Zoon bijna 4, nog niet zindelijk.

22-10-2014 10:30 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon van bijna 4 is nog altijd niet zindelijk.

Volgende maand mag hij naar school, echter zolang hij nog in een luier loopt, is de schoolregel dat hij nog niet mag starten.

Wij zijn al meer dan een jaar bezig met stimuleren en proberen, en hebben alle voor de hand liggende dingen al geprobeerd.

Hij heeft 1 keer heel bewust op het toilet zijn behoefte gedaan, en houd nu bij hoog en bij laag vol dat hij dat 1 keer heeft gedaan.

En vind het daarmee eigenlijk wel best.

Dus nu hier maar eens vragen,

Wie heeft de gouden tip om het toch te laten lukken.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 27 oktober 2014 @ 14:30:

[...]





Steeds sneller??



Bijna 4 en nog niet zindelijk?? Dat is traag, een kind kan al veel eerder droog zijn.

Wordt er tegenwoordig niet meer aan zindelijkheidstraining gedaan op jongere leeftijd?

Of trap je dan op de tere kinderziel?De natuur is de natuur hoor. Of denk jij dat kinderen vroeger eerder zindelijk waren? nee dus. Ze werden alleen op regelmatige tijden op de wc/pot gezet om wat er uit liep op te kunnen vangen. Ze moesten dan blijven zitten tot ze geweest waren. Op de kleuterschool van toen had je ook hele rijen wc'tjes. Dat is echter geen zindelijkheid hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 oktober 2014 @ 15:20:

[...]





Steeds sneller? Volgens mij was mijn generatie veel sneller uit de (katoenen) luiers dan tegenwoordig.Nee hoor, lees eerdere post. Mijn oma had er 3 achtereenvolgend en ze vertelde er graag over
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 oktober 2014 @ 15:37:

[...]





Doelgedrag belonen is niet hetzelfde als omkopen. En straffen om zindelijk te worden? Dat ga je niet winnen.Dit dus... Wij zijn inmiddels al ruim een jaar bezig met onze dochter. En letterlijk alles al geprobeerd. Je kunt een kind niet zindelijk máken. Je hebt geen controle over zijn/haar blaas of darmen. Daar moet het kind toch echt zelf aan meewerken. En als een kind dat niet wil of kan, gaat het echt niet lukken om het zindelijk te krijgen. Op geen enkel manier.
Alle reacties Link kopieren
Tussentijdse update even,

We hebben besloten zoon pas in januari te laten starten op school.

De groep was toch al heel groot, en ook een hele drukke periode zo met Klaas en kerst, en de instroom groep op school begint ook in januari, dus in het kader van het ook nog niet zindelijk zijn, leek ons dit zo de beste oplossing.



Ondertussen is er wel al een slag gemaakt, hij loopt nu al weken zonder luier, en het gaat bovenmatig goed.

Wel nog met enige regelmaat een ongelukje, zo eens in de 2 a 3 dagen, maar dat is te overzien.

Sinds begin deze week doet hij nu ook de poep op de wc overdag, boven verwachting, dus we hebben nu goede hoop dat hij in januari inderdaad kan starten op school.

Mooi ding van vanmorgen was, dat hij heel hard naar de wc rende, luid roepend ik moet een grote plas doen.

Terwijl hij zijn nachtluier op dat moment nog om had.

Dus meneer weet nu waar de klok hangt, maar ook de klepel te vinden.

Nu nog de puntjes op de i, en wij zijn blij.
paulaner wijzigde dit bericht op 19-12-2014 14:55
Reden: typo
% gewijzigd
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Goedzo paulaner! Ik heb geïnteresseerd meegelezen, want hier doemt het zelfde probleem op aan de horizon. Zoon wordt pas in september 4 hoor, maar weigert potje en wc in alle toonaarden. Chanteren met 'dan mag je niet naar school' werkte averechts, hij leek nogal opgelucht. Nou ja we hebben de tijd nog.

Met name de tip 'eerst onderbroek en daar overheen luier' klinkt me briljant in de oren. Eerst maar eens de zomermaanden afwachten, dan kan hij lekker in zijn blote gat banjeren. Wie weet wat dat nog oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Katoenenluiers en katoenenbroekjes. Mijn tip is luier uit. En ook echt niet meer om doen. Wel gewoon zijn kleren aan doen en wordt hij nat dan omkleden en klaar.



Als je de deur uit moet ga dan niet weer een luier om doen maar vervang de luier door een katoenen luier broekje. Die bestaan ook. Het voorkomt dat zijn kleren helemaal nat worden maar hij voelt zelf wel dat hij zeiknat is. Hetzelfde voor 's nachts. Ik heb destijds drie katoenenbroekjes en twee katoenenluiers gekocht speciaal om zindelijk te worden en bij allevier mijn kinderen is het op deze manier gelukt.



Je bent nu in een machtsstrijd gekomen. Zolang hij weet dat jij hem toch wel weer een luier om doet waarom zou hij dan op de w.c. gaan plassen. Zo'n luier is veel makkelijker.



Zodra ze naar school gaan wordt het ook anders. Mijn jongste vertikte het om zijn eigen billen af te vegen. Maar nadat hij op school begon heb ik hem er nooit meer over gehoord.
Hoe gaat het nu?
Alle reacties Link kopieren
hoi

helaas geen gouden tip, behalve de moed niet opgeven en vooral niet gaan straffen of pushen. Ik zit er zelf ook middenin; mijn zoontje is 5 en half en nog steeds niet zindelijk. We hebben echt alles geprobeerd, maar niets wil helpen. Ik vindt het vreselijk, en maak me er veel zorgen over. We lopen nu bij een kinderpsycholoog omdat zijn spraak ook niet helemaal goed is ondanks jaren logopedie. Daardoor denkt de arts dat er misschien een ontwikkelingsstoornis is. sterkte en veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf wanneer begin je eigenlijk met het trainen van de zindelijkheid?

Wat is de gemiddelde leeftijd dat kinderen zindelijk zijn?

Vraag ik me gewoon af😁
Alle reacties Link kopieren
@k.middleton, dat hangt van het kind. Bij mijn kinderen rond een tweeënhalf / drie. Je merkt meestal wel aan je kind als die interesse vertoon in het plas/poepgebeuren. Als een kind zich bijvoorbeeld gaat verstoppen om te gaan poepen, voelt hij het aankomen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Grappig, had me er nog niet in verdiept Belle73. M'n zoon moet nog 1 worden dus ik heb nog even de tijd😁
Waar ik woon gaan kinderen met 2,5 naar school en moeten dan zindelijk zijn (af en toe een ongelukje mag). En dat lukt voor zover ik om me heen zie bij alle kinderen. We hebben niks gepusht, gedreigd of gestraft, wel gestimuleerd. Mijn beide kinderen waren vlak voor ze met school begonnen zindelijk en dat werd hier als relatief laat gezien. Op de kdv's hier wordt er ook veel aandacht aan besteed, daar wordt meestal rond 18 maanden met zindelijkheidstraining begonnen.



Ik kan me niet voorstellen dat Nederlandse kinderen zich lichamelijk trager ontwikkelen, dus ik denk dat het toch te maken heeft met een andere benadering.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook nog kan gebeuren.. Zoals bij mijn zoon; hij weigerde eeuwig om te poepen op de wc. Hij hield het elke dag op, totdat hij naar bed ging, zodat hij Savonds in bed in zijn luier kon poepen. Overdag had hij op zijn vierde regelmatig "ongelukjes" en stonk hij naar poep. Wij hebben hem van te voren verteld dat hij binnenkort naar school zou gaan en hij daar echt niet met vieze onderbroeken kan rondlopen. Andere kindjes vinden dat ook vies, vertelden wij hem. Hij trok dan zijn schouders omhoog en reageerde dan nonchalant. Tot zijn eerste schooldag. Hij kwam thuis en vertelde enthousiast en trots dat hij nu ook groot was, omdat hij nu met grote kinderen op school zat. Nooit, helemaal nooit meer een vieze onderbroek gehad!! Mijn ervaring is dus dat kinderen zelf in hun hoofd, de ervaring moeten hebben dat ze zich groot gaan voelen en het zelf niet meer willen, die luiers!



O ja TO 20 stickers en dan pas een beloning was wel erg ver weg.. Ik had dan 2 stickers gedaan.. Maar goed het is nu niet meer nodig lees ik zo. Fijn joh!
Alle reacties Link kopieren
quote:Aztec schreef op 22 oktober 2014 @ 11:17:

Gesprek op school is misschien ook een goede optie. Je zoon snapt het denk ik heel goed als de juf zegt dat als hij nog een luier om heeft, dat hij dan niet groot genoeg is om naar school te gaan.



Pedagogisch misschien niet erg verantwoord, maar misschien helpt het wel.

Ik heb dit als juf ook een keer tegen een jongetje gezegd. Moeder kwam net voor de zomervakantie, om te vragen hoe het moest, want zoon was nog niet zindelijk.

Ik zeg tegen zoon, dat hij niet naar school kon, als hij nog een luier om had. (Niet waar, natuurlijk, wij hebben dat beleid niet)

Na de zomervakantie was hij zindelijk.

Soms hebben kinderen een concreet doel nodig om zich ergens voor in te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Concreet doel, check! Wat maakte ik me druk om het feit dat mijn zoon vorige week naar school moest en echt nog verre van zindelijk was! Vreselijk vond ik het! Alles geprobeerd!



We hadden dan maar ingezet op hem zo zelfstandig mogelijk maken met verschonen en wilden hem dan maar een luierbroekje aan doen naar school. Op zijn eerste schooldag zei hij dat dat niet hoefde 'want op school doen ze toch niet aan luiers mama?'. Nu een week later, geen enkel ongelukje! Ik kan het nog steeds niet geloven als het ventje doodleuk zegt dat hij even gaat poepen :-)
quote:k.middleton schreef op 10 januari 2015 @ 23:49:

Vanaf wanneer begin je eigenlijk met het trainen van de zindelijkheid?

Wat is de gemiddelde leeftijd dat kinderen zindelijk zijn?

Vraag ik me gewoon af😁Hier kwam het vanzelf. Rond 2,5 kwam ze ineens vanuit het niks melden dat ze moest plassen. Ze heeft sindsdien 3 ongelukjes met plassen gehad. Poepen duurde wat langer. Dat vond ze eng nadat het een keer pijn had gedaan. Ze heeft toen een week of 2 in haar broek gepoept steeds. Heb toen een poepkaart gemaakt met stickers en sindsdien gaat het helemaal goed. Ze kan het ook al echt ophouden. Laatst in de winkel ineens "ik moet poepen". Toen ik zei dat er geen wc was, zei ze "ok, dan houd ik het wel op" ze heeft alleen 's nachts nog wel een luier om, maar die is altijd droog eigenlijk. En pas geleden heeft ze 's nachts ook geplast. Ze gaat nu, bijna 3, helemaal zelf naar de wc. Geen verkleiner of krukje, dat wil ze niet. Ze klimt er zelf op en veegt af, wast haar handen enz. Alleen na het poepen veeg ik haar billen af, armpjes zijn nog wat te kort maar volgens mij is onze dochter wel redelijk snel ermee. Ik zou iig tot een jaar of 3 zeker geen druk erop leggen. Wacht af of ze er zelf mee komen. Ik was hier best wel wat huiverig. Had geen idee hoe we het moesten aanpakken eigenlijk. Maar nog voordat ik me er echt in had verdiept, was het al vanzelf opgelost.
Teepje : wat fijn dat het zich vanzelf heeft opgelost!! Mooi om te zien dat het er wel in zat blijkbaar, maar dat je zoon blijkbaar nu pas echt de noodzaak ervan in ziet
Alle reacties Link kopieren
@Teepje: Heerlijk hè, kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 2,5 jaar heeft 1x op het potje gezeten, grote boodschap gedaan en nu krijg ik hem er niet meer op...Hij voelt het wel aankomen want laatst stond hij in bad en zei " poepen" dus ik nog neeee niet in bad poepen! En hij deed het uiteraard toch. Ik denk dat ik ook maar de luier binnenkort ga aflaten en hem het dan in zijn broek laat doen, werkte bij dochter ook zo toen. Bij de speen afwennen heb ik gewoon gezegd dat ik hem kwijt was ( was ook zo) en dat hij zonder moest gaan slapen, hij accepteerde het gewoon! Dochter brak toen de hele boel af! Met vermiste knuffel precies zo, ik heb gezegd knuf is kwijt, slaap maar met kikker dan halen we morgen een nieuwe. Vond hij goed...
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 07 januari 2015 @ 11:40:

Hoe gaat het nu?

even de lang geplande update inderdaad.



Zoon is in januari naar school gegaan, reserve broek en onderbroek in de tas.

Heeft sindsdien 2 keer een natte broek gehaald, en 1 keer werd ik gebeld dat hij de broek had vol gedrukt.

Maar dat is allemaal al wel meer dan een maand gelden ondertussen, en sindsdien gaat het perfect.

Alleen als hij heel geconcentreerd aan het spelen is, dan wil het heel soms wel gebeuren dat hij te laat bij de wc is.



S'nachts ook helemaal zindelijk meteen.

Dus wij kunnen de vlag wel buiten hangen.

Ergens wel heel verwonderlijk dat het zo gelopen is uiteindelijk.

Maar wij zijn er wel heel blij mee.



Ik hoop dat het voor de anderen in dit draadje ook zo voorspoedig zal verlopen.

Allen bedankt in ieder geval voor de tips en tricks.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het toch goed gekomen is met je zoon.

Hier blijft het met ups en downs gaan.

Inmiddels meerdere afspraken bij de plas poli gehad, maar ze kunnen niet echt wat voor haar doen, omdat ze nog te jong is voor een intensieve training... Het blijft dus afwachten.

Ze is een paar weken echt goed droog geweest overdag, vooral op school. En ineens kreeg ze weer een terugval. Die heeft bijna 2 weken geduurd. Ze had ook steeds kleine beetjes poep in haar onderbroek, dus ik had het idee dat ze misschien verstopt zat. Na 2 lepeltjes zonnebloemolie was de verstopping verholpen en sindsdien gaat het wel weer beter.

's Nachts nog gewoon een luierbroekje. Daar zijn we echt nog niet mee bezig. Eerst overdag maar eens helemaal goed droog... maar er zit wel vooruitgang in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven