik niet bij hem wilde eten.

Leerlingen die een docent die daar gevoelig voor was met zijn tweeën mee naar huis namen op een schoolfeest.

De leerlingen in kwestie hadden echt de touwtjes in handen hoor, maar je kon die man daarna nooit meer serieus nemen.

Ik vond het maar gedoe en je hebt als leerling al genoeg aan je hoofd.
quote:a1d1 schreef op 25 oktober 2014 @ 22:48:

Ik weet echt niet wat ik moet doen.

Die 'vriendschap" tussen hen baart me grote zorgen.



Heb al eens zo een sms van de docent gelezen.

" Kijk er naar uit om je te zien. Liefs zo snel mogenlijk!"



Dit kan toch niet?!Wat zegt je vriendin erover? Zijn ze vrienden of bedpartners? Ik vind in dit geval het leeftijdsverschil niet kunnen.
quote:haakje schreef op 25 oktober 2014 @ 22:50:

kan echt niet.

School en docenten hebben een voorbeeldfunctie. Leerlingen moeten veilig zijn bij de docent. Als er vriendschappen of relaties ontstaan zijn er dus automatisch klasgenoten die hier buiten vallen.

Zorgt voor een onveilige sfeer, en geen goede leeromgeving.

Dat soort afleiding moet er voor leerlingen niet zijn.



ik kom uit een heel losse toestand,'in mijn tijd' was het toendertijd heel normaal om iets te beginnen met je stagebegeleider of docent.

Ik vond dat ingewikkeld.

Een verliefde stagebegeleider, daar moest ikzelf maar mee dealen vond school. Toen ik op stage in een incident met cliënten verwikkeld was zat meneer te mokken op zijn kantoortje omdat ik niet bij hem wilde eten.

Leerlingen die een docent die daar gevoelig voor was met zijn tweeën mee naar huis namen op een schoolfeest.

De leerlingen in kwestie hadden echt de touwtjes in handen hoor, maar je kon die man daarna nooit meer serieus nemen.

Ik vond het maar gedoe en je hebt als leerling al genoeg aan je hoofd.Welke tijd was dat dan? Klinkt inderdaad niet echt handig allemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:madamepolish schreef op 25 oktober 2014 @ 22:55:

[...]





Wat zegt je vriendin erover? Zijn ze vrienden of bedpartners? Ik vind in dit geval het leeftijdsverschil niet kunnen.



Mijn vriendin zegt dat ze vrienden zijn. Maar ik vertrouw die man niet echt. Hij vertelt haar ook vanalles over zijn ex vriendin.

Ik begrijp gewoon niet hoe je maanden lang, elke dag sms-berichten kan sturen naar een leerling, haar elke dag wil zien, etc.



Zo iets doet een docent toch niet? Ik vind het niet kunnen.

Ik probeer mijn vriendin te beschermen, maar veel kan ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kanon schreef op 25 oktober 2014 @ 22:47:

Super idee, zouden meer mensen moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ook vrienden zijn kan eigenlijk niet. Hij hoort gewoon zijn professionele afstand te bewaren.



Je kunt weinig voor haar doen, behalve haar waarschuwen. Als ze niet wil luisteren, zal ze er uiteindelijk toch zelf achter moeten komen.
Toen ik op de havo zat had ik een leraar van 25 ofzo. Hij werd verliefd op een meisje uit de klas onder mij. Zij hebben twee jaar gewacht tot zij van school was en zijn toen pas een relatie begonnen. Nu (10 jaar later) zijn ze nog steeds samen en hebben kinderen enzo.



En zo hoort het ook. Zolang de leerling nog op die school zit kan het echt niet!
Alle reacties Link kopieren
Zit jij ook op die school? Als je er echt werk van wilt maken is een kort gesprekje met de directeur (liefst met een paar voorbeelden van sms-jes) voldoende om er voorgoed een einde aan te maken. Aan zijn carriere, en waarschijnlijk ook aan de vriendschap/relatie.

Ze zal alleen niet erg blij met je zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik vond -en vind- ze altijd maar wat interessant, leraren. Dat was voornamelijk vanwege het idee dat ze meer levenservaring en kennis hadden dan dat ik zelf had. Dat trok me aan. Tot het moment dat ze lieten blijken mij, als leerling, ook wel leuk te vinden. Toen was het over. Zo slim bleken ze (deze specifieke leraren) dus niet te zijn om iets met een leerling te willen beginnen.



Dus of ik het vind kunnen? Dat hangt inderdaad af van de setting. Als het gaat om een setting waarin leerling en leraar gelijkwaardig, of redelijk gelijkwaardig zijn (zoals student en student-assistent) dan zou ik er zelf niet zo veel problemen mee hebben. Gaat het echter om een docent als in middelbare school docent en leerling of universitair docent en student, dan vind ik het niet kunnen, dat wil zeggen: ik zou het zelf niet willen. Hoewel er in dat laatste geval nog uitzonderingen kunnen zijn. Er zijn situaties te bedenken waarbij leraar en leerling hier toch (redelijk) gelijkwaardig kunnen zijn.



Of een leraar-leerling relatie moreel door de bocht kan is echter een andere vraag en hoewel ik hier ook in de meeste gevallen "nee" op zou antwoorden, vereist dat wel een ander soort rechtvaardiging.
Is een seksuele relatie binnen een machtsverhouding strafbaar?

Net als overal waar mensen samen zijn ontstaan ook op school intieme relaties. Ook tussen docenten en leerlingen. Met de komst van internet communiceren docenten en leerlingen ook buiten schooltijd met elkaar via e-mail, MSN, Hyves, et cetera. De toon is vaak amicaal en men treedt toe tot elkaars privésfeer met als ‘gevaar’ dat sommige contacten uitmonden in een (seksuele) relatie.



Strafbaar

Personeel en scholen moeten echter niet vergeten dat de verhouding leraar-leerling nooit gelijkwaardig is. Er is sprake van een afhankelijkheidsrelatie en machtsongelijkheid. Een seksuele relatie binnen een machtsverhouding is strafbaar conform het Wetboek van strafrecht (artikel 249). In lid 1 wordt specifiek ontucht met een minderjarige genoemd.



Minderjarige leerling

In geval van een relatie met een minderjarige is de school bovendien verplicht hiervan melding te maken bij het bevoegd gezag volgens de Wet Meld- en Aangifteplicht. Het bevoegd gezag is verplicht aangifte te doen bij politie na overleg met de vertrouwensinspecteur.



Meerderjarige leerling

Wanneer een meerderjarige leerling een relatie krijgt met een docent op dezelfde school, hebben scholen en de omgeving vaak geen bezwaren. Het stel is toch gelukkig, het leeftijdsverschil is maar klein, ze is toch bijna van school, et cetera zijn veelgehoorde opmerkingen. Toch betreft het ook hier een machtsongelijkheid binnen een pedagogische relatie.



In lid 2 van het genoemde artikel 249 (Wetboek van strafrecht) wordt geen leeftijd genoemd maar ‘ontucht gepleegd met een persoon die aan zijn gezag is onderworpen of aan zijn zorg is toevertrouwd’. Dit kan dus ook betrekking hebben op meerderjarige (18+)leerlingen. In geval van aangifte zal de rechter onderzoeken of er sprake is van misbruik van gezag.



Praktische problemen

Een relatie van een personeelslid en een leerling kan ook zorgen voor praktische complicaties.

Leerlingen vragen zich af of de verliefde docent sjoemelt met de cijfers van zijn/haar geliefde.

Hem/haar vooraf inzicht geeft in toetsen.

Hem/haar voortrekt in de klas.

Collega’s vragen zich af wat uit de personeelskamer via de slaapkamer doorsijpelt naar de leerlingen.

Kortom: liefdesrelaties op school tussen leerlingen en docenten zijn ongewenst en kunnen de sfeer op school negatief beïnvloeden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven