Naam Madelief; kinderachtig?

25-10-2014 21:36 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de naam Madelief leuk, maar vraag me af of ik het niet vooral zie bij een meisje tot een jaar of zeven. Zie het bijvoorbeeld niet echt - denk ik - bij een succesvolle stoere zakenvrouw.



Wat vinden jullie??
quote:budapest schreef op 25 oktober 2014 @ 22:55:

Nee, juist heel leuk! Hoor je nooit.Echt? In 2012 zijn er 125 geboren, 2013 109.
quote:vamael schreef op 26 oktober 2014 @ 08:16:

Ik heb zelf een Madelief!

Leuk om hier zoveel leuke reacties te lezen. En alle bezwaren herken ik ook. Wij hebben haar vernoemd naar Madelief van de boeken en de serie inderdaad. Zo'n stoer meisje met laarzen. Maar heb inderdaad vooral een kind daarbij in gedachte. Al vind ik het zelf ook heel prima voor een puber / volwassene

Nu is onze Madelief ook echt een stoer meisje, ook nog blond en behoorlijk pittig qua karakter. En dan zijn er opeens mensen die zeggen "goh, het is meer een Madestout". Dat vind ik echt heel idioot... Maar goed.

Wat ik zelf toch nog lastig vind, is de afkorting (dochter is nu 5). Maadje wordt het dan. Of Marie. Maar dat slaat natuurlijk nergens op. Dan kort je toch niet af. Waarom als ouders/familie afkorten? Je kiest een naam toch niet om af te korten?
quote:unuance schreef op 26 oktober 2014 @ 07:27:

Ik vind het ergens een leuke, tegelijk een hele geforceerde naam. In de categorie Margriet. Trek het door naar Zonnebloem. (toch heb ik mijn dochtertje zo weleens genoemd

"Zonnebloem !" haha toen ze 3 was ofzo, ik weet het nog omdat Bridget Schuurmans toen ze haar stoere auto voor mijn deur parkeerde de weg aan me vroeg, naar een feestje in het park, op een mooie zomerdag, mijn dochtertje kwam juist aanlopen, ik trots op mijn zonnestraaltje, dat kwam toen als koos naampje in me op, "Zonnebloem !" maar zo'n naam vindt ik alleen bij zo'n klein stralend poppie passend.) iris wél weer leuk.



Madelief. Madelief. Ik weet niet hoor.



Ook nare asciosaties ; Made. Br !!!



Made en dan ook nog zo heel gedwongen, verplichtend Lief.



"Foei, Made, dat is niet lief !" "...Uh Madelief, das niet.... Je bent niet..."



Tegelijk reuze leuk, ongecompliceerd, tegelijk te plomp. Weet gewoon niet.



Denk dat de afkorting eerder "Lief"' zal zijn dan "Made". Made bekt gewoon niet. Of het moet zijn: máááád!

Je bent lief, Lief. Dat heeft wel wat, toch?



Iedere naam heeft wel iets. Ik ken verschillende mensen die niet zo tevreden zijn met hun naam, en zich bij hun tweede naam laten noemen, of bij een creatieve ombuiging van hun roepnaam.

Maar Madelief is later misschien wel gewoon heel blij met haar naam
Alle reacties Link kopieren
@Reisa1978, nee afkorten hoeft natuurlijk niet. Maar merk dat ik het wel doe. Mijn andere kinderen hebben ook een afkorting en bijnaam. Zal mijn tik wel zijn.

Ik noem madelief vaak madeflapski
Ik vind Madelief een mooie naam. Ook als vrouw van in de 40!
Leuk!
Ik weet het niet, Madelief is zo...je ne sais quoi. Waarom geen Hortensia? Tulp? Of Lelie?



Madelief wordt of een heel lief meisje of een heel irritant wezen.

Kortom, doe maar:)
Overigens heeft onze zoon ook een naam die tussen de 100 en 200 keer is gegeven in zijn geboortejaar. Vind ik juist een aanbeveling. Dat zijn vaak namen waar iedereen wel van gehoord heeft (dus hoef je ook niet uit te leggen hoe je het schrijft, of je het op z'n Engels moet uitspreken en of het ergens een afkorting van is), maar die in de praktijk in je eigen omgeving niet vaak voorkomen. Prima toch?
Ik vind het wel kunnen, ook bij een volwassene (maar past beter bij een juf dan bij hoogleraar of bouwkundige)
Alle reacties Link kopieren
Madelief is een prachtige naam! En het is niet zo kinderachtig als Catootje of zo, het kan best bij een succesvol advocate.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 26 oktober 2014 @ 09:58:

Ik weet het niet, Madelief is zo...je ne sais quoi. Waarom geen Hortensia? Tulp? Of Lelie?



Madelief wordt of een heel lief meisje of een heel irritant wezen.

Kortom, doe maar:)



Hortensia? Tulp? Of Lelie?

Nee dank je...

Wel: Roos, Jasmijn, Iris, Linde, etc...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven