Jouw lekkerste stamppot?

26-10-2014 03:35 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak graag stamppot, van boerenkool tot andijvie tot spruitjes met wortelen. Meestal met een Oosters tintje qua kruiden, met koriander, curry, kruidnagelen gember etc.

Wat is jullie favoriete stamppot-recept?
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 26 oktober 2014 @ 07:59:

Stampot van aardappels, gebakken uien, gebakken prei en een doosje roomkaas met tuinkruiden. Als vlees gerookte kipfilet in dunne plakjes erop leggen.Klinkt lekker maar wel machtig.
Goh... En ik maar denken dat stampot slechts gemaakt wordt van aardappels, zuurkool, winterpeen en dan in het midden een kuiltje met jus.





Er bestaan vele variaties dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Teigera schreef op 26 oktober 2014 @ 17:57:

[...]



Als je dan toch aan het proberen bent: roer er een paar in reepjes gesneden gedroogde abrikozen door. Ook erg lekker!Oké. Het is te proberen. Ik ben benieuwd.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:milouda schreef op 27 oktober 2014 @ 21:03:

Goh... En ik maar denken dat stampot slechts gemaakt wordt van aardappels, zuurkool, winterpeen en dan in het midden een kuiltje met jus.





Er bestaan vele variaties dus.Stamppot kan ook met bloemkool of knolselder. Dat laatste is ook erg lekker als kaaspuree.
Alle reacties Link kopieren
Lekker zeg, ik krijg er gewoon trek van. Hier is de grote favoriet nog steeds stamppot hachee. En dan de hachee met meer uien dan gebruikelijk. Op een pond sucadevlees een kilo ui, peper, zout, bloem, bruine basterdsuiker, azijn en lekker veel kruidnagel en verse laurier en dan het liefst de hele dag in de hooikist.



Zomers ga ik dan weer eerder voor een stamppot ijsbergsla met uitgebakken bacon, creme fraiche, wat knoflook en goede oude kaas.



En natuurlijk de klassiekers. Boerenkoolstamp met rookworst, hutspot met sucadelappen en andijviestamp met uitgebakken rookspek. .
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg zo wel In in stamp.



Ga morgen maar eens in de moestuin kijken welke groenten ik kan villen voor een stamppot.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Vandaag stamppot met rodekool gemaakt. Vond het alleen niet echt heel lekker.
Die van Elninjoo, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 26 oktober 2014 @ 05:43:

Met rauwe andijvie en uitgebakken ontbijtspek. De spekjus gebruik ik om de aardappels te stampen (ipv melk) wat heerlijk is voor de smaak.Vanavond eten we stamppot andijvie. Eindelijk iets gevonden als groente wat er op lijkt. Nu hopen dat het smaak..Ik ga jouw spekjes idee gebruiken..
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf erbij ik vind stampot op de ouderwetse manier gemaakt nog altijd het lekkerste.En daar komt geen brie of geitenkaas( gruwel) aan te pas. Spruitjes vind ik in een stampot ook niet tot zijn recht komen. Spruitjes hoor je te koken en dan met een lekkere aardappel erbij, of ze wokken.
Alle reacties Link kopieren
Boerenkool vind ik het allerlekkerste. Zuurkool vind ik ook lekker, andijvie en wortelenstamp ook.
Alle reacties Link kopieren
Gewone ouderwetse stamppotten, alleen hutspot vind ik niet echt geweldig, ik lust het wel maar ben er niet ondersteboven van. Stamppotten met kaas hoef ik ook niet, alhoewel ik een echte kaaskop ben.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 27 oktober 2014 @ 23:20:

Gewone ouderwetse stamppotten, alleen hutspot vind ik niet echt geweldig, ik lust het wel maar ben er niet ondersteboven van. Stamppotten met kaas hoef ik ook niet, alhoewel ik een echte kaaskop ben.

+1



Zuurkool met spekjes vind ik lekker trouwens.

Hutspot niet.
Alle reacties Link kopieren
Rucola stamppot met gerookte makreel en oude kaas.
Hutspot
Alle reacties Link kopieren
Stamppot van zoete aardappels, verse spinazie en geitenkaas!
Alle reacties Link kopieren
Zuurkool stamp ik voor mijn wederhelft, ik eet het apart, wel met een aardappel. Ik maak het gewoon met zuurkoolspek. Verder gaat er ananas doorheen en een handje jeneverbessen. Erbij rookworst (alleen die van de Hema of een ambachtelijke van een goede slager, en uitgebakken spekjes. Ik vind het gestampt te machtig.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst een recept van de Lidl uitgeprobeerd en we vonden het erg lekker:



Stamppot van snijbonen, paprika en kaas.

voor 4 personen:

- 1,5 kg aardappelen

-400 g snijbonen voorgesneden

-2 uien

-2 rode paprika

-60 g boter

-1,5 dl melk

-200 g geraspte kaas

-200 g magere spekreepjes

-zout en peper



Bereiding:

aardappelen schillen en koken. Vervolgens afgieten en fijn stampen.

Ui pellen en fijn snijden. Fruit de ui in een koekenpan aan.

Paprika in blokjes snijden. Paprika aan de ui toevoegen en vijf minuten meebakken.

In een droge koekenpan de spekjes krokant bakken.

Snijbonen in koken water koken tot ze beetgaar zijn.

Meng de snijbonen met de aardappelen, uien paprika en spekreepjes en voeg de melk en kaas toe.

Op smaak brengen met zout en peper.
De boerenkoolstamppot van 'lekker en simpel' vind ik heerlijk. Vorige week geprobeerd. Deze is met rode paprika, rode peper, kaas en mosterd. Alleen was ik de mosterd vergeten hahaha.



Cochise, hoe geef jij er een oosters tintje aan? Daar ben ik gek op, dus heel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet quoten, maar hier is het recept voor de pastinaakstamppot.

Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Alle reacties Link kopieren
Chinese kool stamppot met nasikruiden en spekjes, lekker!

Spinaziestamppot met blokjes kaas.

Andijviestamppot doe ik altijd met spekjes en ui. Om het smeuig te maken doe ik er een flinke kneep mayo of fritessaus door (deed mijn moeder ook).

Als we hutspot eten doe ik er op het bord een paar plakjes ontbijtspek op. Dat word dan een beetje warm, heerlijk. Mijn man mot dat dan weer niet



Ik vind de stamppot kruiden van silvo trouwens allemaal ook wel lekker er door. En het allerbelangrijkste bij stamppot: jus!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak eigenlijk (bijna) nooit jus bij de stamppot. Mis dat ook niet.
Alle reacties Link kopieren
De snijbonenstamppot van Samosa, met champignons en macadamianoten vind ik erg lekker klinken! Heb je een recept voor de verhoudingen?



Van huis uit (en doe het zelf ook) bij aantal stamppotten gekookt vlees. Varkenslappen, hamschijf, schouderkarbonade of ribbetjes koken met bouillonblokje(s) tot het uit elkaar valt. Ziet er niet heel mooi uit maar is wel lekker. Als het vlees tijdig klaar is, die 'bouillon' gebruiken als kookvocht om te stampen.

Ook graag meerdere soorten vlees bij een stamppot, van alles een beetje. Als ik er zure zult bij doe, dan de vleeswarenvariant en daar wat plakjes tijdig in een schaaltje azijn leggen.

Worst: Hema!



Boerenkool: gekookt vlees, rookworst, zure zult

Hutspot: hachee, rookworst, zure zult of gekookt vlees

Andijvie: flink wat witte peper en azijn, gebakken rookspekjes

Zuurkool: rul gehakt of gebakken rookspekjes erdoor; soms ook ananas of rozijnen; extra lekker erbij plakjes gebakken zuurkoolspek

Rode kool: gebakken rookspekjes en rookworst

Spitskool/witte kool: gekookt vlees, rookworst en komkommer in 't zoetzuur

Witlof/snijboontjes: gerookte zalmsnippers of klein beetje daarvan en gebakken vis erbij



Niet: hete bliksem



Meer type dus van de traditionele stamppotten al klinkt iets met nasikruiden ook wel lekker.
Twee hele simpele die het hier goed doen.



@aardappels en zuurkool koken, spekjes bakken. Stamppot van maken, op ,het eind stukjes ananas erdoor stampen. Overdoen in een ovenschaal en ruim bestrooien met kaas. Nog ongeveer 10 a 15 minuten in de oven.



@stamppot sla. aardappels koken, gewone sla fijn snijden, spekjes bakken en dit alles door elkaar stampen met een minimale lepel azijn en een scheut slasaus. Heerlijk met speklappen en gekookte eieren liefste zacht gekookte.
Rauwe andijvie stampot met spekkies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven