Kosten baby eerste jaar

27-10-2014 12:49 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Omdat ik erg benieuwd ben naar wat voor kosten er komen kijken bij een baby'tje, dit topic.



Ik vind het namelijk belangrijk dat we de 'kosten' kunnen dragen en daar iets meer over weten, voordat we aan kinderen beginnen. Daarom ben ik benieuwd wat jullie ongeveer hebben uitgegeven in het eerste jaar (of per maand).



Wij zijn gewend om zuinig te leven en hebben weinig luxe nodig. (we wonen trouwens in een gewoon huis hoor, niet dat je denkt dat we in een tent wonen of zo.. )



Maar goed, dit is totaal niet voor ons. Waar moet ik aan denken? Wat moet ik aanschaffen?



Ik weet nog niet of ik voor langere tijd borstvoeding wil geven, zo niet dan wil ik de babyvoeding zelf maken.



Wegwerpluiers hebben denk ik ook mijn voorkeur (iemand ervaring met herbruikbare luiers?)



Ik ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
quote:b100 schreef op 27 oktober 2014 @ 13:50:

[...]





Ik ga er vanuit dat ze een bijbaantje ernaast hebben.Ahja, ok, lijkt me schappelijk! Omgerekend hebben mijn ouders ook zoiets in mij geïnvesteerd, heb ik even berekend. Maar dat is dan nog wel met stufi natuurlijk. Lastig eigenlijk, maar je kan natuurlijk als ouder ook niet zo'n hele studie gaan betalen. En ik geloof wel dat er een goed leenstelsel komt/is tegen die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Als ze niet gaan studeren of het is anders opgelost is het een leuk cadeau voor een eerste woning of voor een vakantie voor papa en mama hahaha
quote:noreservations schreef op 27 oktober 2014 @ 13:41:

[...]



Mensen stellen andere prioriteiten.

Eén, a twee keer per jaar op vakantie. Als je in de stad bent een broodje eten of een kop koffie met taart. Uit eten, een ipad, mobiele telefoon, twee auto's, nieuwe kleren etc. etc.



In de jaren tachtig twee weken met een tent naar Frankrijk, alleen op zaterdag chips met een glas fris, uit eten was één keer in het jaar naar van der Valk of de Chinees. Van de Sint kreeg je wanten of een nieuwe pyama.

Er was vroeger niet voor niets maar één McDonalds in Rotterdam. Omdat mensen niet zo vaak naar de Mac gingen.



Dat geeft allemaal niet. Maar het maakt het wel duurder.Klopt! Wij gingen 1x per jaar uit eten bij Van der Valk. 1x op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Heerlijke jeugd, maar er kon ook weinig 'extra'.
Alle reacties Link kopieren
Uitzet met alle kleertjes, lakens, verz. spullen, wandelwagen, maxicosi etc toch al gauw richting de 3000 euro. Dan hebben wij een kinderkamertje tweedehands overgenomen.

Kraambezoek ontvangen, beschuitjes hier en daar, naambord in de tuin, positiekleding, kraampakket.



Per week reken ik 35 euro voor eten en luiers etc.

Kinderbijslag gaat hier volledig op aan kleding voor onze dame. Soms zelf meer. Naar boven afgerond dus 200 per maand voor de dagelijkse kosten zoals eten en kleding en diversen.



Jou zorgverzekering gaat misschien omhoog omdat je een aanvullen pakket neemt.

En je hebt inderdaad ook te maken misschien met minder inkomsten en uitgaven ivm oppassen
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals bedankt voor de reacties, het vage babyplaatje wordt zo ietsje duidelijker



Zoals inderdaad al eerder gezegd; wij leven van 1 salaris en dat blijft zo. Inkomstendelving is er dus niet en kinderopvang ook niet.



De kinderbijslag houden voor luiers vond ik een grappige tip die voorbij kwam goed om te onthouden!



Het stelt wel gerust dat de meeste kosten verwaarloosbaar zijn. Er is inderdaad zoveel op marktplaats en in je omgeving te vinden. Ik gok dat er in deze straat ook nog genoeg dozen met babykleren/kinderenkleren staan die we wellicht tegen die tijd kunnen overnemen.



Nogmaals bedankt voor de opheldering!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad probeer veel over te nemen. Ideaal. Ik zoek nu ook veel op op marktplaats.

Wat wij hier ook doen is elke maand een bedrag sparen voor onze dochter. Dan bouwen we een potje op voor rijbewijs, studie etc.



Ik haal overigens luiers van Jumbo of Etos of Kruidvat. En potjes verschillend: Olvarit, maar ook huismerk of van etos
Ik heb echt geen idee meer.



Grootste kostenposten waren hier ongeveer denk ik:



Luiers ca 1000,-

Babykamer en box ca 900,-

Kinderwagen ca 900,-

Kunstvoeding ca 600,-

Babykleding: ca 500,-

Verzorgingsproducten: 250,-

Accessoires: ca 250,-

Speelgoed: ca 250,-



Maar er is een hoop dat je natuurlijk tweedehands kunt krijgen en afhankelijk van of je een dure of goedkopere smaak hebt qua kleertjes/aankleding.



Potjesvoeding heb ik het afgelopen jaar hooguit tien van gekocht. Ik kook vrijwel alles zelf. Alleen voor een dagje weg en op vakantie is het wel handig.



Is een globale inschatting, ik kan er naast zitten. Luiers en billendoekjes koop ik altijd alleen als er een aanbieding is van minimaal 33%.
Flute, een tweeling is door de manier waarop de kinderopvangtoeslag werkt juist hartstikke voordelig!
Alle reacties Link kopieren
quote:indezonneschijn schreef op 27 oktober 2014 @ 14:08:

Nogmaals bedankt voor de reacties, het vage babyplaatje wordt zo ietsje duidelijker



Zoals inderdaad al eerder gezegd; wij leven van 1 salaris en dat blijft zo. Inkomstendelving is er dus niet en kinderopvang ook niet.



Toch is alle ballen op 1 van beide partners verre van slim. Om zorgen beter te kunnen delen (elkaar te snappen!), maar ook om jullie beider financiele toekomst veilig te stellen is zorgen en werken eerlijk delen heel verstandig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven