Vaders die hun kinderen missen na een scheiding

25-10-2014 08:42 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een gescheiden vader.En ik ben weekend vader om de 2 weken van een prachtige zoon.Nu al 4 jaar door een keuze die ik zelf niet gemaakt heb.Maar het gemis van hem en schuldgevoel word er niet minder om.Zou wel is willen weten hoe andere Vaders dit ervaren.
Oh ja, heel storend als dan gelijk wordt geroepen dat het zo lastig is met werk en oh ze moeten vroeg beginnen. Hoeveel alleenstaande moeders moeten 's morgens wel niet voor dag en dauw met hun kinderen over straat omdat ze vroeg moeten beginnen op hun werk? Je regelt het omdat het moet, niet omdat het nou zo in het voordeel van de kinderen is, en vaders (even generaliserend) zijn toch net even wat makkelijker met zeggen 'nee hoor, het kan niet met mijn werk' dan moeders. En dan doen ze het gewoon niet.
@betjebig Mee eens. De praktijk is weerbarstiger.



Even alleen over meer tijd vrijmaken: de problemen op dat gebied komen volgens mij doordat we in Nederland tijdens het huwelijk al verkeerd verdelen. Man werkt full-time, vrouw parttime. Er komt voldoende geld binnen.



Bij de scheiding wordt de kinderbehoefte als eerste bepaald, op basis van de huwelijkssituatie, en dan wordt de kinderalimentatie vastgesteld. Als er iets over is de partneralimentatie.



Dan wil de man graag zijn kinderen meer zien. Dat wordt minder werken en minder betalen. Dit is vaak het splijtpunt wat leidt tot een vechtscheiding.



Het hele pakket moet kloppen, geld en tijd.



Als de financiële verdeling redelijk is dan is er ruimte, anders niet. Je moet wel fulltime blijven werken als meestverdiener.



Als we nou eens ouder/kind-rechten hadden tot de jongste 18 is, zoals flexibel werken, deeltijd waar de werkgever ook aan meewerkt, etc. en de vader werkt dan niet mee, dan weet je wat voor een vlees je in de kuip hebt.
Is de beste oplossing voor je kinderen niet dat de kinderen in een huis blijven wonen en de ouders een verdeling maken omtrent wanneer zij in dat huis bij de kinderen zijn? Scheelt wisselingen voor de kinderen die je bij co ouderschap hebt als de kinderen moeten wisselen. Argumenten tegen lijken mij alleen argumenten vanuit de ouders. Maar laten we de kinderen eens voorop stellen.
@otis In de praktijk werkt dat best in het begin. Na verloop van tijd wordt het lastiger.



Beide ouders gaan een nieuw leven opbouwen. Om naast het kinderhuis ook twee ouderhuizen aan te houden is te kostbaar.



Dat houdt in dat één van de twee steeds zijn/haar huis moet verlaten. Dat gaat knellen na verloop van tijd.



Mij lijkt het ook niet prettig als mijn ex met haar nieuwe vriend (en zijn kinderen) in mijn huis zou komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 26 oktober 2014 @ 00:33:

Oh ja, heel storend als dan gelijk wordt geroepen dat het zo lastig is met werk en oh ze moeten vroeg beginnen. Hoeveel alleenstaande moeders moeten 's morgens wel niet voor dag en dauw met hun kinderen over straat omdat ze vroeg moeten beginnen op hun werk? Je regelt het omdat het moet, niet omdat het nou zo in het voordeel van de kinderen is, en vaders (even generaliserend) zijn toch net even wat makkelijker met zeggen 'nee hoor, het kan niet met mijn werk' dan moeders. En dan doen ze het gewoon niet.



Meestal (niet altijd) regelen moeders al veel tijdens de relatie voor de kinderen. En dan blijft het daarna ook zo. Ook omdat niet iedere moeder een deel van het regelen over kan laten aan vader.

Dan bemoeien ze zich ook met wat vader allemaal doet en niet doet als de kinderen bij hem zijn.



Maar knap als alleenstaande ouders dat allemaal zo regelen. Ik heb de mazzel dat ik zelf mijn werktijden kan bepalen (binnen grenzen), dus eerst naar school en dan naar het werk. Werk je volgens roosters, dan wordt het weer moeilijker.

Ik zie trouwens vooral kinderen uit hele gezinnen naar de voorschoolse opvang gaan hier, dat terzijde.

Misschien roepen vaders eerder dat het niet kan omdat er weinig rolmodellen zijn. Moeders hebben al langer alleen de kinderen doordeweeks dan vaders. Dan zijn er meer voorbeelden hoe je iets kunt regelen.

Neemt niet weg dat sommigen het ook gewoon niet willen.



Zolang het kan, doe je het beste voor het kind. En soms kan dat niet. En kinderen moeten ook leren omgaan met minder leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:slensor schreef op 26 oktober 2014 @ 08:02:

Bij de scheiding wordt de kinderbehoefte als eerste bepaald, op basis van de huwelijkssituatie, en dan wordt de kinderalimentatie vastgesteld. Als er iets over is de partneralimentatie.



Dan wil de man graag zijn kinderen meer zien. Dat wordt minder werken en minder betalen. Dit is vaak het splijtpunt wat leidt tot een vechtscheiding.



Het hele pakket moet kloppen, geld en tijd.



Als de financiële verdeling redelijk is dan is er ruimte, anders niet. Je moet wel fulltime blijven werken als meestverdiener.









De liefde voor geld zit diep...



Heb je allebei een goede baan, dan kan er veel meer. Mits je niet de levensstijl vol wil houden van voor de scheiding.



Heb je minder inkomen per uur, dan zal er meer gewerkt moeten worden om de eindjes aan elkaar te knopen. Is je ex thuis gebleven voor de kinderen, dan ben je geheid geld kwijt aan de alimentatie. En die exen zijn niet altijd enthousiast om weer aan het werk te gaan, niemand kan dat dwingen. Zit je financieel nog heel lang aan elkaar vast.



Niet dat dat bij jou is Betje, je komt erg zelfstandig over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven